De Toyota Corona, de kroon op het werk van Toyota?
Daar was ‘ie dan opeens. In 1957 zag de allereerste Toyota Corona het daglicht in China Japan. We schrijven trouwens Toyota Corona, maar eigenlijk moeten we Toyopet Corona neerpennen. Zo werd de eerste Corona namelijk officieel verkocht. Dat was overigens niet alleen een semantisch verschil. Klanten die een Toyota Crown konden kopen, gingen daarvoor gewoon naar de Toyota dealer. Plebejers die slechts een Corona konden regelen moesten naar de Toyopet winkel. Verschil moet er zijn. En toch ook weer niet. Zowel ‘Crown’ als ‘Corona’ betekent namelijk gewoon kroon. Dat moet toch een lastige uitdaging zijn geweest voor de Duitsers die Japanse films nasynchroniseren.
Eerste generatie Corona (1957-1960)
De eerste generatie Corona werd geleverd van 1957 tot en met 1960. Een heel nieuw design was de auto overigens niet. Technisch borduurde het apparaat voort op de Toyota Crown en de Toyota Master. Onder de kap huisde een bonkende 1.0 liter motor, die goed was voor 33 pk. Uiterlijk leek de Corona op een yank tank uit die tijd, alleen dan kleiner. Dat was een thema dat zich nog decennia voort zou zetten in de Japanse auto industrie. Opvallend aan de Corona waren diens monocoque chassis en voorwielophanging met dubbele wishbones. Mede daardoor woog het ding minder dan 1.000 kilogram.
Tweede generatie Corona (1960-1964)
De tweede generatie Corona liet niet lang op zich wachten. Al in 1960 kwam ‘ie op de markt. De auto werd ook wel verkocht onder de naam ‘Tiara’. Dat paste natuurlijk goed in het kroon-thema. De tweede generatie was belangrijk voor Toyota omdat de auto ook voor het eerst verscheept werd naar ‘Murica. Qua uiterlijk leek de auto dan ook wederom sprekend op een Amerikaan, alleen dan kleiner. De neus was vrijwel letterlijk een Madurodam-versie van de Ford Thunderbird. Ondanks dit kleine formaat lag er achter de grille wel een wat grotere motor. Althans, dat was een optie. Naast de een-punt-nul kon je namelijk ook kiezen voor een een-punt-vijf en later zelfs voor een een-punt-negen.
Derde generatie Corona (1964-1970)
Wederom slechts enkele jaren na de introductie van generatie twee was het in 1964 alweer tijd voor nummer drie. Deze Corona leek nu meer op een Britse bak dan op een Yank Tank. Het belang van het model voor de toekomst van het merk was vooral de introductie van een bestel-variant genaamd de -jawel- HiAce. Ook de Toyoglide automatische transmissie werd geïntroduceerd bij deze derde gen. Daarnaast was de derde generatie Corona ook gewoon een ordinaire verkoopknaller voor Toyota. In 1967 verkocht het merk 80.000 auto’s, waarvan 30.000 Corona’s. De Corona ging nu dus officieel hard viraal.
Vierde generatie Corona (1970-1973)
De derde Corona hield het maar liefst zes jaar vol voordat het tijd was voor de vierde generatie. Deze leek op een Triumph Dolomite, alleen het verschil was natuurlijk dat de Toyota niet stuk was als je erop ademde. Met de vierde generatie werd er voorzichtig ook een wat hetere variant geïntroduceerd, met de dikke 18R 2.0 injectiemotor onder de kap. Wasabi!
Vijfde generatie Corona (1973-1979)
Met de wereld in de ban van de oliecrisis kwam de vijfde generatie Corona op de markt. Je zou zeggen dat wordt een amechtig ding met een klein motortje in het vooronder, maar niks is minder waar. De stoere vijfde generatie werd de auto waarmee de Corona definitief alle vaccins schroom van zich afwierp. Dat bleek wel uit de Corona 2000GT. Deze versie had een 2.0 liter vierpitter met twee nokkenassen en een kop gemaakt door Yamaha. Daarmee was hij resistent tegen aanvallen van Europese hot hatches.
Zesde generatie Corona (1978-1983)
Zoals je ziet in de bouwjaren was er wat overlap tussen de vijfde en zesde generatie Corona. Behalve een nieuw (saaier) uiterlijk was er dan ook niet echt veel nieuws te melden. Alleen dat de auto nu ook in Nieuw Zeeland en Indonesië geproduceerd werd was belangrijk voor Toyota zelf. Maar de zesde generatie was verder een tussenpaus.
Zevende generatie Corona (1982-1987)
Grote veranderingen kwamen er wel bij de zevende generatie Corona. Betreurenswaardige veranderingen ook. Tíjdens de productierun van generatie zeven muteerde de Toyota Corona namelijk van een premium achterwielaandrijver naar een auto met wrong wheel drive. Feitelijk verkocht Toyota twee verschillende auto’s naast elkaar, allebei onder de naam Corona. Aan de ene kant was er achterwielaangedreven ‘T140’ wat in principe een fors gelifte versie van de zesde generatie was. Aan de andere kant was er de ‘T150’, met voorwielaandrijving. Om dat laatste goed te maken had de T150 als eerste Japanse auto ooit een klokkenwinkel bestaande uit LCD-schermpjes.
Achtste generatie Corona (1987-1992)
De achtste generatie Corona borduurde voort op het voorwielaangedreven platform van de T150 (en diens facelift, de T160). Apart was dat de Corona door Japanse belastingwetgeving nu praktisch dezelfde afmetingen had als de Toyota Carina, die Toyota in Japan naast de Corona verkocht. Die afmetingen bleken het ook goed te doen in Europa…maar daar werd de Japanse Corona opeens als Carina verkocht! En dan zegt men weleens dat Italianen moeilijk te volgen modelgamma’s hebben. De achtste Corona was verder een ontzettende saaimobiel. Wel grappig was het feit dat de facelift (T180) de Corona EXiV genoemd werd. Volgens de Japanners stond dat voor EXtra ImpressiVe. Oké dan.
Negende generatie Corona (1992-1998)
En dan eindelijk een auto die je heel misschien nog op je netvlies kan toveren. De negende Corona kenden wij Europeanen namelijk als de Carina E. In mijn vroege jeugd zag je ze nog weleens op straat. Waarschijnlijk zouden ze dat nu nog doen, ware het niet dat mensen er op een gegeven moment wel genoeg van hadden. Toyota’s uit deze periode sterven immers nooit. Ook niet als ze in Engeland gebouwd worden, zoals gold voor de meeste Carina E’s. Alleen de GT-i’s werden altijd gebouwd in Japan. In principe was de Carina E het einde van de Corona, die het stokje overdroeg aan de Avensis. Maar dat klopt net niet helemaal…
Tiende generatie Corona (1996-2001)
Er was namelijk ook nog een tiende generatie Corona. Maar dit model was speciaal bedoeld voor de Japanse markt. De auto ging door het leven als de Toyota Corona Premio en werd later gewoon de Toyota Premio. Het was in naam wel de laatste Toyota die de naam Corona droeg. Hierna vond de baaaaaadge geen nieuwe host meer.
Dank aan @dizono voor de tip!
fanboy zegt
Die 9e generatie was wel leuk. Ja heel erg saai, maar de Gti versie had 156 tot 175pk en dubbele draagarm ophanging. Niemand die het verwacht.
koffiekopje zegt
Kan nog veel leuker worden. De 3S-GTE past er probleemloos in.
vaakbenjetebang zegt
Mijn vader had er destijds een half jaartje of zo eentje als tussenpaus voordat hij zijn ‘eigen’ lease-auto kreeg, geen GT-i, maar een 2.0 GLi. Iets saaiers hebben we thuis nooit gereden maar wat liep dat motortje mooi en met ruim 130 pk was je niet slecht bedeeld. Toevallig zag ik dit weekend nog een witte Carina E rijden en ik dacht nog: dat kan zomaar 5 jaar geleden zijn dat ik die eentje heb gezien. Ik kreeg er overigens geen nostalgisch-hebberig gevoel bij, dat dan weer niet.
grasvreter zegt
In japan waren ze in die tijd geweldig goed in heel saaie auto’s maken met absoluut geweldige 4 cillinder benzine motoren. Heb zelf een Mitsubishi Galant 1.8 uit 1993 met 128pk, en een 2.0 uit 1998 met 136pk. Zo verschrikkelijk soepeltjes en betrouwbaar. Vaak waren ze ook ontwikkeld als veel krachtigere motor met turbo’s, en dan bleken het zonder turbo’s heel soepele motoren van extreem hoge kwaliteit. Denk aan de Mitsubishi 4g63 die ontwikkeld werd voor de lancer evo, maar zonder turbo als normale 2.0 werd gevoerd. Of de toyota 2jz, een monster met dubbele turbo in de supra, een million mile motor als normale v6 in de camry.
jaapiyo zegt
Geen meerwaarde. Het is rijdende lidocaïne. Je vergeet de plaatjes toch weer na 12 seconden. Daarnaast zat ik alweer ruim boven mijn officiële werktijd voor jullie aller vermaak, wat ik prima vind, maar wel tot op zekere hoogte.
FieRo zegt
@jaapiyo: Toch wel meerwaarde.
Doordat er geen foto’s bij staan word ik nu niet getriggerd om alles te gaan lezen. En dat komt niet vaak voor.
Iets niet goed afleveren vanwege tijd tekort of deadlines bijt je in the ass: neem er de tijd voor dat het wel goed is. Dit artikel is geen breaking news en Corona is er morgen ook nog.
Ik snap niet dat jullie zo slordig zijn de laatste tijd, zijn de deadlines belangrijker dan het resultaat voor de lezers?
Houthakker zegt
@fiero: helemaal mee eens!
rollingstoned zegt
@fiero: dit inderdaad.
timowouters zegt
En ik maar denken dat wifi eruit lag. De foto’s laden maar niet….
@jaapiyo: dan kan je t beter niet schrijven. Een auto uit 1957 zullen weinig mensen nog kennen. En tijdgebrek is een non-argument. Jij kiest om het nog te schrijven én publiceren. Doe dat dan morgen nadat je de foto’s erbij hebt gezet.
rikus zegt
@jaapiyo: Doen we toch nooit meer ergens plaatjes bij. Wat zijn nou 12 seconden?! Meer werk dan meerwaarde. Nou, dan is de keus snel gemaakt, de boom vlot gekapt, de schoen gepoetst etc etc.. No plaatjes for president. #grapjehoorjaapiyo #bedanktvoorjeinzet
olivier420 zegt
@jaapiyo: Je zegt er eigenlijk zelf dus mee dat het artikel geen meerwaarde heeft..
Fijn dat je toch buiten werktijden om wat plaatst, maar een advies: Heel werk, of geen werk leveren . Dat laatste met de woorden het hele werk komt eraan maar ik heb wat meer tijd nodig.
appeltaartislekker zegt
@jaapiyo: niet mee eens. Beelden zeggen vaak meer dan duizend woorden tevens ben ik nu ontzettend nieuwsgierig hoe die voorgaande generaties uit zag. Ja, als hokken wellicht. Maar toch ga ik dat vanavond nog opzoeken. Wel een mooi artikel verder!
moveyourmind zegt
Mooiste Corona vind ik nog altijd de MK II coupé.
Een beetje een Amerikaans aandoende coupé met fraaie welvingen en lekker veel chroom.
frank2b zegt
Leuk @jaapiyo!
Corona, Carina, Corolla, Premio, Previa, Picnic, Prius….. Ze kunnen er wat van daar bij Toyota!
tjorque zegt
Hahaha, picnic…
Staat nog steeds ver bovenaan in de lijst van meest lullige modelnamen ever!
@willeme: kijk een lijstje suggestie!
posthumus zegt
Plaatjes voor de liefhebbers
Gen 1, T10: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/75/1957_Toyopet_Corona_01.jpg
Gen 2, T20/T30: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/4a/1960_Toyopet_Corona_01.jpg
Gen 3, T40/T50: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/ee/1966-1967_Toyopet_Corona.jpg/2880px-1966-1967_Toyopet_Corona.jpg
Gen 4, T80/T90: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/bb/1973_Toyota_Corona_%28RT81%29_SE_sedan_%282015-08-09%29_01.jpg/2880px-1973_Toyota_Corona_%28RT81%29_SE_sedan_%282015-08-09%29_01.jpg
Gen 5, T100/T110/T120: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/1b/1975_Toyota_Corona_%28RT104%29_SE_sedan_%282015-06-18%29_01.jpg/2880px-1975_Toyota_Corona_%28RT104%29_SE_sedan_%282015-06-18%29_01.jpg
Gen 6, T130: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/6c/1981_Toyota_Corona_%28XT130%29_SE_sedan_%282016-01-04%29_01.jpg/2880px-1981_Toyota_Corona_%28XT130%29_SE_sedan_%282016-01-04%29_01.jpg
Gen 7, T140: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/42/1983_Toyota_Corona_%28ST141%29_CS-X_sedan_%282010-07-21%29_01.jpg/2880px-1983_Toyota_Corona_%28ST141%29_CS-X_sedan_%282010-07-21%29_01.jpg
Gen 7, T150: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/7a/Toyota_Corona_1985.JPG
Gen 8, T170: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/0f/Corona_T170.JPG
Gen 9, T190: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/a2/1993_Toyota_Carina_E_DXL_2.0_%281%29.jpg/2880px-1993_Toyota_Carina_E_DXL_2.0_%281%29.jpg
Gen 10, T210: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/fb/Toyota_Corona_Premio.JPG
milvus zegt
@posthumus: die Gen10 heeft wel iets Peugeot achtigs over zich
jerudo zegt
@posthumus: thanks! Generatie 3 tot en met 6 ziet er zelfs cool uit.
potver7 zegt
Mijn vader wilde in 1979 eindelijk eens een betrouwbare auto, na twee (!) Morris Marina’s. Dus hup, naar de Toyota-dealer en ik mocht mee, voor de folders. Het werd een Carina Station (die met die mooie dubbele koplampen). Folder van de Corona had ik ook gezien, het enige ‘leuke’ aan die auto waren de dubbele ruitenwissers op de achterruit, verder vond ik het het een nogal saai, ouderwets ding. Die ging ik dus niet aan m’n ouwe heer laten zien, maar achteraf natuurlijk wel. Werd me niet in dank afgenomen…
posthumus zegt
@potver7: was toch de Camry station met die dubbele achterruitenwisser?
potver7 zegt
@posthumus: uhmm daar kon je wel eens gelijk in hebben. Maar de Crown Station had ze ook. Damn Corona-virus…
Ultimora zegt
Ik vind het altijd leuk om over een model de historie te leren, maar neem dan in ieder geval dan nog de moeite om er wat foto’s bij de te zetten. Dit is in deze vorm net zo saai als genealogie.
emping zegt
Heb deze eens gespot in Manilla: mooi project: https://www.autojunk.nl/2019/04/toyota-corona
cjdg zegt
Leuk verhaal. De 9e generatie was mijn eerste auto van de zaak. 17 jaar geleden. 1,5 jaar in gereden tot ik een avensis van de 2e generatie kreeg.
porker zegt
@houthakker:
-edit verwijderd door de redactie
Nee hoor grapje
toyotafortuner zegt
Leuke uiteenzetting! Dank daarvoor!
olivier420 zegt
@houthakker: Ja beetje dubbel. De schrijver vloog beetje uit de bocht (emotie?) en kwam met argumenten die je niet echt moet neerzetten hier, dus snap de aanpassing wel.
Anderzijds, waar houdt het op hè..
FieRo zegt
@houthakker: Ik ben er wel klaar mee.
Blijkbaar mogen reageerders elkaar afbranden in de comments maar als je inhoudelijk commentaar hebt op een artikel van de auteur dan wordt er ingegrepen.
Nogmaals: ik ben er wel klaar mee.
lekbak zegt
Ironisch. Corona heeft dus eens het leven van mijn opa gered. Hij had een ‘90 Carina met onverwoestbare 2.0 diesel, totdat er op een dag iemand met 100kmh zijn auto in de zijkant van die van opa zette. Die vervolgens 30 meter verderop in een weiland op de kop tot stilstand kwam. Opa had een hersenschudding maar verder niks.
Zodra ik op de middelbare school zat mocht ik de 30km naar opa in mijn eentje fietsen, dus ik was elk weekend samen met die man op stap. Tot hij afgelopen januari overleed gingen we nog zeker eens per maand spontaan ergens heen. Op een of andere manier was die oude luide Toyota diesel altijd de fijnste auto geweest. De Toyota Corona dus…
goedverhaal zegt
Opkomst en….neerval? Neervallen is geen antoniem van opkomen. Gebruik dan ‘ondergang’. Bekt ook lekkerder. ‘De opkomst en ondergang van de Toyota Corona’. Ja, is belangrijk in een titel op een nieuwssite.
FieRo zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
FieRo zegt
-edit: je zou ook eindelijk eens een keer de hint kunnen snappen. Door toedoen van mezelf gingen de eerste tien comments onder dit artikel niet meer over de inhoud van het artikel. Dat is sowieso niet de bedoeling. Daarnaast schetste de inhoud van de comments een plaatje over onze arbeidsethos dat bizar ver van de waarheid afligt, maar om dat te begrijpen heb je wat extra inside info nodig die netjes inside info mag blijven.
Dus nu graag gezellig on to the next en aub niet weer deze bewonderenswaardige poging tot uitleg gebruiken om screenshots en dergelijke te maken ten behoeve van de gotcha cultuur, want dat is een beetje eng allemaal.
Arno's zegt
En ik maar denken dat wij in ’77 al het Corona virus hadden. Mijn pa kocht een Corona in 77, de 5e generatie. Want zijn Celica was zo goed bevallen! Het moest dus weer toyota worden….. Ding was binnen 1 jaar zo rot als maar kan, de gaten vielen erin. Op het eind van de 2 jarige garantieperiode werd ie voor garantie overgespoten. Die Corona was niet zo’n succes.