Iedereen wil er eentje, lijkt het wel.
De Porsche Panamara Hybrid gaat lekker. Onlangs ontvingen we het nieuws dat de hybride variant de bestverkochte versie is. Voor Porsche is dat erg prettig, want dankzij die verkopen kan het merk zijn gemiddelde CO2 uitstoot naar beneden brengen. Zeker bij een merk dat voornamelijk grote SUV’s, sedans en sportwagens verkoopt (in die volgorde), is dat een zeer welkome bijkomstigheid.
Daar komen wel een paar nadelen bij. En dan hebben we het nog niet eens over die afgrijselijk lelijke felgroene remsklauwen. Volgens Gerd Rupp, grote baas van de Porsche fabriek in Leipzig (alwaar de Panamera wordt gemaakt) zit er ook een keerzijde aan dit succes, zo laat hij weten aan onze Amerikaanse vrienden:
Op dit moment kunnen we de vraag goed aan. Dit jaar worden er nog 8.000 Panamera Hybrids gemaakt. Er zitten wel grenzen aan de aantallen. Porsche is namelijk afhankelijk van de leveranciers van de accu’s. Aanvankelijk dachten we minder accu’s nodig te hebben. Hierdoor is de levertijd van een hybride Panamera nu ongeveer 3 tot 4 maanden.
Ook laat Rupp wat los over de Mission-E die eraan zit te komen. In principe kan de auto al snel op de markt komen, als fabriek heeft Porsche de capaciteit ervoor. Het probleem ligt hem meer in de schaarste van de ingenieurs, software experts en elektriciens. Personeel dat zich gespecialiseerd heeft in deze tak van sport blijkt erg schaars. Nog een nadeel is de nabijgelegen BMW fabriek waarmee de Porsche fabriek moet concurreren betreft personeel. Porsche moet dus zijn eigen personeel gaan omscholen en zorgen dat de leveranciers sneller gaan leveren. Dan kan de hele wereld voorzien worden van elektrische Porsche, zodat ze af en toe ook goddelijke creaties als de 911 GT3 (rijtest) kunnen blijven maken.
wouter68 zegt
-Edit: je hebt helemaal gelijk, is gefixt!-
SpiderIV zegt
@wouter68: nieuwe optie die schijven om het “groene” lekker fel duidelijk te maken: o wat ben ik milieu bewust met mijn Porsche
f40racer zegt
@spideriv: Volgens mij doet elke hybride dat op zijn manier. In ieder geval met een felle kleur ergens op de auto
ghost zegt
3-4 maanden is nog altijd een schijntje in vergelijking met de Mercedes A diesel die ik eind november heb besteld als zakelijke daily. Stern geeft gewoon 6-7 maanden levertijd erop, compleet gestoord!
unknown32 zegt
@ghost: een V-klasse zat 2 jaar geleden op 9 maand! Maar ja, the best or nothing hé :-)
mopar zegt
@unknown32: blijkbaar 9 maanden Nothing dan…
SpiderIV zegt
@ghost: daarna een andere auto besteld?
wildbeest zegt
@ghost: pak gewoon lekker wat uit de voorraad met korting
ghost zegt
@wildbeest: lekker allemaal handbakken ipv de gewenste uitvoering met automaat, in een kleur en zonder de Renault motor. Nee, bedankt.
Erik zegt
@ghost: op mijn nieuwe Dacia Logan MCV Bi-Fuel zit ook 4 maanden levertijd. Het is dat de dealer al een optie had genomen bij de fabrikant anders was het 6 maanden levertijd.
sanderm3 zegt
@ghost: champagne problems
ghost zegt
@sanderm3: jij zegt het maar een andere dealer (Gomes) kan de nieuwe auto wel gewoon leveren in februari. Echter hoorde ik dit achteraf. Gewoon knuppels bij Stern.
escort77 zegt
Ik zie ze vaak rijden, maar nog nooit gezien met felgroene remschijven. Wel met groene remklauwen.
depsycholoog zegt
@escort77: touché
lincoln zegt
Raar verhaal ..
Duitsland heeft vorig jaar nog een miljard ingenieurs uit hogeropgeleidiestan gekocht ..
trustmeiamanengineer zegt
Eingenlijk moet je natuurlijk de Turbo S e-hybrid hebben, of hoe dat ding ook heet.
Maar goed, misschien m’n CV maar eens die kant op sturen als ze zo’n gebrek aan mensen hebben… ;)
blacksquad zegt
Alle Porsches aan het stroom ??⚡️ Het besluit van Porsche om elektrisch te gaan gaat ze nog meer geld opleveren dan de introductie van de Cayenne. 90% van de mensen gaat heerlijk vinden dat hun auto veel sneller, stiller, innovatiever en milieuvriendelijk wordt! ?
E34M5Touring zegt
@blacksquad: Ja want een Porsche koop je tenslotte voor de stilte, niet voor die jankende 6 cilinder boxer of brullende V8.
mashell zegt
@E34M5Touring: je loopt een Porsche voor de vormgeving, het merk, de kwaliteit en de snelheid. Geluid en technische details blijken telkens weer onbelangrijk te zijn.
E34M5Touring zegt
@mashell: Jaja, geloof je het zelf?
vroaaar zegt
@E34M5Touring: nee voor de 4-cilinder met turbo…
blacksquad zegt
Voor 2025 is er een full-electric 911 ⚡️ Wen er maar aan..
thomasthomas zegt
De leveranciers moeten dus nog verder worden uitgeknepen. Binnenkort springen er weer wat Chinezen van het dak.
lekkerlinksrijden zegt
@thomasthomas: zijn er best veel, dus……..
w0ut zegt
Die groene remmen zijn optioneel te vervangen door zwarte bij de nieuwe Panamera. (Bij de vorige ging dat niet). Die 600euro extra op een >110k auto moet toch nog lukken, niet?
LaLancia zegt
@w0ut: remklauwen zijn altijd te vervangen.
alpinafanb10 zegt
Op mijn bestelde Alpina bijna 12 maanden levertijd
audirijder zegt
@alpinafanb10: gaaf! Welke had je besteld?
desjonnies zegt
Ik zit al 20! jaar op mijn nieuwe Concorde te wachten en al 65 jaar op een nieuwe Facel Vega !
https://images.honestjohn.co.uk/imagecache/file/crop/1200×800/media/5705820/Facel~Vega~HK500~(1).jpg
stfu zegt
En mensen hier maar zeggen dat Porsche (en andere grote merken) Tesla kapot zou maken als ze zelf met EV’s komen. Nu zie je weer dat ze zelfs qua type personeel ver achterlopen op Tesla.
jorden zegt
@stfu: nee je ziet dat Porsche excuusjes verzint om niet met een EV te starten. Bang te gaan kannibaliseren met hun eigen Panamera. Dat model is nog te jong en er zitten miljoenen ontwikkelingskosten in, welke je dan kan gaan afschrijven.
willeme zegt
@jorden: Ik ben het eigenlijk wel met @stfu eens. Qua auto zit er niet heel erg veel verschil tussen een Panamera en een Model S. Dikke fastbacks van rond de ton. Uiteraard: het interieur van de Panamera is véél beter, maar de Tesla is van een nieuwere generatie.
Die Mission E had er natuurlijk al lang moeten zijn. Sterker nog, de Mission E is de beoogde Tesla killer van Porsche. Maar de Model S staat al jarenlang in de prijslijsten terwijl de Mission E nog steeds niet in productie is.
En daar komt wel iets om de hoek kijken wat Tesla wél voor elkaar heeft: kundig personeel! Ik vind die Musk maar een creep, maar iedereen wil voor die kerel werken. Ik ben ervan overtuigd dat de Porsche Mission E de Tesla Model S compleet overklast. Maar we moeten wel eerlijk zijn: het is natuurlijk gewoon een auto op basis van de blauwdruk van de Model S. Dankzij het succes van de Model S en de enorme stappen die er in korte tijd zijn gemaakt komen er meer van dat soort auto’s.