De kleine Franse hatchback is de auto die dit jaar de titel Auto van het Jaar mag opeisen.
Awardshows: de meeste mensen smullen ervan. De Oscars, de Grammy’s, hier in Nederland het Televizier-Gala en noem ze allemaal maar op. Alles moet gerangschikt worden op kwaliteit. Om daarna de uiteenlopende reacties te delen met je vrienden en familie.
In de autowereld zijn er verschillende awardshows. De belangrijkste Europese uitreiking is de European Car of the Year-uitreiking (what’s in a name). Al decennialang reiken zij de prijs uit naar de auto die op ons continent de beste auto in het jaar is.
Normaliter gaat dit gepaard met de autoshow van Genève. Dat kan natuurlijk nu niet, maar net zoals dat alle onthullingen van fabrikanten doorgaan, mogen we ook gewoon genieten van de COTY-onthulling. Laten we er maar verder geen doekjes om winden: dit is de winnaar.
De winnaar
Oké, je hebt het ook al in de titel gezien: de Auto van het Jaar 2020 is de Peugeot 208. De kleine hatchback, beschikbaar met brandstofmotoren en een elektrische versie, wist alle andere auto’s achter zich te laten.
De finalisten
De Peugeot 208 won van een veelbesproken zevental auto’s, die al bekend waren. De lijst bestaat uit de nieuwe BMW 1 Serie, de Ford Puma, de Porsche Taycan, de Renault Clio, de Tesla Model 3 en de Toyota Corolla. Een mooie diverse selectie van ‘huis-tuin-en-keuken-auto’s’, met dit keer drie elektrische auto’s die kans maakten op de titel. Zowel de Tesla Model 3 als de Porsche Taycan volgden dan ook na de 208.
Wat echter opvallend is aan deze zeven auto’s is dat elke kandidaat op een bepaalde manier elektrificatie weet toe te passen. Naast de volledig elektrische auto’s is er van elke finalist een hybride-, mild-hybride- of plug-in hybrideversie.
Nederland
De stemmen werden per land bekendgemaakt. Voor Nederland gingen veruit de meeste stemmen naar de Tesla Model 3. De jury van ons land pakte de Porsche Taycan en Peugeot 208 voor plek twee en drie. De Ford Puma en BMW 1 Serie wisten de Nederlandse jury weinig te overtuigen, met de laatste twee plekken.
Voorgangers
Ter overzicht hebben we ook nog even de meest recente vijf voorgangers van de Peugeot 208. Dat was in 2019 de Jaguar I-PACE, in 2018 de Volvo XC40, in 2017 de Peugeot 3008, in 2016 de Opel Astra en in 2015 de Volkswagen Passat.
De Peugeot 208 en de Porsche Taycan zijn de enige auto’s die overeenkomen met de Autoblog Auto van het Jaar. Oké, die lijst werd achteraf gemaakt met de auto’s van 2019, maar hier was het de Porsche die er met de winst vandoor ging. In onze eigen verkiezing werd de Peugeot 208 vijfde.
karaya zegt
En terecht. Had ook de autoblog auto van het jaar moeten zijn.
raoufff zegt
@karaya: nee tuurlijk niet, dat is de Alfa Romeo 157/159!
raoufff zegt
@raoufff: ik bedoel de 156
leeno zegt
@karaya: dus een auto waar ik de tellers niet kan zien wordt auto van het jaar!! De auto kan zo goed zijn als ie wil maar als die cockpit niet aanpassen blijven ze van mij 0 op 10 krijgen. waardeloos!!
karaya zegt
Moet je een kussen onder je bips doen.
boblafrance zegt
Helemaal eens, en waarom z’n klein stuurtje? overgens sommige iets oudere 208 zien er nu al niet meer uit.
gregorius zegt
Geen idee of die 208 een beetje goed auto’tje is. Als ze dat ding goed in elkaar schroeven en het een beetje kwaliteit blijkt te zijn, kan het best een ‘winnaar’ zijn.
Echter, een 3008 en een Astra die zo’n prijs kunnen winnen… tja.
En van alles Volvo’s die ik in het dagelijkse leven zie, komt de XC40 het minste voor.
Edge zegt
Wie zitten er eigenlijk in die jury namens Nederland? Zijn dat mensen die enige autoriteit en bereik hebben met hun platform, of zijn het vooral fossielen die vastgeroest zijn in hun ‘functie’?
Richmond zegt
@Edge: Jaco Bijlsma van Autovisie, freelancer Ton Rijs en Gert Wisse van de ANWB.
gkbheinen zegt
@Edge: ik denk vooral dat laatste
Richmond zegt
@gkbheinen: wie zouden het dan moeten doen?
henkp1 zegt
Pffff, wat een blamage die hele COTY.
Het is een leuke auto hoor, die nieuwe 208 maar niks vernieuwends. Enige is dat ie ook als elektrisch verkrijgbaar is. Winnaars hadden wat mij betreft moeten zijn de Tesla (moet ik nog uitleggen waarom?) of de nieuwe Clio (baanbrekend interieur, geavanceerd hybride systeem en echt value for money).
lekkerlinksrijden zegt
@henkp1: wat is er zo baanbrekend aan het interieur dan?
henkp1 zegt
Ongekende afwerking en materiaalgebruik voor deze prijsklasse.
lekkerlinksrijden zegt
@henkp1: heeft de Peug dat niet? Volgens mij staat het interieur bij hen ook op een hoog niveau voor het b-segment
Richmond zegt
@henkp1: volgens wie? En dan nog. Audi of VW is nooit Coty geworden en die hebben de naam.
87sandyd zegt
@benja01: euhm, misschien nog even keer de test lezen…
leeno zegt
@lekkerlinksrijden: niets, het slechtste interieur ooit met een stuur dat in de weg zit bij mijn ideale rijhouding
ericd zegt
Overduidelijk politiek. Wat me opvalt aan reviews is dat de Peu 208 nooit hoge ogen scoort en vaak wordt gepasseerd door klassegenoten als een Clio.
Dutchdriftking zegt
Eerlijk is eerlijk, een fijne B-segment hatchback, leverbaar op benzine, diesel, elektriciteit of een hybride voor de twijfelaars, en dat alles in een knap jasje en een soort van betaalbaar. Niks spannends, wel een terechte winnaar.
kminne zegt
Behalve de Clio en 3008 blijken de winnaars van deze mallotige competitie vaak geen echte succesnummers. De Tesla Model 3 had trouwens in 2019 al auto van het jaar moeten zijn. Maar toen lagen de heren juryleden nog te slapen denk ik.
grasvreter zegt
Dit neem je toch niet serieus. Die Jaguar I-pace met 1 fase lader heeft ook een keer gewonnen. En ik kan je nu al vertellen dat een Toyota Yaris qua verbruik, onderhoudskosten, en restwaarde beter zal scoren dan de 208. Pure kul zo’n awardshow, geen aandacht meer aan besteden.
hingenine zegt
Ik ben over het algemeen niet zo’n Peugeot liefhebber, maar ik vind deze toch erg goed geslaagd. (en de 508 ook wel trouwens)
ablogjunk zegt
Blijft gewoon raar….
Een auto van het jaar 2020 benoemen terwijl we nog maar net met 2020 zijn begonnen.
stephane8200 zegt
@ablogjunk: blijft gewoon raar om een auto van het jaar te laten benoemen door journalisten.
Overmorgen is iedereen het weer vergeten.
Richmond zegt
@stephane8200: hoe je het ook doet, denk dat je nooit een echt goede verkiezing krijgt. De publieks stem bij shows zijn ook een wassen neus. Vraag is meer wat is de toegevoegde waarde van de verkiezing. Heb nog nooit iemand gehoord die zegt dat ze een auto gekocht hebben, omdat het de auto van het jaar is. Of dat de verkopen van een model of merk significant beter zijn hierdoor.
kniesoor zegt
Zeker in het verleden is dat laatste toch beslist wel het geval geweest. Steekwoord : Rover SD1.
stephane8200 zegt
@amghans: vroeger was de consument minder goed geïnformeerd. Bovendien werd de werkelijkheid eenzijdiger belicht omdat je minder mogelijkheden had.
Ik denk dat deze verkiezing weinig relevant meer is.
caprio zegt
Teleurstellende winnaar, de 208 is weinig vernieuwend en de elektrische variant is ook niet de beste/zuinigste/beste range. Waar is het puntenoverzicht trouwens. Ik vind de Tesla model 3 de enige en meest bereikbare vooruitstrevende auto waar de andere elektrische auto’s zich voorlopig op stukbijten. Wat een blamage deze uitslag.
87sandyd zegt
Wat ik mij vooral afvraag is wie bepaalt dat die auto’s de contenders worden van COTY? Ik bedoel, de 1 serie, wat doet dat ding daar in godsnaam? Toyota Corolla, really?
spiderman zegt
Ik neem deze prijs niet meer serieus, wat een blamage, het zoveelste nietszeggende Peugeotje. Er is in de afgelopen jaren een nieuwe fabrikant opgestaan die de complete sector heeft opgeschud, de auto vanaf een vel wit papier nieuw heeft ontworpen en de toon zet voor bijna alles wat de concurrentie nu doet: Tesla. Maar de Model S, de Model X en nu weer de Model 3 krijgen de prijs gewoon niet, want de boel wordt door de gevestigde orde geregeld. Die lastige nieuweling gunnen we zo’n prijs natuurlijk niet. Het is een nietszeggende prijs geworden. Sinds 2014 al de derde keer dat een Peugeot wint, eerder met de 308 en de 3008: nietszeggende, kleurloze automobielen. Bizar.
circlestorm69 zegt
Leukste nieuwe karretje van dit moment. Zeker in het geel en blauw.
Gefeliciteerd!
Nino zegt
Hoop juryleden hier in de comments, lijkt wel alsof oranje speelt…!
Al het commentaar op de 208 snap ik ook niet echt. Verkoop ze zelf dus zie ook de reacties op de auto. Heb 5 jaar in vorige modellen rondgereden en nog nooit keek er iemand om. Rij nu sinds november een nieuwe en heb nog nooit zoveel duimpjes, foto’s en starende mensen gezien. Het is een auto die een hoop sympathie opwekt, tel daarbij de verbeteringen/ vernieuwingen op tov het vorige model. Typisch dat hier in de comments nou net de mensen zitten die het niks vinden (vaak ook de figuren die niet verder dan de plaatjes komen).
gromit zegt
Lijkt wel een uitgelopen eierdooier.
mashell zegt
Als er een kleine Peugeot mee doet dan is de rest bij voorbaat kansloos. Dat is al jaren zo. Bovendien ziet de 208 er ook wel erg goed uit.