Het broertje van de Mitsubishi i-MiEV en de Citroën C-ZERO komt in Parijs te staan, maar is nu alvast voorzien van een prijskaartje. De iOn wordt overigens niet goedkoper dan de 35.165 euro kostende C-ZERO.
Daar staat tegenover dat de iOn ook niet duurder wordt dan de C-ZERO: 29.550 euro exclusief btw gaat de iOn kosten, exact evenveel als de C-ZERO. Wat de i-MiEV gaat kosten is nog niet bekend, maar er gaan geluiden dat die veel duurder wordt. Ondanks de gelijke prijs krijg je met de iOn overigens wel een auto met een grotere actieradius: 150 kilometer. Dat terwijl de C-ZERO slechts 130 kilometer ver komt. Volgens Peugeot kost 100 kilometer rijden je straks slechts 1,50 tot 2 euro energiekosten. Ook op de iOn krijg je 5 jaar garantie op de accu’s en de aandrijflijn.
De iOn doet een sprintje naar 50 kilometer per uur in 5,9 seconden en naar de honderd in 15,9 seconden dankzij een koppel van 180 Nm en een vermogen van 64 pk. De iOn is eind dit jaar leverbaar in Nederland.
Seroo zegt
Ik voorzie een paar nadelen. Laten we lekker op vakantie gaan naar dit kleine autootje zijn thuisland!
Bumer zegt
Best veel geld voor een hondenhok op wielen
jack_abarth zegt
Is dat nu een vrachtwagenstuur?
meneersander zegt
Hmm, een DS3 met 200pk, of dit elektrische monster? lastig…
Bart zegt
Wie koopt een dergelijke auto voor die prijs? Een even grote/grotere auto die normaal op benzine loopt en aardig zuinig is ( c1/107/aygo) koop je voor onder de 10.000 euro.
Voor die 20.000 euro kun je bij een benzineprijs van 1.50/l en een verbruik van 1:15 toch 200.000km rijden. Dat lijkt me een kilometerstand die met een dergelijke auto niet snel gehaald wordt. Nu zal de benzineprijs wel gaan stijgen, maar ik vind het verschil wel heel erg groot, en rendabel wordt de auto dus niet echt.
Alleen voor mensen die “groen” willen lijken…
Duell zegt
Tja, wat een onzin!
35.000 incl. voor zo’n kleine auto, en vergeet niet dat elektriciteit ook niet gratis is.
Ik kan me niet voorstellen dat we deze auto’s in het echt gaan zien rijden. Behalve als reclame en voor de show.
integralechubasco zegt
geen uitstoot… dat is voor een bepaalde doelgroep belangrijker dan prestaties… ik zie de marktwaarde wel…
Jochempie zegt
Wat een onzin zeg, een elektromotor is veel eenvoudiger dan een verbrandingsmotor. Waarom zo duur?
JPM zegt
iOn, C-Zero, iMiEV
Elektrisch rijden ok, maar die namen hoeven toch niet zo zo… ehm vaag.
W!d zegt
Uh.. als ik op de minisite van peugeot kijk dan staat daar een actieradius van 130 km. (Met een volledig opgeladen accu komt u maar liefst 130 km ver!)
W!d zegt
2 euro per 100 km. Theoretisch haalt een Polo BM 1 op 30 (redt hij niet, weet ik.. maar verbruik van deze auto is ook theoretisch) dus 3,3 liter op 100 km. Diesel zonder korting is 1,20. Beetje zoeken en je hebt 10 cent korting.. dan is de BM dus 3,63 €/100 km..
Oftewel, de meerprijs is economisch nog niet verantwoord.
KaCh1ng zegt
als ik zo goedkoop mogelijk wil rijde zou ik een peugeot 107 kopen , kost zo een 7-9k , voor 20K+ heb je veel brandstof :)
Iceman zegt
@Seroo
Dat argument is allang achterhaald. Kom met iets nieuws. Deze auto’s zijn bedoeld voor dagelijk woon-werkverkeer. Al je op vakantie wil met de auto, dan huur je er een. Met de huurprijzen van tegenwoordig is de combinatie van elektrisch voor dagelijks en huren voor vakantie bijna altijd goedkoper dan een station op benzine/diesel voor zowel dagelijks als vakantie.
Seroo zegt
@Iceman:
Het was inderdaad een non argument, maar je snapt denk ik mijn idee niet helemaal. Stel je gaat dus naar je werk, zeg 50 Km. Heen en terug is dat 100. Dat is binnen de range, maar stel je kan een keer niet opladen op je werk, omdat dit er nog niet is, of omdat er nog niet genoeg stopcontacten zijn. Je accu ontlaad een beetje, en op den duur krijg je het ‘geheugen’ probleem, de accu gaat minder capaciteit krijgen. Ooit komt er dan de keer dat je iets om moet rijden vanwege een file of een omleiding en je accu is leeg voordat je thuis bent. Dan sta je daar met je hobbelbakje van 30K.
Brum zegt
Voorlopig is elektrisch autorijden in nederland nog gratis via de stichting e-laad.nl Je kunt er ook je oplaadpunten aanvragen. 35.000 euro is heel veel geld voor een klein autootje, maar die prijzen zullen zakken. Kan uit eigen ervaring zeggen dat elektrisch rijden best leuk is, geen geluid en toch een versnelling.
Donstil zegt
In parijs gaat dit natuurlijk een enorme hit worden. Mensen daar kopen graag kleine zuinige auto’tjes die wel iets mogen kosten (ze rijden daar niet voor niets allenmaal in een te dure smart brabus)
E320cdi zegt
@Donstil: dan krijg je nog n relatief goed ogende auto. Hier heb je na 35k weggegooid te hebben een apparaat wat totaal geen verhouding heeft en er echt dra-ma-tisch uit ziet… Maak er dan iets cools van, je kunt toch prima een DS3 met dezelfde electro zooi maken bijvoorbeeld?
BaySideBlueBoy zegt
-edit: check, C-ZERO dus ;)-
On topic: Hopelijk word het een flop, die EV. Een plug-in hybride heeft meer kans op slagen. Mark my words. 8)
Timmie zegt
De gebruikskost mag dan nog wel zo laag zijn, de hoge aanschafprijs zal steeds afschrikken. Voor de meeste mensen is dat een onjoverkomelijke drempel…
V-Power zegt
Lijkt me dat de energie prijs straks ook fors omhoog gaat als dit wél aanslaat?
Bart zegt
@V-Power: Dit is overigens nog best een leuk punt ter discussie. Mocht zoiets een hit worden dan loopt de overheid allerlei inkomsten mis uit de brandstof. Brandstofprijs verhogen kan, maar dat is niet echt eerlijk tov de mensen die benzine rijden. Dan moeten die het tekort aan inkomsten gaan betalen van de elektrisch rijdende auto’s. Een mogelijk gevolg is dat er dan steeds meer mensen overstappen naar elektrisch rijden, waardoor de brandstofprijzen helemaal fors omhoog moeten.
Een andere mogelijkheid is de energieprijs laten stijgen. Als de energie prijs daarom stijgt is het ook oneerlijk, dan moeten de huishoudens meer betalen omdat het elektrisch rijden zo populair is.
Aparte energie rekening voor het opladen van de auto? Meer wegenbelasting voor elektrische auto’s?
Dimglor zegt
Ziet er net als zijn broertjes even lelijk uit…. En kost natuurlijk gewoon veel te veel geld voor wat het is…
v10 zegt
Auto ziet eruit als en 45km debielen brommer van 3K
No zegt
je moet niet alleen kijken naar de aanschafprijs maar naar wat een auto kost in bv 5 jaar. en dat ze een stuk goedkoper zijn dan bij een benzine auto (geen wegenbelasting, geen bijtelling, kosten stroom laag, kosten onderhoud laag, lage afschrijving).
Bilskrot zegt
Deze auto zal slechts worden gekocht door wat overheidsinstellingen en treehuggers met teveel geld. Ieder normaal denkende consument zal nimmer zoveel geld neerleggen voor een klein autootje dat je dan ook nog eens alleen in de stad kunt gebruiken voor korte afstanden.
150 kilometer klinkt leuk, maar het zou mij niet verbazen als dit in de praktijk minder is. Tel daarbij de snel afnemende capaciteit van de batterijen bij op en je hebt gegarandeerd een flop.
Maar goed, het is gedurfd om een dergelijke auto op de markt te zetten en als je als autofabrikant gelooft in volledig elektrische auto’s, dan is dit een eerste stap. De toekomst zal uitwijzen of het slim was.
Seroo zegt
naast mijn vorige post wil ik nog iets duidelijk maken. Namelijk het ‘groene’ aspect. De auto rijden op stroom en stoot daardoor tijdens het rijden geen CO2 uit. Hier zijn veel groene sokken blij mee, maar wat ze niet bedenken is dat die stroom in ons land voor 91% nog afhankelijk is van kolen, olie en gas centrales en dat de gemiddelde efficiëntie van die processen ongeveer 35% is. Voor windmolens, biocentrales en zonnecellen is dat nog lager(20-30%) aangezien het rendement lager is of er veel vervoer en productie energie nodig is. Die stroom gaat over het net, daar verliest het ongeveer nog 2% van de energie. Dan laadt je die energie in je auto waar het eerst opgeslagen wordt, je accu wordt dan warm, energieverlies, dan ga je het gebruiken en in totaal heeft je auto ook maar weer een rendement van tussen de 50 en 80%, eerder neigend naar de eerste. Dan kan je gaan afwegen, is er echt wel minder CO2 uitstoot?
harlequin zegt
@Seroo: So true, ik had geen zin om het de kinders uit te leggen. Good job.
V-Power zegt
@ Bart
Dan lijkt me toch wegenbelasting omhoog de beste optie.
Zowiezo vind ik het wegenbelastingvrije gedoe rondom de 3-cillinder broodtrommels onzin.
Ben benieuwd wat de ontwikkelingen worden.
1 ding weet ik al wel: goedkoper wordt het zeker niet.
Laurens zegt
Ben bang dat er weer heel veel subsidie aan dit soort onzin gegeven gaat worden: CO2 kost 15 euro per ton, dat is voor de gemiddelde auto 33,60 Euro per jaar. Alle subsidie hoger dan dat, is beter elders besteed.
Erik zegt
@Serop dat soort dingen gaan ook op voor benzine en diesel. eerst bron vinden, booreiland, milieuramp, olietankers, raffinaderijen enz enz
Bovendien kloppen jou,cijfers volgens mij niet (ik weet het niet zeker)
Seroo zegt
@Erik: Die laatste efficiëntie cijfers zouden wel eens niet waar kunnen zijn, maar daarom heb ik ze dus ook positief benaderd. Ik had ook veertig kunnen zeggen, maar dat vond ik riskant om te suggereren.
Ik ben mij er ook van bewust dat olie en of gas ook veel energie kost, maar daar is het van bekend, bij stroom denkt men daar niet aan, terwijl daar ook vaak olie, gas of kolen voor verbrand wordt.
Citrofiel zegt
Waarom en hoe krijgt deze een grotere actieradius dan de Citro? Ik dacht dat ze technisch 100% overeen zouden komen.
six-trey zegt
gewoon uit principe weiger ik om ooit iets te kopen dat “hip” wil zijn en het daarom een i gevolgd door een hoofdletter voor het product moet staan iPod, iMac, iOn, iPhone, iMiev…
johnny23 zegt
En wat kost na vijf jaar het vervangen van de accu’s?
Zie hetzelfde probleem ontstaan als bij laptop’s en mobiele telefoons: Na vijf jaar is de auto total loss omdat de accu’s duurder zijn dan de restwaarde van de auto. Nee, dat is lekker voordelig voor het milieu al die sloopauto’s.
O ja, en dan die actieradius. Afgelopen weekend moest ik mijn zoontje van kamp halen: Daar was ik met deze auto dus een hele week mee bezig geweest. Schiet lekker op :(
Familiebezoek wordt voor ons op deze manier gelijk een heel weekend! Wie gaat de hotelkosten betalen?