KTM zoekt het hogerop met de X-Bow.
Het Oostenrijkse KTM is bekend als fabrikant van motorfietsen, maar autoliefhebbers moeten natuurlijk ook meteen aan de X-Bow denken. Deze lichtgewicht sportwagen stond garant voor een stevige dosis rijplezier. Van de X-Bow verscheen later ook een dichte GT4-racevariant. Nu komt KTM met een nóg extremere X-Bow.
Waar de oorspronkelijke X-Bow uit 2007 oneerbiedig gezegd nog veel weg had van een skelter, kan dat niet gezegd worden van deze X-Bow GT2. Dit is een totaal andere auto geworden. De auto ziet eruit als een circuitmonster en dat is het dan ook.
De cijfers liegen er niet om. De auto weegt slechts 1.000 kg, maar beschikt over 600 pk. Dit vermogen hebben de Oostenrijkers uit de 2.5 TFSI van Audi weten te peuteren. De X-Bow had oorspronkelijk een viercilinder, eveneens uit de schappen van Audi. Later kreeg de auto ook de vijfcilinder uit de RS3, die dus ook zijn weg heeft gevonden naar deze GT2.
De auto moet deel gaan nemen aan de nieuwe GT2-raceklasse van SRO (Stéphane Ratel Organisation). Daarin zal de KTM het op moeten nemen tegen onder meer de Porsche GT2 RS Clubsport en de Audi R8 LMS. De auto is dus enkel en alleen bedoeld voor circuitgebruik. Het zou natuurlijk leuk zijn als er een straatversie zou komen, maar daar wordt nog niet van gesproken.
Voor de X-Bow GT4 had KTM de handen ineengeslagen met de mannen van Reiter Engineering. Ook deze GT2 is in samenwerking met dit Duitse bedrijf ontwikkeld. Meer details over dit monster laat KTM nog niet los, maar het is nu al een indrukwekkende wagen. De concurrenten kunnen hun borst in ieder geval natmaken.
barendbotje zegt
Budget senna? ?
goodolddays zegt
@barendbotje: maar dan mooier
barendbotje zegt
Zo moeilijk is dat ook niet
Design_Driven zegt
De vorige X-Bow was vormgegeven door Kiska in Oostenrijk. Ben benieuwd of ze ook deze gepend hebben.
Hij ziet er in elk geval erg tof en inderdaad een stuk volwassener uit.
PS mijn complimenten voor de recente updates op de website. Eindelijk een edit functie en de puntjes weer terug. Bravo!
machielvdd zegt
@sketcher: Klopt, dit design komt ook van Kiska
wachtmaartotmijnvtecinkicktyo zegt
@sketcher: het design van alle KTM producten (ook Husqvarna) komt allemaal van Kiska af
skinny058 zegt
600pk, 1000kg…dat is zoooo begin jaren 90 (McLaren F1)
SimonMc zegt
@skinny058: alleen gok ik dat deze geen stukken van mensen kost.
joran02 zegt
@simonmc: wat!?
mpgc zegt
Ik vind de GT4 en deze GT2 er erg gaaf uit zien. Maar het zijn helaas alleen race uitvoeringen. Vindt het eigenlijk raar dat de GT4 voor GT4 wedstrijden gehomologeerd is. Wijkt wel erg af van de basisauto.
iphonistvongates zegt
Goed gelukt en die Audi motor past onzettend goed in zo’n configuratie. Groot vraagteken is hoe de handling & trackion zal zijn zonder 4WD.
Dutchdriftking zegt
Hij is fijn! De vraag rest alleen nog, willen we voor een dagje ultiem plezier op het circuit met een 5 pitter deze, of een Donkervoort?
Foramen zegt
@dutchdriftking: Ik zou de Donkervoort nog niet overwegen als dit een optie was.
schuiftrompet zegt
@dutchdriftking: geen idee, heb dit nooit mogen ervaren. Heb laatst wel in een GTO meegereden (eerste model met 2.5, 380 pk) en dat was echt een bijzondere ervaring. De oude xbow zou ik nieteens overwegen maar dit ziet er wel erg goed uit, en het blok is minstens zo leuk. Die donkervoort heeft tot in zijn 3 wielspin op semi slicks, vraag me af hoe het met 600 pk is…
Dutchdriftking zegt
@schuiftrompet: Oke, nu ben ik serieus jaloers! Het verschil tussen deze en de Donkervoort is 300kg, wellicht maakt dat een verschil in het kwijt raken van het vermogen?
schuiftrompet zegt
@dutchdriftking: dat is op zo een klein gewicht een behoorlijk verschil lijkt me. De donkervoort is een voor-middenmotor en de xbow een achter – middenmotor of zelfs boven de achteras. Die combinatie kan denk ik het verschil maken!
87sandyd zegt
600pk uit de vijfpitter. Audi wordt wakker en maak dit zelf, in een sportcoupe. Vind het nog steeds jammer dat die ur quattro concept niet in productie is gegaan.
Dutchdriftking zegt
@87sandyd: Inderdaad doodzonde, wat een schitterende wagen was dat!
sanki zegt
Persoonlijk had ik wel een andere naam bedacht ervoor. Dit kun je geen X-Bow meer noemen. Dat was toch meer de auto die samen met de Ariel Atom als open racer te boek staat. Die als volledige dichte cockpit is dat niet…