Pfft, je mag ook niks meer. Straks gaan ze je makeup bijwerken op de fiets ook nog verbieden…
Je moet het Nep-Melanie Cora van Nieuwenhuizen nageven, ze communiceert op een manier met haar achterban die helemaal en vogue is in de politiek anno 2018, namelijk via Twitter. Onlangs liet de huidige minister van Verkeer Infrastructuur en Waterstaat zich op het sociale netwerk al uit over de gevaren van de In Your Feelings-challenge, nu legt ze appende fietsers het vuur aan de schenen. Met je telefoon pielen in het verkeer is sowieso een hot issue deze dagen. Eerder deze week verplaatste de focus zich naar het filmen van ongelukken, maar fietsers moeten niet denken dat ze de dans ontsnappen.
Een verbod op telefoongebruik achter het stuur van je stalen ros hangt al vrij lang in de lucht. We schreven er al over in december van 2016. Kort daarvoor had minister Melanie als de rasechte liberaal die ze is nog besloten dat fietsers zelf hun eigen keuzes mochten maken. Echter, als een stel afkortingen als de SWOV, TNO en de RUG er zich vervolgens mee gaan bemoeien weet je waar het schip strandt.
Als er een onderzoek op tafel ligt bij de instanties waaruit blijkt dat iets gevaarlijk is, zijn de powers that be genoodzaakt daar wat mee te doen. Immers, als je dat dan niet doet, kan je er later op aangesproken worden. Je hoort de oppositie al zagen: “Dus op 12 december 2016 lag er een rapport op uw bureau en drie jaar later rijdt Berend Botervingers al append een jonge korenwolf aan. Al die tijd heeft u geen enkele actie ondernomen. Verklaar uzelf!” Dat de helft van het ongelukken op de fiets 60+-ers betreft die hun kinderen waarschijnlijk minimaal een keer gevraagd hebben of ze kunnen whatsappen met hun Nokia 3310 maakt daarbij geen verschil. Zie ook de HALO in de F1. Zo werkt de rubberen-stoeptegelmaatschappij nu eenmaal.
Toch meldde de Telegraaf vanochtend vroeg in de morgen opeens dat het app-verbod er voorlopig nog niet zou komen. Goed nieuws voor iedereen de gelooft in vrijheid en Darwinisme dus. Echter, Cora van Nieuwenhuizen herself claimt via Twitter inmiddels dat ze wel degelijk van plan is de ban begin volgend jaar in te voeren. Er zou echter wel een ‘complexe wetswijziging’ voor nodig zijn. De cynicus in ons bespeurt daarin een ontsnappingroute. Enfin, we gaan het zien. Tot 2019 kan je in ieder geval nog lekker Tinder aanvuren om Pokemons te vangen terwijl je naar de uni cruiset op je fixie.
Image-Credit: Puck Moonen via Instagram
moveyourmind zegt
Levensgevaarlijk al die idioten die zitten te appen op de fiets…
Kreeg net bijna zo’n gast onder de auto terwijl ik dit artikel aan het lezen was.
gove zegt
@moveyourmind: +1 voor -1 aantal fietsers
kniesoor zegt
Nu de fappende ietsers nog.
trustmeiamanengineer zegt
Ongelofelijke bullshit. Tuurlijk is t staren naar die telefoon op de fiets gevaarlijk en zou men daar mee moeten stoppen. Maar zolang ze het gebruik van de telefoon in de auto al niet eens kunnen handhaven ongelofelijke symboolpolitiek…
deeberton zegt
@trustmeiamanengineer: als uit telefoongegevens blijkt dat jij als fietser op je telefoon zat tijdens het ongeval dan wordt de automobilist niet standaard meer als schuldige aangewezen. Lijkt me een goede zaak.
tjongejongejonge zegt
@deeberton: wanneer ik fiets zit ik doorgaans op mijn zadel en niet op mijn telefoon
deeberton zegt
@tjongejongejonge: ok, nuttig om te weten.
duckmefaddy zegt
@tjongejongejonge: ik niet, als iemand belt… genieten man!
bartsmit zegt
@tjongejongejonge: jij lijkt me eerder zo’n type die zonder zadel fietst.
mashell zegt
Geen boete geven, telefoon verbeurd verklaren. Hier een gemeentelijke taak van maken, de gemeenten mogen de mobieltjes gaan veilen, sim kaart krijgem de daders na een maand en een preek van de wethouder weer terug. Zul je zien dat de gemeenten van elke raamambtenaar een “boa contrictor” gaan maken en zo het probleem eindelijk keihard aanpakken, en passant kunnen ze ook de fietsers op het rijden zonder licht controleren, appende automobilisten op dezelfde manier keihard aanpakken. Als het appen in het verkeer met een paar maanden is uitgeroeid kunnen ze de gordelplicht en de maximumsnelheden gaan handhaven. Oh ja, iedereen de politiestaat roept wordt opgesloten in de kelder van het gemeentehuis.
lekbak zegt
@mashell: Als jij zo tegen handhaving bent, zullen we dan gelijk het hele wetboek maar afschaffen?
mashell zegt
@lekbak: ik ben niet tegen handhaving. Ik ben tegen “keihard aanpakken”. Keihard aanpakken wordt in Nederland nu toegepast door enorme boete bedragen te vragen voor grote vergrijpen en naar rato ook voor kleine vergrijpen. Maar wat we willen en wetens niet doen is de pakkans verhogen. Nu is er af en toe een pechvogel de klos maar de meeste appers/te snelrijders/onnodig links/rechts inhalers/inhalende vrachtwagens komen er gewoon mee weg. Wat als de om “keihard aanpakken” goegemeente er eens achter komt dat het huidige beleid van absurde boetebedragen niet werkt omdat er weinig handhaving is? Dan gaan ze roepen om meer handhaving, de regering die graag naar de burger luistert als dat extra belastinggeld oplevert zal dan de handhaving gaan opvoeren. Niet alleen krijg je daar een naar land van waarin je telkens in de gaten gehouden wordt maar waar een klein foutje (zoals knipperlicht op een rotonde vergeten, ongemakkelijk maar geen groot kwaad) meteen een paar honderd euro kost. Dat moeten we voorkomen!
Dus de misvatting dat zware straffen afschrikken (en die zit moet echt diep, niet alleen op internet fora maar ook bij kamerleden en ministers) moet dringend weg en dan moet het besef komen dat we alleen de handhaving kunnen opschroeven als we de strafmaten weer terug naar het normale brengen.
ghengiskhan zegt
@mashell: ik had het niet beter kunnen verwoorden. Maarreh, je weet dat dit het Internet is en dat nuanceringen, wel-onderbouwde meningen en goed doordachte standpunten als bijzonder suspect worden gezien? Pas maar op, zometeen gaan ze het keihard aanpakken met zeo tolerance!
lekbak zegt
@mashell: Dan zijn wij het daar best wel eens dus. Handhaving is stap één.
Overigens ben ik dan wel voor handhaving door mensen. Die kunnen dan naar de situatie kijken en daarnaar handelen. Bovendien heeft het weinig corrigerend effect als je na twee weken een briefje krijgt. En een agent schrijft zelden voor alle kleine dingetjes die ze zien, zoals richting aangeven bij de rotonde.
Keihard aanpakken is in mijn ogen politieke taal voor niks doen. Daar schiet je niks mee op.
vondick zegt
@mashell: Helemaal mee eens, behalve dat laatste over maximum snelheden, dat is onzin, moet wel gewoon door kunnen rijden.
lekkaah zegt
@mashell: jij eist wel heel veel van afgekeurde perpetuele verontwaardigde 50+ers, daar zit hoop ik toch wel een dikke CAO bij (zeg 8% loonsverhoging pj)
sr20det zegt
Succes
st220 zegt
Een kennis heeft een aanrijding gehad met een appende fietser op een rotonde, waar de fietser geen voorrang had. Uitslag; hij was op alle gebieden de sjaak.
kniesoor zegt
@st220:
Met dank aan de vermeende volksvertegenwoordigers in Den Haag, die in een aanval van grenzeloze naïevitiet besloten hebben, dat de automoblist (vrijwel) altijd – in ieder geval grotendeels – aansprakelijk is ingeval een aanrijding met een fiets.
tjongejongejonge zegt
@st220: welke hij? De fietser of je vriendje?
Robert zegt
@st220: daar zit em nu juist de crux. Fietsers en voetgangers zijn bij wet beschermd in het verkeer, omdat zij als ‘zwakke verkeersdeelnemers’ worden beschouwd. De ‘sterke’ verkeersdeelnemer wordt dus verzekeringstechnisch aansprakelijk gesteld, zelfs als deze niet verantwoordelijk kan worden gesteld. Hier valt pas onderuit te komen als je onomstotelijk bewijs kunt leveren dat er sprake is geweest van opzettelijk roekeloos gedrag.
Als men in de wet kan laten vastleggen dat telefoongebruik tijdens het fietsen gelijk staat aan opzettelijk roekeloos rijgedrag, dan zijn we al een flinke stap verder.
redbee5 zegt
Aan de ene kant is het betutteling ten top, ik zou niet de agent willen zijn die zich daarmee moet gaan bemoeien. Toch denk ik dat het jonge generaties gaat helpen om niet in de valkuil te trappen om een mobiel te gebruiken in de auto.
vondick zegt
@redbee5: Ik zou HEEL GRAAG de agent willen zijn die hier zich mee moet bemoeien. Eindelijk die mongolen aanpakken met dat achterlijke gedrag. Meteen ook die mobieltjes innemen.
cpp1 zegt
Eindelijk. Meteen in de boeien slaan. Al die domme appende en facebookende zombies.
lekbak zegt
Begin eerst maar eens met handhaven. En dan door mensen en niet door robots. Als je geen mensen hebt om te handhaven hebben scherpere regels ook geen zin.
gove zegt
wielrenners ook verbieden, irritant volk
mopar70 zegt
@gove: Behalve Puck. Die is leuk.
fmgarcia zegt
Het is volgens mij bewezen dat het geen extra gevaar opleverde laatst. Er was hier een artikel over zelfs. Ik vind het iig onzin. tyfus dictatuur. In de auto zwaar terecht €1000 boete!
vondick zegt
@fmgarcia: Gewoon uberhaupt stoppen met dat achterlijke verslaafde gedrag. Als je fiets, ben je gewoon aan t fietsen. Weg met dat gekke apparaatje, dat doe je maar als je thuis bent.
fmgarcia zegt
@vondick: Ik ben het eens met jou, heb het liefste geen telefoon zelfs. Wel continue muziek aan, ook op de fiets. Das ook niet heel veilig i know.. Appen op de fiets vind ik ook onzin en zou verboden moeten worden, maar een nummertje wisselen met je telefoon in je hand €230,- ? Nee dat gaat me te ver. Dus het is niet te controleren imo.
bmw2coupeeigenaar zegt
Weet je wat nog gevaarljker is? Een appende wielrenner
f31bmw320d zegt
@bmw2coupeeigenaar: wielrenners aan het appen, dan zou er statistisch toch geen overlevingskans meer zijn?
karhengst zegt
@bmw2coupeeigenaar: ze moeten wel, wielrenners kunnen niet bellen.
tenaci zegt
Hoi Puck! ?
Breinstein zegt
@tenaci: Ik kwam ook niet verder dan de foto
gemaskerdemuchacho zegt
@breinstein: Wahahaha me to…
kniesoor zegt
@tenaci:
Lijkt op de foto alsof ze met mascara een bakkebaard op haar hoofd gaat.kalken. ’t Mot niet gekker worden.
porker zegt
En jij hebt nooit achter het stuur geappt? Dan heb je geen stuur. Iedereen weet dat het niet mag en niet kan en toch doet iedereen het wel eens. Omdat het schijnbaar goed gaat. Als iedereen zelf stopt en daarna pas naar anderen wijst?
vondick zegt
@porker: Nee, dat doe ik nooit. Als je aan het autorijden bent, ben je aan het autorijden. Dat ding zit toch gewoon in je broekzak. Kan ik helemaal niet bij als ik lekker aan het sturen ben. Ook helemaal niet belangrijk, al helemaal niet als autoliefhebber…
mashell zegt
@porker: nog nooit geappt achter het stuur. Wel eens bij een afspraak aangekomen die tijdens mijn aan reizen per SMS afgezegd was maar wat ik dus gemist had. Soit. C’est la vie.
lekbak zegt
@porker: Ik bel zelfs niet handsfree in de auto. Je kunt het gewoon aan het rijden van andere bestuurders zien als ze aan het bellen zijn. Een mens kan niet twee dingen tegelijkertijd. En autorijden komt altijd op plek één bij mij. Zelfs gesprekken met een passagier worden erg éénpersoons als ik op moet letten…
towi1989 zegt
@porker: Van iedereen wordt tegenwoordig ook verwacht om 24/7 bereikbaar te zijn en direct overal op te antwoorden. Mijn moeder bijvoorbeeld wéét godverdomme dat ik in de auto zit, gaat ze alsnog zitten appen ipv even te bellen (handsfree). En dan nog boos worden ook als ik niet reageer.
vondick zegt
@towi1989: Ik ben mijn hele leven al gek van techniek, gadgets en alles wat er mee te maken heeft. Ik ben nota bene mijn werk begonnen als programmeur. Ik zat in 2004 al op mijn SPV3000 te MSN’en in de trein zoals iedereen tegenwoordig zit te appen (toen keken ze me verbaasd aan). Maar de belachelijke verslaafde houding die veel te veel mensen nu hebben met betrekking tot hun mobieltje, zorgt er voor dat ik nu tegenovergesteld er mee om ga. Soms reageer ik pas na een paar dagen op een berichtje. Als het belangrijk is dan bel je maar.
Gulli zegt
Ach het probleem lost zich vanzelf op. Zodra al die idioten onder een tram zijn gekomen kunnen wij weer met een gerust hart facebooken achter het stuur zonder bang te hoeven zijn voor ongelukken met appende fietsers
Edge zegt
@gulli: Maar als die gasten onder een tram of trein komen gaat Prorail weer los met de gele verf. Of dat nou zo wenselijk is
jorden zegt
of het wel of niet gehandhaafd kan worden maakt geen hol uit. Maar wellicht dat een door telefoon gehypnotiseerd kind nu niet vrijuit gaan wanneer het door rood fiest en diagonaal de kruising oversteekt, omdat er een rose Pickachu opduikt.
azuli zegt
Met teveel alcohol op een fiets besturen/rijden kunnen ze ook je rijbewijs afpakken of een boete geven. Waarom het dan voor appen/bellen zo moeilijk is snap ik echt niet.
bmwfreak038 zegt
Waar halen jullie dat vandaan @autoblog? Op het nieuws verkondigen ze dat er wellicht niks aan gebeurt.
focusrs1 zegt
Zal een keer tijd worden!
Alle verkeersdeelnemers moet het verboden worden te appen.. dus ook voetgangers – heb er zelf ook al meerdere overgelopen.
focusrs1 zegt
@focusrs1: overgelopen = omver gelopen
Calimero zegt
” Nep-Melanie Cora van Nieuwenhuizen ” ????
Gewoon een verbod voor alle bestuurders op het handheld gebruik van hun telefoon onder het rijden. Klaar.
potver7 zegt
Een app-verbod aankondigen via Twitter… De minister heeft wel gevoel voor humor…