De Duitser die elke executive te kakken zet sleept vandaag een dikke prijs in de wacht. Die hadden we niet zien aankomen.
Maar we beginnen bij het begin en dus zetten we de genomineerden onder elkaar. Dat discussieert toch net effe lekkerder.
Wij zijn het uiteraard niet helemaal eens met de uitslag. Niet omdat de nieuwe Astra een slechte auto is, maar omdat jullie eerder al de Volvo XC90 naar het goud stemden. Verschillende sites brachten dan al ruim voor de uitslag naar buiten dat de powerZweed zou winnen, maar zij hadden het kennelijk bij het verkeerde eind.
Nog los van het feit dat de XC90 hier op AB op flink wat opgestoken duimpjes kan rekenen, was het leuk geweest als de COTY een keer naar een niet heel saaie auto ging. Want laten we wel wezen: een écht begerige auto is de Astra niet. De winnaars van voorgaande jaren trouwens ook niet.
Vorig jaar was het namelijk de Volkswagen Passat die aan het langste eind trok. In 2014 ging de in Nederland zeer populaire Peugeot 308 met de kroon naar huis en in 2013 de immer vernieuwende Volkswagen Golf. U ziet: de COTY-verkiezing blinkt absoluut uit wat betreft gedurfde keuzes die absoluut niks met politiek te maken hebben.
henkhupelschoten zegt
Terechte winnaar!
gladanus zegt
@henkhupelschoten: boft opel even dat er geen mercedes genomineerd was
Christiaanvdd zegt
@gladanus: er waren zelfs meerdere mercedessen genomineerd. Die zijn helaas niet bij de eerste 7 geëindigd.
smoothoperator zegt
@henkhupelschoten: hoezo? Ik heb in de nieuwr astra gereden en was totaal niet onder de indruk. In de top versie zit er zon pianolak stripje in als de zon er op schijnt zie je geen fuck meer. Ook vond ik de stoelen niet lekker zitten en niet fijn sturen. Infoscherm werkt wel fijn alleen is de maplayout niet meer van deze tijd.
gtwillem zegt
@smoothoperator: ik vond hem ook zwaar tegenvallen. Met name het interieur is een serieuze stap achterwaarts, mijn inziens. De stoelen, het dashboard: veel mooiere kwaliteit. En het ontwerp vond ik zeker niet verkeerd.
Heb een beetje Seat Leon / Hyundai i30 gevoel bij deze Astra. Misschien ook maar beter, want in drie hoek zitten de verkoopaantallen.
bartteeuwen zegt
Terecht of niet, ik hoop dat deze auto opel er weer een beetje bovenop kan helpen.
kingjoop zegt
@bartteeuwen: Amen!
Edge zegt
Hoewel de XC90 geweldig is, is de Astra zeker wel een terechte Auto van het Jaar 2016. Het is niet alleen een hele goede auto, maar ook nog eens eentje die behoorlijk bereikbaar is. Want laten we wel wezen, de rest van de auto’s kent toch wel een beperkter publiek dankzij hun prijskaartje of in het geval van de MX-5 de praktische bruikbaarheid.
Orichy zegt
@Edge: De auto van het jaar verkiezing was niet bedoeld voor een toegankelijke, of handzame auto. Het was bedoeld voor de auto, die het meest innovatief was en daarmee een extra stukje aandacht verdiende, of hij voor het grote publiek bereikbaar was, was een niet tellend eigenschap, tenminste niet in de originele opzet, van de verkiezing Auto van het Jaar.
De Opel Astra voldoet wel voor een gedeelte aan de originele eigenschappen, om de prijs van Auto van het Jaar te winnen en daarmee is het een terechte winnaar, dat het hierbij om een voor vele bereikbare auto gaat.
Het extra stukje reclame is mooi meegenomen voor Opel, die nog wel een beetje in de hoek zit, waar de klappen vallen, maar er langzaamaan uit begint te kruipen en hopelijk werkt dit dan mee.
mashell zegt
@Orichy: de gewichtsafname van de Astra. Het lef van Opel de wagen kleiner te maken. De verfrissende houding van Opel waarmee Opel met opties om gaat, geen melkkoe gedrag. Maakt het de meest innovatieve wagen in dit lijstje en dus de terechte winnaar.
dieselaer zegt
@Edge: Heb je de xc90 al eens gereden? Ik heb de T8 gereden en vond de rijeigenschappen enorm tegenvallen: geen gevoel in de besturing en in het gas evenmin. Bovendien zijn sommige veiligheidssystemen mateloos irritant zoals de lane-assist die voortdurend aan je stuur trekt wanneer je in de buurt van de strepen komt.
Verder wel eens dat hij prachtig is, zowel van binnen als van buiten.
jorden zegt
misschien is een kleine uitleg waarom de astra heeft gewonnen ook leuk?
potver7 zegt
@jorden: Simpel: omdat die de meeste stemmen kreeg. Kort genoeg?
Avir zegt
@potver7: hij vroeg om een kleine uitleg geen korte….
martinus zegt
@jorden:
Een Jury heeft gestemd.
De Jury bestaat uit ‘experts’ uit 22 Europese landen,
Vaak verbonden aan autobladen of consumentenorganisaties.
Alle jury-leden mogen hun eigen voorkeur geven,
6 autobladen organiseren de boel, en hebben daarom hebben 5 landen een ‘zwaardere’ stem, met 6 juryleden per land.
Nadeel van dat autobladen zoiets organiseren is best groot als je kijkt naar de onafhankelijkheid. Praktisch geen enkel autoblad in Europa kan overleven uit de inkomsten die ze halen uit de verkoop van de bladen.
Autobladen zijn dus vaak mede-afhankelijk van advertenties/ sponsoring in hun blad. Om te winnen moet een auto een (saaie) all-rounder zijn die op weinig vlakken veel steken laat vallen.
Voorgaande winnaars zijn, de passat, de golf, de polo, de leaf, de 308.
Wat mij betreft is alleen de Leaf(2011), een auto die zich ECHT onderscheidde van andere auto’s, in overige jaren hebben vooral merken met een sterk sponsorbudget gewonnen.
Ik vermoed dan ook dat als je in de organiserende bladen gaat tellen hoeveel advertenties Opel heeft gekocht dit jaar, dat ze in alle 6 de organiserende bladen hoog in de top 3 zullen staan.
sr20det zegt
@martinus: ja dat die leaf auto van het jaar is geweest vind ik nog steeds bijzonder.. ik rij er dagelijks in maar wat is dat ding kut zeg. Van nul naar 20 is het leuk maar daarna moet je meteen je voet van het gas halen omdat ie anders alweer leeg is.. kan je m daarna weer 10 uur aan de stekker hangen. Dan zitten de stoelen me ook een partijtje waardeloos en je hebt een dooie hoek van hier tot Tokio.
martinus zegt
@sr20det:
Car of the Year hoeft ook helemaal niet te betekenen dat de auto een goede auto is. Het betekend gewoon dat de fabrikant, zijn ‘lobby’ goed op orde heeft bij de redacteuren van de autobladen.
Geen van de 6 organiserende autobladen, kan bijvoorbeeld claimen dat ze onafhankelijk zijn van inkomsten direct van Opel, doordat ze allemaal ‘graag’ hun advertenties verkopen aan de marketingboys uit Rüsselsheim.
sydney zegt
@martinus: Als je dus zo een verstand van de bladenmarkt zou hebben als je pretendeert dan zou je weten dat die op een haar na dood is.Want je zit nu zelf ook op Autoblog en stuurt geen ingezonden brief naar Autovisie.Ergo; je lult maar wat.Die Astra is gewoon gewoon gekozen door een groep journalisten en dat kun je leuk vinden en dat kun je niet leuk vinden..Maakt niet uit; is zo…..
martinus zegt
@sydney:
Het is gewoon een Juryprijs waarbij de jury-leden mede inkomensafhankelijk zijn van sponsorgeld van de winnaar. Dat komt trouwens bij meer prijzen voor fabrikanten voor.
Die relatie was er ook toen in de afgelopen paar jaar de polo, passat en golf wonnen. Op autoblog is die redactionele onafhankelijkheid beter geregeld al zouden natuurlijk veel van de reportages van nieuwe auto’s niet gemaakt kunnen worden, als niet de fabrikant maar het blog de kosten voor de reisjes naar productintroducties zou betalen. Ook op autoblog staat gewoon [url=http://www.autoblog.nl/archive/tag/advertorial] advertorials [/url] van Ford Volvo en Opel. En wordt je doodgegooid met irritante Opel filmpjes voor de video’s op de website. Maar ik neem aan dat de stukjes hier op autoblog niet eerst naar de automerken gestuurd worden ter inzage.
Voor wie nog denkt dat die financiële relatie of afhankelijkheid geen invloed heeft op de wijze van journalistiek, is dit artikel misschien wel interessant http://www.nrc.nl/next/2015/10/20/kritische-autopers-bestaat-niet-1549704
martinus zegt
@martinus: desalniettemin is de Astra wel gewoon een prima auto, een aardige alrounder met hoog uitrustingsniveau voor zijn prijs.
sydney zegt
@martinus: Mooi verhaal, maar waarom zou diezelfde theorie dan niet op Autoblog kunnen los gelaten worden? Omdat het hier zo gezellig is of dat Wouter en Co handgeschakelde achterwiel aangedreven auto’s met 300 PK als minimaal standaard beschouwen? Onzin.Noem mij goedgelovig, maar ik geloof nog steeds in de objectiviteit van journalisten.Zeker in de automotive en dus ook hier.
pinut187 zegt
@sr20det: dan rijd je er hopelijk niet vrijwillig in…
stephanotis zegt
@martinus: De stemming en de motivatie van de afzonderlijke juryleden zijn publiek, ik vermoed dat je die niet ingezien hebt ;)
De uitslagen verschillen nogal, zowel per jurylid als per land, de juryleden zijn vaak verbonden aan andere organisaties dan de organiserende, en die organiserende bladen zijn net zo afhankelijk van advertenties van concurrenten van Opel. Ik kan er hooguit dingen uit opmaken ls dat Fransen bijna niks met Opel hebben, Britten duidelijk wel iets met Mazda, en Duitse fabrikanten volgens hun eigen journo’s best bang voor Volvo mogen worden. Alleen de Zweden, die zijn of echt nationalistisch of staan echt bij Volvo op de loonlijst.
De scherp geprijsde Opel met dito geprijsde optielijst wint uiteindelijk nipt van de vaak prijzig gevonden Volvo, omdat waar voor je geld naast innovatie het belangrijkste selectiecriterium is. De Opel krijgt van niemand de volle lading aan punten maar ook van niemand niets, met die grijze muis zit je denk ik wel goed.
rikus zegt
@jorden: ik vond de uitleg van @Marshell goed. Zo had ik er niet tegen aangekeken.
knipperlichtje zegt
De Astra is dan ook een erg goed rijdende auto met een erg mooi design voor minder dan een golf, ik had verwacht dat Opel ergens in de middenmoot van het segment terecht zou komen, maar na rijtesten bleek het opeens een uitmuntend scorende auto te zijn, als je dat in een keer flikt in het c-segment ben je wat mij betreft de titel meer dan waard. En ik ben blij dat de XC90 ‘m niet gewonnen heeft, het is natuurlijk leuk dat Volvo zichzelf weer op de kaart zet en hij oogt ook wel goed, maar hij laat de Duitsers absoluut niet in het stof happen, om die reden en vanwege z’n hoge vanafprijs kan het niet de auto van het jaar zijn.
gtwillem zegt
Goed voor ze! Ik vele malen een Auto van Het Jaar verkocht (Focus, 307, 147, Megane, Yaris) en er zijn dus mensen die daadwerkelijk waarde hechten aan die titel.
Het is vaak ook de titel voor meest gemiddelde auto, terwijl al jaren geleden werd besloten innovatie meer voorrang te gaan geven.
sydney zegt
@gtwillem: Aan de andere kant; ik ben nog nooit een klant verloren omdat ik geen auto van het jaar verkocht.Uiteindelijk draait het om je eigen kracht.Daar heb ik geen sticker op de achterruit,showroom of een advertentie in de Telegraaf of Autovisie voor nodig.Het is een beetje baat het niet schaad het niet verhaal.Niet meer, niet minder.
Design_Driven zegt
Volgens mij gaat de prijs (bijna) altijd naar een auto uit de middenmoot. Op zich terecht want Opel zet een goede auto neer voor een goede prijs.
De XC90 is mooi en is vergeleken met de concurrentie zeker niet duur maar de Opel is wat dat betreft wel wat scherper geprijsd.
ik had zelf voor de Jag gestemd trouwens maar daar geldt het zelfde voor als voor de XC90.
Dizono zegt
@sketcher: in 1978 won de Porsche 928, maar dat was ook direct de enige keer dat een sportwagen er met de titel vandoor ging. De SD1 heeft volgens mij ook nog eens gewonnen, ook niet echt een alledaagse auto.
potver7 zegt
@Dizono: De prijs is ook een keer gewonnen door de Mercedes S-klasse volgens mij. Maar op een gegeven moment zijn ze tot de ontdekking gekomen dat het niet zo moeilijk is om vooruitstrevende techniek en uitstekelijke bouwkwaliteit te leveren als je ook de hoofdprijs voor een auto vraagt.
pb_ zegt
Ik hoop dat de achterkant binnenkort een facelift krijgt…
gladanus zegt
@peter.bezemer: een asslift bedoel je?
ihrte zegt
@peter.bezemer: een asslift dus.
sulobb zegt
@peter.bezemer: Ik ook, dat is het enige minpuntje aan de Astra…
Dutchdriftking zegt
Ach ja, de nieuwe astra is (zeker als je hem vergelijkt met de voorganger) een heel erg goede auto. Maar hij is absoluut niet innovatief. De XC90 is vooral heel innovatief wat betreft bijtelling. Ik denk dat de Prius (schiet me maar af) deze award beter had kunnen winnen. Deze auto heeft werkelijk een heel zuinig praktijk verbruik.
potver7 zegt
@dutchdriftking: In welk opzicht is die nieuwe Prius dan zo vernieuwend? In vergelijking met de vorige Prius dan, en ook in vergelijking met andere (nieuwe) modellen.
Dutchdriftking zegt
@potver7: Ik denk wel dat de auto hybride rijden weer op een hoger platform heeft gebracht. Natuurlijk is het nog steeds niet extreem vernieuwend, maar er zijn op dit moment geen extreem vernieuwende auto`s. Er rijd inmiddels behoorlijk wat elektrisch rond, en waterstof is voor zover ik weet vooral in testfase en niet bedoeld om in grote oplage verkocht te worden.
bartteeuwen zegt
@dutchdriftking: Verbruik is natuurlijk niet de enige maatstaf of iets innovatief is. Bij deze auto is met name de gewichtsafname (120-200kg mee ik) wat zorgt dat deze auto veel interesanter is dan zijn voorganger. Daarnaast de mogelijkheid om in een relatief scherp geprijsde auto “dure” opties te bestellen.
Dutchdriftking zegt
@bartteeuwen: Eens, die gewichtsafname was dan ook hard nodig.
maseratizzzzzzzz zegt
Jaguar XE had mijn stem. Die astra is nog saaier dan de Dacia logan.
potver7 zegt
@maseratizzzzzzzz: Zo vreselijk opwindend is die XE nou ook weer niet. Daar moet je toch ook aardig in de buidel tasten voor opties om hem er een beetje ‘dik’ uit te laten zien.
KEV9 zegt
Tijd dat Autoblog eens gaat rijden met deze auto, komen ze heel snel terug op hun akelig negatieve afkraak gedrag
paganizonda760nc zegt
Dus we kunnen nu vanuit gaan dat er elk jaar een huis-tuin-keuken auto de COTY titel wint.
mashell zegt
@paganizonda760nc: een auto van het jaar moet gewoon kloppen. Een goede auto zijn, de prijs moet kloppen. Ook zie je tegenwoordig innovaties uit de dure klasses heel snel bij bread and butter merken als Opel en Ford.
Zo’n Volvo XC90 is echt een super auto. Maar hij is ook duur en zo’n dikke SUV is natuurlijk ook niet echt politiek correct. COTY is een marketing prijs, die een merk gegund moet worden. Merken die lekker lopen (BMW; Volvo) maken eigenlijk geen kans.
gtwillem zegt
@Martinus toogt zich ondertussen naar Rüsselsheim met bloemen, champagne en chocolade :-).
martinus zegt
@gtwillem:
Ze staan in een rijtje van de passat, polo, golf en Zoë,
Ze hebben een bloempje verdient.
Helaas blijft dit een verkiezing waar er (te) veel correlate zit tussen de advertentie uitgaven in de bladen van de jury-leden en de uiteindelijke winnaars.
Enige auto die echt ‘Onderscheidend’ of ‘Outstanding’ was die de verkiezing de afgelopen jaren gewonnen heeft was de Zoë.
De rest van de winnaars waren vooral altijd prima saaie full-rounders, maar niet echt auto’s waarvan je hart sneller ging kloppen, zo ook niet bij deze Opel.
Desalniettemin is het geen verkeerde auto, dus is een bloemetje verdiend.
gtwillem zegt
@martinus: De Renault Megane Scenic heeft hem verdiend gewonnen in 1997. De Ford Focus was in 1999 ook verreweg de beste en absoluut de winnaar. De Alfa 147 had nooit mogen winnen, dat moest de Audi A2 zijn. Of de eerste Prius. De 2003 Megane was ook best terecht (behoorlijk vooruitstrevend ding voor z’n tijd).
Maar de afgelopen jaren stelt het niets meer voor. Dat ben ik met je eens.
les3vents zegt
Mijn Batavus verdient nog eerder de titel van beste auto van het jaar
mstiic zegt
Oké opel kom maar met de nieuwe Insignia/vectra!
TimoBac zegt
Mijn bescheiden mening over de kandidaten:
– Audi A4: Weinig vernieuwend, nog steeds fijne auto met chique interieur.
– BMW 7-serie: Behalve enkele features die uniek zijn nog steeds geen match voor de S-klasse.
– Jaguar XE: Zoals de A4, weinig vernieuwend (daarmee bedoel ik uniek uitblinkende elementen in zijn segment), fijne rijdersauto maar geen shocker.
– Mazda MX-5: Tof wagentje in een piepklein hoekje van de automobiele markt, en daardoor in mijn ogen niet bijzonder relevant.
– Opel Astra: Tsja. Het is een giga vooruitgang. Wordt ik er enthousiast van? Nee. Is het een goede value for money proposition? Sure!
– Skoda Superb: Sorry maar whut? Veel beenruimte, verder VAG as usual. Dat is niet slecht, maar zeker niet heel boeiend.
– Volvo XC90: DIT is nou wat een Auto vh jaar moet doen: Het segment op scherp zetten. Dat heeft de Volvo gedaan als geen ander. Een X5 of ML was opeens niet de automatische keus.
berlinetta zegt
@TimoBac: Wat betreft je opmerking over de XC90: De Volvo zet het segment op scherp vanwege zijn bijtelling. Voor de rest is het een goede auto, maar niet beter dan de concurrenten.
TimoBac zegt
@berlinetta: Bijtelling is èèn ding, maar in mijn ogen is de Volvo op meerdere vlakken uniek in z’n segment. Vormgeving en design bijvoorbeeld. Het is wezenlijk anders als de concurrenten. Misschien niet beter, maar wel uniek, en dat is toch ook waarom in 2001 de Alfa 147 won, en in 2008 de Fiat 500. Waren dat de beste auto’s in het segment? Zeker niet, maar uniek waren ze wel.
berlinetta zegt
@TimoBac: Ik moet eerlijk bekennen dat ik me nooit zo hebt verdiept in die hele COTY-verkiezing, dus ik weet ook niet welke auto vroeger om welke reden dan ook heeft gewonnen.
Ik ben het met je eens dat het een unieke auto is. Qua design vind ik hem fantastisch en mede daardoor zou het ook mijn keus zijn in dit segment. Maar de vormgeving is wat mij betreft niet hetgene waarom de XC90 zou moeten winnen, alleen al om de reden dat design subjectief is.
De aandrijflijn van de T8 vind ik echter wel bijzonder. Dat had ik wel een reden gevonden om de auto te laten winnen.
parker zegt
@TimoBac: uniek??? Tig jaar na de introductie van de X5 en de ML noem je een doorsnee zeecontainer suv uniek en onderscheidend.. Get real..
tmenges zegt
@berlinetta: Heb tests gelezen tussen de xc90 en de Benz GLE hybride en dit was een makkie voor de volvo. Volvo heeft als voordeel dat de xc90 vanaf het begin als hybride op de markt gebracht zou worden en de bij de GLE hebben ze dit later pas bedacht waardoor het geheel niet zo soepel werkt als in de volvo.Die accu’s slurpen je halve bagageruimte op Verder zag het interieur er veel beter uit volgens de dienstdoende redacteur. Iedereen loopt te mekkeren dat volvo nu 4 cilinders gebruikt (had ook liever een v8 of in ieder geval een 5-cilinder maar dat terzijde), maar i.c.m hybridetechniek peuren ze er net zoveel vermogen uit als een 6 of 8 cilinder normaal zou doen. Én het loopt net zo lekker ook nog dus audi, bmw, en mercedes gaan gewoon volgen met 4-cilinders .
alfalion zegt
Er klopt niets aan die hele Opel. Wat een lelijk hok.
praag zegt
Leuk!
thomasthomas zegt
Snap hier geen hol van. De XC90 is echt vernieuwd en wordt over gepraat. Deze Opel het is een leuke auto verder maar als er Mazda op had gestaan had ik het ook geloofd.
tmenges zegt
@thomasthomas: Ja vond vooral de vorige generatie astra behoorlijk op de eerste generatie mazda 3 lijken inderdaad. Vind deze astra verder geen lelijke auto ofzo hoop alleen wel dat ze wat betere stoelen hebben gemonteerd dan in de vorige want die waren echt drama zo hard.
Rob zegt
@thomasthomas:
Wat is er echt vernieuwend aan de XC90?
(oprechte vraag!)
parker zegt
@Rob: helemaal niets, hooguit dat er eindelijk eens een opvolger is gekomen voor het vorige model..
norge zegt
Auto van het jaar…Vond het spannend tot de Fiat Uno van de Peugeot 205 won….Daarna nooit meer serieus genomen
potver7 zegt
@norge: Maar dat was dan ook alleen maar om dat een Uno natuurlijk niet als Numero Due kon eindigen.
Rob zegt
@norge:
Nouja, FIAT Panda vind ik nog altijd een zeer terechte Auto Van Het Jaar…
9000cse zegt
Proficiat Opel! Ik gun het jullie van harte en hoop dat dit het begin zal zijn voor een terugkeer naar de nummer 1 positie in ons landje, die jullie ooit 33 jaar lang hadden.
Met deze nieuwe Astra hebben jullie weer eens aangetoond dat jullie het echt wel kunnen. En je hoeft echt niet premium of exotisch te zijn om COTY te worden.
Succes ermee!
ghost zegt
Ik vind vooral die reclame van deze auto mega irritant!
ptrdaas zegt
Volvo fanboys eat your heart out, verslagen door een Opel Astra. XC90 zeer overhyped…
pinut187 zegt
Kunnen we hier geen poll doen? Kijken wat er dan uitkomt!
gerrelekker zegt
Opel? Ik ga nog liever te voet….
sydney zegt
En hoogstwaarschijnlijk doe je dat ook dagelijks naar de bushalte.
driftkicker zegt
Een Opel en een Skoda in het lijstje tussen al die mooie premiums. Ik snap de vergelijking niet. Ik snap ook niet hoe je dan een Opel kiest. Wellicht weegt de prijs zwaar door bij deze verkiezing?