Het dossier wordt inmiddels een beetje vermoeiend en tóch hebben we alle reden om er nog een keer in te duiken.
Kamervragen
Kamerlid Rudmer Heerema (VVD) heeft namelijk bij minister Schultz aan de bel getrokken. Naar aanleiding van de familiedagen op Zandvoort ziet Heerema het helemaal zitten: een Grand Prix van Nederland. Of dat nou op Zandvoort, Assen of desnoods op de Maasvlakte moet gebeuren. Check de kamervragen hieronder.
Zandvoort
Over het circuit in de duinen is hier al genoeg geschreven, dus we houden het voor nu bij een korte opsomming ter illustratie van ons idee dat de Formule 1 niet meer naar Zandvoort zal terugkeren.
- De paddock biedt veel te weinig ruimte om het F1-circus te herbergen. Waarschijnlijk zal de Hugenholtzbocht het veld moeten ruimen om de benodigde extra vierkante meters te kunnen asfalteren ten behoeve van de batterij aan vrachtwagens. Dit is helaas wel één van de karakteristieke en originele bochten die het circuit (nog) rijk is.
- De toegangswegen zijn, voorzichtig uitgedrukt, niet opgewassen tegen de reeds genoemde batterij vrachtwagens.
- Het circuit zelf en de bijbehorende faciliteiten (tribunes, pitboxen) zijn absoluut niet F1-proof.
Aanvulling post je in de comments, we zien ongetwijfeld iets over het hoofd. Daarbij gokken we dat prins Bernhard niet het hele familiekapitaal erdoorheen zal jassen om de Formule 1 maar naar zijn CPZ te halen.
Assen of de Maasvlakte
Het organiseren van een F1-race op Assen zou technisch gezien mogelijk moeten zijn. Al eerder reden er Champcars op het Drentse circuit en dat zijn hele serieuze auto’s die qua snelheid in de buurt komen van de F1. Bovendien zijn de faciliteiten op orde. Mogelijk probleempje: Assen is van oudsher een motorsportcircuit. Voor de verbouwing gold het zelfs als een hoogtepunt op de MotoGP-kalender vanwege de ongekende flow en snelheid van de oude baan. Daar is niet heel veel meer van over, maar het is er allemaal wel een stuk veiliger op geworden.
Over de Maasvlakte kunnen we verder niet heel veel zeggen, want er ligt (nog) geen circuit. Dat behoort gezien de ruimte wel tot de mogelijkheden, maar daarvoor is heel veel geld nodig. En als het circuit er eenmaal ligt, zal men Bernie Ecclestone nog moeten overhalen om “zijn” Formule 1 er neer te laten strijken. Geen sinecure, tenzij geld. Veel geld. Daar gaan we dan verder ook geen apart puntje aan besteden.
YOLO: kan Nederland geen graantje meepikken van Spa-Francorchamps?
Een moppie out of the box denken, waarom niet. Spa ligt op een half uurtje rijden van de Zuid-Limburgse grens en Nederlanders wisten het prachtige circuit in de Ardennen altijd al prima te vinden. Tegelijkertijd is het al jarenlang onrustig rondom de Belgische Grand Prix vanwege, u raadt het al, geld. Als het dan toch zo nodig een eigen race wil, kan Nederland zich dan niet beter achter de Belgische overheid scharen om zich zo samen sterk te maken voor behoud van de race op misschien wel het mooiste GP-circuit ter wereld?
Daarbij zou de race zelf het ene jaar Grand Prix van Nederland en het andere jaar Grand Prix van België genoemd kunnen worden. Toegegeven: het is een zwaktebod, maar tegelijkertijd misschien wel de meest voor de hand liggende optie. Wel moeten we erbij zeggen dat het de laatste jaren rustiger is rondom de financiële situatie van Spa-Francorchamps en dat het circuit in elk geval tot en met 2018 op de kalender staat.
Nu jullie!
Uiteraard zijn we benieuwd hoe jullie denken over het feit dat Heerema de Grand Prix van Nederland op de politieke agenda plaatst. Dat Zandvoort in zijn huidige vorm ongeschikt is weten we intussen, dus verras ons met vernieuwende inzichten! Het schijnt dat Bernie meeleest…
Dank voor alle tips!
bmwkevin zegt
Op de maasvlakte een geweldig circuit maken met bochten uit Spa en Zandvoort
desjonnies zegt
@bmwkevin:
Inderdaad, vooral de track aanleggen vlak naast een LNG of LPG terminal, gegarandeerd spektakel !
eklasse zegt
@desjonnies: nee, tussen de windmolens. Nederland als energie neutrale F1 grootmacht, met Shell en de baggerindustrie als groot VVD handelsmissie uithangbord.
Zo, nu mogen jullie kiezen welke bochtjes uit bestaande circuits uit de Noordzee verrijzen.
bassx zegt
@MauritsH: Je vergeet over Assen nog één stukje. Ecclestone heeft al een paar keer laten weten dat hij veel ziet in een race op het circuit in Assen om meer publiek uit noord Europa aan te trekken, althans zo’n tien jaar terug.
Mijn persoonlijke voorkeur waarom Assen: Het is een kort en small circuit voor Formule 1 en dat is leuk voor de uitkomst omdat een vergelijkbaar circuit als de Hungaroring voor veel afwisselende winnaars zorgt. Inhalen is moeilijk en je moet strategisch goed rijden (weinig verkeer hebben). Pitstops moeten dan niet alleen op bandenslijtage worden genomen maar ook kijken waar je terugvalt in het veld.
coenijn zegt
@bassx: maar hij heeft tegelijkertijd ook ooit de TT Assen bijna geschrapt omdat het circuit destijds het geld niet had om het startgeld etc te bekostigen. Bron: http://www.nrc.nl/handelsblad/1992/11/10/tt-van-assen-is-voorlopig-van-de-racekalender-7162418
hansiehansie zegt
@bmwkevin: maas*vlakte*. Spa is heuvelachtig (putting it mildly). Snap je?
kapitein187 zegt
@hansiehansie: ff opspuiten en je hebt zo een paar mooie heuvels.
lincoln zegt
Denk dat Bernie graag zaken wil doen met de NL overheid ..
Dus dat is geen obstakel ..
JanJansen zegt
@lincoln: Hoe mooi ik soms F1 ook vind, om de belastingbetaler >70 miljoen te laten betalen aan Bernie om Max in de polder te laten rijden lijkt me geen goed plan.
Tenzij je een mooi bezuinigingsplan hebt liggen. (minder geld naar…vul maar in…)
desjonnies zegt
@JanJansen:
Hoezo man, de hele Betuwe lijn is op een dossiertje van vier A-4tjes van een stelletje stagelopers gebaseerd !
hansiehansie zegt
@desjonnies: Ah ok ja, er zijn andere domme fouten gemaakt, dus er kan er nog wel eentje bij? Goede redenatie.
eklasse zegt
@lincoln: Bernie ‘moet’ ‘zaken doen’ met van Oord.
Windmill circuit 2025
spykerboy zegt
Samen met belgie spa doen lijkt me niks, krijgt belgie de eer en wij mogen mee betalen, no thx dan veel geld in cpz pompen… Hebben we uberhuapt allen wat aan als autosport fans, ook voor zelf rijden etc…
tvklarenbosch zegt
En een stratencircuit?
harrie zegt
@tvklarenbosch:
Ja over de Amsterdamse grachten!
tvklarenbosch zegt
@harrie: zou Rotterdam of Utrecht (als ze eindelijk eens klaar zijn met het verbouwen van het centrum) misschien meer geschikt voor zijn.
Tonnie zegt
@tvklarenbosch: in Groningen! Daar ben ik helemaal bij. En anders Zandvoort compleet over de kop. In zijn huidige vorm heeft dat ook geen hele lange toekomst, dus gewoon radicaal moderniseren! Of Assen dus, altijd een prachtig circuit met heerlijke motorraces. Hoop dat dat met auto’s ook kan. Een krap circuit is wel spannend met inhalen!
thierryvth zegt
@tvklarenbosch: In R’dam kan makkelijk wat in Baku kan, wij kunnen uberhaubt dingen organiseren dus wat dat betreft valt 020 sowieso af en Utrecht ach wat moet een mens daar
tvklarenbosch zegt
@thierryvth: zo denkt een Utrechter over R’dam;)
thierryvth zegt
@tvklarenbosch: ik chargeerde eigenlijk, wij hebben in R’dam geen problemen met Utrecht, prima stad en prima mensen
silver zegt
@tvklarenbosch: noem je net de twee steden waar de grootste autohaters in de lokale politiek zitten…
tvklarenbosch zegt
@silver: het zijn geen 13 jaar oude diesels die komen racen;)
dieselaer zegt
@tvklarenbosch: lijkt me een mooi gezicht. Formule 1 race in de milieuzone van Rotterdam.
thierryvth zegt
@dieselaer: het zijn hybrids he dus eigenlijk juist een mooi argument naar de gemeente en voor de gemeente
mauking zegt
@tvklarenbosch: ja man, lekker over de Coolsingel racen! Dat zou toch wel heel gaaf zijn!
Een beetje hetzelfde rondje als met vkv city race
JanJansen zegt
@harrie: Het linkse Amsterdam, meen je dat nou serieus? Moet al geld betalen als ik met mijn euro 3 vrachtwagen er naartoe moet.
Careltje zegt
@harrie: Rondje Vondelpark is lang genoeg lijkt me!
dutcher zegt
@tvklarenbosch: Ook geen gek plan inderdaad, ze rijden jaarlijks al in Rotterdam toch.
super zegt
@tvklarenbosch:
zou de afsluitdijk nemen.
tvklarenbosch zegt
@super: is dat niet wat saai?
stfu zegt
@tvklarenbosch: dat is meer iets voor Formule E.
reactief zegt
De GP van BeNeLux ;-)
Wel bijzonder dat er nu ineens kamervragen gesteld worden nu er een Prins achter Zandvoort zit… Uiteraarddoor de VVD…
jvthof zegt
@reactief: Misschien dat de reden meer Max is :)?
19trd zegt
@reactief: meer max, meer aandacht voor dit voorstel, meer stemmen voor die politicus. Zo oud als het stratencircuit van Rome.
pinut187 zegt
@reactief: cirquit op het drie landenpunt bouwen, rijden ze door drie landen heen, dat zou pas uniek zijn.
uncivilsum zegt
Ik zie zandvoort eerder een test locatie voor F1 worden dan een volwaardig grand prix circuit
e1000bmw zegt
@uncivilsum: én de maxhype natuurlijk…
Edge zegt
@uncivilsum: Testen mag op FIA Grade 1 en FIA Grade 2 goedgekeurde circuits, en laat het nou het geval zijn dat zowel Zandvoort als Assen op de FIA lijst (PDF link) onder het kopje Grade 2 staat. In principe kunnen ze op beide circuits dus al terecht, en is het aan de beheerders van de circuits om Bernie over de streep te trekken.
budha zegt
Tijdens de Tweede Wereldoorlog waren er plannen voor een Formule 1 circuit in de bossen van Zeist. Helaas is het zover nooit gekomen, want ik denk dat de bereikbaarheid daar een veel kleiner probleem zou zijn geweest dan in Zandvoort.
simonvb zegt
Als het in Zandvoort komt zijn alle kaartjes binnen notime uitverkocht
dutcher zegt
Tussen Almere en Lelystad licht een flink stuk grond met veel mogelijkheden.. Lelystad heeft tevens een airstrip waar teams zouden kunnen landen, qua wegennet is er ook genoeg ruimte om dingen aan te leggen waar dit nog niet genoeg is. enige min puntje zullen natuurliefhebbers zijn denk ik zo.
tvklarenbosch zegt
@dutcher: het tweede minpunt is het gebrek aan een aansprekende omgeving. Je hebt daar wel het meest saaie stuk van Nederland uit weten te kiezen
dutcher zegt
@tvklarenbosch: Daar heb je absoluut een punt! Maar zouden we dat met het aanleggen van een circuit met dergelijke toebehoren niet enorm verbeteren?
gregorius zegt
@dutcher: klopt, maar dan krijg je iets wat niet veel interessanter is als Bahrein or Qatar: vlak circuit in de middle of nowhere.
Gaat iedereen zeuren dat het zo’n saaie Tilke baan is.
Ook al wordt het geen Tilke baan, omdat geen NL-er die Tilke wil betalen.
viezefreddyw zegt
Het is allemaal hartstikke leuk en geweldig dat er nu ineens in de Tweede Kamer geouwehoerd wordt over Formule 1 in Nederland..
Realistisch gezien is dit gewoon complete waanzin! Nu Max Verstappen een succesje heeft gehaald, telt Nederland ineens 17 miljoen Formule 1 liefhebbers/kenners. Als Max Verstappen morgen twee benen breekt en het hele jaar er uit ligt zijn er hooguit 800.000 Formule 1 liefhebbers/kenners over in dit land. Buiten dat om zijn onze circuits niet goed genoeg voor Formule 1.
Oftewel, dit gaat niet gebeuren.
pomoek zegt
@viezefreddyw: Denk Daniil Kvyat. Tot een paar weken terug de kroonprins van Red Bull en wellicht een toekomstig wereldkampioen. Die moet serieus rekening er mee houden dat hij volgend jaar in een mindere klasse rijdt.
Het opportunisme van de Nederlandse politici kent bijna geen grenzen. Ik wordt er doodmoe van.
Naar mijn mening is de GP van België de parel van de F1 kalender. Laten we over ons eigen nationalisme heen stappen en er alles aan doen om die race te behouden.
lincoln zegt
@pomoek:
Toch lache .. Dat een mediocre gymleraar in de tweede kamer kan zitten ..
En dan is het nog bij lange na niet de domste daar ..
super zegt
@lincoln:
ach, in de vs geven ze een miljard uit aan tv spotjes en dan kom je uit op een een omhooggevallen leugenares en een domme corpsbal die meer geld heeft verloren dan hij verdiend heeft. ’t is allemaal niet veel meer met de westerse democratieen, tijd om overnieuw te beginnen…
lincoln zegt
@super:
Wat hebben die met de NL F1 te maken dan ??
bougievonkje zegt
We hebben genoeg wegen, kunnen we niet een straten circuit opbouwen ergens. Op de A2 kun je aardig inhalen:-)
henkhupelschoten zegt
Waarom zou het in Monaco wel lukken en in Zandvoort niet? Heb het hier al een keer over gehad. Iedereen met de trein laten komen en pendel bussen inzetten. Parkeren in de buurt van a’dam en daar al controlles invoeren. Wordt in Nice ook gedaan. En de trucks passen daar met gemak. Binnen maar ook buiten het circuit, en dat BMW testcircuitje ligt erlangs. Daar zouden ook nog wagens/vrachtwagens kunnen staan. Tuurlijk zijn er nodige aanpassingen nodig maar ik verwacht dat plek geen moeilijkheden zal opleveren.
henkhupelschoten zegt
Ooh en vergeet niet die achterstallige camping plat te leggen, dat zijn de vierkante meters!!
kilum zegt
@henkhupelschoten: Zo had ik het nog niet bekeken inderdaad. Geen slecht idee. Bij Haarlem is er een Ikea aan de Haarlemer weg tussen Haarlem en Amsterdam. Met zelfs een eigen treinstation. Ikea dus, inderdaad een mega grote parkeer plaats. En de pendel trein kan rechtstreeks naar Zandvoort.
laraki zegt
@kilum: Dat valt reuze mee. Parkeerterrein zit vol met auto’s van forenzen die vanuit Haarlem de trein naar Amsterdam pakken.
desjonnies zegt
@henkhupelschoten:
GELD
Bakken vol met GELD
Edge zegt
@henkhupelschoten: Er zijn twee factoren hier van invloed. De eerste is dat Monaco een stratencircuit betreft. Voor stratencircuits gelden andere regels voor zowel de baan zelf als voor de infrastructuur rondom het circuit. Zandvoort is geen stratencircuit, dus dat kan ook niet als zodanig een versoepeling van de regels afdwingen. De andere factor is dat Monaco het paradepaardje van de F1 is. Het is het enige circuit dat geen organisatiefee hoeft te betalen, en het is ook het enige circuit waar zelfs de regels rondom stratencircuits versoepeld worden. Puur en alleen omdat het een enorm rijke historie heeft en alles van glitter en glamour bij zich draagt wat F1 probeert uit te stralen. Ook dat heeft Zandvoort niet, dus ook op dat vlak hoeven ze niet op coulance van de FIA en FOM te rekenen.
gregorius zegt
@henkhupelschoten: Het zou prima kunnen op Zandvoort, met genoeg goede wil.
Vraag is alleen: wie betaalt?
Hoe meer er wordt betaalt, hoe makkelijker de vereisten van ‘Bernie’ zijn.
Als Rudmer Heerema met 100 mio van Shell en Heineken had gekomen (voor 1 jaar) + een plan: dan hebben we in 2020 gewoon een GP in Zandvoort.
henkhupelschoten zegt
@gregorius: Aub geen Heineken… Van mij mag alles behalve heineken of inbev… Op Zandvoort wordt sinds korte tijd ook geen Heineken geschonken maar Veltins. Een brouwerij betaalt niks aan cpz maar aan de cateraar. Die bepalen letterlijk alles
HzR zegt
De Maasvlakte zal er net zo uit zien als de GP van Rusland: saai. Is ook niet erg centraal met goede toegangswegen.
Haal liever San Marino terug…
thierryvth zegt
@HzR: wil bernie oon niet, Rotterdam zelf is de meest waarschijnlijke optie, al die mensen die het over zandvoort en assen hebben praten poep, die circuits zijn als zovelen oude epic circuits niet geschikt voor F1 en LMP, dat zijn cicruits die hoogstens nog geschikt zijn voor DTM en GT3
eklasse zegt
@hzr: niet als het circuit gedeeltelijk in Zee komt..
Zoals de 3 palm eilanden in Dubai. De baggerindustrie betaald.
mauking zegt
@eklasse: ik denk dat je dan weer ruimte tekort komt
DerOllie zegt
Assen … maar doe het niet! Kost veel te veel, en levert te weinig op. Kost overheid weer veel extra steun, wat wel beter besteed kan worden.
tvr1974 zegt
Maasvlakte klinkt leuk en er zou natuurlijk een prachtige layout (deels door de duinen ook!) gelegd kunnen worden maar ook hier is maar een echte aanvoer route vwb verkeer; de A15… het is echter nog altijd beter dan de B-wegen naar Zandvoort, maar (momenteel) ook niet geschikt. Zandvoort te veel om te verbouwen, Assen is beter geschikt maar ook daar zal er een compleet andere baan moeten komen..
Persoonlijk zou ik eerder zeggen; waarom niet in de FlevoPolder, naast het vliegveld. Het rijvaardigheidscentrum en de kartbaan liggen er al. De A6 en de A28 zijn makkelijk bereikbaar enz. Oké het is natuurlijk allemaal vlak daar maar misschien leuk om dan een uniek circuit te creëren met fly-over en tunnel dat zou toch moeten kunnen daar??
kilum zegt
@tvr1974: Op de Maasvlakte kun je wel een schip aan leggen met daarom alle vrachtwagens en alle andere zooi die bij de F1 hoort inclusief de Formule wagens zelf in 1 keer gemakkelijk uit te laden. Dat maakt een deel van het circus al een stuk beter te doen. Je zou zelfs een drijvende paddock kunnen maken.
eklasse zegt
@tvr1974: de aanrijroute naar de Maasvlakte is vergelijkbaar met veel verschillende circuits in Europa.
Logistiek gezien geen problemen.
lincoln zegt
” heeft u reeds kennis van kansen die grote sportevenementen kunnen bieden voor handelsmissies ” ??
Ja sulletje .. Bernie heeft die kennis reeds ..
Rob zegt
@lincoln:
De eerste GP in Monaco is georganiseerd door een tabakhandelaar. U weet wel waarom.
Jup, die VVD-er heeft het buskruit wel uitgevonden…..
mrrallycross zegt
Zou toch wel heel vet worden!
str8six zegt
Alhoewel ik een diehard-F1 fan ben en een keer in de twee weken alles uitwijkt op zondag om de race te kijken vind ik dit zulke onzin! Een landgenoot heeft een keer succes en gelijk is heel het land fan van F1 en expert op het gebied van racen. Daarnaast vind ik vind het vreselijk om te zien dat de NPO eerst anderhalf uur aan balsporten, een halfuur aan andere onzinnige dingen en dan nog 30 seconden aan F1 wijdde. Maar nu openen ze ermee en is het opeens landsbelang nr.1 geworden. Zo hypocriet, weten jullie nog dat alles in en om Zandvoort aan banden gelegd moest worden wegens decibellen, uitstoot en wat al voor links-gezever niet meer? En nu opeens kan het allemaal wel?! Hypocrisie ten top!
tkoote zegt
@str8six: volledig mee eens. Een F1 race in Nl zou top zijn,maar de motivatie is opportunisme ten top.
OT: de maasvlakte zou je prima als stratencircuit kunnen gebruiken, net zols Valencia destijds. Ook al was dat ook niet echt een success…
n54coupe zegt
Assen is dan voor motoren geweldig, met de auto vond ik er iig niet veel aan.
Zandvoort heeft een veel betere flow, en hoogteverschillen doen ook erg mee aan de beleving van een circuit.
Assen is zo plat als een dubbeltje. Een circuit op de Maasvlakte heeft waarschijnlijk meer voordelen qua uitvalsweg(en) (A15), zeker als het circuit nog helemaal moet worden aangelegd.
Hopelijk worden er dan ook hoogteverschillen gemaakt.
Anders wordt het weer zo”n typisch Tielke circuit…
thierryvth zegt
een straatrace in Rotterdam is de enige mogelijkheid, zandvoort is compleet niet geschikt en assen al helemaal niet
janmetdelangeachternaam zegt
@thierryvth: zie het in Rotterdam nog best gebeuren.
1. Er wordt daar al geracet
2. Het geeft de stad flink veel bekijks
3. Zo’n stratencircuit is enorm spannend, iets dat ecclestone weet dat ie zelf ook wel kan gebruiken.
clarkson zegt
Mocht er een GP naar Nederland komen. Wat er best in zit op dit moment. Dan MOET het wel Zandvoort worden. Helemaal opnieuw laten leggen met ongeveer de zelfde bochten maar dan langer en breder. Als er geen geld voor is houden ze bij de belastingdienst maar €10,- salaris in van iedere inwoner voor de komende 6 maanden, geen probleem.
Plus kwamen er geen miljoenen terug aan subsidies uit Marokko en Turkije?
str8six zegt
@clarkson: subsidies die terugkomen? Uit Marokko en Turkije? Laat me niet lachen, straks beweren ze ook nog dat zwarte Piet racistisch is.
clarkson zegt
@str8six: Haha dat klinkt inderdaad wel heel raar.
kawasawasaki zegt
Gewoon een goed circuit ontwerpen en neerleggen op de enorme grasvlakte die we zelf gemaakt hebben, maar nu ligt te verrotten: Flevoland!
Almere platgooien (want mislukt experiment). Dat moet een prima solide basis zijn voor een plak asfalt, wat tribunes en een mooie paddock. Leggen we er nog 2 start- en landingsbanen voor Schiphol bij en een kneiter van een business center. Goede rechtstreekse verbinding met Utrecht CS en een 8-baans snelweg met aansluiting op de A2 (ook 8-baans maken, aub).
En een circuit natuurlijk maken voor F1, maar ook voor de tourwagens, Champ Car (!), NASCAR uitnodigen, MotoGP en Red Bull Airraces. En Rallycross, truck races en drag races.
Circuit Leeghwater FTW!
kilum zegt
@kawasawasaki: +1 voor Almere platgooien wegens een mislukt experiment!
dedon zegt
@kawasawasaki: LOL. De op 6 na grootste stad van Nederland met bijna 200.000 inwoners een mislukt experiment noemen…
kawasawasaki zegt
@dedon: Als het aantal inwoners een indicatie was voor het slagen van een stad, dan zou Mexico City een succesverhaal zijn…
De totale truttigheid van Nederland tot uiting laten komen door een stel doorgesnoven stadsarchitecten is duidelijk geen garantie voor een stad waar Nederland nou echt behoefte aan had/heeft.
dedon zegt
@kawasawasaki: Lees je zelf wel wat je schrijft? Er zijn zo veel mensen gaan wonen omdat er geen behoefte aan was? Goede redenatie….
kawasawasaki zegt
@dedon: Gezien je felheid denk ik dat je Annemarie Jorritsma zelf bent. Beste Annemarie, get over it. Almere is mislukt. Neem een valiumpje en ga slapen.
dedon zegt
@kawasawasaki: LOL. Ik heb helemaal niets met Almere (Annemarie trouwens ook niet meer, maar afijn), maar je praat gewoon onzin en in je argumenten praat je jezelf tegen. Goed bezig…
noahq zegt
Het lijkt me knap als het lukt maar wel gaaf
Edge zegt
Assen zal ook gerenoveerd moeten worden als men daar een F1 race wil houden. Het zal niet aan de infrastructuur rondom het circuit liggen, maar het circuit zelf zal wel verbouwd moeten worden. Assen is namelijk FIA Grade 2 gecertificeerd, en races mogen alleen op Grade 1 gecertificeerde circuits worden gehouden. Ik zou even moeten nakijken wat er dan precies aan veranderd moet worden, maar feit is wel dat men niet zomaar met een zak miljoenen bij Bernie op de stoep kan staan en de F1 naar Assen kan halen.
Ik sta er eigenlijk van versteld dat niemand gekeken heeft naar een stratencircuit als mogelijkheid. Ik zie het hier in de reacties wel voorbij komen, maar de politici en ander prominenten die de F1 graag in Nederland zouden willen zien heb ik daar nog niet over gehoord. Ik denk dat er best wel een paar circuits te bedenken zijn in grote steden als Amsterdam of Rotterdam die zowel leuk zijn voor de coureur, als voor de toeschouwer en tegelijkertijd aan de FIA veiligheidseisen voldoen.
kilum zegt
@Edge: Dan beter in Rotterdam. Amsterdam zou misschien toffer zijn maar in Amsterdam hebben ze niet de wegen die het aan kunnen. Veel te krap allemaal. In Rotterdam gaat dat beter. En een lang recht stuk over die brug moet toch wel echt fantastisch zijn.
svanderburg zegt
Ik heb het CPZ van google maps geplukt en heb wat uitgetekend. Ik ben geen expert natuurlijk, maar ik heb naar wat dingen gekeken die een bekend probleem zijn en wat eraan gedaan kan worden.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/129194129/zand.jpg
De problemen:
Hulgenholzbocht knelt het hele paddock af.
Paddock zelf is veel te klein.
Te weinig tribunes/VIP tribunes.
Te weinig uitloop in snelle bochten als Scheivlak.
Toegangstunnel is krap en laag.
Toegang naar het circuit ligt in Zandvoort aan zee, waardoor dat niet helpt met de files.
In het plaatje is de toegangsweg naar de N200 geplaatst. Daarnaast komen parkeerplaatsen tegen het circuit aan. Naast de camping zou er bij de tarzanbocht nog een grotere parkeerplaats kunnen komen voor publiek.
Het rechte stuk is iets langer.
De Tarzanbocht is breder, en daarmee kun je de gerlach en hulgenholz meer naar boven verplaatsen. Het zou mooi zijn als de bochten hun verkanting kunnen houden.
Op de plek van het oude paddock komt een grote tribune die uitzicht geeft over eind rechte stuk en de tarzanbocht, perfect zicht op inhaalacties.
Het paddock en pitsgebouw komt bij de luyendijkbocht te liggen, op een zelfde manier als het circuit van Mexico. Hiermee heb je een veel groter paddock, en je kunt een pitsgebouw neerzetten naar de laatste standaarden. Tegenover de pits komt de hoofdtribune.
Natuurlijk kunnen er dingen zijn die voor geen kant kloppen, of zeg ik totale onzin :P. Ik weet wel zeker dat je met een paar miljoen verbouwingskosten op Zandvoort niet klaar bent.
lincoln zegt
@svanderburg:
3 seconden werk waar een onderzoeksbureau straks 5 maanden werk voor gaat declareren ..
Chapeau ..
kilum zegt
@svanderburg: Het plaatje opent niet op mijn (werk) laptop. Maar de uitleg klinkt zeer plausibel.
clarkson zegt
@svanderburg: Het ziet er nog best goed uit ook! En er zullen best tientallen miljoenen vrij komen om dit project te verwerkelijken.
Ik zou zeggen uitprinten postzegel erop en naar Heerma opsturen.
eklasse zegt
@svanderburg: er liggen al 806 rapporten in een la om Zandvoort weer F1 waardig te maken.
En de uitkomst is: daar komt echt nooit meer F1.
robgooi zegt
@svanderburg: Herman Tilke kan wel inpakken. Hahaha. Ziet er goed uit. Leuk!
kilum zegt
We moeten juist helemaal Loco Nederlands gaan. Wij zijn de koningen van water beheer. Waarom gaan we niet gewoon helemaal Loco en bouwen we een circuit op zee! We pompen gewoon nog een eiland uit de zee en leggen daarop een circuit aan. F*ck you Dubai! Wij zijn de koningen van water beheer jullie zijn de groentjes.
Ok grapje dat gaat natuurlijk nergens over. Ik geloof dat het @willeme was die kwam met het idee van in de omgeving Lelystad. Lijkt mij ook een geen slechte locatie. Er zijn al plannen om de luchthaven daar uit te bouwen. Dus dat is zo’n gek idee nog niet. De bereikbaarheid over de A6 is prima. Er is genoeg ruimte. Licht mooi centraal in Nederland. Ik zie geen nadelen eerlijk gezegd.
kilum zegt
@kilum: Ligt mooi centraal*
Edge zegt
@kilum: Over Dubai gesproken, je weet dat die Palm Islands als die eilandengroep die voor een wereldkaart moet doorgaan door het Nederlandse bedrijf Van Oord zijn aangelegd? Zelfs daar zit dus een Nederlands tintje aan.
kilum zegt
@Edge: Klopt, weet ik ook wel. Maar dat is niet zo tof als een eiland speciaal uit de grond gepompt voor een circuit. :)
mashell zegt
@kilum: nou… de Canadezen houden hun Grand Prix op een eiland in de rivier in de rivier. Dat eiland lag er oveirgens al. Ze hebben ook een supermetro net daar in Montreal. Een uur na de wedstrijd sta je in een bar in het centrum. In Zandvoort sta je een uur naar de wedstrijd tussen alle badgasten in de rij voor het treinstation (eigen ervaring in Montreal en na de Marlboro Masters).
kilum zegt
@mashell: Dus, oplossing een metro lijn aanleggen tussen Haarlem en Zandvoort. Dat is buiten die ene week per jaar de Grand Prix ook nog een nuttige investering. De trein rijd te weinig en een metro kan de hele dag door heen en weer rijden.
eklasse zegt
@kilum: geen eiland.. Een stuk weg van een paar kilometer. In aansluiting op de nieuwe Maasvlakte waar het logistieke gedeelte van de F1 karavaan geregeld kan worden.
De enige optie. Vergeet al het andere. Waarom? Geld.
Rob zegt
1. Nee.
2. Stom. Nee.
3. Nee.
4. Nee. Vast wel.
5. Nee.
6. Oke.
Zo. Deze antwoorden mag u gratis en voor niets van mij overnemen, mevrouw Schippers. (want die is toch van gezondheid & sport, niet Schultz @autoblog?)
Scheelt weer een verspilling van €3750……..
simppa zegt
De Grand Prix van de Benelux op het circuit van Spa. Qua locatie ligt het circuit perfect. België biedt het infrastructuur aan omdat het geen geld heeft en Nederland en Luxemburg komenden met de centen.
stfu zegt
Spa is een prachtig circuit, dus graag.
Alleen Flevoland zie ik als een optie maar tegenwoordig kunnen zulke enorme, onzekere projecten gewoonweg niet meer. Het geld is er eigenlijk niet en er zullen altijd tegenhangers zijn die hun gelijk makkelijk kunnen krijgen (geluidsoverlast, milieu, etc). Ik zou het heel vet vinden maar acht de kans nihil.
desjonnies zegt
Sjesus zeg, over populisme gesproken !
En dat dames en heren, dat zijn onze volksvertegenwoordigers en daar hebt u het maar mee te doen !
Ze worden hier nog voor betaald ook. Om de waan van de dag te vertegenwoordigen.
Maar goed, ik ben niet boos, maar wederom verbaasd!
Rob zegt
@desjonnies:
Dat je nog verbaasd bent… Ik kan er niet eens meer om zuchten…
kliko zegt
Als de Nederlandse Berg er nog eens gaat komen, moeten ze daar een circuit bij gaan maken. Maar het is al langere tijd verdomd stil om dat project “dat er echt nog gaat komen hoowr!!!”.
licht zegt
@kliko: Het komt niet. Wie gaat magma importeren?
desjonnies zegt
Trouwens, Nederland vergunningenland, Nederland commissie land Nederland protestland, Nederland Plan van aanpak land, Nederland milieu maffia land; tegen de tijd dat dat circuit -waar dan ook- gerealiseerd is, is Max Verstappen tussen de 83 en de schijndood
exclusieviteitsfreak zegt
Wat zou de herziening van het BeNeLux circuit in Spa Francorshamps kunnen kosten ? . . . : https://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwik6YWyx5jNAhUkIMAKHcsYD8oQFggiMAE&url=http%3A%2F%2Fspa-francorchamps.be%2Fnl%2Fcontact&usg=AFQjCNHuIPoqkylR4i6E2RM6NhxDqJMstg&sig2=hMFgGHKdu5G57tYrSSJmLw
Rob zegt
Oja, nieuwe inzichten…, euhm, vliegveld Twente? Ruimte zat! Kan ik er op het fietsje heen. En voorlopig is daar toch nog niks te beleven, op een gezellig vliegclubje na. Misschien dat @svanderburg weer wil photoshoppen ;-) Lekker lang recht stuk in ieder geval; landingsbaan 5-23 is 3 kilometer lang ;-)
Rob zegt
@Rob:
Kijk toch eens wat een lebensraum! En wat een mooi stuk asfalt! En wat een groene omgeving!
http://static.nrc.nl/images/w1280/2105ecoluchtopnameee.jpg
En het ligt er maar te liggen. Af en toe rolt er een klein Cesnaatje uit één van de bunkers. (geen grap, is de nieuwe hangar van de vliegclub), die dan opstijgt vanaf die eindeloze en uitmuntend onderhouden baan. Onder het waakzaam oog van, al dan niet hoogbejaarde, brandwachten (dat moet). Die de beschikking hebben over een heuse blusauto die voldoet aan alle wettelijk eisen. (het is een rammelende en roestige Ford pick-up uit de jaren 80)
Ondertussen bedenken de ambtenaren de mooiste plannen. De één nog mooier dan de ander. Groene zone! Economische ontwikkeling! Verbinden! High tech industrie! Kennisgebied! Evenementen locatie! (zomaar wat termen die voorbij zijn gekomen)
Het enige wat nog ontbreekt is het willen organiseren van de Formule 1… Komaan, gemeente Enschede, provincie Overijssel: doe het! Stel het voor! Doe onderzoek en schrijf dat plan! Dat zou de komedie compleet maken. Ik ga het verfilmen; werktitel is “Bureaucratie in optima forma”
kilum zegt
@Rob: Ik zie wel potentieel op dat plekje van jou. Een beetje in de stijl van Fuji Speedway nn Suzuka. Met Flyovers en tunnels over en onder dat mega lange rechte stuk wat dan de Fuji straight kan heten. Zeker wel potentie.
En op die manier kun je ook Tribunes bouwen die bijna Nascar stijl zijn. Zodat je als publiek niets hoeft te missen van de actie.
Je zou daar echt we een van de vetste circuits op de F1 kalender kunnen bouwen.
Rob zegt
@kilum:
Al gedacht aan solliciteren bij ADT (Area Development Twente)?
Die zoeken naast het bestuur, een commissie van wijzen, een uitvoeringscommissie, een topteam én een kwaliteitsteam vast nog wel iemand die een plannetje wil schrijven over een Formule 1 wedstrijd.
Gaarne rekening houden met de EHS (Ecologische Hoofdstructuur) en er moet een verbindende factor zijn met TBT (Technology Base Twente). En iets met drones. Drones moet. Succes!
(En nee, geen van zojuist gebruikte termen heb ik verzonnen! Geen één! Als u mij nu wilt excuseren, ik ga even stilletjes huilen in een hoekje.)
martijn11 zegt
Het zet nederland wel weer op de kaart
laraki zegt
Grootste bezwaar: Nederland zal concurreren met andere Europese circuits met race historie en gewillige bestuur, om lokale wetten te buigen.( Ik zie nu al voor mij hoe inspraakavonden eruit zullen zien in Zandvoort, Bloemendaal, Haarlem of Rotterdam en omliggende gemeenten. ) Aangezien Grote prijs van Bakou, Singapore of Maleisië niet zullen verdwenen van kalender. (geld zit in het oosten.) Dus Nederland moet miljoenen tegen aan gooien voor promotie en lobby werkzaamheden om een race van een ander Europees land af te snoepen. Gaat het lukken? Ik zeg wk voetbal 2018. We zagen een zielige poging, met totale naïviteit, om WK 2018 naar Nederland te halen. Iets zegt mij dat F1 zelfde ethiek als FIFA erop nahoudt. O. P.s; Hoeveel Vijf sterren hotels zijn er in Assen en Rotterdam? Niet genoeg om alle bezoekers en belanghebbenden de herbergen. En iets zegt mij dat Amsterdam qua hotels er beter voor staat en dat F1 kalender liever gewaag maakt van een metropool dan van Shanghai, Monaco, Abu Dhabi, Assen, Singapore.
eklasse zegt
@laraki: mooi dat je over hotels begint. In Rotterdam vergelijkbaar met andere huidige circuits. En ja: dan tel ik hotels in de randstad gewoon mee. In Spa liggen ze ook niet allemaal op 10 km afstand van het circuit.
Exit: Assen , exit Twente, exit Groningen, Exit Geleen, exit Helmond (hahaha)
Had ik al gezegd dat het óf Rotterdam wordt óf nog 1000 jaar dromen..
drdrift zegt
Heb gehoord dat Helmond wel wil investeren in een F1 GP circuit.
Calimero zegt
Zandvoort gaat het vast niet worden, Assen ook niet denk ik.
Waarom zou je niet een verlaten vliegbasis pakken als Twente bv? Goede bereikbaarheid, het terrein is er. de start/landingsbaan kun je een mooi recht stuk van maken. Maar dat zal wel helemaal niet gaan gebeuren.
naamloos3 zegt
waarom niet gewoon in Flevoland
n54coupe zegt
Toch grappig. Je snapt wel een beetje waar het idee vandaan komt.
Als je in Google Maps kijkt lijken die gele weggetjes nog aardig op een goede ontsluiting van Zandvoort.
Vooral als je er alleen op een regenachtige oktoberdag naartoe rijdt zou je denken : “Waarom niet”.
Denk er meer dan 100.000 fans bij, en heel Zandvoort is te klein als parkeerplaats, de ontsluiting is 1 grote nachtmerrie, en nee, die trein is geen echte oplossing want 1 groot sardineblik op wielen (indiase praktijken, best gezellig), en dan heb ik het nog niet eens over alle ontbrekende faciliteiten en vereisten die de Bernie karavaan stelt aan een modern F1 circuit.
En de €35.000.000 die aan de BV F1 moet worden overgemaakt om uberhaupt een race te mogen hebben, wie betaalt die?
licht zegt
Handelsmissie? Nog meer Oranjes. Tijdens de Euro was het zo dat Italie bijkwam omdat KLM belang had in Alitalia en dat mocht niemand in de weg staan. Nu halen zij handelsmissie erbij. Schaamteloos.
Laten de Oranjes maar het zelf bekostigen. Als er behoeftes aan is, zullen er genoeg sponsoren en mensen zijn om dat te bekostigen (crowfunding). Er wordt al genoeg bezuinigd op oudjes…
hansiehansie zegt
Luister mensen, de Oranjes zijn natuurlijk expert in het opstrijken van geld uit de staatskas. Dus wie weet lukt het die Bernhard Jr wel :)
Dutchdriftking zegt
Een kopie van Zandvoort in de Noordzee? De A5 door trekken en hoppa.
ocda zegt
Enige plek die geschikt is in deze is flevo-polder daar heb je nog ruimte voor een circuit aan de andere kant waarom zoveel investeren in iets wat nauwelijks wordt gebruikt, Assen en Zandvoort voldoen in de huidige behoeften maar beide voldoen niet voor een F1 circus. Nou en! We kunnen naar onze oosterburen en zuiderburen om een grandprix te zien desnoods silverstone of Monaco. Zie totaal het nut niet in van een GP in NL
jack_abarth zegt
[Troll]Gewoon aan Wim van der Leegte vragen of hij de fabriek met stakend volk in Born wil sluiten en dan een indoorcircuit bouwen. [/Troll]
Dan heb je sowieso iets unieks en daar draait het om bij Bernie :P
Misschien wordt het geluid dan ook nog wel iets van die wagens.
svdv zegt
Er ligt nog een verlaten oude vliegbasis in soesterberg.
Het ligt centraal in nederland, er kan een mooi circuit gebouwd worden door de hoogteverschillen daar, en er is al genoeg ruimte
Rob zegt
@svdv:
Soesterberg heeft de status ‘natuurgebied’
Ergo; geen beginnen aan. Daar gaat nooit meer één steen verplaatst worden.
vincent1984 zegt
Wat zou het Nederland alles bij elkaar kosten? Dus het aanpassen/bouwen van een circuit, wegen en alles erbij. Kunnen we van dat geld België niet gewoon kopen? Hebben we gelijk het mooiste circuit.
jack_abarth zegt
@vincent1984:
Over kat in de zak gesproken, jij kunt zo de politiek in ;)
E34M5Touring zegt
We hebben een prachtige groep eilanden bij ons land. Daar kan er best 1 van leeg. Die kunnen nog wel op Terschelling terecht. Texel plat asfalteren, klaar ben je. Start en landingsbaan er naast, opgelost. Kan elk team z’n eigen veerpont bestickeren. Een Armada van F1 schepen richting de wadden. Prachtig toch!
Wat_een_gezeik zegt
Camping en centerparcs opkopen, pitgebouw op de plek van de huidige hoofdtribune. Binnen paddock strak trekken en tribunes plaatsen. Circuit afwatering maken bij een Limburgse stortbui verzuipt elke auto en word de baan een ijsbaan. Als je dan toch bezig bent met machines leg er meteen een strook asfalt naast zodat je niet alleen met fietsen in kan halen. En verder een telefoontje plegen naar dagobert duck of vergelijkbaar vermogende mensen.
jeffreyd zegt
Kan mooi op de Varsselring, dan kun je lachen
stekel zegt
kunnen we niet ergens een stratencircuit maken in nederland?
leuk scheuren over de grachtenstraatjes van utrecht of een rondje ring A10??
jeroen_snijders zegt
TT-Circuit Assen, zonder twijfel.
– Circuit ligt er al en is uitdagend en geschikt (zie champcars)
– Faciliteiten zijn ruim voldoende aanwezig: ruim rennerskwartier, voldoende zitplaatsen op tribunes maar ook staanplaatsen voor de kleinere beurs.
– Parkeervoorzieningen, infrastructuur en ontsluiting A28 zijn aanwezig.
– Ervaring met grote race-evenementen is aanwezig (TT, WSBK, Rizzla Racingday)
– Omgeving heeft ervaring en is erop ingericht: (tijdelijke) campings, horeca, hotels etc. etc.
– Goed voor de noordelijke economie!