Peugeot heeft de 308 van een update voorzien. Dat betekent dat het model nog even mag blijven.
De Peugeot 308 van deze generatie werd in 2013 gepresenteerd. Enkele jaren later, in 2017, volgde er een facelift. De verwachting is dat de Franse autofabrikant volgend jaar met een nieuwe generatie 308 komt. Nog voordat het zover is komt Peugeot met een kleine update voor de 308.
Tenzij iemand de nieuwe kleur Bleu Vertigo bestelt, is het verschil met het uitgaande model amper te zien. Alleen die hard Peugeot-fans zullen deze vernieuwde 308 in een oogopslag herkennen. Zo introduceert het merk verder een nieuw setje lichtmetalen velgen. Voor de grootste verandering moet je in het interieur zijn. Daar tref je voortaan de volledig digitale i-Cockpit van Peugeot met een centraal geplaatst touchscreen.
De C-segmenter kun je of met een driecilinder benzinemotor of met een viercilinder diesel krijgen. In het geval van de benzinemotor gaat het om de 1.2 PureTech. Het blok is verkrijgbaar als PureTech 110 met een handgeschakelde 6-bak en als PureTech 130 met dezelfde handbak, of de 8-traps automaat. Dieselen kan met de 1.5 BlueHDi met 130 pk. Je kunt de diesel zowel met de handbak als automaat krijgen.
Peugeot 308 update prijzen
De prijzen voor 1 juli zijn ook meteen gecommuniceerd. Het begint bij 23.850 euro voor de 1.2 PureTech 110 in de Blue Lease Active uitvoering. Wil je 130 pk dan moet je minstens 27.250 euro betalen. De goedkoopste diesel staat voor 29.120 euro op de stoep. Het model is te verkrijgen als hatchback en als station.
Dutchdriftking zegt
Hij is er dus alweer zeven jaar, niet gedacht eigenlijk dat hij er intussen alweer zolang zou zijn.
poes zegt
@dutchdriftking: grappig, ik heb juist het gevoel dat het inmiddels een behoorlijk verouderd ding is. Vast geen slechte auto (neem aan inmiddels uitontwikkeld) en best ruim, maar toch zou ik deze niet snel op m’n shortlist zetten.
Dutchdriftking zegt
@poes: Hij is natuurlijk sowieso niet bijzonder spannend, maar Dat hij alweer zo lang op de markt is wist ik niet.
mike0709 zegt
Heb met een ’15 model inmiddels 200k km gedieseld, valt langzaam uit elkaar maar is in de basis een fijne auto. Tijd voor een nieuw model is het wel gezien de huidige reeks die Peugeot voort zet met andere modellen.
faalhaas zegt
Mijn vriendin is ook 7 jaar, en die vinden jullie niet oud.
cossiekiller zegt
Whahahaha :-)
joejojo2012 zegt
Smeerpijp :P
bsxc2 zegt
Waarom zou iemand dit ding nog nieuw kopen (buiten leasemaatschappijen) om, de tweedehandsprijzen van de 308 (meestal bouwjaren 2013-2016 met 120.000-180.000 km) zijn belachelijk laag.
Loek zegt
Het is nog steeds een mooie auto om te zien. Wat hem voor mij heeft verpest is dat alle leaserts voor de basisversie gaan zonder LED-koplampen en met die lelijke LED-stripjes onder de koplampen en die smoelt minder goed. Maar als je upgradet naar een GT-Line of GTI dan heb je gewoon een mooie auto staan. Helemaal de estate, in de goede specificatie een mooie keuze in dit segment.
bernoulli zegt
Ik weet inderdaad nog dat de 14%-uitvoeringen van destijds allemaal voorzien waren van halogeen.
mashell zegt
@720s: GT line suggereert sportiviteit en dat is deze wagen totaal niet. De GTI is veel te duur.
Captain zegt
Onlangs was ik bij de Peugeot dealer en er stond een 308 op een sokkel met grote verlichte letters ‘New 308’.
Verbaasd vroeg ik aan de verkoper of dit niet een model van 2013 was en zei die ‘ja, maar deze is nog niet verkocht, dus die is nieuw’ ?
raoufff zegt
@Captain: binnenkort is dat dus een ‘barnfind’.
saxoke zegt
Eindelijk met de mooie digitale klokken winkel die in 2013 al bij PSA op het schap lag voor de Picasso. Die had er vanaf het eerste moment in moeten zitten. Nu nog een deftige rijpositie geven en het wordt nog iets met dat ding. Oja, en dikke motoren leveren en blijven leveren. Het gat tussen een 1.2 met 130pk en een GTi met 270pk is te groot. Daar missen ze een 160pk, 200pk en 230pk versie.
kratovski zegt
Mja. Beetje automobiele treurnis eigenlijk. Dit zou de laatste C-segmenter zijn die ik zou aanschaffen.
jer81 zegt
Dat dacht ik ook toen ik hem in 2017 voor een half jaar in de maag gesplitst kreeg. Gek klein steurtje met stomme tellers erboven en een vervelend touch screen. Na twee weken was ik eraan verknocht en vond ik het jammer om hem na dat half jaar in te moeten leveren.
mashell zegt
@jer81: ik heb er 4 jaar geleden 4 maanden in gereden. Het rijdt heerlijk, Peugeot is echt een power en drive train specialist maar het infotainment was een gruwel en van de stoelen heb ik 8 maanden rugpijn gehad.
jer81 zegt
Laatst nog proefgereden in een nieuwe 308 (benzine). Heb er in 2017 een half jaar in gereden (diesel) . Ik vind het echt een fijne auto om in te rijden. Maar vond hem al wel wat op leeftijd overkomen zeker qua klokkenwinkel. Dat hebben ze nu aangepakt.
Blij dat ik voor een andere auto ben gegaan anders had ik best wel gebaald.
Stellantis rules the sky zegt
Blijf het een mooi model vinden dat lekker rijdt. Tegelijkertijd kijk ik uit naar de opvolger.
bernoulli zegt
Als je in de markt bent voor een C-segmenter en je luistert nog naar CD’s.
Peugeot is de laatste jaren goed bezig qua design. Hebben echt een eigen stijl ontwikkeld. Deze 308 past er totaal niet meer bij. Hierbij hebben ze veel te veel naar de Golf van toen gekeken. Het is net een Golf VI die door een stel Chinezen onderhanden is genomen.
Verder zijn het volgens mij op zich prima wagens. Alleen is het jammer dat de enorme kofferbak ten koste is gegaan van de ruimte op de achterbank. Daar kun je niet normaal zitten. Veel te krap.
jer81 zegt
Ik denk juist dat Volkswagen met de Golf 8 heel veel naar deze Peugeot 308 heeft gekeken.
menaz zegt
@jer81: neh. Die hebben gewoon goed naar de Golf 7.5 gekeken.
308driver zegt
De Peugeot 308 SW: inmiddels aan m’n derde bezig. Zo’n mooie, complete auto! Je begrijpt gewoon niet, waarom niet iedereen er in rijdt.