In de categorie ‘onbekend maakt onbemind’ hebben we vandaag: de Nissan Ariya.
De nieuwe SUV van Nissan verdient een beetje liefde, vindt de Autoblog leasepartner en EV-expert Mobility Service, want erg veel mensen kennen deze parel nog niet. Daarom vind je in dit artikel 10 redenen om deze ijzersterke, elektrische Nissan beter te leren kennen en wellicht voor de deur te zetten…
Batterij voorverwarmen bij snelladen
Batterij voorverwarmen bij snelladen: waardoor je meteen op de piek kunt gaan laden (knop in de auto, dus je hebt het zelf in de hand)
Onder de noemer: waar is dat knopje voor? In de Nissan Ariya bevindt zich een erg handige functie voor tijdens de koude dagen. Wanneer je een EV rijdt, kan het voorkomen dat de auto niet het volledige laadvermogen benut wanneer het buiten erg koud is. Daar heeft Nissan wat op bedacht.
Je kunt in de EV-instellingen van de auto met één druk op de knop de accu van de Ariya voorverwarmen. Hierdoor heeft de accu gelijk de juiste temperatuur om op het piekvermogen te kunnen laden. Handig als je echt nog eventjes moet laden, maar je geen tijd hebt om eerst een uurtje de accu warm te rijden bij koud weer.
Navigatie weet echt wanneer je moet laden
De auto geeft zelf aan via de navigatie wanneer je moet (snel)laden en maakt daarbij goede keuze. En ja dat hebben we zelf opgezocht via Chargemap, Nissan maakt exact de meest logische keuzes.
Om het de beginnende EV-rijder nog iets makkelijker te maken, laat de Ariya je ook gelijk weten wanneer je het beste kunt gaan laden. EV-expert Sebastiaan van Mobility Service kwam hier toevallig achter, toen hij de Nissan Ariya aan het testen was.
Hij had via Chargemap zoals altijd de perfecte route uitgestippeld, maar tot zijn verbazing gaf de Nissan Ariya via de routeplanner in de auto zelf ook precies de juiste stops aan. Dat scheelt weer een hoop voorbereiding als je een lang stuk wilt rijden.
Met maximale snelheid openbaar laden
De Ariya laadt bij een openbare laadpaal die dat aankan gewoon met de maximum snelheid van 22kW. Met die snelheid AC laden betekent in 4 uur 45 min van 0 naar vol.
Sta je bij een openbare laadpaal, maar heb je geen zeeën van tijd? Normaal moet je dan vaak best wel lang wachten met een EV. Een uurtje of 8 is dan niet vreemd. Bij Nissan zorgen ze dat die laadtijd zo kort mogelijk is.
Bij de openbare laadpalen kun je met een maximaal laadvermogen van 22 kW AC opladen. Dat is behoorlijk snel, want je hebt zo is de batterij in 4:45 uur vol. Het valt natuurlijk in het niet in vergelijking met een snellader. Al was het alleen maar omdat er ruim 107.000 openbare laders in NL zijn, maar slechts 3.400 snelladers!
Luxe interieur met premium materiaalkeuze
De Nissan is luxe uitgerust qua interieur, de afwerking is top, hoogwaardige materiaalkeuze
Waar de Nissan Ariya van buiten niet echt indrukwekkend is, is de binnenkant dat gelukkig wel. De nieuwe Nissan is namelijk erg luxe en uitgebreid uitgerust. De afwerking is opvallend goed en dat zie je. Naast dat het optisch goed op orde is, heb je ook stuur- en stoelverwarming, een achteruitrijcamera, accuverwarming en meer dan één rijhulpsysteem tot je beschikking.
Uitstekende comfortabele rijeigenschappen
EV-expert Sebastiaan heeft inmiddels al 800 kilometer gereden in de Nissan Ariya en wat opvalt is dat de auto vooral erg comfortabel rijdt. Je moet geen sportieve rijeigenschappen verwachten, maar daar is deze auto natuurlijk ook niet voor gebouwd.
Hij kan je echter wel uiterst comfortabel van A naar B brengen en wanneer je gebruikmaakt van de Adaptive Cruise Control, hoef je zelfs niet meer te sturen. Deze functie werkt erg goed bij de Ariya.
Realistische actieradius
De Nissan heeft een realistische actieradius van 375 kilometer in de winter en in de zomerperiode zelfs 500 kilometer.
In advertenties van EV’s zie je eigenlijk altijd de actieradius op basis van de WLTP-meetmethode staan. Bij de Ariya is dit 533 kilometer. Deze meting wordt echter altijd gedaan onder de meest perfecte weer- en rijomstandigheden. Niet echt representatief voor de werkelijkheid dus.
Mobility Service heeft de proef op de som genomen en wanneer je rijdt onder winterse omstandigheden met de stoelverwarming aan, kun je rekenen op een actieradius van 375 kilometer. In de zomer is dit een stuk meer en kun je tot zo’n 500 kilometer ver rijden. Ideaal als je met de Nissan Ariya naar het buitenland wil.
De Nissan Ariya is nu voordelig te rijden!
De Nissan Ariya heeft normaliter een vanafprijs van € 61.900 (€ 62.999 met 20”), Mobility Service heeft ze echter nog met een gunstige fiscale waarde van € 58.901.
Nu is de brandende vraag natuurlijk voor elke Nederlander: wat kost dat?! Na de prijsstijging heeft de Nissan Ariya een fiscale waarde van €61.900,-. Gelukkig is de Nissan Ariya Evolve nog met de oude fiscale waarde te krijgen bij Mobility Service. Dat scheelt weer in de bijtelling als je de Nissan Ariya zakelijk least.
Direct leverbaar in de juiste uitvoering!
Om nog even voort te borduren op voordelen van de voorraadauto’s, is dat je bij Mobility Service de auto ook met het grote accupakket (87 Kwh) krijgt. Bij andere aanbieders, zoals Leaseplan, is de auto alleen te krijgen met het kleine accupakket (63 KwH).
Dit heeft als nadeel dat je er minder ver mee kunt rijden, maar ook dat je geen beschikking hebt over 3-fase laden. Dat is vele malen sneller dan de 1-fase lader bij het kleine accupakket. Dan duurt het opladen bij een openbare laadpaal al snel 9 uur, in plaats van 4:45 uur. Dat is nogal een verschil.
Direct leverbaar
Klinkt dit jou als muziek in de oren en zie jij in de Nissan Ariya een potentieel interessante leaseauto? Mobility Service heeft de Nissan Ariya nog op voorraad
Mobility Service is de Autoblog partner in zakelijk (elektrisch) leasen. Meer informatie over Mobility Service vind je op hun website zakelijkelektrischleasen.nl
Richmond zegt
Ik vind hem best prima te pruimen, die displays lijken zo van BMW af te komen.
rwdftw zegt
De prijs ook, je zit in i4 territorium hier. Ik denk dat ik het wel weet.
lpgbarrel zegt
Wat een geld, ik verleng de V60 nog wel even
dree16v zegt
Best een mooie auto, alleen de achterkant vind ik nog wat twijfelachtig. Heb hem nog niet in het echt gezien.
In mis in dit artikel info over de snelheid van snelladen. Misschien dat het geen usp is maar wel nuttig om te weten.
Habanero zegt
Dit is eerder het topje van de budget-Japanner Nissan, steeds een middelmatig merk geweest waarvan je absoluut geen wonderen mag verwachten in wederverkoopwaarde. Er is qua looks ook totaal niets aan deze auto dat het nakijken geeft en het interieur, wat de materialen ook mogen zijn, het is geen eye-catcher maar de betere imitatie van zoveel anders op de markt. Nou ja, waarom niet. Maar de prijs daarentegen is fors en vertelt weerom een keer hoe onbetaalbaar electrische auto’s in sneltreinvaart aan het worden zijn. Doe het maar met een hypotheek, 2 of 3 opgroeiende kinderen (waarbij je het best zo’n ruimere auto kan gebruiken, een beetje het doelpubliek dat je zou verwachten) en een gewoon gemiddeld salaris. De tijd dat je voor 30-35k€ voor je gezin een redelijk goed uitgeruste ruimtewagen kon kopen, met een zee aan ruimte en een (ICE-)autonomie die deze Nissan in het hoekje zet, is echt geen decennia ver weg…
donjunior zegt
“waarvan je absoluut geen wonderen mag verwachten in wederverkoopwaarde”
Mensen die hun auto kopen vanwege ‘wederverkoopwaarde’ neem ik als auto-fanaat toch al niet serieus.
Dat zijn meer portemonnee-ridders dan auto liefhebbers.
rollingstoned zegt
Deze SUV zal het ongetwijfeld goed doen bij pensionado’s e.d.
flyerbunch zegt
Slim geschreven advertorial..
z3cabby zegt
Inderdaad, maar wel wonderlijk dat de auteur over dit vehicle zegt “Waar de Nissan Ariya van buiten niet echt indrukwekkend is, is de binnenkant dat gelukkig wel”.
Het apparaat smoelt toch redelijk strak, o.a. door de aflopende daklijn. Goed, er zijn er meer in het dozijn die dergelijke lijnen voeren, waardoor de Ariya misschien niet uniek is, maar hij zit optisch qua design wel aan de goede kant waar ook de EV6 GT-line zich bevindt.
rollingstoned zegt
Ik vind het maar een 13-in-1 dozijn SUV, met van die rare, overstylde vouwen en hoeken als ‘design-statement’. Daarbij heeft ie ook nog eens hondslelijke velgen (maar goed, die kun je desnoods vervangen) ;-)
hondafn2 zegt
Paar jaar geleden vonden we (om even in de Nissan sferen te blijven) een Nissan 370Z peperduur met zijn prijs van boven de 60K, en nu verblikken of verblozen velen zich niet over een EV van Nissan dat een vanaf prijs heeft die al hoger is. Man o man wat een bedragen.
Inderdaad een nette manier van zeggen dat Mobility Service nog aan het einde van het jaar van zijn voorraad af wil.
Habanero zegt
Zie mijn reactie, idd. en vertel me niet dat de salarissen over zelfs 10 jaar bekeken plots met 100% gestegen zijn…
rollingstoned zegt
Autorijden gaat weer een luxe worden op deze manier. Leve de vooruitgang?
auto62 zegt
Geef alleen de lease prijzen. Niemand gaat deze kopen.
Onehp zegt
Nette auto, gisteren nog ingezeten, strak design binnen en ook buiten. Als ie niet veel verkoopt een mooie optie om beetje anders te doen.
papa zegt
Heb vorige week naast een ariya gestaan in de showroom, was een poor man spec. Wat een treurnis
rv_carphotography zegt
Kwam hem toevallig laatst tegen, in dezelfde spec als op de foto’s