Nu alleen nog wat zwarte verf en een rode streep…
Opel heeft vandaag twee nieuwe versies onthuld van de Vivaro, te weten de ‘Tourer’ en de ‘Combi Innovation’. Beide varianten ruilen de traditionele bak ruimte voor alle gereedschappen die een ‘man with a van’ nodig heeft in ten faveure van stoelen waar je mensen kan plaatsen. Handig voor grote gezinnen nu je MPV’s steeds vaker met een zaklampje moet zoeken in de gamma’s van de meeste fabrikanten, maar ook voor taxi-bedrijven en ander zakelijk gebruik. Bovendien koppelen de twee nieuwe varianten deze praktische bruikbaarheid aan de nodige extra luxe. Laten we eens kijken wat ze zoal te bieden hebben.
Tourer:
Opel omschrijft deze variant zelf als een ‘rijdende business lounge’. En inderdaad, als we de lijst met de aanwezige uitrusting bekijken kunnen we ons voorstellen dat je er prima kan vertoeven met een laptopje om wat werk te verrichten. Voor dit doeleinde zijn er ook twee USB-poorten en een 220 Volt stopcontact (maximaal 300 Watt) aanwezig, alsmede LED-verlichting in het plafond die je tot een verlicht denker maakt. Je kan de stoelen op de tweede rij omdraaien om je collegae recht in de ogen aan te kijken. Vrees niet, om tijdens verhitte discussies alsnog het hoofd koel te houden, is bediening van de airco achter in de bus mogelijk.
Maar dat is nog niet alles! Om de business lounge verder te onderscheiden van de gesloten bestelbus is de koets voorzien van zwart glanzende lak op de deurhendels en spiegelkappen en staat de Tourer op 17″ ‘diamond cut’ velgen. Tevens kan je opteren voor een Irmscher Style-pakket op je bus, maar denk wel even goed na of dat bij de uitstraling van je bedrijf past. Als je bedrijf de nieuwe New Kids-film produceert: prima. Zo niet: nou ja, oordeel zelf.
Combi Innovation:
Deze variant is meer gericht op het vervoer van zoveel mogelijk mensen met het nodige comfort. De indeling is die van een traditionele ’taxi-bus’ met drie rijen die elk ruimte bieden aan drie mensen. Wel zijn alle plaatsen op de twee achterste rijen voorzien van armsteunen. Je kan de stoelen ook verwijderen voor extra ruimte om bagage mee te nemen. Tot zover niks nieuws onder de zon, maar de Combi Innovation heeft een troefkaart uit te spelen in de vorm van luxe.
Net als bij de Tourer is lederen bekleding standaard evenals zijairbags, gordijnairbags, airconditioning, centrale vergrendeling met afstandsbediening, cruise control, LED-dagrijverlichting, mistlampen voor, elektrisch te bedienen ramen voorin met one-touch functie, privacyglas achter, schuiframen achter en een lederen stuurwiel. Aan de buitenkant zijn de bumpers voor en achter in kleur gespoten.
UPDATE: er is nu nóg een nieuwe Vivaro, namelijk de Vivaro Life met camping-goodies. Check foto’s van deze nieuweling, in de gallery.
E34M5Touring zegt
Ben benieuwd hoe ze dat gaan doen als deze generatie er uit gaat, het contract met Renault en Fiat zal denk ik niet verder gaan. Dus dan met PSA, hoop niet dat het enkel rebadgen wordt. Deze bussen waren een stuk succesvoller dan de Jumpy bijv.
tenaci zegt
@E34M5Touring: stuivertje wisselen dan, Fiat was eerst een Italiaanse variant van een PSA-bus, nu een Italiaanse variant van een Renault-bus. Dan kan Opel de plek van Fiat invullen.
phaeton zegt
@E34M5Touring: De Jumpy is een klasse kleiner. De huidige Jumper/Ducato/Boxer ziet er niet slecht uit, toch? Als ze die gaan rebadgen in plaats van een model met de Trafic, maakt het. Ik weinig uit. Anderzijds kun je stellen benieuwd te zijn wat Renault-Nissan met de Trafic/Primastar wil, of ben ik niet goed ingelezen?
E34M5Touring zegt
@phaeton: De Vivaro/Trafic zitten qua prijs op Jumpy/Transporter niveau maar qua maatvoering tussen de Jumpy en Jumper, dat was ook z’n kracht. Daarom ben ik benieuwd op welke weg ze verdergaan, dit waren echt bestsellers van Opel en Renault, terwijl PSA in sommige landen echt een rol in de marge heeft op dat gebied.
henkp1 zegt
@e34m5touring: Voor de duidelijkheid: dit is alweer de derde generatie Renault Trafic die ook voor Opel wordt gebouwd. De tweede generatie was ook een Renault ontwerp dat ook in Engeland en Spanje werd gebouwd. Ook voor Opel, Vauxhall en Nissan dus. De huidige generatie wordt in Frankrijk gebouwd door Renault voor Opel, Vauxhall, Nissan (Spanje) en Fiat. De Renault Master werd altijd al door Renault in Frankrijk gebouwd, ook voor Opel, Vauxhall en Nissan. De huidige Opel Dombo wordt door Fiat gebouwd.
Fiat heeft een samenwerking met PSA (Sevelnord en Sevelsud) waar respectievelijk de compacte bestellers werden/worden gebouwd en in het zuiden, sud, de grotere.
Voor de volledigheid: in Frankrijk bouwt Renault de Kangoo en op dezelfde band de Citan voor Mercedes.
Het lijkt logisch dat Opel de banden met Fiat en Renault gaat verbreken (of andersom) nu het tot het PSA-concern behoort. Je ziet nu al meer samenwerking tussen Renault en Fiat, die zijn er blijkbaar al op voorbereid.
Edge zegt
Die photoshop van Irmscher is wel héél erg slecht. Als of ze bij Opel een berichtje naar Irmscher stuurden “Jongen, over 10 minuten gaat er een persbericht de deur uit over nieuwe varianten van de Vivaro. Eentje moet accessoires van jullie hebben. Go!”
autodrop zegt
Wat is dat toch een heerlijk woord, “collegae”.
On topic, best gaaf in dat kleurtje! Weer eens wat anders dan zwart, wit of grijs.
eigenwijs zegt
Ik vind dat NEW KIDS GROEN wel meer kleur geven aan het hedendaagse wagenpark.
trustmeiamanengineer zegt
Wat een heerlijke pauperbus in dat NewKids Manta groen..
hellocello zegt
@trustmeiamanengineer: oei bijna!
arjenstyle zegt
Net mijn clio van binnen. ? beetje jammer
unknown32 zegt
@arjenstyle: Dat idee had ik ook… hopelijk valt de prijs mee… zelf rijd ik Mercedes V-klasse en het verschil is gigantisch!
henkp1 zegt
Wat is hier nieuw aan? Er is toch allang een personenvariant van deze Renault/Nissan/Opel/Vauxhall/Fiat?
roppp zegt
@henkp1: K O M K O M M E R E N K W E L T I J D jonguh…..
phevtreb zegt
Wat gaat ie kosten?
unknown32 zegt
Die inklaptafels komen recht uit de Mercedes-Benz V-klasse; die lijken identiek dezelfde! Voor de rest niet te vergelijken met… maar de prijs wellicht ook niet (hoop ik voor Opel)
bennieokkels zegt
Vreselijk lelijke, beroerd rijdende hokken die
Opel Vivaro,
Renault Trafic,
Nissan NV300
en Fiat Talento.
Dat doet VW en Mercedes een stuk beter. Op elk vlak.
fastforward zegt
Het komt erg krap over.
cossiekiller zegt
Ik wacht op de OPC versie met V6 turbo en awd. In het Arden blauw, 20″ velgen en Recaro’s voor iedereen.
Kan ik mijn hele familie mee op vakantie nemen en ziek maken!