Is dit gebakken lucht, of legt Piëch hier de eerste stenen aan een nieuw imperium?
Dat de familie Piëch zich graag bezighoudt in de autowereld, dat mag inmiddels wel duidelijk zijn. Sinds enkele jaren waagt ook de zoon van de notoire Ferdinand zich aan een carrière in de automotive. Samen met de Zwitserse ondernemer Rea Stark Rajcic zette Anton Piëch het gelijknamige merk op, met als doel auto’s te emaken op basis van een “open en flexibel” platform. Voorafgaande aan het Autosalon van Genève trekt Piëch Automotive de doeken van zijn eerste creatie: de Mark Zero.
De Mark Zero is een volledig elektrische Gran Turismo met een volgens Piëch Automotive nieuw type batterijcell. De nieuwkomers leggen niet uit waarom zijn batterij nu precies zo innoverend zijn, wel vertellen ze dat deze gemaakt wordt door het Chinese Desten. Volgens Piëch Automotive moet de mark zero zijn batterijen in een mum van tijd op kunnen laden; als we het persbericht mogen geloven kan de auto 80 procent van zijn accu vullen in 4:40 minuten. De snelheid is mogelijk dankzij het feit dat de systemen eigenlijk niet oververhitten in het proces.
Duidelijk is het bedrijf over het rijbereik van de Mark Zero. Piëch zegt dat de auto volgens WLTP liefst 500 kilometer ver moet kunnen rijden. Het 1.800 kg wegende apparaat heeft op zijn vooras één 150 kW elektromotor, terwijl er op de achteras nog eens twee even zo sterke motoren te vinden zijn. Piëch wil vooralsnog geen prestatiecijfers delen, maar snel zal hij ongetwijfeld zijn.
Volgens Piëch is de Mark Zero de eerste van “een familie” van producten dat het in de komende drie jaar zal onthullen. Het merk wil sowieso een twee- en vierzitter op de markt brengen, evenals een sportieve SUV. Mogelijk komt het ook met cabrio’s of pick-ups.
gregorius zegt
Geinspireerd op een Aston Martin?
Maar dan een stukje minder gelukt.
En toen ze bij de achterkant kwamen, was de tijd op.
fanboy zegt
Het is echt een mengsel tussen de Shelby GT1 en Aston Martin (met een beetje Jaguar)
w0o0dy zegt
Ontworpen door Henrik Fisker? Wel een fraai ding met een moderne en tegelijk klassieke uitstraling.. i like it.
mdm4 zegt
Voorkant: Aston Martin & Porsche
Zijkant: Aston Martin
Achterkant: Aston Martin
tommygogh zegt
@mdm4: Doet veel meer denken aan een F-type
hight96 zegt
@mdm4: Voorkant zie ik ook nog wel wat Ginetta in, en zijkant Mazda RX-Vision
chriscross zegt
Voorkant lijkt op een naar lucht happende vis op het droge.
polpol33 zegt
@chriscross: automobiele fellatio
mashell zegt
Klassiek design (dus per defintie 0,0% origineel) gecombineerd met state of the art elektro aandrijving en de mogelijkheid om van kleur te veranderen (de rode en grijze hebben hetzelfde kenteken). Helemaal voor de James Bond van nu.
competition102 zegt
@mashell: in Zwitserland is het kenteken persoonsgebonden, niet autogebonden. Maar moest evengoed lachen om je reactie ;-)
Jochempie zegt
@competition102: Klopt, je mag maximaal twee voertuigen op 1 kenteken hebben, een zogenaamd Wechselschild. Heb je een derde voertuig, dan krijg je dus ook een tweede kenteken.
wahltiroler zegt
@jochempie: gleiche hier in Österreich ???
mashell zegt
@wahltiroler: bij ons in Duitsland is het een jaar of twee geleden ook ingevoerd. Volgens is het mij is het nog niet erg succesvol.
wahltiroler zegt
@mashell: Mijn vrouw en ik reizen graag en rijden beide graag auto. Regelmatig door West Europa onderweg.
En een keer of 8-10 pj in Italïe….
Een youngtimer gaat er zeker een keer komen Fiat 124 of RCZ of zo…
Heerlijk in jez weekend cruisen lekker eten …
Dan komt zo’n regeling goed van pas…
Waar in Duitsland woon je?
Kuifje zegt
Ik snap dat je graag je familienaam als naam van je merk hebt, maar Piëch? Alleen duits sprekenden kunnen de naam uitspreken..
competition102 zegt
@kuifje: Engelssprekenden zou je kunnen vragen de naam uit te spreken als “pee edge” ;-)
wahltiroler zegt
@competition102: of de naam van criminele Ferdinand “Ab Schaum”?
potver7 zegt
@kuifje: Net zoals alleen Hollanders de naam Citroen goed kunnen uitspreken. Oh, wacht…
laptom zegt
@potver7: Dat zeg je eigenlijk goed. Van origine is Citroen en Nederlands bedrijf, maar de heer verhuisde naar Frankrijk en het werd Citroën.
mpgc zegt
Ik vind het design vanaf de vooruitstijl naar achteren en aan de achterzijde erg geslaagd. de voorzijde lijkt veel te veel op Aston Martin. Echt zonde. Het is ook wel een interessant concept. De naam Is voor de jongere generatie niet erg bijzonder. maar voor de generatie die de illustere vader van deze Porsche telg nog heeft meegemaakt als baas van Volkswagen heeft de naam wel en bijzondere klank ?
dragspert zegt
En welke gaat het worden? Met de vouw in het achterscherm, de flauwere vouw in het achterscherm of met een geheel bol achterscherm? Ik vind ‘m hoe dan ook prachtig. Vooral met alleen de ronde vormen.
iphonistvongates zegt
80% opgeladen in 04:40 minuten….dat is nog eens een doorbraak. Nu nog wat meer info over de levensduur van de accu’s om het meer op waarde te kunnen schatten. Zit er ook nog een soort KERS ingebouwd?
racerx zegt
Ziet er goed uit, maar dat 80% opladen binnen een kleine 5 minuten is wel erg interessant, ben benieuwd wanneer ze met meer details komen.
jpoers zegt
@racerx: is dit niet gebaseerd op de solidstate accu’s, ipv de traditionele polymeer accu’s? Dacht dat Samsung ook al zoiets had bedacht voor een telefoon binnen 1min weer een volle accu. Alleen kneiterduur om te produceren.
laptom zegt
@jpoers: solid State wordt in productie goedkoper. Mooie techniek.
racerx zegt
@jpoers: dank voor de extra info!
jpoers zegt
@racerx: asjeblieft.
jeppie zegt
Mooi ding, maar die laadtijd is gebakken lucht
probono zegt
@jeppie: Helemaal mee eens; hoor wel vaker van dergelijke accu snellaadtijden maar al die mooie verhalen halen de praktijk tot nu toe nooit.
wahltiroler zegt
@jeppie: tja van wie is dat de zoon…
Maar de software laad je geloven dat het zo is na 40 minuten opladen springt de teller automatisch op 4:40 ??
wahltiroler zegt
@wahltiroler: oeps laat
potver7 zegt
@jeppie: als het een solid state accu is, zou het kunnen. Alleen dacht ik dat de ontwikkeling daarvan nog niet zover was dat die enigszins betaalbaar geproduceerd kunnen worden.
2wheeler zegt
Wat een domme naam voor zo’n mooie auto.
mashell zegt
@2wheeler: nou zeg. De naam is een referentie naar onze minister president, de vlotte maar ietwat studentikoze leider met de randloze bril, Mark Rutte. Die beloofde ons allemaal €1000 maar dat werd €0, Mark Zero dus.
2wheeler zegt
@mashell: hehe, makes sense!
rollingstoned zegt
@mashell: gezien je “bij ons in Duitsland”, sinds wanneer is Rutte president van Duitsland?
michaelb zegt
Ik was m al kwijt bij electrisch
WinkeB zegt
@michaelb: je Groene Boekje?
michaelb zegt
@winkeb: Gaaaaap
rongolfgti zegt
Ferdinand Piëch, door iedereen bij VW in de steek gelaten waardoor in het dieselschandaal volledig verkeerde beslissingen werden genomen, slaat heel hard terug. Briljante auto, 500 km WLTP en na 4’40 weer 80% opgeladen, dat doet niemand Fugen Ferdl na. In Zuffenhausen, Wolfsburg en Ingolstadt baalt men..
wahltiroler zegt
@rongolfgti: In de steek gelaten?
Denk je echt dat Fürchterlicher Ferdi er niet veel vroeger weet van had?
rongolfgti zegt
@wahltiroler:
Zeker! En dat hij alle auto’s om wilde bouwen naar SCR-katalysatoren en dat Winterkorn dat “aus Kostengründe” niet deed en Piëch daarom “auf Distanz” was. Voor het eerst verloor Piëch en won Winterkorn. Met alle rampzalige gevolgen van dien.
jasperh zegt
Ik raakte al geïnteresseerd bij elektrisch!
autospotterkerkrade zegt
Met een v8 van een Audi zou het al meer in de smaak vallen
w0o0dy zegt
@autospotterkerkrade: Dan was de motorkap 3 x zo hoog…
maferick74 zegt
Achterkant is inspiratieloos vormgegeven. Dat kan toch veel mooier
ghost zegt
Moderne interpretatie van een Frogeye.
wimof zegt
Mocht het Elon Musk zijn, waren de reacties vermoedelijk anders.
De wasmachines draaiden al een wit programma.
grandmasterb zegt
Het lijkt wel een omgebouwde F-type met een nieuw front en lelijker achterkant
mats106rallye zegt
Heeft iets weg van Aston Martin en misschien de F-type dus ik ben fan!!
polleke71 zegt
Die 4:40 om te laden is natuurlijk complete BS. De laadtijd wordt nog het meeste bepaald door het vermogen dat een laadstation kan leveren. Aan de stekker thuis met 32A doe kevert och echt uren over. Bij een snellaadstation zal ie niet sneller vol zijn dan een gemiddelde Tesla. Of ze moeten ook nieuwere laadstations gaan leveren met een dikke krachtstroom aansluiting.