“Het staat buiten kijf dat het de bedoeling is om de schatkist te spekken.” Nee, dit is geen populistische uitspraak van een hardwerkende Nederlander in Suitsupply-kleding & een leasebak die tijdens zijn forenzenrit werkdagelijks gebukt gaat onder trajectcontroleterreur. Deze uitspraak werd gebezigd door de baas van de Algemene Nederlandse Politievereniging. Hoor je het ook eens van een ander, Rutte.
Jup. We gaan hard, qua boetes. Nadat eind mei bekend werd dat er een miljoen meer verkeersboetes zijn uitgeschreven in de eerste vier maanden (3,7mio totaal), is er nu ook een prognose van het ministerie van Veiligheid en Justitie verschenen. Daaruit blijkt dat de staat 1,07 miljard euro gaat ophalen in 2013, aldus het AD op de voorpagina, waar ook de de ANWB-fosielen en politiebonden hun onvrede uiten over hoe ‘de automobilist als melkkoe gebruikt’ wordt.
Het toenemend aantal boetes is vooral toe te schrijven aan de trajectcontroles in het land. Op de A4 tussen Den Haag en Leiden werden in 4 maanden ruim 300.000 boetes uitgeschreven. Op de A2 tussen Amsterdam en Utrecht blijft dit aantal steken op 250.000. Waarom zo ‘weinig’? Wel, omdat het systeem daar nog maar aan een kant werkt natuurlijk. De trajectcontrole tussen Utrecht en Amsterdam is namelijk door een ANDER BEDRIJF aangelegd dan dat aan de andere kant van de vangrail. Werkelijk waar ongelooflijk. Een stukje hemels asfalt van ruwweg 20 km waar we twee verschillende systemen van twee bedrijven hanteren.
Hoe Nederlands wil je het hebben? Oh wacht, komt ‘ie: de toko die tussen 030 en 020 alle kentekenscanners ophing, voldeed niet aan de eisen van justitie. “De gebruikte meetmethode kwam niet overeen met de afspraken.” Ergo, dankzij faalhazerij, onduidelijke contracten en de haast die justitie had met het TC-systeem, is het nu nog steeds niet operationeel. Goed nieuws voor de automobilist, dat wel. De SP is met stomheid geslagen en heeft inmiddels Kamervragen gesteld. Meer hierover bij BNR.
benenwagen zegt
Dus de trajectcontrole van utrecht naar amsterdam werkt niet?
Wat een bedrag he; € 1.070.000.000,00
jerone zegt
@benenwagen: De trajectcontrole is in ieder geval niet helemaal in orde, goede informatie wanneer je een bezwaarschrift wilt sturen voor die 5KM bon. De overtreffende trap van een ijkrapport aanvragen lijkt mij zo.
norgge zegt
Haha wat een faalhazen
!
Nyazzin zegt
Dus op deze manier financieren ze hun eigen missers.. Laat de hardwerkende Nederlander maar weer bukken..
felix1989 zegt
@Nyazzin: Lekker voor de hardwerkende Nederlander, je moet ook gewoon niet te hard rijden..
Ga naar de autobahn of buitenwegen om stoer te doen
tvklarenbosch zegt
@felix1989: dit heeft niks met stoer doen te maken. De maximum snelheid is zo laag dat je ‘m bijna automatisch overschrijdt. Nooit A2 gereden klaarblijkelijk.
felix1989 zegt
@tvklarenbosch: Hard zat, ik kom uit VS en de snelheden daar zijn lager wat mij erg irriteert. Hier hebben we niets te klagen, zeker niet met die 130.. Verwend Nederland;)
desjonnies zegt
@felix1989:
Wat heb ik in vredesnaam met de VS te maken?
Ik woon hier.
We lopen al decennia lang achter de VS aan te sjokken; wordt hoog tijd dat we weer eens zelf gaan nadenken over wie we zijn.
Al dat populistische gelul over ” maar daar en daar is het nog veel slëchter ” – fijn voor ze !
felix1989 zegt
@desjonnies: Het gaat in mijn reactie volgens mij niet om jou!? Desjonnies is al een lekkere indicatie
lemans96 zegt
@felix1989: Eèèèn gefeliciteerd met de meest minne reactie tot nu toe in dit draadje. ;-)
desjonnies zegt
@felix1989:
Verzin eens wat nieuws.
Leer eens na te denken
Zoek eens op wat nickname werkelijk betekent
En probeer eens een orgineel antwoord te geven ipv platgetreden paden te betreden.
Maar blijf je vooral aan vooroordelen vashouden, vinden de populisten heerlijk…………
felix1989 zegt
@desjonnies: Ik probeer er inderdaad over na te denken wat jij nou met je eerste reactie probeert te zeggen. Ik schrijf wat IK vind van de snelheden hier in Nederland en vervolgens begin jij erover wat jou dat kan boeien, omdat je daar toch niet woont? Wat heb ik daaraan? Explain..?
desjonnies zegt
@felix1989:
Nogmaals, ik woon hier en niet in de VS.
Er schjnen zelfs landen te zijn waar ze links rijden.
Daar heb ik als weggebruiker ook niets mee te maken, als ik hier rijd; noch dat het me kan boeien. (Behalve als ik in dat soort landen moet rijden, dat weer wel)
Het gaat over trajectcontroles in Nederland en de houding van onze overheid tegenover de burger (rotwoord vind ik dat altijd)
En de manier van controleren zoals het hier gaat.
En dat stapje voor stapje onze vrijheid en onze eigen verantwoordelijkheid de das om wordt gedaan.
Wat is het volgende waarin we gepiepeld gaan worden ?
Ik weet het al, ons water, da’s het volgende dat ze van de inwoners van Nederland gaan stelen.
Nestle kan niet wachten………………….
felix1989 zegt
@desjonnies: Kijk nu geef je een duidelijkere mening, wat betreft alinea twee, daar ben ik het met je eens
jerone zegt
@felix1989: Die 130KM/H is tevens een val in plaats van iets waar we mee worden verwend.. Als jij precies weet waar je 130 mag en waar eigenlijk niet en welke uren wel of niet en waar zo’n snelweg aan moet voldoen voor de overheid om er 130 op te mogen. Dan iedereen in het kabinet!
Aan de andere kant, van 130 naar 120 of sterker nog; naar 100 levert weer een lekker bon op! Hatsikidee
jerone zegt
@jerone: * Dan weet jij het beter dan iedereen in het kabinet!
wimpster zegt
@felix1989: Precies, schik je maar in elk beleid wat de overheid je oplegt. Niet kritisch zijn, niet zelf denken. Gewoon ja-knikken, amen zeggen en je netjes aan de regels houden, hoe bizar ze ook zijn.
desjonnies zegt
@wimpster:
Yep.
Zelf denken is zoooo 20e eeuw.
Zelf je verantwoordelijkheid nemen ook.
Nu moeten we consumerende slaven worden.
jrk68 zegt
@Nyazzin:
De hardwerkende Nederlander hoeft hier niet voor te bukken.
De hardrijdende daarentegen…
Rick-dos zegt
Als je hier wat aan wilt doen of tegen wil protesteren dan MOET je je juist aan de max. snelheid gaan houden op dat soort trajecten.
Nu hoor ik al de die hard anti-regering mede-reageerders hun bloed al koken maar simpeler om te protesteren kan niet. Het kost je hooguit een minuut (natte vingerwerk van het verschil tussen je aan de snelheid houden en je eigen snelheid rijden) op het traject. Regering krijgt minder inkomsten binnen en dat heeft veel meer impact dan met een bord op het malieveld gaan staan.
Bij mij gaat lekker de cruisecontrol aan. Mijn geld zullen ze niet krijgen.
Vincegail zegt
@Rick-dos:
Groot gelijk. Dan tref je ze waar het het meest zeer doet: in de portomonnee.
En hebben ze gelijk wat ze willen. Iedereen houdt zich aan de maximum snelheid, en dat is goed voor het milieu en de verkeersveiligheid……
m550d zegt
@Rick-dos: dat krijg je wel terug in de vorm van andere belastingverhogingen… Zolang we met ons alleen nog niet ons volledige inkomen afstaan aan de overheid, blijven ze komen met excuses om ons meer te laten betalen.
wimpster zegt
@m550d: Jij snapt hem. Als de inkomsten uit verkeersboete’s achterblijven bij de verwachtingen dan zijn er drie mogelijkheden:
– Verschil ergens anders vandaan halen (andere belastingen)
– Regels aanpassen zodat meer mensen overtredingen begaan
– Nog meer controleren
Er is maar één remedie: Bezwaar aantekenen. Op elke kleine boete van 4 km/u te hard. Gooi maar zand in die administratieve raderen. Boete’s verhogen om dat te compenseren is op een gegeven moment onhoudbaar. Ook bezwaar verbieden is niet mogelijk ivm Europese regelgeving.
Bezwaar, bezwaar, bezwaar!
jrk68 zegt
@wimpster:
En wat is het effect van zo’n “bezwaar bombardement”?
(neem de tijd om hier even over na te denken……)
Juist, ze hebben meer ambtenaren nodig om die te verwerken, ergo meer kosten die ze terug moeten winnen met nog meer/hogere boetes.
Ik rij ook liever door maar je bent echt een rund als je door een trajectcontrole beboet wordt.
darkpluisje zegt
@wimpster: of gewoon niet te hard rijden op de vaste punten zodat andere mensen dit deel van jou ‘belasting’ betalen
Rick-dos zegt
@m550d en @thoisss: Als je verandering wilt, laten we ons dan eerst hier op focussen. Wat daarna komt is van latere zorg.
Verandering begint met een eerste stap en niet met een “ja maar” want dan gebeurt er niks.
thoisss zegt
@Rick-dos: Je hebt een punt. Maaaaar, het is beter van te voren alvast in te schatten wat de consequenties zijn. Net zo lang ja maar’en, tot je methode foolproof is.
thoisss zegt
@Rick-dos: je krijgt het van de staat hoe dan ook weer terug op je bord. Als we ons allemaal ineens aan de snelheid gaan houden dan verdrievoudigen ze de benzine tax wel oid.
MetalLaires zegt
@Rick-dos: De bazin van mijn vrouw die spekt de staatskas elke maand met minimaal 500 euro aan verkeersboetes, maar het bedrijf loopt fantastisch en het zal haar een worst wezen. Dus er zijn gewoon (rijke) mensen die vinden dat die boetes er gewoon bij horen. Dus ik weet niet of ons geklaag dus onterecht is.
Maar zoals u zegt, een beter iets begint bij jezelf!
lincoln zegt
mwhahahahaha ..
een fatsoenlijke minister zou de max speed opschroeven ..
want harder rijden blijkt prima te gaan ..
en tegenmoed komen aan de behoefte van haar klanten ..
een vieze gorre despote vullisbak zou daarentegen snelheidsbelasting invoeren ..
Susp1cious zegt
Ik houd me tegenwoordig ook overal aan de maximumsnelheid. Vroeger vond ik het doortrappen leuk en dat vind ik nog steeds wel, maar ik heb geen zin meer in boetes. Ik moet hard genoeg werken voor mijn geld en dan geef ik het toch liever ergens anders aan uit. Dus de laatste 3 jaar heb ik geen bekeuring meer ontvangen.
wimpster zegt
@Susp1cious: Of je download FlitsNav en kijkt eens uit het raam ipv enkel op je snelheidsmeter. Wordt het veiliger van én je kunt een beetje doorrijden!
Simpson zegt
Jongens en meisjes, jullie vergeten allemaal dat dit voor de veiligheid is op ’s heeren wegen
en als je dit resultaat zo ziet, man man man wat zal het volgend jaar veilig zijn op de weg!
Zijn er ook resultaten in termen van geredde levens beschikbaar?
rnej zegt
en bij mijn ouders op het woonerf scheuren de taxibusjes met herintreders achter het stuur nog steeds met 50 tussen de spelende kinderen door….
wat klopt er hier niet?
lincoln zegt
@rnej:
dat mensen die te hard rijden ALTIJD spelende kinderen horen aan te rijden ipv er tussen door ..
want dat doen ze .. echt waar .. (behalve als ze snelheidbelasting afdragen dan) ..
rnej zegt
zet de gemiddelde woonwijk vol met die kasten en ik geloof heilig dat het er veiliger wordt.
als ik met 100 de vangrail aantik of met 120 zal heel weinig verschil maken…
felix1989 zegt
@rnej: ohjawel, Physics
roller zegt
Is Nederland nou zo stom? Als je de weg op gaat en je weet dat je wel eens te hard rijdt, dan kijk je toch van tevoren of er ergens traject controles of flitskasten staan op het traject dat je moet rijden. Je zorgt dan gewoon dat je niet te hard rijdt op die stukjes dat ze staan te flitsen. En daarna kun je weer lekker doorrijden.
lemans96 zegt
@roller: Eeh, ja. Daarom hebben we de regering die er nu zit en word je aan alle kanten financieel gepakt. ;-)
autogek123 zegt
Iedereen kan hier nu gaan klagen. MAAR, het zijn toch allemaal overtredingen. Als je je netjes aan de wet houd heb je er geen last van. ;-)
renesf zegt
@autogek123: Dan moeten ze die hardrijders gewoon aan de kant zetten. En persoonlijk bonnetje afgeven.
autogek123 zegt
@renesf: Als het aan mij lag ging bij elke opvolgende bekeuring die iemand krijg en een nulletje achter het bedrag. 25€ 250€ 2500€ 25000€. Houdt het snel op met die aso’s. Men vindt bekeuringen tegenwoordig gewoon een deel van de autokosten. Ik heb van horen zeggen dat sommige er gewoon vanuit gaan dat ze rond de 1000€ per jaar aan bekeuringen krijgen en als het minder is dan het dan een meevalletje is. Men heeft het wel eens over veel plegers. Maar ik las dat ze het dan over mensen hebben met meer dan 100 bekeuringen per jaar!
renesf zegt
@autogek123: Daarom ook mooi dat ze die leaserijders nu meer persoonlijk gaan aanpakken.
darkpluisje zegt
@autogek123: idd, door slimme mensen zijn bekeuringen een deel van de nederlandse belasting die simpel en legaal te onduiken valt
C6_R zegt
Prima toch, het is een vorm van belasting waarbij je zelf de keuze hebt of en hoeveel je elk jaar bijdraagt. Van de opbrengsten zullen vast hele nuttige dingen gedaan worden, zoals het subsidiëren van milieuvriendelijke plug-in SUV’s…
bempi zegt
Ik ken een paar vrienden van mij die gewoon in de gemeente waar ze geflitst worden vandalisme toepassen op verkeersborden of andere openbare voorzieningen. Zo kost het die gemeente weer geld om dat met gemeenschapsgeld te vervangen en verdienen ze niks aan de boetes waaraan ze mee werken om uit te delen. Het is en klinkt fout, maar ik wil even aangeven & benadrukken dat dat gewoon gebeurd en ik denk puur uit wraak ofzo ?
Hupke zegt
Proficiat aan de smeerlappen die het nodig vinden van de overheid van een extra miljard te voorzien, zo zal die echt meer verantwoordelijk met je geld gaan omspringen, goed bezig mannen, goed bezig.
midasracer zegt
Dit is funest voor de toch al kwakkelende economie. Normaal was dat geld uitgegeven aan spullen en had het bedrijfsleven er van kunnen profiteren.Nu gaat het rechtstreeks naar de staat, dus nog minder omzet. Dit is echt de meest waardeloze regering sinds de 2e wereld oorlog, nee sinds we met regering zijn begonnen! Rutte, de slechtste MP sinds de oertijd. En gewoon blijven lachen joh! Wat een autistische nerd is het.
mafjah zegt
Zwaar overspannen ben ik van deze wereld. Wanneer ik niet rijd (Financieel compleet onmogelijk gemaakt), beboet RDW je wel weer op een onbetaalde schorsing van een klassieke auto die al jaren in je schuur staat met een exorbitant hoge boete van €330 of een of ander sloopbrommertje in je schuurtje a €330. Dit alles hoort anders: Net als de rest moet, een herinnering met een redelijke verhoging voor gemaakte onkosten. Ik dacht in een democratie te leven maar ik denk demoncratie. (Heb gegoogeld maar bestaat nog niet.) Ik heb alles aan kentekens die ik nog op naam had persoonlijk naar die legale criminele overheidsinstelling gebracht die met het beduvelen van de domme massa miljarden binnensleept en met deze methoden massa’s mensen tot pure financiële wanhoop leidt. En wil (kun) je niet betalen is het bedrag in no time tot astronomische bedragen gestegen. Steeds meer mensen raken uitgerangeerd door al deze instellingen (Belastingdienst, CJIB, RDW, UWV, en zo nog vele afk. meer en de hele santenkraam aan incassobureaus door de domme massa financieel uit te kleden. Maar ja, het staat in de wet. Maar dan wordt het wel tijd om democratisch al die wetten aan te passen ten goede van iedereen. Er is geld genoeg maar die 10% die dat in handen heeft laten de euro echt niet zo maar naar het klootjesvolk terugvloeien maar het zou wel erg goed voor de economie zijn.
69 jaar geleden was 1 Europa bijna gelukt en het voelt of er iemand weer terug is. Niet werken dan ook geen vreten heb ik weleens uit de verhalen gehoord.
Das Bose ist immer und uberall.
P.S. Ik zoek nog plek voor mijn oma, ze snurkt nogal en heeft alle ongemakken die er zijn
norge zegt
@mafjah: Ik werk en heb genoeg geld om al die lastjes gewoon te kunnen betalen , perfecte wereld toch?
mafjah zegt
Dat is waar. Zolang u maar aan de goede kant zit en blijft. Ik gun het u.