Ja. Ook de carrosseriespecialisten van Zagato sloegen de plank wel eens mis.
Iedereen met een beetje peut in de aderen weet dat de Italiaanse coachbuilder uit Rho een rijke geschiedenis heeft waarin menig Fiat, Alfa Romeo, Aston Martin of BMW een fraaier uiterlijk kreeg. Zo nu en dan probeerden ze het ook op een auto van Japanse makelij, maar de resultaten daarvan waren toch een stuk smaakafhankelijker. Dat brengt ons bij de Nissan Autech Stelvio Zagato.
Deze creatie staat op het platform van de aloude Infiniti M30 en werd in 1989 geleverd met een turbogeblazen 3.0-liter V6 onder de kap. Goed voor 284 pk bij 6000 tpm en een koppel van 401 Nm bij 2800 tpm, krachten die via een viertrapsautomaat naar de achterwielen gingen. Voor de technische ontwikkeling was Nissan-tuner Autech verantwoordelijk, terwijl Zagato het bodywerk verzorgde.
In een fraai staaltje out-of-the-box denken besloot Zagato de zijspiegels óp de motorkap te plaatsen en daar twee platen overheen te vouwen. Weer eens wat anders dan camera’s. Het werd een constructie die ongetwijfeld voor een vermindering van de luchtweerstand zorgde, maar wel resulteerde in een van de vreemdste motorkappen ooit.
De 4,3 meter lange en 1559 kg wegende Autech Stelvio Zagato werd in een oplage van 200 stuks geproduceerd, en destijds aangeboden voor 18 miljoen Yen (nu €128.448). We werden getipt dat er een zilvergrijze occasion uit ’91 te koop staat in Italië, met een vraagprijs van €90.000.
Eén van de minst bekendste Zagato’s voor 90k, best leuk voor de verzamelaars, dunkt ons. We zijn echter vooral blij dat Zagato dit zijspiegelgeintje bij een obscure Nissan heeft uitgehaald, in plaats van de Alfa Romeo SZ die rond dezelfde tijd uitkwam en dezelfde soort styling geniet.
norge zegt
Mooi dat een motorkap eenvoudig te vervangen is.
Ferry_76 zegt
Heeft waarschijnlijk ook te maken met de Japanse wetgeving toentertijd, volgens mij waren twee spiegels op de motorkap verplicht.
Verder natuurlijk een enorm gedrocht van een auto!
Jorrit zegt
@Ferry_76: Tot 1983 waren spiegels op de motorkap idd verplicht in Japan. Omdat het veel gedoe met import/export opleverde hebben ze ’t uiteindelijk afgeschaft. ;-)
Zonder die rare motorkap was ’t model een stuk beter te pruimen geweest. Maakt je motorkap ook lekker onoverzichtelijk, lijkt me. Wel kudo’s voor Zagato dat ze ’t hebben geprobeerd!
marussia zegt
Wat een naam…..
MARS zegt
Als alle auto’s zo waren, had er nu geen haan naar gekraait..!
MARS zegt
@MARS: een D tsss…
weem zegt
@MARS: Er is een reden waarom dat alle auto’s juist niet zo uitzien. Het ziet er namelijk niet uit.
newguy92 zegt
Net zo iets vaags als bij oude pontiacs geloof ik waar de toerenteller ook op de motorkap zit. Maar das tenminste nog mooi weggewerkt.
autogedrocht zegt
Als je heel erg tipsy bent, lijkt de auto wel beetje op een XM.
rotarypowah zegt
Zo out of the box is het niet, gezien de vele Japanse auto’s die standaard geleverd werden / worden met de spiegels op de motorkap.
baasbas zegt
Zonder die gekke motorkap is het bijna hetzelfde als de Aston Martin V8 Zagato. …..van 1986. Inspiratie op?
weem zegt
Ik schrik meer van de foto van de Alfa SZ achter de link. Was vroeger ’n absolute droomauto van me toen ik als broekie Supercars II speelde op de Amiga. Niet heel fraai oud geworden nu ik ‘m zo weer eens bekijk.
weem zegt
@weem: niettemin beter dan het spel merk ik nu.
dragspert zegt
@weem: Ik zie er hier in de zomer heel vaak 2 rijden hier. Toch blijft het in het echt een imposante verschijning. De cabrio (SZ volgens mij?) dan weer niet. Vooral de coupé blijft mooi.
niekie1999 zegt
waarschijnlijk ispiratie van de spiegels op de nissan r91 cp
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/70/NISSAN_R91CP.jpg
Elfloro zegt
Er staat op Ebay in de UK een roderechtsgestuurde versie te koop voor iets minder dan €50.000.
http://www.ebay.co.uk/itm/351045552850?clk_rvr_id=631644149178
m44rten zegt
Zijn opvolger uit 1991 had dit soort spiegels niet meer: http://www.zagato-cars.com/contents/en-us/d582_1991_Zagato_Gavia.html
Meer achtergrond informatie is te vinden in dit artikel: http://www.benl.ebay.be/itm/ZAGATO-Autech-Stelvio-Gavia-1-Seite-408-/231164276047
rd1991 zegt
@dragspert, de cabrio SZ heet RZ!
mipmip zegt
@weem volgens mij hadden de meeste sz’s geen achterspoiler? En de camerahoeken van die foto’s zijn ook wat ongelukkig, zoals de uploader al toegeeft.
doewap zegt
Zo een kar heb ik eens gespot in Kyoto