Is een elektrische motor, zoals de Zero DSR, de oplossing voor dagelijkse snelwegfiles?
Wat te doen wanneer je elke week meerdere malen met de auto in de file staat? Nu onderschrijf ik volledig het adagium: jij BENT de file! Dus wellicht is het tijd om in oplossingen te denken in plaats van alleen maar klagen. Sterker nog, onderdeel zijn van de oplossing.
Als we de motorimporteurs van Nederland moeten geloven is de motor de oplossing voor het fileprobleem. Dus enkele dagen de nieuwe BMW GS met automaat rijden, kwamen goed van pas. Maar de vraag of deze woonwerkafstand van 70 km enkele reis inmiddels ook elektrisch kon speelde ook door het hoofd. Gelukkig was daar Zero Motorcycles die met alle liefde een ZERO DSR voor een aantal weken bij ons achterliet.
ZERO DSR
De Zero DSR is niet het eerste model van het bedrijf dat opgericht werd in Santa Cruz in de VS. Het is wel het model dat het beste aansluit bij het allroad design wat in de verkoopstatistieken de laatste jaren goed scoort. Het design van deze motor is niet heel controversieel. Het is zeker niet schreeuwerig, maar aan de andere kant mist het wel wat karakter als je het vergelijkt met BMW/Ducati allroads. De hoge voorpartij, de instelbare USD-voorvork en het robuuste accupakket maken duidelijk dat we hier niet met een doorsnee elektrische motor te maken hebben. Dat mag ook wel, gezien de stevige vanafprijs van €19.795,-. Maar veel goedkope serieuze elektrische motoren zijn we dan ook nog niet tegen gekomen.
Techniek en prestaties
Voor dat bedrag krijg je een ‘hoop motor’ met de Zero DSR. De Showa-vering rondom is volledig instelbaar, en de Z-Force 75-10 elektromotor levert een piekvermogen van 70 pk en een koppel van maar liefst 170 Nm. Voor A2-rijders is het nominale vermogen keurig begrensd op 44 pk, met een topsnelheid van 150 km/u (125 km/u voor langdurig gebruik). De actieradius? De motor heeft een accu van (bruto) 15,6kW. Tot 249 kilometer in stadsverkeer is mogelijk, en bij gemengd gebruik zo’n 161 kilometer. Opladen duurt 4,4 uur via de ingebouwde 3,3 kW-lader, maar met de optionele 6 kW-snellader is dat terug te brengen tot 1,9 uur. De laatste 5% (van 96% tot 100%, dus), duurt in alle geval 30 minuten, ongeacht de laadwijze, omdat de technologie op die manier de levensduur en efficiëntie van de accu op de lange termijn garandeert. Dus daar moet je niet op gaan wachten!
Optioneel kan je overigens de laadcapaciteit verhogen van 6kW naar 9,3kW met een aparte ‘rapid charger module’.
Rijden en rijmodi
De Zero DSR biedt een comfortabele en toegankelijke zitpositie. Met 828 mm zithoogte sta je stevig op de grond, en het stuur is eenvoudig aan te passen voor rijders van verschillende lengtes. Dankzij verschillende rijmodi – van eco tot sport – kun je de motor aanpassen aan jouw rijstijl. Via de uitgebreide app stel je zelfs je eigen modus samen. Het ligt aan het doel van je rit, maar op de woonwerk-ritten gooide ik hem gewoon in ECO en daarin liet ik hem ook staan. Prima met 100 km/u op de cruisecontrol over de A4. In de zomer heerlijk!
De woonwerkrit in kwestie was 70 km enkele reis en inderdaad met een constante 100km/u op de teller op de snelweg kwam ik dan na een dag thuis met nog 15-25% in de accu. 160km snelweg kan je dus met vertrouwen meepakken op 1 lading. Als je gaat overdrijven met langzaam rijden kan dit zelfs nog verder oplopen natuurlijk.
De acceleratie is zoals te verwachten prima voor elkaar; van stilstand tot topsnelheid geeft de Zero DSR je een krachtige duw in de rug. Hoewel de acceleratie begrensd is, voelt het nooit alsof je tekortkomt. De tractiecontrole en regeneratieve remfunctie dragen bij aan rijervaring die vertrouwen geeft.
Tijdens het door de file rijden had ik wel graag een alarmlicht functie op de motor gehad. Niet iedereen is daar een voorstander van, maar het is echt zo dat je deze elektrische motor NIET hoort aankomen in de auto. Alle signalen helpen dus. Voor de echte motorhater in de file: met deze Zero heb je geen last meer van revvende motorfietsen die je duidelijk willen maken dat je opzij moet.
Nog iets te klagen?
Er zijn altijd verbeterpunten, zoals de beperkte leesbaarheid van het TFT-scherm en de onhandige plaatsing van de cruisecontrol-knop. Daarnaast is het gewicht van 242 kilo merkbaar, al doet dit niets af aan de wendbaarheid van de motor. Je koopt de DSR niet om te concurreren met je vrienden die Panigale rijden, maar ook niet om je vrienden bij te houden die met een GS of een Multistrada de bergen in willen. De topsnelheid is namelijk beperkt en dat is uiteindelijk de actieradius ook wanneer je echt ‘op reis’ wilt.
Maar voor een overzichtelijke woonwerkafstand (tot 70-80km) is de Zero DSR zeker deze test goed doorgekomen! En deze Zero is natuurlijk ook een automaat en dat ze daarmee niet op het verkeerde pad zitten blijkt wel uit alle nieuwe automaten dit jaar!
Foto’s: Raymon de Kruijff
Johanneke zegt
Maat van mij heeft een elektrische motor, uit 2013 ofzo. Worden al even gemaakt. Bloedjesnel natuurlijk, maar dat zijn de meeste motoren. Op een keer nieuwe bandjes na volgensmij nooit iets gehad. Erg fijn om de files mee te skippen ja.
racerx zegt
Motorrijden is ideaal tegen de dagelijkse file ellende, daarom heb ik naast een fun bike van Italiaanse makelij ook een sport/tour van BMW. Elektrisch motorrijden spreekt me dan weer niet aan, lekker trappen op het versnellingspedaal icm tussengas is toch wel leuk en een beetje geluid draagt ook wel bij aan de algehele beleving.
Vreemd dat op je geteste motor geen alarmlicht zit… is dat niet verplicht? Bij m’n BMW schakel ik het in door beide knipperlichten tegelijk aan te zetten.
kennone zegt
Zit op jouw Ducati toch ook niet?
hondafiel zegt
Geen alarmlichten maar ook niet ff revven in de file omdat sommige automobilisten hun telefoon belangrijker vinden dan hun omgeving.
Dutchdriftking zegt
In de basis een goed idee, maar met het weer van vandaag pakt deze motorrijder lekker de auto, en dat is precies het probleem, de files zijn in de donkere maanden gewoon fors meer.
Er zullen dappere strijders zijn voor wie dit een oplossing is, ondergetekende ziet veel meer in beter en betaalbaarder maken van het OV.
Bert zegt
Goed concept.
Ik rijd jaarlijks 30K, waarvan 95% snelweg en doe dat met een F800GT. Bij ijzel of teveel sneeuw neem ik de auto.
Maar wat mij tegenhoud is de prijs.
Voor 5K meer heb je auto met meer opties en groter bereik. 20K is teveel.
Hiernaast geen optie tot laden op het werk (zelfs geen 220V). En iedere dag een haspel meebouwen is iets teveel van het goede 😀
RobTWo zegt
Nu rij ik woon werk vaak op de GS/A, ook niet moeders mooiste, maar deze is wel heel lelijk.
sizedoesmatter zegt
Lijkt mij een fantastisch plan: zo veel mogelijk op de electrische motor. Hun benzinebroers maken vaak bizar veel meer herrie dan verreweg de meeste auto’s; da’s de eerste winst.
Vervolgens worden de mobieltjes meer met rust gelaten en met slecht weer blijf je liever thuis.
Laatste voordeel; al die niet-oplettende aso’s en klunzen zullen dan snel het donorentekort opheffen ;-)
hondafiel zegt
Herrie is voor mij geluid en daarmee verschillen smaken. De regels zijn er maar dan moet er wel op gehandhaafd worden. Ik meen dat in Duitsland de demper zelfs vast moet zitten. Mag voor mij in Nederland ook wel.
baardmijt zegt
Een motor met ottomotor hoor je in een auto in de file ook pas als die al voorbij is. Zoveel verschil zou dat niet moeten maken. Alarmlichten gebruik ik niet, als je het onderlinge snelheidsverschil klein houdt, gaat het gewoon goed en kun je in het geval dat iemand je probeert te enteren nog adequaat reageren. Dat is althans mijn ervaring.
Maar ik zie heel veel motoren die wel alarmlichten gebruiken. Laatst zelfs iemand die alarmlichten afwisselend liet knipperen met felle mistlampen op de valbeugels. Behoorlijk irritant, verblindend in de spiegels en onnodig.
schuimbekje3 zegt
lijkt een beetje op een china clone van een oude yamaha fazer…
bev motor is voor mij niet weggelegd.. laadtijden zijn dramatisch slecht en/of je range is dramatisch slecht.. en er zit geen reserve op waarbij je weer tijd hebt om in 30 seconden vol te tanken… de laatste Zero die ik bekeek was 30 uur laden aan een 2kw shuko lader.