De Franse autofabrikant is tevreden over de huidige gang van zaken.
De nieuwe Peugeot 208 is in twee smaakjes gepresenteerd. Als reguliere 208, met verbrandingsmotoren, en als e-208. Laatstgenoemde gaat vooral interessant zijn voor de Nederlandse zakelijke rijder. Voor de gemiddelde consument is de hatchback wellicht nog een tikkeltje te duur, maar de zakelijke rijder kan straks met acht procent bijtelling betaalbaar elektrisch rijden. Overigens is de e-208 zeker niet alleen. De Peu krijgt onder meer concurrentie van Opel met de Corsa-e en de dit jaar vernieuwde Renault Zoe is tevens een geschikte kandidaat.
Peugeot is vooralsnog zeer tevreden als het gaat om de interesse naar de e-208. Tegenover Automotive News Europe stelt Peugeot CEO Jean-Philippe Imparato dat er meer animo is voor de e-208 dan in eerste instantie werd verwacht. De Franse autobouwer dacht dat ongeveer 10 procent van de 208-productie de e-208 zou betreffen. Zoals het er nu naar uitziet moet die verwachting bijgesteld worden naar 20 procent. Peugeot denkt 300.000 stuks per jaar te gaan bouwen van de elektrische 208.
Imparato stelt dat Peugeot 40.000 serieuze orders heeft staan voor de 208, waarvan de helft voor de e-208 zijn. In het interview zegt de CEO verder dat de cost of ownership (COO) van de e-208 vergelijkbaar zal zijn met de 130 pk sterke 1.2 EAT8 benzinevariant van de 208. Hoe het zit met de Nederlandse orders op dit moment is niet duidelijk, die vraag hebben we wel aan Peugeot Nederland gesteld.
Update: Peugeot Nederland stelt dat de e-208 ook hier in ons land een succes is. Vooralsnog zijn er meer bestellingen voor de e-208 in vergelijking met de de nieuwe 208 met een verbrandingsmotor. Daar moet wel bij gezegd worden dat de huidige 208 nog leverbaar is. Exacte cijfers over reserveringen en bestellingen stelt Peugeot niet te kunnen geven.
berlinetta zegt
“In het interview zegt de CEO verder dat de cost of ownership (COO) van de e-208 vergelijkbaar zal zijn met de 130 pk sterke 1.2 EAT8 benzinevariant van de 208.”
Lijkt mij toch dat de e-208 na loop van tijd goedkoper gaat zijn, anders denk ik er weinig interesse zal zijn.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@berlinetta: Klopt, en restwaarde is hoger, en gebruikskosten lager. Maarrrrr, de hogere aanschafprijs is de grote equalizer hier…
iannuzi zegt
@berlinetta: ik denk ook dat de CEO de TCO (Total Cost of Ownership) bedoelde.
autodrome zegt
In zijn klasse is het echt een leuke auto. Hoop dat het een knallend succes wordt voor Peugeot. Mag ook wel weer een keer, een serieuze verkooptopper want ze timmeren goed aan de weg. Vindt de interieurs echt geweldig en ook het design is onderscheidend, maar het waren niet de best sturende auto’s. Heb 4 jaar geleden in een 508 SW gereden in Italie, man o man wat een zwabberbak, totaal geen gevoel met de weg en vooral gericht op comfort. Het hoeft geen scherpsturende hypercar te zijn, maar dit was wel heel erg wollig en gevoelloos. Hoop dat ze dit in de huidige generatie beter hebben geregeld(volgens de commercials wel) ….
stationcar zegt
@autodrome:
Mijn vorige 5008 (jeweetwel, die suffe l*llenbak) stuurde superstrak, goed door de 2.0 dieselmotor voelde je wel een beetje veel aandrijfkrachten in je stuur, maar desalniettemin reed hij beter dan de S Max die ik ook overwogen heb (en die alom bejubeld word).
Mijn huidige 5008 (net nieuw) stuurt ook strak, maar je merkt dat de demping een stuk meer op comfort is afgesteld. Ook prima natuurlijk, maar je pakt een klaverblad toch net even iets minder hard.
autodrome zegt
@stationcar: had het over een 508sw van 5 jaar geleden en sprak de hoop uit dat het beter zou worden. Dat is klaarblijkelijk ook bij Peug aangekomen, chapeau, blij voor je pik. Overigens denk ik dat de S-Max nog steeds de best sturende in zijn klasse is, maar dat is subjectief. Heb er 1 gereden namelijk en dat ging best goed voor zo een ‘hoge’ auto …
stationcar zegt
@autodrome:
Vaak wordt de S Max inderdaad benoemd als best sturende auto in zijn klasse, maar de vorige 5008 reed zeker net zo goed, al reed hij mijns inziens net een tandje scherper. Overigens won hij om die reden ook de dubbeltest in de AW destijds. Maar wat je al aangeeft, het is subjectief. Bovendien was de vorige 5008 lelijk en de S Max zag er best aardig uit.
Dutchdriftking zegt
Tja, het is een normaal uitziende auto, welke voor de zakelijke rijder met veel voordelen te rijden is. En laten we eerlijk zijn, een gewone 208 verkocht ook al prima, en diens sterke punt was zeker niet de emotie van de aandrijflijn dus daar kan het bij deze ook niet aan liggen. Onder aan de streep is het dus niet eens zo heel gek dat deze goed verkoopt.
Ziet iemand van jullie wel eens de 508 rijden? Deze schitterende ‘nieuwe’ Peugeot zou ik graag leasen (IPV de e-208) als ik er voor in de markt was, echter lijkt men deze auto massaal links te laten liggen….
karaya zegt
@dutchdriftking: Die klasse is dood, zie je nog wel eens een Passat rijden?
rogers zegt
@dutchdriftking: iedereen die nu in de markt is voor een lease auto in deze prijsklasse gaat voor de Tesla model 3… Logisch dat de d segment sedans het dit jaar moeilijk hebben in Nederland
birdnerd84 zegt
@rogers: Lease verpest de hele automarkt. Al helemaal als je vaak maar tussen x aantal merken mag kiezen
noodlesoup zegt
@birdnerd84: ik zou eerder willen stellen, lease maakt de automarkt. De invloed van de fiscaliteit op keuzes is natuurlijk enorm. Maar zonder lease mogelijkheid zou het wagenpark een stuk schraler zijn. Uiteindelijk moeten we de conclusie trekken dat mensen voor wat betreft auto’s eerder een rationele keuze maakt dan een emotionele. Mensen hebben geven hun geld liever aan andere zaken uit.
powerblue zegt
@dutchdriftking: ik rijd sinds drie weken in de nieuwe 508. Het is daadwerkelijk een heel fijne auto!
stationcar zegt
@dutchdriftking:
Verkoopcijfers van Autoweek van 2019 tot nu toe:
Peugeot 508: 846
VW Passat: 1229
Ford Mondeo: 612
Renault Talisman: 197
Het D segment is inderdaad dood. Stukgemaakt door de almaar groeiende C segmenters en het steeds duurder worden van D segmenters, jammer.
Ontopic;
Mooi voor Peugeot, die orders :-)
Dutchdriftking zegt
@stationcar: Alleen de Passat verkoopt dus nog redelijk. Al valt de 508 niet eens tegen. De Guilia verkoopt denk ik helemaal beroerd?
stationcar zegt
@dutchdriftking:
Ik was ook nieuwsgierig dus ik heb het maar even opgezocht, maar 639 stuks tot nu toe.
Beroerd natuurlijk, als je het vergelijkt met de 3 Serie waarvan er 3861 zijn verkocht, maar vergeleken met de Mondeo en Passat niet eens superslecht.
123bat zegt
@dutchdriftking: ja de nieuwe 508 zie ik af en toe! En dan verdraai ik m’n nek bijna als een uil om ‘m na te kijken.. serieus fraaie auto
autodrome zegt
@dutchdriftking: schitterende auto, zou lekker tegen de trend ingaan, interesseert jou toch niks ….
Dutchdriftking zegt
@autodrome: Haha helaas buiten budget. Gaat een 159 worden.
phaeton zegt
@dutchdriftking: Een 159 koop ipv een 508 lease? Heeft @willeme lopen fluisteren?
Dutchdriftking zegt
@phaeton: nee daar voor wou ik hem al. Sinds de Rai 15 jaar geleden….
koeberg zegt
De helft van de serieuze orders van de 208 betreffen de e-208 en daarom wordt de productieverwachting bijgesteld van 10% naar 20%..?
Snap ik nou iets niet of snapt de directie iets niet? Moet dat niet 50% zijn?
WinkeB zegt
@koeberg: Denk dat die 20% eerder op termijn voorzien is, en die 50% eerder een momentopname is bij lancering
fanboy zegt
Als we naast Tesla ook nog een paar Europese en Koreaanse fabrikanten hebben die in staat zijn honderdduizenden elektrische auto’s te produceren (dus qua accu productie maar ook qua vraag) dan gaat het heel erg hard, in ieder geval in Europa. En zal de lithium prijs wat schommelen maar uiteindelijk wel lager uitkomen.
markos78 zegt
E-08
20klepper zegt
Serieus leuke auto geworden, vooral zo in die kleur!
tomas123 zegt
”Peugeot denkt 300.000 stuks per jaar te gaan bouwen van de elektrische 208.”, dit is dus niet waar. Peugeot denkt 300.000 208’s te bouwen, waarvan in eerste instantie 10% e-208, dus 30.000 stuks, wat op te rekken is naar 20% e-208’s, dus 60.000 stuks.