Korea doet het afgelopen jaren goed op onze automarkt, waar gaat dat heen?
In navolging van ons artikel over de Nederlandse algehele automarkt gaan we vandaag dieper in op de rol van de Koreaanse merken in ons land. Hierbij laten we het zieltogende Chevrolet buiten beschouwing, want ondanks de Koreaanse wortels is dit merk Amerikaans.
Hyundai zag zijn marktaandeel vanaf 2008 stelselmatig vergroten, van 3,5 tot 4,3 %, maar een zwak 2013 (3%) houdt ze voor nu uit de top 10. Dit jaar noteert het voorlopig een 13e plaats, op de hielen gezeten door Skoda en Mercedes (beide 2,8 %). Volgend jaar zou dit door een verjonging van het modellenaanbod (i10) echter zo weer anders kunnen zijn. Sowieso schijnt er een modellenoffensief te komen.
Kia daarentegen is de Koreaanse lieveling in Nederland. Vier jaar geleden had het merk nog geen 2 % van de Nederlandse markt in handen, tegenwoordig is dit uitgegroeid tot 6,1%, goed voor een voorlopige zesde plaats, en een felle concurrentie met Toyota om de titel ‘grootste Aziatische merk op de Nederlandse markt’.
De krachtsverhoudingen tussen Kia en Hyundai liggen op onze markt anders dan op de wereldmarkt. In 2012 verkocht Hyundai mondiaal 4,4 miljoen auto’s, Kia deed er 2,7 miljoen.
Hoewel de Koreanen zelf absoluut niet bij elkaar opgeteld willen worden is het gezamenlijke marktaandeel van de Hyundai en Kia door de jaren heen als volgt ontwikkeld:
2008 – 6 %
2009 – 5,3 %
2010 – 6,9 %
2011 – 8,4 %
2012 – 9,7 %
2013 – 9,1 %
Hiermee hebben de Koreanen marktaandeel weggesnoept bij met name de Franse merken, maar ook bij Opel. Laatstgenoemde fabrikant zag zijn marktaandeel dalen van 8,2 % in 2008 tot 5,7 % dit jaar.
Waar gaat het naartoe?
Koreaanse merken zijn overduidelijk wereldwijd met een opmars bezig. Een zwakke plek is dat er wel erg enthousiast verjongd wordt, waardoor pas aangeschafte modellen al snel verouderen, wat ongunstig is voor de restwaarde. Door hun omvang, maar waarschijnlijk ook deels uit principe hebben de Koreanen veel productie in eigen hand.
Motoren en versnellingsbakken worden bijvoorbeeld allemaal in eigen beheer gemaakt, waar andere partijen op het lastste vlak ook nog wel eens bij toeleveranciers inkopen. Veel hangt af van het vermogen met de tijd mee te gaan. Een 10-bak is in ontwikkeling en designtechnisch lijkt Peter Schreyer het aardig in de vingers te hebben, maar je moet in een moordende markt als de autobranche altijd op je hoede zijn natuurlijk.
Update 12-12: Volgens een zojkuist binnengekomen persbericht heeft Kia ook nog eens de meest tevreden leaserijders van Nederland. Dit is de uitkomst van een jaarlijks onderzoek van de Vereniging Auto Van De Zaak (VAVDZ) onder meer dan 5.000 leaserijders.
Foto: autojunk.nl
gearhead zegt
Peter Schreyer plempt Duitschen roots in het design (zie daklijn Audi, rode accenten van de GTI, gelijkvormige afwerkingstopics als de “touch” delen als interieur, handgrepen etc) en dat slaat aan in NL. Zeker tegen een zachte prijs.
bofkont zegt
Tja niets mis met een Kia of hyundai, prima vervoer van A naar B, technisch meer dan oke.
Maar dan heb je alles ook wel gehad, design is zeer overstyled, rijeigenschappen zijn oke maar niet meer dan dat, kortom een auto liefhebber loopt wordt er niet warm van.
lincoln zegt
@bofkont:
want een liefhebberaar wil dan van A naar C ofzo ??
bofkont zegt
@lincoln: lol
Svda zegt
@bofkont: en totdat je problemen krijgt met een Kia die 7 jaar garantie heeft…. Zitten hoop haken en ogen aan ook nog.
redbeams zegt
@dahlback:
Eigenlijk zeg je hiermee dus dat als je 2 jaar ipv 7 wenst met dezelfde haken en ogen…go vag ;)
VeniVidiVici zegt
Misschien een gekke gedachte van mij, maar ondanks dat de Nissan GT-R Japans is heeft dat ding denk ik wel voor een extra vertrouwensboost in Aziatische merken gegeven. Zo ook de Toyota GT86.
mopar zegt
@VeniVidiVici: Dat is wel een heel gekke gedachte….gekkie ;) 9 van die 10 mensen die in een Kia of Hyundai rijden weten niet eens wat een GT-R is. Die kopen die wagens gewoon omdat ze redelijk goedkoop zijn en 7 jaar garantie krijgen
VeniVidiVici zegt
@mopar: Haha ja m’n fantasie neemt soms grappige wendingen ;-)
trident zegt
@VeniVidiVici: best raar dat je dan de 2 merken aanhaalt die niks met korea te maken hebben en altijd al betrouwbaar zijn
jack_abarth zegt
De enige die in het schema opvalt is Audi eerlijk gezegd.
De rest kampt met dalingen, of is redelijk stabiel.
mdemooistelettervanhetalfabet zegt
@jack_abarth: Zeg dat wel! Wat een opmars.
Maar even over Kia, het is eigenlijk wel logisch dat het zo lekker met ze gaat, hun nieuwe modellen zien er zeer strak uit (Europese invloed) en de prijzen zijn nog zeer acceptabel. Het is ook nog allemaal net wat spannender dan een Skoda oid.
badshah zegt
Ook komt er een performance submerk van Hyundai voor Europa: http://www.autoblog.com/2013/12/10/hyundai-n-performance-sub-brand-i20-wrc/
nibor zegt
@badshah: check anders even het nieuws van gisteren op autoblog.nl.
;)
lincoln zegt
is nix .. wordt nix ..
ze missen passie emotie pedigree badge priemiejum ..
en die zijn onmisbaar voor een “echte” autoliefhebberaar ..
mopar zegt
@lincoln: Maar het ergste is nog dat ze een six figure price tag missen…..das pas echt priemieum.
nickelb zegt
@lincoln: en iedereen die een auto koopt is een autoliefhebber, uhhu. Laat 99% van alle mensen die een auto kopen nou kopen op merk trouw. Of gevoel. Maar zeker niet als autoliefhebber. Ze kijken alleen naar de prijs. Wat je er voor krijgt. En dan doen deze merken het heel erg goed. Ze zullen blijven groeien. Door alles zelf te maken kunnen ze voordelig blijven. En de kwaliteit blijft beter worden.
jazzzo zegt
@lincoln: over subjectief gesproken..
Volvo_440_turbo zegt
Een van onze bedrijfswagens is een cee’d van 2011, rijdt leuker als een vergelijkbare Golf van 2011, nadeel van het ding, de zetels zitten niet zo goed en de automaat is niet echt je dat…
Maar bon, de Golf van 2011 waarmee ik eens gereden heb, kon ik niet deftig mee koppelen/gasgeven, de voetmat zat op een of andere manier in de weg, de voorophanging maakte bonkend geluid alsof ie versleten was (de auto had nog maar 70 km op de teller) en het interieur zag er maar minderwaardig uit.
Vergeleken met mijn Skoda Octavia 2011 is hij ook een stuk baanvaster…
Volvo_440_turbo zegt
ps, ik bedoel dat de Kia baanvaster is dan de Skoda…
awesome zegt
Kia daarentegen is de Koreaanse lieveling in Nederland. Vier jaar geleden had het merk nog geen 2 % van de Nederlandse markt in handen, tegenwoordig is dit uitgegroeid tot 6,1%,
Maar dit betekent niet dat ze tegenwoordig veel meer auto’s verkopen dan een paar jaar geleden.
De markt is immers compleet ingestort.
Rick-dos zegt
Tegenwoordig niks mis met een Koreaan, tenminste als een auto niet meer is dan een vervoersmiddel voor je.
jazzzo zegt
@Rick-dos: dat slaat ook nergens op.
lamborgfan zegt
Wel mooi dat ze massaal verkocht worden, betwijfel alleen voor hoelang.. Als je prijs je usp is (en garantie die geldt op onderdelen die niet kunnen slijten)
Sja kijk maar naar peugeot of opel..
Waar gaan de koreanen naartoe?
Sja kijk dan nog maar een keer naar peugeot/psa of opel..
lincoln zegt
@lamborgfan:
Hoelang is geen Koreaan ..
super zegt
@lincoln:
woo is geen chinees?
smartye36 zegt
Ik zou nog niet dood in een koreaans koekblik gevonden willen worden
rob68 zegt
@smartye36: Waar wil je dan wel dood in gevonden worden?
snelweg zegt
Kia heeft een mooie huisstyle gekregen ik denk dat het door een Nederlandse ontwerper is gekomen ? 7 jaar garantie zachte prijs en een mooi style snap ik dat mensen dat eerder kopen dan eerst.
nibor zegt
@snelweg: Peter Schreyer is geen Nederlander. Deutschland it is…
smartye36 zegt
Niet in een crisis schraap brommobiel en koreaanse troep in crisisuitvoering en ecotroep.
Ba daar walg ik Van
bmwe46csl zegt
Die ceed is echt een gave bak, het blok is minder..
marinepower zegt
Goede zaak, laat het de europeesche merken maar weten dat ze in Azië kwalitatief veel betere producten maken, verkoopcijfers liegen niet. Misschien is het design niet alles, maar degelijkheid is ook wat. Die zogenaamde duitse degelijkheid is ook brandhout. Jammer dat ze het die bescheten premium merken niet wat meer vuur aan de schenen leggen. Goedkope troep voor de hoofdprijs. En het kopieerapparaat design van deze toppers is ook bij het saaie af. Liefst in het grijs of stemmig zwart. Bah!
amgpower63 zegt
Die kia ziet er echt dik uit, spannender dan een polo gti.
bmwe46csl zegt
Is dit bij de oude Hummer?