De Astra -maar dan met meer opbergruimte- is hier! Net als bij grote broer Insignia wordt de stationvariant aangeduid als Sports Tourer (Klinkt iets hipper), en om maar meteen de meest voor de hand liggende vraag te beantwoorden: met een neergeklapt achterbankje kan je er 1.550 liter in kwijt.
Het uiterlijk van deze stationwagen is geen verrassing meer. We zagen op deze spyfoto’s namelijk al hoe deze praktisch ingestelde Opel eruit ging zien. In plaats van een grote, logge, vierkante meubelboulevard-cruiser op de markt te zetten is er bij de Sports Tourer voor gekozen om meer op het design te letten.
De opgerekte Astra mag gelijk een nieuwe motor verwelkomen, namelijk de 1.4 turbobenzinemotor met 120 pk. Later zal er ook een 140pk-variant van dit blokje te leveren zijn. Daarnaast zijn de huidige benzine-motoren uit de vijdeurs Astra ook in de Sports Tourer te verkrijgen.
Bij de diesels staat de 2.0 CDTI bovenaan, goed voor 160 pk en een koppel van 380 Nm. Ook te verkrijgen met een zestraps automaatbak. De meest zuinige zelfontbrander is de 1.3 CDTI-motor, die binnenkort geleverd kan worden met een start/stop-systeem.
De prijzen van dit familiewagentje zijn nog niet bekend, wel weten we dat hij in december de showrooms van Opel aan doet. Eerder zal-ie op de Autosalon van Parijs te bekijken zijn.
Waxweazel zegt
Zoals we van een Duitser gewend zijn : fantasieloos (aka saai)
Achterkant heeft veel weg van een Passat break.
Jeffrey zegt
Vind het best een mooie station, hij ziet er beter gelijnd uit dan de Insignia.
@ Waxweazel, ben benieuwd wat voor jou dan spannend.
paulusrx7 zegt
vind er niet veel aan maarja wat verwacht je anders in de midddeklasse? het is best een nette auto niets meer en niets minder
Henk_he zegt
Niet onaardig, voor een Kadett.
Stender zegt
Hmm Opel maakt serieus werk van de motoren, da’s mooi (en noodzakelijk).
@ Henk he
Zeg dan niks
Mr. V8 zegt
Val hierdoor direct weer in slaap…
iemand zegt
-edit: nee je werd niet gek, is inmiddels gefixt-
Chris zegt
Truste dan Mr.V8, iedereen kan wel zeggen wat saai, maar saaie auto’s bereiken de grootste groep mensen. Dus verkooptechnisch gezien zal het een topper worden. Daarnaast vind ik het een geslaagd ontwerp in vergelijking tot het grootste gedeelte van de concurrentie.
XC60 zegt
Ik vind deze nieuwe sports tourer op dit moment qua uiterlijk de betere station uit het c-segment.
Randy zegt
Hopelijk komt GM nog met een Chevrolet Cruze wagon. Al zal het nederlandse publiek die waarschijnlijk ook niet moeten. Nederlanders schijnen om volstrekt onduidelijke redenen liever in doodsaaie Golf variant te willen rijden.
Jochempie zegt
Even oppompen en je hebt de Zafira gen 3.
–edit: vreemd, maar is inmiddels gefixt als het goed is–
mco zegt
Even off topic.. Ik krijg allemaal veiligheidswaarschuwingen als ik autoblog bezoek, dit had ik eerder nooit.. Ik gebruik google chrome. Zijn er meer mensen die daar last van hebben?
magux zegt
Passat is het eerste waar ik aan dacht, die achterlichten.
tvrspeedsix zegt
‘jammer van die achterlichten, altijd maar weer groter,. en groter. Onnodig en dat verdient het ontwerp niet.
De overall lines van de auto zijn geslaagd.
@MCO ik had het net ook, gebruik ook Chrome
supasweet zegt
ik vind de 3 deurs en 5 deurs mooi, maar deze totaal niet :s
dan liever een golf variant ofzo
Bart zegt
Ook ik dacht gelijk aan de huidige Passat variant achterkant, wel flink gegroeid volgens mij.
Mika Hakkinen zegt
tja.. het was natuurlijk geen verrassing meer welke kant het op ging. Maar beter als de nieuwe jetta.. (design)
Rotary1 zegt
Huh, een Passat? Jammer Opel, de hatch was leuk
Invictus66 zegt
Vind het persoonlijk maar niks, waarom moet alles tegenwoordig afgerond?
De kofferopening ziet er op het erste zicht ook niet super handig uit. Is de bumper net zo lang als bij de Insignia?
LRD90 zegt
De achterkant oogt een beetje ouderwets?
P1m zegt
Kun je kiezen aan welke kant je de uitlaat wil hebben, haha.
autofan zegt
@P1m: waar de fuck slaat dat nou dan weer op? :/
rickie493 zegt
Het valt mij steeds vaker op dat de Astra niet in proportie is naar mijn mening. Laatst zag ik er één en dacht bij mezelf. Die voorkant ligt veel te laag vergeleken bij de hoge en dikke achterkant. Echter is het wel een verbetering ten opzichte van de oude. Dat was gewoon een auto om rimpels in te vervoeren.
Gerrelekker zegt
‘Opel’ en ‘Sport’ in 1 zin samen zonder een ontkenning?
P1m zegt
@ autofan: Eerst kijken dan zeiken –> Foto’s??
Citrofiel zegt
Gewoon netjes vormgegeven. Niets bijzonders, positief noch negatief.
@P1m: Haha, goed opgemerkt! :D Dat waren ze even vergeten te photoshoppen bij het omdraaien van het plaatje.
MrHyde zegt
Waarom moet ik hierbij aan een vis denken?
Patrick zegt
Looking GOOD! Achterkant vind ik veel meer iets weg hebben van een Isignia dan een Passat.. Wat ook logisch is…
lamborgfan zegt
Dit is niet saai. Kia rio is saai…
Jodocus zegt
Oeh… ik vind hem wel erg fraai geworden. Niet echt spannend of vernieuwend, maar op één of andere manier straalt ‘ie een bepaalde (hogere) klasse uit. Chique verschijning, hopelijk krijgen we vooral veel dikke uitvoeringen te zien op de weg. Goed nieuws ook over de motoren.
Het lelijke eendje zegt
Lelijk en te zwaar. :(
As_long_as_it_is_fast zegt
Passat niet zo echt maar als je kijkt naar foto 006 vind ik dat hij veel weg heeft van de peugeot…
Niet echt iets waar je wil op lijken, maar goed. :p
Gewone gezinswagen neem ik aan.
Geef mij maar de insignia of de mazda 6! :)
Grote Smurf zegt
@autofan
Recher zijaanzicht is gespiegeld linker zijaanzicht met fotosoep nummerplaat.
edgar zegt
de concurrent waar die het dus echt tegen moet opnemen de golf variant zal nog een stuk saaier worden. dat weet ik gewoon zeker en de astra is denk ik wel een van de mooiste middenklasse auto’s van het moment !
Brian zegt
@mco ik krijg ook die meldingen, maar ze zijn inmiddels weer weg.
Als ik dan toch een stationwagon in deze klasse moet rijden, dan wil ik deze wel. Die golf is een spuuglelijk hok. De focus heb ik er al 2 van gehad.
HyperTeHK zegt
Als je hem vergelijkt met zijn grootste concurrent de Golf Variant is deze auto eindeloos mooier.
Tommy2 zegt
Te heet gewassen Insignia ofniet? :D Ik weet niet maar hij oogt heel zwaar, de genoemde Golf Variant oogt veel lichter.
Flamingo zegt
doe maar een golf variant veel en veel mooier! en volgens mij ook beter sowieso degelijker
Imom zegt
Dit kan mij zeker niet bekoren en das wel spijtig,Opel had zoveel beter gekund.
Dimglor zegt
Mja na de gewone Astra is dit toch wel ietwat een teleurstelling…
Harold zegt
IDD Netjes en typisch duits. Beetje Passat achtig, wel mooier!
Ganryu zegt
Maar hoezo is de Golf Variant de grote concurret voor deze station van Opel? Van de Variant worden er toch traditiegewijs minder verkocht ? Of zijn de zaken nu opeens anders?
fconderkantlat zegt
ff serieus hoe kan je een golf variant mooier vinden :S doe je bril op en kijk eens nog een keer naar die achterkant en voorkant van een golf variant :S
diedjee zegt
2.0 CDTI met 160pk. Zal er ook niet een 2.0 CDTI met 130pk komen? Ik denk voor de gemiddelde nederlandse chauffeur die liever wat geld bespaard dat geen verkeerd optie is??
prowler zegt
wat mij opvalt is, dat iedereen die negatief is over de astra sportstourer, niet vertelt wat ze zelf rijden. Ik moet ‘m eerst bij de dealer zien, om te kijken of hij als vervanger voor mijn huidige Octavia combi(2009)kan dienen. motorisch hoop ik dat ze inderdaad de 2.0-130pk cdti gaan leveren ipv de 1.7-125pk(max.koppel bij 2300rpm)Mijn octavia is een tot 130pk(abt)getunede 1,9tdi.
Oopul ? zegt
Niks bijzonders zo’n Opel. Heb jarenlang europese auto’s gereden & ben eindelijk genezen. Nu rijden we een Japanse (“GEEN FRATSEN”) auto. Voor mij NOOIT meer een Opeltje / Fortje of Veeweetje. De TOYOTA & HONDA rijden PERFEKT !
route66 zegt
Mooie auto! Denk dat ik ‘m in de lease ga nemen, 1.4 Turbo mit ja 140pk ja! Waarom?, omdat de Astra een ingebouwde fietsendrager heeft! Ook is Opel een van de weinige merken die ik mag leasen. Bovendien vind ik dat Opel wel weer wat support verdient sinds de Insignia en dan nu de nieuwe Astra, het water staat ze aan de lippen maar na een jaar of 20 hebben ze eindelijk weer ontdekt hoe je een auto moet tekenen, mogelijk noodgedwongen en nieuw management dat snel moet scoren en dus goede en mooi ogende dus goedverkopende auto’s moet gaan maken.
En ja, ziet er lekker uit en rijdt goed, prima wegligging.
Afvallers: 1. Ford Focus, gehad en ik voelde mij er een bejaarde in. 2. Renault Megane vind ik lelijk en vorige model gehad dat zeer vaag stuurde. 3. Seat Leon mijn huidige auto…want de bijgeschaafde versie maakt in het interieur wel erg veel lawaai en het interieur is een beetje armoedig en achterhaalt. 4. Alle Citroëns en Peugeots daar teveel electrische problemen in het verleden. 5. Alle hybrides….want leuk voor het milieu maar absoluut geen rijdersauto. 6. Audi A3 en 1-serie, vind ik te weinig ruimte bieden voor het gevraagde bedrag. 7. Helaas, Alfa Romeo…want die mag ik niet leasen. 8. Skoda Octavia…vind ik gewoon lelijk.