Het is wat met die erfgenamen van Dr.-Ing.Ferdinand Porsche.
Het leven is niet altijd makkelijk als je erfgenaam bent van een miljardenconcern. Lekker in de luwte pak je elke maand je dividend en de dagelijkse beslommeringen laat je liever over aan de grootste schreeuwlelijk van de familie.
Helaas voor de erfgenamen overspeelde die laatste, Ferdinand Piech, vorig jaar zijn hand. Hij zei –achteraf gezien waarschijnlijk terecht– het vertrouwen op in toenmalig CEO Martin Winterkorn, maar kreeg te weinig steun bij de andere bonzen van het bedrijf. Hierdoor werd hij zelf gedwongen het veld te ruimen. Zijn broer Hans-Michel nam zijn plaats in de raad van toezicht over.
Het incident leidde echter tot wrevel tussen de Porsche-tak en de Piech-tak van de familie. Ferdinand kreeg twee kinderen, Ferry en Louisa. Ferry zette de Porsche naam voort en Louisa trouwde met een advocaat genaamd Piech. Samen zijn de twee takken nog steeds goed voor 52 procent van de aandelen van het VAG-concern en door een recente verandering hebben maar liefst 34 familieleden het recht om hun stem uit te brengen over belangrijke issues in het concern.
Investeerders waren echter bang dat de nieuwe verhoudingen na de aftocht van Ferdinand Piech tot strubbelingen en versplintering konden leiden binnen de familie. Daardoor zou dan weer instabiliteit kunnen ontstaan in deze voor Volkswagen toch al zo bange dagen. De twee belangrijkste representanten van de Porsche en Piech tak, Wolfgang Porsche en Hans-Michel Piech, hebben nu echter de koppen bij elkaar gestoken om Volkswagen weer op de rit te krijgen. Moet natuurlijk ook wel, anders droogt dat dividend toch echt een keer op.
huracan zegt
Komt toch wel goed
granlusso zegt
Lijkt me toch we dat ze dit netjes kunnen oplossen onderling, ze hebben tenslotte eenzelfde belang en dat is neem ik aan nog altijd de voortleven van het familiebedrijf (wat het oorspronkelijk was dan)
granlusso zegt
@granlusso: Het*
pinut187 zegt
Je verzint het niet..
menbren zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
bmwtouring zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
desjonnies zegt
Er is altijd rivaliteit geweest tussen de Porsches en de Piėchs,
Simpelweg omdat de Porsches met Porsche werden geassocieerd en de Piėchs niet.
Ferry Porsche, zoon van, was een creatieve geest die o.a. verantwoordelijk is geweest voor het ontwerp van de 911.
Neef Piëch was misschien daarom juist extra gemotiveerd om ZIJN stempel op het conern te drukken.
Piëch is Mr Audi, hij heeft de strategie van Audi uitgestippeld, ruim dertig jaar geleden, wat zich naadloos tussen Daimler en BMW wist te positioneren en was de man die toestemming gaf voor Quattro (zie @Willeme over de S1)
Piëch heeft Porsche eigenlijk op de kaart gezet door de 917 er door te drukken (deels betaald door VW) en Porsche EINDELIJK wereldkampioen in de koningsklasse te maken; voor mij is de 917 dan ook Porsche’s meest belangrijke auto geweest, de 917 gaf de 911 verkopen vooral in de VS een boost en Porsche deed eindelijk mee met merken als Jaguar en Ferrari ipv de hoek waar MG, Triumph en Alfa zaten.
Vergeet niet dat Porsche een kleine kwetsbare fabrikant was, met slechts 2 typen: de 911 & de 912. Piėch drukte de VoPo er door bij Volkswagen , de latere 914.
Geen prettig mens naar het schijnt, zijn eigen kinderen moeten hem niet maar wel een visionair een goede techneut maar wel DE man waar het huidig VAG het meest aan te danken heeft.
alfablog zegt
@desjonnies: mooie toevoeging!
alfablog zegt
Is de vopo een hint op wopo, wolfgang porsche?
desjonnies zegt
@alfablog:
VOlkswagenPOrsche de afkorting is echter beter bekend voor VOlksPOlizei, de gehate Oost Duitse politie
alfablog zegt
@desjonnies: ich weiß.