Daar gaan we weer: er is een nieuwe investeerder gevonden voor de Emily GT.
We leven in bijzondere tijden. Er komen talloze nieuwe merken bij en merken die op sterven na dood zijn (Lancia) wordt nieuw leven ingeblazen. En er worden zelfs merken teruggehaald uit de dood.
Zo kan het dus dat het hoofdstuk Saab – wat toch echt wel afgesloten leek te zijn – toch weer een vervolg krijgt. Eerder dit jaar schreven we al dat er mogelijk een nieuwe investeerder zou zijn voor het Emily GT-project en dat is nu helemaal officieel.
De Emily GT draagt weliswaar niet de naam Saab, maar het is in alle opzichten de opvolger van de Saab 9-5. De auto is namelijk ontwikkeld door NEVS, die de inboedel van Saab overnam. In het design is ook duidelijk het Saab-DNA te herkennen.
Helaas ging NEVS Saab achterna, waardoor de Emily GT een vroege dood leek te sterven. Nu is het project echter weer nieuw leven ingeblazen: de Canadese start-up EV Electra heeft zich over de auto ontfermt.
Hoewel EV Electra hun hoofdkwartier in Canada heeft is de oprichter een Libanees, genaamd Jihad Mohammed. Dat is geen naam die louter positieve associaties oproept in het Westen, maar laten we de beste man niet afrekenen op zijn naam.
EV Electra wil de Zweedse roots van de Emily GT in ieder geval niet verloochenen, want ze willen de auto gewoon in Trollhättan van de band laten rollen. Het bedrijf koos ook de Zweedse beurs eCarExpo om het grote nieuws bekend te maken.
De opvolger van de Saab 9-5 is dus weer levend en wel, al moeten we zeker niet te vroeg juichen. EV Electra is een partij die zich nog niet echt bewezen heeft. En ze zouden niet de eersten zijn die zich verslikken in Saab.
tenaci zegt
Blijft een gaaf ontwerp. Ik wens ze alle succes van de wereld!
Robert zegt
Best gaaf, inderdaad, maar toch vraag ik me af in hoeverre de ‘echte’ Saab liefhebber nog iets van de Saab genen zal terugvinden. Onder de streep verwacht ik namelijk de zoveelste zwaarlijvige EV, waarvan het maar de vraag is of ze in deze vechtmarkt nog een serieuze kans maken tussen zoveel (Chinees) geweld. Misschien dat ze een stukje eigenzinnigheid kunnen terugvinden door bijv. als eerste een solid state accu toe te passen, of ook een versie met range extender gaan leveren.
Svenska II zegt
Deze Emily is écht anders dan de andere EV’s. Hij heeft een elektromotor in alle 4 de wielen, en een of ander speciaal onderstel die ervoor zorg dat je daar niks van merkt. Daardoor is de hele vloer accu te maken. Range altijd over de 1.000 km. Ook het draadloos laden is interessant. Al met al meer dan voldoende onderscheidend vermogen
Svenska II zegt
De Emily concept is briljant, en écht anders en innovatief tussen de wildgroei van EV’s, dus zou zomaar kunnen lukken! De naam, eigenaar, etc. blijft mn Saab hart wel een beetje pijn doen, maar voor de regio zou het fantastisch zijn als daar weer autos geproduceerd gaan worden…
mjpamsterdam zegt
Erg grappig de hoofdsteunen. Een combi van eerder door Saab gebruikte ontwerpen. En wat prachtige auto !
cdlop01 zegt
Zeer fraai model, maar er moet een grote naam achter komen te staan met miljarden….
maseraudi zegt
Van de zijkant heeft ie wel wat van een Lamborghini Estoque .
joppe zegt
Ik zou hem kopen en dan vervolgens voorzien van Saablogo’s