Proton? Is dat niet een of andere enge ziekte? Nee het is een autorproducent uit Maleisië die zijn auto’s voornamelijk verkoopt in de UK, Zuid-Afrika en Australië. En de afgelopen jaren zijn de verliezen alleen maar opgelopen en momenteel is de situatie zo slecht dat het bedrijf haast op omvallen staat. Wat boeit mij dat nou hoor ik je denken. Nou is het toevallig wel zo dat Proton ook eigenaar is van het ons welbekende Lotus. Om dit naderende onheil af te wenden is Proton dus al enige tijd op zoek naar een partner. Al enige tijd zwermen er drie potentiele kandidaten boven het kwakkelende Proton, te weten: PSA (Peugeot/Citroën), Volkswagen en GM.
Maar de laatste dagen worden de geluiden toch steeds sterker dat GM uiteindelijk aan het langste eind zal trekken. De baas van GM, Rick Wagoner, heeft vandaag namelijk bevestigd dat GM interesse heeft in een aandeel in Proton.
Je vraagt je misschien af waarom het ene bijna failliete bedrijf een belang wil hebben in een ander, eveneens, slecht draaiend bedrijf. De reden is simpel, GM heeft natuurlijk geen interesse in de lelijke Proton modellen maar wel in de fabrieken van Proton die allemaal op halve kracht draaien en gelegen zijn in lagelonenland Maleisië. De lonen liggen daar nog eens beduidend lager dan in bijvoorbeeld Zuid-Korea en lagere kosten die kan GM wel gebruiken.
Maar de vraag die bij ons autoliefhebbers door het hoofd spookt is natuurlijk, wat zal de invloed van GM zijn op Lotus? Net nu er weer volop toekomstplannen zijn. Het is maar hopen dat er geen TVR-achtige taferelen ontstaan. Je moet er toch niet aan denken dat je Exige staks ergens in Azie, zonder liefde, in elkaar wordt geschroefd.
CSL zegt
Weg met TVR!
TomRS6 zegt
-edit: auto kopen kan ergens anders-
JLJ zegt
Lotus is al eens van GM geweest, en dat was niet bepaald goed voor hun. Hopelijk gaat het niet door!
CSL zegt
@TomRS6
Hier is er 1: http://auto.marktplaats.nl/hyundai/70861724-zeer-nette-hyundai-excel-1-3-gs-hb.html?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=8063
TomRS6 zegt
Kom je toevallig uit Amersfoort CSL? ;)
BMW fan?
We hebben nog een BMW 320 6cylinder uit 1980 te koop staan.
Citrofiel zegt
Ik hoop dat het niet doorgaat. Lotus moet geen invloed krijgen van andere concerns, gewoon zichzelf blijven. En wat zijn die Protons toch saaie ouderwetse auto’s. Gelukkig hebben ze niet te veel invloed op Lotus. Bijvoorbeeld:
Maar ik ben geen kenner (ff gegoogeld omdat ik toch wilde weten wat ze maakten), dus mss is dit plaatje wel oud, hoewel het van een dealersite van een dealer in Bedingo (weet iemand waar dat is?) komt.
Jappy zegt
Leuk, zou wel goed zijn als die Proton modellen dan niet meer verkochten zoeden worden. Alleen van Lotus moeten ze afblijven!
Jappy zegt
zoeden = zouden
robbie zegt
@Citrofiel, probeer deze link eens: http://www.proton.co.uk
En in het artikel is ook verwezen naar enkele foto’s van huidige modellen.
Nick zegt
PSA mag het absoluut niet worden (denkt terug aan Citroën-Maserati tijdperk) en GM heeft al een slechte invloed gehad op Lotus…
VAG dan maar.
Klassiekerrally zegt
Lotus heeft destijds een van de best sturende voorwielaandrijvers overgehouden aan het huwelijk met GM: de Elan.
Wel met Isuzu motor. Dat klinkt zo mogelijk nog minder sexy dan ‘voorwielaandrijving’…
Ik hoop dat Lotus kan blijven bestaan. Is een van m’n favoriete sportwagenmerken. Aan de andere kant, mijn Elise is toch al gebouwd ;)
Markus zegt
-edit: nogmaals: auto’s kopen/verkopen doen we ergens anders-
Klassiekerrally zegt
@ Markus: dus omdat het daar gebeurt mag het hier ook?
Dan ben ik hier snel verdwenen… Een beetje ouwehoeren kan best, maar het kopen van een tweedehandsje heeft helemaal niets met het onderwerp te maken.
Ben overigens wel met je eens dat die ‘100.000e’ thread volledig uit de klauwen is gelopen.
TomRS6 zegt
@ Markus en klassiekerrally,
Sorry jongens ;)
Excuses aanvaard?
Klassiekerrally zegt
Hey, ik ben niet haatdragend of zo hoor :)
Excuses dus aanvaard ;)
TomRS6 zegt
@ Winterswijker,
Ken je het Talamini nou nog ofniet? :)
Klassiekerrally zegt
@ TomRS6: wat denk jij! Begin februari openen ze hun deuren weer ;)
Om het on-topic te houden:
Lijkt me leuk om in de toekomst vanaf het terrasje m’n Elise Type 49 te bewonderen… ;)
armada zegt
Kan Donkervoort Lotus niet opkopen?
TomRS6 zegt
@ Klassiekerrally,
Maat van me moest laatst voor de stentor rijden in de nieuwe Lotus Europa, was een leuke sensatie zei die. Uiterlijk vind ik wat minder :)
Florijn zegt
vreemde auto’s wel een beetje opvallend allemaal toch zal de kwaliteit wel van indiaas niveau zijn beetje 90-ies dus……
Florijn zegt
@ armada
ik geloof dat lotus veel groter is dan heel dat donkervoort halletje in lelystad geloof ook dat ze er niet heel ruim bij zitten met de centen om zoiets op te kopen. je moet je eens indenken om wat voor een investeringskosten gaat om een nieuwe motor te ontwikkelen laat staan een nieuw model………..
Florijn zegt
@ nick
psa en maserati in de seventies nee dat ging niet, maar ik denk wel dat zij nu de beste partner zijn denk je in hebben ze al zoiets in hun laatje liggen? ik denk dat elke merkengroep dat wel wil en de reputatie van lotus is onaantastbaar daar gaan ze tegenwoordig echt niet meer mee kloten
Florijn zegt
tjek de veiligheidsspeks van het topmodel haha
http://images.google.nl/imgres?imgurl=http://www.euroncap.com/images/results/large_family_cars/car_116_2002/proton_impian_2002.jpg&imgrefurl=http://www.euroncap.com/content/safety_ratings/details.php%3Fid1%3D3%26id2%3D116&h=170&w=248&sz=13&hl=nl&start=43&tbnid=0tzlGfCGG0XfBM:&tbnh=76&tbnw=111&prev=/images%3Fq%3Dproton%26start%3D36%26ndsp%3D18%26svnum%3D100%26hl%3Dnl%26lr%3D%26safe%3Doff%26sa%3DN
Jeroen zegt
Ach… als ze de deal niet weten te sluiten dan wil ik Lotus altijd nog wel hebben hoor…
Alfaman zegt
Proton auto’s zijn oudere licentie producten van Mitsubishi. De eerste Proton was de zelfde als de Colt van ’92 later de Lancer.Deze modellen zijn nog in productie met facelift. Proton heeft ook de Citroen AX in productie (Tiara) gehad. Nu hebben zij meer eigen modelontwikkelingen, techniek ook veel Mitsubishi. Dat Proton groot is geworden was te danken aan de unieke monopolystelling in Maleisië, importautos hadden tot 200% invoerbelasting. Daardoor hadden ze het kleingeld om Lotus van de Lamborghinigroep te kopen. Deze deal heeft Lotos aan het leven gehouden en zij kunnen heel zelfstandig werken, met succes. Ook heeft Lotus verschillende Proton’s in topconditie gebracht, wat in de UK met successen in de autorace en rally’s bewezen is. Deze Lotus Proton staan in het rijtje Talbot Lotus, Lotus Omega ….. Met anderen worden, niet verkeerde modelle. Nu is Proton de monopolystelling op de thuismarkt kwijt en daardoor gaat het achteruit. GM word het zeker niet, VAG heeft genoeg problemen thuis en PSA kan het worden, de link met Mitsubishi is voorhanden ( nieuwe 4×4 modellen) en de AX productie in de 90er is ook goed gegaan. Jullie legen de link veel te veel met Lotus. Geen van overnamekandidaten gaat Proton pakken wegen Lotus. Lotus is lang geleden door Proton in de etalage gezet . Wordt misschien door een investeringmaatschappij, of en door een rijke rus over genomen.:-)
chrizzzie zegt
Ik denk ook dat GM geen interesse heeft in Lotus en deze nog wat prominenter in de etalage willen zetten. Het probleem met Lotus Group is dat er verschillende partijen interesse hebben in Lotus Engineering die de laatste tijd flink aan de weg timmeren echter wil Lotus Group (wat bestaat uit Lotus Cars, Lotus Engineering, en Lotus Finance) De onderlinge firma’s niet appart verkopen. Je zult dan ook Lotus cars erbij moeten nemen waar de meeste dan weer geen interesse in hebben.
w0o0dy zegt
het zou dus kunnen dat GM met de proton group aan de haal gaat en vervolgens delen van Lotus afstoot om de schuldpositie te verbeteren….. Verkoop je Lotus cars en Lotus engineering dan praten we waarschijnlijk al snel over veel geld (600 miljoen of zo?) aan de andere kant, dat maakt GM op aan verliezen in een maand als de markt ff tegenzit.
Toch zit er ook in een deal met PSA wel een bepaalde logica. Alleen werkt PSA samen met Toyota voor de 107/C1/Aygo en vraag ik me af of Toyota wel zo enthousiast is over zo’n deal.
VAG moet de kosten omlaag krijgen en aangezien de productie van de Fox (in Brazilië) lang niet zo goedkoop blijkt te zijn als verwacht zou VAG ook wel een goede deal kunnen doen. Kleinere VW’s/Skoda’s bouwen in Maleisië? Sounds like a plan…