This is just a tribute.
Triest nieuws vanuit het land van de Rijzende Zon: Kenichi Yamamoto, de geestelijk vader van Mazda’s wankelmotor is overleden. De techneut werd maar liefst 95 jaar oud, wat het ultieme bewijs is dat je voor een goede gezondheid eigenlijk elke dag naar een all you can eat sushi-vreetschuur moet gaan. Maar dat terzijde. Als ode aan Yamamoto blikken we terug op zijn leven en op enkele hoogstandjes uit Mazda’s wankele geschiedenis.
Yamamoto werd in 1922 geboren in Hiroshima. Gelukkig voor hem bleef hij daar niet, maar ging hij studeren in Tokyo, waar hij in 1944 afstudeerde. Hetzelfde kon overigens niet gezegd worden van zijn zusje, die omkwam toen de atoombom de stad trof. Desalniettemin keerde Yamamoto na het eind van de tweede wereldoorlog terug naar Hiroshima, om daar te gaan werken bij Toyo Kogyo, een fabrikant van vrachtwagens.
Kenichi werkte zich op in de auto industrie en kwam terecht bij Mazda, waar hij de leider werd van een project om een nieuwe motor te ontwikkelen. Je raadt het al: dit werd een wankelmotor. Let wel, Kenichi (en Mazda) zijn níet de uitvinders van de Wankelmotor (techniek special). Deze eer gaat immers naar Felix Wankel, die in 1951 de Wankelmotor ontwierp terwijl hij voor NSU werkte. Voor Mazda speelde de roterende contraptie echter een levensbelangrijke rol. Letterlijk.
Het begin
In 1964 kwamen Yamamoto en zijn team namelijk op de proppen met de 110S, bij Gran Turismo fans beter bekend als de Cosmo Sport. De auto stond op de Tokyo Motor Show met de L8A-motor onder de kap, een maand voor de Olympische Spelen van 1964 in dezelfde stad. De missie: Japan’s Ministerie van Internationale Handel en Industrie (MITI) overtuigen dat het merk Mazda bestaansrecht had. De opzet slaagde, want in 1967 werd het model de eerste productieauto met een tweeschijfs rotatiemotor. Hoewel de NSU Ro-80 dezelfde eer opeist. Niet zo gek, want Mazda werkte samen met NSU en Citroën aan de krachtbron.
Turbo turbo
In 1982 schroefde Mazda voor het eerst een turbo op de wankelmotoren voor verschillende productiemodellen. De 12A met turbo was te vinden in de Mazda Cosmo, Mazda Luce en in de RX-7. De eerste versie van deze motor leverde 160 pk. Daarmee was de Cosmo coupé in 1982 officieel de snelste Japanse productieauto.
De productieknaller
De meest geproduceerde Mazda wankelmotor is de 13B. Deze tweeschijfs unit met 1.308 cc kwam op de markt in 1972 en verdween pas weer in 2002. Mede dankzij twee turbo’s levert de motor officieel 280 pk in de laatste RX-7’s (1999-2002).
De Le Mans winnaar
Deze kan natuurlijk niet ontbreken in dit lijstje. In 1991 blies de vierschijfs R26B met een inhoud van 2.622 cc in de Mazda 787B iedereen weg op Le Mans. Letterlijk. De mensen die naast de kant stonden zonder oordoppen, doken naar verluidt elke keer weg als de auto langskwam. De mensen met oordoppen trouwens ook. Door de vloek die rust op Toyota, is de 787B nog steeds de enige Japanse auto die ooit de 24 uur van Le Mans won. Opvallend, gezien de reputatie voor betrouwbaarheid die de Japanners al decennia genieten.
De huidige stand van zaken
Bij Mazda houden ze logischerwijs van de wankelmotor en dus zijn er regelmatig honcho’s bij het merk die zeggen dat het ding nog een comeback maakt. Maar in deze wereld die draait om uitstoot is het de vraag hoe realistisch dat is. De RX-8 was met zijn RENESIS-motor een zuipschuit eerste klas. Momenteel gebruikt Mazda de wankelmotor eigenlijk alleen nog in de Amerikaanse racerij. De monoposto’s in de Formula Mazda en het Pro Mazda Championship worden aangedreven door wankelmotoren. Hoe dat klinkt? Beter dan de F1 in ieder geval…
desjonnies zegt
Vaak wordt de 929 ’taxi’ vergeten van het Nederlands dealer team, die het heel behoorlijk deed bij de 24 uur van Francorchamps.
https://goo.gl/images/oyVZop
av_diver zegt
Volgens mij wilde Mazda het zelf nooit een wankelmotor noemen, maar altijd rotatiemotor. Ze hadden nl zelf zoveel ontwikkeling gedaan dat ze niet alles aan Felix Wankel wilden vernoemen.
viezefreddyw zegt
Heb het altijd erg fraaie techniek gevonden. Die krengen klinken er ook onwijs goed door.
Die 787B is door dat hemelse geluid toch wel een icoon.
kenner zegt
@viezefreddyw: 787 zeker mooiste geluid ooit, maar vergeet de zonda R niet
zandhaai zegt
Voor in de kart kun je ook nog een wankelmotor krijgen, krengen lopen hard jonge.
bpc zegt
@zandhaai: een aixro xr50 ?
heerlijke blokjes, alleen nogal slijtgevoelig…
zandhaai zegt
@bpc: jep, aardig duur in slijtdelen en onderhoud, onderhoud kun je niet zelf uitvoeren tenminste ik niet.
rotarypowah zegt
Ik zou graag zo’n Formula Mazda als trackday toy willen! En verder zou ik overal een Wankel in willen lepelen, maar dat wisten jullie al.
riceos zegt
Mazda is een prachtig merk. Rij al jaren Mazda, met veel plezier. Helaas nooit een rotatiemotor in bezit gehad.
bierbuik zegt
Fijn stukje leesvoer, altijd al een zwak gehad voor deze blokken!
En een 1 voor de
bierbuik zegt
@bierbuik: zucht..
En een plus 1 voor de Tribute referentie!
stephane8200 zegt
Heb lang geleden een RX7 13B gehad, tweede generatie. Vind het nog altijd een leuke ervaring en zou best nog een 12A willen hebben.
De 787 was vorige week nog op Laguna Seca in actie te bewonderen. Klinkt magistraal!
rob5nismo zegt
Klinkt goed en een mooi artikel
unavailable zegt
RIP
dunhozzie zegt
*787 zwijmel*
Voor de kids serieus gekeken naar een RX8, helaas nooit gedurfd. Maar Mazda blijft een prachtig eigenwijs merk.
Ce zegt
Dank u AB voor dergelijke artikels – this is why we are petrolheads – and this is why passion will continue to rule!! ?
smotsholle zegt
Mijn droom auto is nog steeds een 13b in een mx5-na lepelen. Lijkt mij machtig!
sleepyj zegt
Een fd3s in bezit gehad toen ik 18 was en nog niet helder kon denken. Wat een plezier gehad met dat ding, gelukkig niet mee getrouwd, anders zat ik nu onder een brug.