De eerste elektrische hot hatch is officieel. Er is echter een keerzijde.
Omdat er waarschijnlijk sneller dan we denken een einde komt aan de ontbrandingsmotor, is elk automerk momenteel bezig met het zo interessant mogelijk maken van een (semi-)elektrische aandrijflijn. Zo ook Nissan, dat naast wat busjes eigenlijk maar één volledig elektrische (of zoals ze het zelf noemen, Zero Emission) auto in het arsenaal heeft.
Gelukkig is dat niet de minste. De Leaf, ondertussen alweer een aantal jaar oud, legt het Japanse merk bepaald geen windeieren. Wereldwijd is het de bestverkochte EV. Waarom? Omdat het de perfecte middenweg is. Hij is niet extreem duur, maar oogt niet goedkoop. Het is in principe een hatchback ter grootte van een Golf, maar lekker ruim van binnen. De range schommelt ook precies in het midden van de elektrische auto’s op de markt.
Is het dan een perfecte EV? Bijna. De eerste Leaf was nogal controversieel getekend (afbeelding boven). Grote koplampen en de bekende EV-ei-vorm kenmerkten het design van de Leaf, voor velen op een negatieve manier. Nissan zag het probleem en presenteerde vorig jaar de compleet nieuwe Leaf. Goed, vanwege Cw-waardes zijn de proporties nog steeds “anders”, maar het Nissan-design maakt van de auto een strakke bak.
Vrij snel na het onthullen van de nieuwe Leaf toonde Nissan een concept: de Leaf Nismo, een hete Leaf. Uiteraard uitgedost in zwart-rode Nismo huisstijl. Het plan was om onder de dikke carrosserie een opgewaardeerd accupakket en een betere elektromotor te leggen, zodat niet alleen de power, maar ook de actieradius van de anabolen-Leaf de meerwaarde goedpraten. Een EV is namelijk in basis een recept voor snelle jongens, dus het idee is niet eens zo gek.
Rijp voor de prullenbak was de Leaf Nismo ook niet. Sterker nog: hij gaat eind deze maand in productie en wordt daarmee de allereerste volledig elektrische hot hatch. Qua styling is hij eigenlijk precies goed: je ziet duidelijk dat de Nismo meer in zijn mars heeft dan een reguliere Leaf, vanwege dikkere bumpers, een dikke diffuser en de bekende rood-zwarte Nismo trim. Verder is het ‘gewoon een Leaf’.
Prestaties laat Nissan niet los. Dat doet ons vrezen dat er qua cijfers niet veel veranderd is aan de Leaf. Wel is het onderstel meer op sportiviteit ingesteld en is er een elektronisch stuurhulpsysteem die de auto in ieder geval sneller laat voelen. Of die dat ook daadwerkelijk is, moet blijken.
De keerzijde? Wij krijgen ‘m niet. De Leaf Nismo gaat in de verkoop op 31 juli in Japan en zal daar blijven. De auto zal voorlopig nog niet de oversteek maken naar ons continent, dus kunnen wij nog niet genieten van de EV-bochtenridder. Jammer, want het is toch wel een leuke auto geworden.
Ik ben blij dat we hem niet krijgen, ik blijf er nog steeds bij dat de ouderwetste dikke motoren op den duur beter zijn dan de nieuwere techniek, start stop systeem gaan startmotoren eerder kapot, de accu’s gaan eerder kapot.. daardoor moeten er meer vrachtwagens rijden waardoor er ook meer uitstoot is…
maarja lekker belangrijk dit verhaal, als jk maar van a naar b kom.
@ruben_vandenberg: Waar heb jij het nou over? Ouderwetse verbrandings motoren tov de nieuwere uigerust met een start-stop systeem?
Dit gaat over een volledig elektrische auto he.
@evdw: over het algemeen, ik moet niks van die nieuwe milieumeuk hebben.
@ruben_vandenberg: Beetje kort door de bocht om te zeggen dat je niets van die milieumeuk moet hebben. Wie weet wat er allemaal nog gebouwd gaat worden aan auto’s die ook nog eens milieu vriendelijk zijn.
@ruben_vandenberg:
Groot gelijk Ruben, je hebt straks een leuk leven gehad en de generatie na jou zoekt het maar uit.
@ruben_vandenberg: Ik kan wel genieten van internet trolls :)
Maar goede insteek op deze manier, vooral het allemaal een probleem van de mensen na jou maken. Top!
@ruben_vandenberg: hor bevalt je paard?
@flutterby: varken!!!
@flutterby: vind dit altijd zo’n heerlijke nietszeggende oneliner, waarschijnlijk reis jij met een OV-kaart.
@detroitv8: die heb ik niet eens.
Maar hoe bekrompen is het om technologie waar je mee opgegroeid bent wel te accepteren, maar nieuwe technologie niet. Ik had ook een opmerking kunnen plaatsen over zijn Nokia 3310.
@ruben_vandenberg: heb je statistieken betreffende de gebrekkige betrouwbaarheid van stop start systemen en startmotoren?
Ik denk dat de redactie je dankbaar zal zijn voor een interessant artikel.
@karhengst: wees heel eerlijk, start- stop systeem is lang niet altijd prettig.. en wel om de volgende redenen:
1. als je met een zojuist zwaar belaste (turbo) motor de snelweg afjankt en dan onderaan de snelweg voor een stoplicht stil komt te staan. StartStop wordt ingeschakeld.. Wat denk je dat dat met je turbo doet? Ooit van cooling down gehoord? Resultaat; je blok gaat meer olie verbruiken. Heb je een VAG product moet je al regelmatig olie bijvullen en met dit soort acties wordt het olie verbruik helemaal een drama. Resultaat: olie komt onverbrand in de natuur en dus slecht voor milieu.
2. Starten van de motor zorgt per definitie voor meer slijtage omdat er andere krachten op de motor worden gelegd.
3. Als de persoon een start en stop systeem gebruikt vooraan bij een stoplicht zorgt dit voor nogal wat vertraging voor de mensen die achter je staan. De meeste mensen zetten de auto namelijk in de 1e versnelling zodat ze direct weer weg kunnen rijden. Een auto vanuit de vrij in de 1 zetten is toch een extra handeling. Nu is dit wel een probleem wat steeds minder vaak voor komt met het steeds populairder worden van de automaat.
@ruben_vandenberg: Ik ga ook altijd nog met paard en wagen naar de zaak. Wel zo betrouwbaar…
@trustmeiamanengineer: zeg nou zelf; wanneer heb je voor t laatst een waarschuwingslampje op je paard aan zien gaan? En hoe lang is het geleden dat het paard en zomaar ineens helemaal mee stopte?
Ziet er strak uit, maar valt niet binnen mijn definitie van een hot hatch, gezien ie niet sneller is dan de standaard. Een gt line uitgevoerde golf is ook nog geen hot hatch toch?
@thomassnelweg: lukewarm hatch? Mijn kopje thee is ‘t ook niet.
@thomassnelweg: bron? Staat nergens dat de nismo versie niet sneller is.
@sleepyj: In de op 1 na laatste alinea wordt gesuggereerd dat ie niet sneller zal zijn. Nog niet zeker dus.
@thomassnelweg: van de Leaf één is er ook een Nismo versie geweest. Naja. Onderdelen. En die was sneller. Hogere topsnelheid ook. Denk dus niet dat het per definitie géén performance versie zal worden. ( they did it before)
Net zo kansloos als die andere “electro hot hatch” de BMW i3s
Wat mij betreft te gewoon en te Japans. Ik zou hem niet kopen dus geen probleem dat hij niet hierheen komt.
Ik wil zo’n nismo nv200 voor het werk!!!.
@mikje90: dat wil je echt niet.
Stond in Het Laatste Nieuws een paar maand geleden een artikel over een krantenbezorger die een bestelwagen had gekocht die onderhuids de techniek van de leaf heeft(model ontgaat me even). Hij lag in de clinch met Nissan België omdat hij een actuele radius had van slechts 125km.
Kan me best wel inbeelden waarom er qua prestaties niks veranderd is, kan niet de bedoeling zijn om na pakweg 75km al terug aan de stekker te moeten…
@chrisvis: Dat was de vorige Leaf dan waarschijnlijk. Die kwam inderdaad niet veel verder dan dat…
@chrisvis: net als die man uit Groningen (?) die zijn leaf 10.000x had moeten laten afslepen. Opgegeven actieradii zijn niet altijd betrouwbaar.
Op zich een goed initiatief zo’n electro hot hatch maar ik moet er nog wel even aan wennen.
Tof ding! Wat mij betreft is de nieuwste Leaf dé EV op dit moment.
@detroitv8: Nah, das wat mij betreft de I-pace. Leaf er te weinig range voor. Ieder zijn ding :)
@sanderp: ik heb liever ook een Mercedes dan een doorsnee middenklasser. De I-pace is overigens ook heel erg lelijk door het profiel en z’n dunne bandjes. Ieder z’n ding inderdaad.
@detroitv8: En de I-pace kan alleen op 1 fase laden, gemiste kans.
Dikke diffuser, lelijke plastic rand zul je bedoelen
Betere wegligging is altijd goed. Beetje go-faster styling is in dit geval ook best aardig gelukt. Nu nog wat meer power en wat meer accu’s en je hebt een hele vlotte, best leuk uitziende even voor <50k. Ik denk dat er toch wel markt voor is….
Ik vind het wel een geinig ding, laat maar komen!
Overigens had Renault een paar jaar terug al een echt serieuze hot hatch versie van de Zoe (0-100 in 3,2s!). Helaas niet beschikbaar in grote aantallen. Er zijn er enkele van gebouwd en werden oa ingezet als pacecar bij Formule-E.
https://www.carmagazine.co.uk/car-reviews/renault/renault-zoe-e-sport-concept-2017-review/
Lekker, ik ben sinds enkele maanden actief aan het zoeken naar een EV. Zal wel een Nissan ENV-200 worden, kan ik mooi alle subsidies mee pakken voor zakelijk rijden. Rij 2x 30km per dag, perfect, allemaal 80km/u wegen.