Transport en privacy leven tegenwoordig op gespannen voet met elkaar samen. Je onopgemerkt fysiek verplaatsen is er hedentendage niet meer bij. Sinds 11 september wordt voor elke intercontinentale vlucht letterlijk je doopceel gelicht, maar ook het dagelijkse busritje is binnenkort niet meer anoniem.
Zoals je wellicht weet is men in Nederland druk doende om de ov-chipkaart in te voeren. Na de proefkonijnen Rotterdam en Amsterdam is straks heel Nederland aan de beurt, wat zal betekenen dat het anoniem reizen met openbaar vervoer niet zonder meer mogelijk is.
In de auto is het niet veel beter. Met de reguliere trajectcontroles weet The Man precies wie waar rijdt omdat in tegenstelling tot bij de standaard flitskasten iedereen, en niet enkel de overtreder, gescanned wordt.
Zodra de op handen zijnde kilometerheffing van kracht wordt zal op het gehele wegennet actief gescanned worden wie waar wanneer reed. De rechtvaardiging zal zijn voor het entree heffen van onze mooie doch overvolle (en reeds via belastingen afbetaalde) wegen, maar ondertussen wordt je wel structureel in de gaten gehouden. Prof. Dr. Eurlings kan weliswaar nu garanderen dat je privacy niet in het geding komt, maar we weten allemaal dat politici in het algemeen (waar is mijn kwartje Kok?), en verkeersministers in het bijzonder (BPM wordt afgeschaft ten gunste van de kilometerheffing, oh nee toch niet!) er niet om bekend staan de meest betrouwbare beloftes te maken.
En nu ook blijkt dat speciaal aangestelde bruinhemd eskaders met hun flitsauto’s daadwerkelijk staan te posten bij de lokale bouwmarkt om je kilometeradministratie onderuit te schoffelen, is duidelijk dat elke uithoek van het wegenpark in de gaten wordt gehouden.
Begrijp me goed, ik ben er helemaal voor om belastingontduikers op te sporen en te veroordelen. Ik ben er helemaal voor om roekeloos rijgedrag aan te pakken en om zwartrijden onmogelijk te maken. Als terrorisme aangepakt kan worden door reizigers van vliegtuigen te screenen dan stap ik ook geruster in die kist.
Maar heiligt het doel de middelen? Anders gezegd, ben jij bereid om voor veiligheid en rechtvaardigheid al je privacy op te geven mocht je je verder willen verplaatsen dan van de voordeur naar je brievenbus? Bedenk je wel dat ook je telefoon en internetgegevens (de bewaarplicht) waarschijnlijk binnenkort opgeslagen worden zodat niet alleen je fysieke, maar ook je digitale verkeer voor het nageslacht opgeslagen wordt voor het welzijn van de maatschappij. En de maatschappij dat ben jij, dus het is voor je eigen bestwil.
Als dan je dan ook nog te horen krijgt dat je vingerafdruk in een database gaat worden opgeslagen die voor politie en justitie toegankelijk wordt op het moment dat het hen uitkomt, dan kun je alleen nog maar concluderen dat de privacy de laatste 5 jaar ten nadele is veranderd.
Nuchtere zielen willen nog wel eens roepen: Als je niks te verbergen hebt, dan heb je toch ook niks te mopperen met deze nieuwe maatregelen? Tja, probeer je daar maar eens tegen te verweren. Verweer impliceert op die manier schuld (aan wat dan ook).
Maar als ik met mijn vriendin een wilde seks-escapade heb op mijn balkon of in het bos dan wil ik ook niet gecontroleerd worden door camera toezicht of anderszins, ook al doen we niks verkeerd. Het idee om me letterlijk vrij en zonder structureel gade geslagen te worden te kunnen bewegen voelt aan als een grondrecht. Zeer binnenkort wordt dat een illusie: het internetverkeer waarin we afspreken om wilde seks te hebben ligt vast. Onze afzonderlijke reis (ik in de auto, zij met OV) naar het bos ligt vast. Onze vingerafdrukken op de condoomverpakking liggen vast en met een beetje pech krijgen we een fiscale naheffing omdat de verschillende kilometer-declaraties niet in de haak waren.
Hoe ver moet dit gaan? Staan de regels in dienst van de burger, of leeft de burger in dienst van de regels? De laatste jaren lijken de regels het te winnen van de burger in de zin dat niet de regels en toezicht versimpeld worden, maar dat de burger steeds meer anonieme bewegingsvrijheid inlevert.
[ gepubliceerd op nu.nl, 19 februari 2008 ]
tss68nl zegt
Ach, je hebt toch bijna altijd je GSM bij? Daar is ook van minuut tot minuut van bekend waar je was. Dus die privacy die je nu denkt op te geven met de nieuwe maatregelen was maar schijn.
Sam zegt
Inderdaad, Mobiele telefoons worden ook getraceerd en zo. Je zal de eerste crimineel niet zijn die opgepakt word door een telefoongesprek
Iceman zegt
Ik zie het probleem niet.
Wat denk je wat ze allemaal kunnen zien via je bank/pin pas of pasjes voor werk/gebouw toegang.
Verder kunnen mensen al gevolgt worden via bluetooth die je met allerlij apperatuur uitstraalt zoals je GSM bv.
Ze doen hun best maar.
Ice.
vjp zegt
nee ajb niet! niet die afschuwlijke absurde geld-weggooiende ov chipkaart in heel nederland.
ik heb geprobeerd om er mee om te gaan: rustig het pasje over de scanner halen dan instappen en als je uitstapt uitchecken.
maar meestal gaat het zo dat de scanner het kaartje niet goed leest en in 1 keer 4 euro afschrijft, dan moet je het weer opnieuw opladen
the missing genie zegt
Ik rij in een auto die niet op mijn naam staat, bel met een telefoon warvan het abonnement niet op mijn naam staat, woon in een huis dat niet op mijn naam staat en vlieg via andere Europese luchthavens dan on Schipholleke naar de VS. Kost wat moeite, maar ze weten niet zo makkelijk waar ik uithang.
Niet dat ik wat misdaan heb, zeker niet, maar ik wil wel mijn credo uitdragen “Mij opsporen? Leuker kan ik het niet maken, wel moeilijker”
Jerro zegt
nou, ik denk dat het op zich wel mee zal vallen, en trouwens; als je GSM getrackt word, gebeurt dat niet via bleutooth of sim-kaart, maar via het imei nummer.
lincoln zegt
huh .. zit ik hier op @autoblog.toenroemenienogcommunistischwas ..
en wat koop ik voor die “veiligheid” ..
aan het asphalt kan het niet liggen ..
Master_R zegt
@ iedereen, prepaid mobiele telefoon’s staan (meestal) niet op naam dus daar kun je niet veel mee opsporen;)
BILLY zegt
zolang we alleen maar klagen met dit soort colums en voor de rest als een stel makke lammetjes door blijven sukkelen zal “onze”regering rustig aan doorzetten met al zijn debiele plannen. En ik hoop dat er ooit een tijd komt dat wij als inwoners is gaan op treden tegen dit kabinet en niet meer over ons heen laten lopen……..maar ja dat zal wel nooit gebeuren ben ik bang.
RubenBaeten zegt
@BILLY: Geef het goede voorbeeld zou ik zeggen.
Robin Vleij zegt
Billy,
Gelukkig lees ik wel steeds meer mensen die terecht beginnen te twijfelen aan de ombouw van onze samenleving naar Stasi model. En ondanks dat het langzaam gaat, MOET dat geluid toch langzamerhand doordringen in DH?
Dat debiele US-inspired gedoe moet snel afgelopen zijn, voordat het te laat is en tegengeluid niet meer kan…
Bas zegt
Via het IMEI nummer en het basisstation / basiscontrole station waar je op dat moment aan gekoppeld bent. Aangezien je telefoon iedere 3 seconden ofzo een koppeling met dat station bevestigd weet men dus de “buurt” waar je je begeeft. = niet helemaal nauwkeurig.
SIM kaart is overigens gekoppeld aan IMEI nummer…(en alle andere gegevens die je provider heeft) dus je bent wel degelijk opspoorbaar via deze methode (met de nauwkeurigheid van het dichtsbijzijnde basisstation uiteraard).
Bovenstaande is gesimplificeerd uitgelegd….in detail zit het ietsje ingewikkelder in elkaar :) (zoek maar is op google over hoe een gsm netwerk inelkaar zit en je weet het)
@the missing genie….Ben je nou werkelijk zo naief?
Dante zegt
Ik (Wij) heb(ben) niets te verbergen, maar we hebben wel veel te verliezen. Onthou dat.
Bas zegt
@Master_R
Men weet vaak meer dan je denkt over prepaid gebruikers.
Meestal door gebruik te maken van tele marketing of zogenaamde klanten service is men toch wel degelijk op de hoogte van de persoonsegegevens die gekoppeld zijn aan een bepaald pre-paied toestel.
Pre-paied SIM kaart in een ander toestelletje proppen heeft ook al weinig zin, IMEI nummer van het nieuwe toestel wordt direct aan je SIM gekoppeld bij het eerste gesprek (gesprek kan anders niet tot stand worden gebracht).
Ik weet ook dat echt ieder telefoongesprek “af te luisteren” is. Zeker tegenwoordig gaat alles op een bepaald punt digitaal (data). M.a.w….jouw gesprekje komt (simpel gezegd) als 1tje en nulletjes langs een bepaald punt.
Die 1tjes en nulletjes kunnen weer worden omgezet in een bepaald bestandsformaat dat je gewoon als een geluidsbestand kunt afspelen in je mediaplayer.
Je moet dus wel heeel erg vroeg op staan als je echt anoniem wilt blijven.
(bovenstaande informatie is trouwens gebasseerd op eigen ervaringen)
Thijs zegt
Sasha, wat mij betreft sla je spijker op z’n kop. Ik ben het er dan ook helemaal mee eens. Ik vind tot op zekere hoogte dat onze veiligheid belangrijk is. In zeker mate gaat dat ten koste van onze privacy. Maar we beginnen nu voor mijn gevoel een grens te overschrijden. Er bestaat ineens niet meer zoiets als briefgeheim, ook al is die brief misschien digitaal.
Ik heb misschien niets te verbergen, ik heb ook liever niet dat bepaalde dingen vrijelijk in te zien zijn, sommige dingen zijn van mij en daar heeft iemand anders helemaal niets mee te maken. Bovendien word ik bang van het hele idee dat alles wat ik ooit gezegd, geschreven en gedaan heb mij kan navolgen. Het is wachten op het moment dat deze gegevens inzichtelijk gemaakt worden voor mensen die belang in jou hebben. Het voelt voor mij als de stap naar een toekomst waarin een potentiele werkgever mijn volledige geschiedenis kan naslaan op fouten die ik wellicht gemaakt heb die voor hem of haar reden zijn mij geen baan te geven.
Volledig anoniem hoef ik niet te zijn, ik wil best m’n rijbewijs laten zien als onze blauwhemdjes daar om vragen. Ik wil ook best een blaastest doen als dezelfde instantie mij daar vriendelijk om verzoekt. Ik vind het ook geen probleem om bij mijn nieuwe baan een kopie van m’n paspoort achter te laten. Maar de mogelijkheid om te kunnen zien of ik bij mijn vriendin sliep of zij bij mij vind ik te ver gaan. Op dat moment kom je aan een persoon en dat vind ik een brug te ver.
Maar goed, ondertussen laten we het allemaal gebeuren. De regering die er zit hebben wij gekozen. Terwijl dit soort dingen in gang worden is een of ander autoblog daar over in rep en roer en het levert leuke gesprekken op op famillie feestjes, maar niemand onderneemt actie, want we zijn in nederland zodanig goed opgevoed dat we ons hoofd niet boven het maaiveld uit durven te steken.
Nullius zegt
Zolang die data niet publiekelijk toegankelijk zijn, maakt het mij niet veel uit eigenlijk.
RA999 zegt
Ik heb liever ook m’n privacy maar veel kan je aan deze maatregelen niet meer doen, of we gaan met z’n allen in opstand komen, aanstaande zaterdag, Museumplein, 10 uur sharp :)
Maar ik ga er vanuit dat die gegevens alleen toegankelijk zijn als ik daadwerkelijk van een misdaad verdacht word, m.a.w. dat de informatie alleen tegen mensen wordt gebruikt die het verdienen. En niet tegen mij als ik een wilde seks-escapade heb met m’n andere vriendin…
Over wilde seks-escapades gesproken;
“Maar als ik met mijn vriendin een wilde seks-escapade heb op mijn balkon of in het bos dan wil ik ook niet gecontroleerd worden door camera toezicht of anderszins, ook al doen we niks verkeerd.”
Ik weet niet zeker of het wel zo legaal is om in het bos of op elke andere publieke plaats zoiets te doen… :P
Jerudo zegt
Ben het helemaal met je eens Sacha. Het lijkt erop dat “1984” met rasse schreden dichterbij komt.
Het leuke eraan is dat sommigen het niet eens beseffen en er van uitgaan dat al hun privacy gerespecteerd wordt. Degenen die toegang hebben tot al onze gegevens sluiten ze na hun uren dan ook op in de kelder zodat die informatie niet buiten het gebouw kan.
Schitterend eigenlijk hoe naïef de mensheid is en hoe ver je ze kan drijven tot het aanvaarden van de meeste absurde regels en beknotting van hun vrijheid. Misschien is het omdat onze generaties nooit voor die vrijheid hebben moeten vechten dat de meerderheid het maar klakkeloos aanvaard.
Rick dos zegt
Sinds 11 september 2001 hebben we vooral oorlog gevoerd met onszelf dan met terrorisme. En wie is de lachende derde in dit alles? Precies, O.B.L.
Wij hebben onze vrijheden en onze privacy zo op een zilveren schaaltje afgeleverd. En dat heeft hij allemaal bereikt zonder veel moeite er voor te hoeven doen.
En dat allemaal omdat we met z’n allen denken dat deze gedachte:
“Als terrorisme aangepakt kan worden door reizigers van vliegtuigen te screenen dan stap ik ook geruster in die kist.”
Enige maten van realisme in zich behelst. Dat is dus niet zo…
En trouwens;
“(waar is mijn kwartje Kok?)”
Die ben je (we) verloren toen de euro werd ingevoerd. :P ;)
Thom zegt
als je pint weten ze waar je bent, als je belt weten ze waar je bent, MOET IK NOG even doorgaan????
Texter zegt
We zijn nog lang niet zover dat alle informatie die we genereren spontaan op 1 centrale locatie terecht komt. In feite kun je je beter zorgen gaan maken over wat God van je denkt…of dat hij bestaat.
Zoepie zegt
Ach ja binnenkort hebben we weer genoeg van de onderdrukking en dan is er weer revolutie
rebel rouser zegt
de mensen op straat zijn allemaal ook zo vrolijk sinds het camera toezicht op de vreemdste plekken …..en dat allemaal om het terorrisme te bestrijden…..dank je wel EU,…ik voel me veilig en lusteloos.
the missing genie zegt
Bas, blijkbaar wel. Leg me maar eens uit waarom ik zo naïef ben. Ik ben reuze benieuwd naar je antwoord.
fr@nk01 zegt
@sacha,
zie je dat we het wel met elkaar eens kunnen zijn.
Dit land creëerd SLAVEN om hun macht ongestoord te kunnen blijven uitoefenen!
Over enkele jaren verwacht ik permanent -met gemengde gevoelelens- te kunnen vertrekken naar BALI(Indonesie), alwaar ik enige jaren geleden een woning heb gekocht.
Mijn zwager liet enkele jaren geleden zijn woning in Paramaribo bouwen, zodat mijn vakantieadres hiermee verzekert is.
Dit land helpt zichzelf naar de verdommenis, ze doen maar, maar
wel zonder mij!
Joepie zegt
Het moderne comunisme komt er aan, de DDR tijden herleven straks, de overheid controleert alles. Je kop uitsteken heeft geen zin want iedereen krijgt evenveel en heeft de zelfde auto. De moderne Trabant wordt waarschijnlijk de Toyota Prius (net zo’n saaie eenheidsworst). Lang leve ons kabinet, en het slappe Nederlandse volk dat zich als makke lammeren alles op de borst laat spelden, onder het mom van milieu en veiligheid. We zullen allen een zijn……………..zo lekker stimulans om eens je best te doen aangezien je dan gewoon nog wat meer aan de staat mag afdragen.
Zoef zegt
“Ach, je hebt toch bijna altijd je GSM bij” zegt daar iemand.
Maar een GSM kan je nog altijd uitzetten én je kan er gewoon voor kiezen om er géén te hebben.
RA999 zegt
Ja mensen, we kunnen er niet omheen:
Juppe zegt
Shit ja, ik haal zometeen nog ff m’n huisnummer van de muur, dan kunnen ze me niet meer vinden. Haha!
GranitKD zegt
gecombineerd met dat nieuws over ai in 2029 zijn taferelen als in de film Ghost in the shell niet ver meer weg.. lol
geelhoed zegt
@ Sasha “waar is mijn kwartje Kok?”
Het zou mooi zijn als die dyscalculanten van de bovag die laster campagne nu eens stopten. Het “kwartje” (8.3 voor benzine en 3.18 cent voor diesel) heb je door jaren van accijnsbevriezing al sinds 1994 terug….
Voor de mensen die last hebben dat concept te vatten:
jaar normaal KvK verschil
1990 0 0 0
1991 2 8 6
1992 4 8 4
1993 6 8 2
1994 8 8 0
1995 10 10 0
geelhoed zegt
table tags werken hier dus niet?
ARS zegt
En zo gaan we steeds verder de eindtijd in, de tijd voorafgaande aan de wederkomst van Jezus Christus, Gods Zoon. In de bijbel staat dat de tijden steeds benauwder zullen worden en dat er een tijd komt dat niemand meer kan kopen of verkopen zonder het merkteken van het beest, bestaande uit het getal 666. Heden ten dage zien we hoe we steeds meer druk van de overheid moeten ervaren. De overheid bepaalt hoe jij leeft, gaat je gangen na, weet elk moment waar je bent en kan je oppakken bij de minste verdenking van verzet. Het is steeds droeviger gesteld met onze democratie. En alles onder het voorwensel van terreurdreiging.
binkie zegt
@geelhoed
gelukkig heb je helemaal gelijk en is de prijs van benzine in Nederland door die zogenaamde accijnsbevriezing netjes op Europees peil gebleven.. NOT!!
Kok kan mij niet genoeg belasterd worden, als je het zo wilt noemen, evenals Wouter Windvaan en alle andere Partij-v-d-Afpakkers
fr@nk01 zegt
Oja, klein nuance correctie op mijn vorige comment.
Laten we ophouden met dat gezeur over dat kwartje van Kok…,ondertussen hebben we al vele kwartjes meer betaald en worden/werden we genaaid door andere bewindslieden wo. G.Zalm en nu oa.
die Eurlings.
Als straks de brandstofprijs is gestegen naar 5, blijf je dan nog steeds janken om die ene miezerige -al lang verrekende- kwartje van Kok?
geelhoed zegt
@binky, Ik zie dat je een slachtoffer bent van ons onderwijssysteem. Helaas, Laten we hopen op een extra accijnsheffing op brandstoffen zodat die kan worden gestoken in de rekenvaardigheids nascholing van schrijnende gevallen als het uwe.
De accijns op benzine is in de loop der jaren gestegen maar niet zo hard als de brandstofprijs, daardoor is de accijns nu LAGER
Wellicht dat je een plaatje bekender voorkomt, je weet wel net als in de donald duck:
geelhoed zegt
lager procentueel natuurlijk
lincoln zegt
@Geelhoed .. o.k. .. ik voel me al 10% minder opgelicht .. zal W.Bos meteen een bedank briefje sturen ..
over W.Bos gesproken .. word het gewaarderd op autoblog.nl om iemand alle ziektes verzinbaar te wensen ??
Maarten zegt
Tja en als dit eenmaal werkt dan krijgen we het volgende namelijk:
“we zien dat u op maandag de 23e van utrecht naar amsterdam bent gereden. Volgens onze berekeningen heeft u daar gemiddeld 125 km/h gereden”
bijlage 1: mooie brief van CJIB
tss68nl zegt
Offtopic:
Hihi, het ging over het feit dat de overheid weet waar je uithangt, niet dat de overheid weet hoeveel ze aan je verdienen ;)
Ontopic:
Over het bellen met pre-paid telefoons en hoe dat zogenaamd je privacy zou beschermen: Leg de gsmlocatie-database van een jaar eens naast de database met pintransacties, wedden dat 99% van de pre-paid gebruikers te koppelen valt aan zijn bankrekening en dus sofi/persoonsgegevens?
Overigens is je exacte locatie met gsm data wel aardig goed te bepalen, aangezien je een traject en gemiddelde snelheid kan berekenen aan de hand van eerdere meetpunten. Gecombineerd met bijvoorbeeld een wegenkaart van…zeg…teleatlas maakt dat bijvoorbeeld ook hele nauwkeurige file informatie ;)
Jroetjuh zegt
IK heb niks te verbergen… ze doen dus maar
tss68nl zegt
Inderdaad, ik snap de ophef nooit zo eerlijk gezegd. Als men wil, pluist men exact na wat je hebt gedaan. Behalve wanneer het op Aruba was, dan zijn ze zomaar 40 min kwijt ;)
Jan C. zegt
Dat je gevolgd wordt is al realiteit. Enkel ligt dat aan je pingedrag.
donzobar zegt
Zie dit : http://en.wikipedia.org/wiki/ECHELON voor de uitleg van een van de meest uitgebreide afluistersystemen. Krijg je wel ongemakkelijk gevoel bij, misschien heb je wel niks te verbergen maar denkt de staat daar ook zo over ?
Markus zegt
“Staan de regels in dienst van de burger, of leeft de burger in dienst van de regels?”
Says it all.
fr@nk01 zegt
@markus
‘say it all’ ,heb ik reeds aan voldaan.
Die omschreven stukje text heb ik al eerder dan sacha gemeld op dat artikel van Ed over die K.Spee…
Franco zegt
“War on Terror”?
Joh, die is allang verloren!
Ik ben geen crimineel, geen terrorist, kortom (nog) geen gevaar voor de samenleving…en toch voel ik mij juist erg onbehaaglijk als ik dit soort berichten lees!
fr@nk01 zegt
Dat onbehaagelijk voelen..?, dat wordt juist sterk gestimuleerd door al die, bewust zwaar overdreven, angst creëerende(zodat men tevens ongestoord hun criminele buitenland-regime kunnen uitoefenen) overheidsmaatregelen van mn. Justitie, Politie, Verkeer en Binnen- en Buitenlandse zaken, met als trefzekere -opgedrongen- toverwoorden: ‘Terrorisme & Veiligheid’.
Laat je alsjeblieft niets meer wijsmaken over enorme gevaren die ons zullen overkomen, indien wij die ongewenste maatregelen niet willen accepteren.
Die zijn er niet, niet echt en zeker niet
uit die hoek en/of om die reden!
Robert zegt
Ik heb er een nieuw woord voor uitgevonden: POLIEGICI…
.. en ik zal de uitgevers van de dikke Van Dale vragen om het in de volgende editie op te nemen.
john zegt
weg wezen uit nederland of je word op gegeten door onze regering ik ben bijna 65 en dan doei
ralph zegt
Deze mensen denken dat ze alles maar kunnen doen..heb in frankrijk gwoond en niemand wist waar ik woonde.je hebt in het leven keuzes en dus ook de keuze om ze het moeilijk te maken..
denk maar eens na,je kan je geld ook pinnen en later uitgeven zodat big brother denkt dat je alleen naar de bank bent geweest…bellen uit telefooncellen,brieven met de fiets naar je werk
de mens evolueert en past zich aan…ook aan dit soort situaties…dus ik denk dat je je beter met de burgerenoorlogen ken gaan bezighouden die eraan zitten te komen…
kijk ook eens : “worden we wakker?” op youtube
ralph zegt
en die frank is ook in de war…laat je niet gek maken dat is noujuist het probleem lieten mensen zich maar eens gekmaken
allemaal een bijl in de hand richting den haag en dan eens kijken wat er gebeurd…ik zou het wel weten als er een miljoen man met een bijl voor je deur staan…
spocky zegt
de hele regering klopt niet in dit land veel praatjes
thomas zegt
De volgende regering met kwade bedoelingen schakelt iedereen die ze niet mogen uit met een precisie bombardement met behulp van GPS en GSM tracking.
Marian zegt
Toch maar een soort burka aantrekken? Of een bivakmuts, zonnebril, valse snorren en baarden….
De spannende tijden van achter het ” Ijzeren Gordijn” gaan nu in het westen herleven.
Hiep hiep hoera, l`histoire se repète….
marian zegt
Beren en stieren krijgen een ring door de neus om ‘gehoorzaam” meegetrokken te kunnen worden. Verreweg de meeste burgers zijn redelijk gehoorzame, eerlijke en onschuldige mensen, maar worden desalniettemin ook “geneusringd” met regels. Als je een winkel binnenkomt vandaag de dag lijkt het wel of je à priori niet gezien wordt als een normale klant maar als een potientiele winkeldief. Schrikbewind in eufemistische vorm? We leven immers in een “vrij” en “welvarend”land? Nu, de vrijheid en welvarendheid is wellicht alleen weggeleged voor de rijksten en de machtigsten. Paranoia gaat nog eens zegevieren. Inderdaad: laat je niet gek maken.
ballie zegt
koninghuis moeten ze maar eens aanpakken die geldverslinders,,,, en wij maar werken en betalen, en ons dan met ons eigen geld in de gaten houden, is wel betere bestemming vorr niet
Fandango zegt
Hmmm wat een brave mensjes die het adagium “Als je niets te verbergen hebt, dan heb je ook niets te vrezen” aanhangen.
Veel meer denkkracht kunnen ze ook niet opbrengen, denk eens verder over de ongewenste bijwerkingen die deze constante monitoring met zich meebrengt.
De schrijver die zo braaf aangeeft dat hij antibelastingontduiker is haha jaja braaf hoor.
Ellen zegt
Kunnen wij (als gewone burgers) hier niet iets tegen doen?
Want ik ben hier zooooooooooooooooooooooo tegen! (En eigenlijk ook een beetje bang voor.)
Martijn zegt
Dat van die GSM is maar deels waar voor wanneer je een betaalabonnement hebt. Pre-paid is nog steeds niet persoonsgebonden. Daarbij kan je het toestel thuis laten en zelf toch onderweg zijn, ben je niet van minuut op minuut te volgen.
Die OV shitkaart daarvan is ook een wegwerpvariant (Let op; uiteraard tegen meerprijs).
Voor wat betreft al die verdere vage plannen, Nederland heeft een heleboel enge (voornamelijk) ambtenaren in huis. Hoe ziek moet je van geest wel niet zijn om dit alles te kunnen bedenken?!
Geld betalen om ergens gebruik van te kunnen blijven maken is mi prima, maar om nu (uberhaupt) geld af te moeten tikken om allerlei vage milieu/sociale ingestelde clubjes te kunnen sponseren, nou nee bedankt!
Sebbo zegt
Was al niet zo vrolijk meer …….. na het lezen van dit stukje en ook de reacties…. geloof dat ik toch maar ga verkassen maar ja waar heen… zelf liechtenstein is het bank geheim niet meer zo geheim en was dat ook al niet in luxemburg ….zucht…
wildplassen , sex waar jij het wilt , met je auto/ motortje tuffen , met je wat oudere auto naar amsterdam , met je tractor naar de binnen stad, leuk gezellig knallen met je carbit busje , BQQ op houtskool , etc etc etc alle leuke mogen niet meer zucht waar moet dat toch heen met ons…
wonen zoals jij dat wilt nee mevrouw / meneer u moet zo of zo wonen zoals wij dat zeggen
hoezo vrijheid ..
Sebbo zegt
zit net na te denken ik kreeg van albert heijn een briefje me boodschappen liggen nu ook al digitaal vast …. dus je vriendin, vrouw, moeder ziet dus wanneer jij je biertje, chipie , gevulde koek, dropie hebt op gehalt inplaats van je gezonde salade .. zucht
BBSWATCH zegt
Volgens de overheid en overheden allemaal valide argumenten om de veiligheid van de burger, weggebruikers en het land te beschermen. Dat dit alles leidt tot een grotere beperking van de privacy van de burger dient dus maar op de koop toe genomen te worden. Nou wil ik absoluut niet zeggen dat het 1 beter is dan het ander. Maar misschien moeten we ons toch eens afvragen, waar we naar toe willen met z’n allen. De kosten en de baten zo gezegd. Want ergens stond toch geschreven dat de mens in principe vrij is? Tot hoever gaat die vrijheid dan nog als je overal gevolgd wordt? M.a.w Wat is nog toelaatbaar, wanneer gaat controle teveel ten koste van vrijheid. Ik vind het onderhand wel genoeg, maar misschien kijk ik wel gewoon teveel films.