Caterham doet mee aan Throwback Thursday met deze old-school Super Seven 1600.
In een wereld vol zware en krachtige auto’s is Caterham een van de weinige merken die het nog simpel houdt. Het bekende adagium van Colin Chapman is voor hen ook anno 2020 nog heilig. Niet alleen het concept is onveranderd gebleven, qua design houden de Britten ook nog altijd vast aan het verleden. Dat geldt in het bijzonder voor hun nieuwste variatie op het bekende thema: de Super Seven 1600.
Line-up
Om deze variant te plaatsen, even heel kort een overzicht van de huidige line-up van het merk. Caterham levert op het moment drie varianten: de Seven 275, de Seven 485 en tot slot de Seven 485 CSR. Het instapmodel beschikt over een 1.6 Ford Sigma-motor, de andere twee varianten over een 2.0 Ford Duratec-blok.
1,6 liter
De Super Seven 1600 wordt boven het instapmodel gepositioneerd. De auto beschikt wel over dezelfde 1,6 liter Ford-motor, gekoppeld aan een vijfbak. Op dat vlak is er dus weinig nieuws. De belangrijkste wijzigingen vinden we op het designgebied.
Klassiek design
Ondanks het feit dat Caterham een bijzonder traditioneel merk is, hebben door de jaren heen toch aardig wat moderne invloeden hun weg gevonden naar het design. Met deze Super Seven 1600 keert Caterham weer helemaal terug naar het verleden. Wat daarbij meteen opvalt zijn de gewelfde wielkasten boven de voorwielen. Deze hadden al lang plaatsgemaakt voor eenvoudigere, modernere exemplaren. Met deze auto gaan de Britten echter weer voor de klassieke look.
Jaren ’70
Waar de Caterhams veel zwarte details hadden, is het hier weer chrome wat de boventoon voert. Het interieur is eveneens volledig uitgevoerd in een passende jaren ’70-stijl, met veel leer en een houten stuur. Caterham is daarbij meer gegaan voor een luxe uitstraling, waar de andere varianten wat sportiever ogen. Ook aan het geluid is gedacht: dankzij nieuwe gasklephuizen klinkt de auto volgens Caterham weer zoals vroeger.
Specificaties
Hoewel de specificaties niet nieuw zijn, zijn deze zeker het vermelden waard. De motor produceert 137 pk, maar wat natuurlijk belangrijker is: de auto weegt maar 545 kg. Daardoor zit in de Caterham in no time (5 seconden) op de 100. De topsnelheid van dit scheurijzertje ligt op 196 km/u, wat meer dan genoeg is.
Prijs
Tot slot: wat betaal je voor zoiets? De Britse prijs ligt op £33.495, wat omgerekend €38.210 is. Daarmee zit de Super Seven 1600 qua prijs tussen de 275 en 485 in. Eigenlijk veel geld voor weinig auto, maar daar staat dan wel een hoeveelheid rijplezier tegenover die moeilijk te evenaren is.
stationcar zegt
Wat zit er eigenlijk voor motor in zo’n ding? Een 1.6 raad ik, maar van welke fabrikant?
ericd zegt
Ford.
2wheeler zegt
@stationcar: hallo zeg, lekker in het zonnetje gezeten??
GH zegt
@stationcar: “hij beschikt over dezelfde 1.6 Ford-motor als het instapmodel.” Ik denk van Ford :)
shibby zegt
Een Ford exemplaar, staat in de tekst
AlbertW zegt
Kan je zo’n ding in Nederland ergens kopen of moet je het invoeren?
duderuud zegt
@albertw: https://vanderkooisportscars.nl/
rob5nismo zegt
En wat is de prijs na de brexit?
Dutchdriftking zegt
Het blijft een heerlijk karretje!
bpc zegt
Hadden die spatlappen niet het probleem dat ze als vleugel fungeerde op snelheid? Bovendien valt de magie van je wielen zien werken zo ook wel dus nope, geef mij maar de moderne variant
sabrerator zegt
Hebben ze die versie met dat Suzuki driepittertje niet meer?
JanJansen zegt
Voordeel is ook dat ze niet afschrijven. Voor mijn Caterham met Duratec kan ik nog steeds hetzelfde bedrag krijgen als waarvoor ik hem heb gebouwd.
Maar omdat je hem zelf hebt gebouwd, verkoop je hem niet.
Gulli zegt
Wordt het niet tijd voor een 1.0 turbo torretje van Ford? Kun je meer pk’s uithalen maar belangrijker nog is dat hij nóg lichter wordt! Je levert wel rpm’s in, dat is wel jammer.
Rob zegt
Nee, dat denk ik niet.
Ten eerste durf ik te betwijfelen of een turbo motor lichter is. Een turbo betekent namelijk ook meer onderdelen = meer gewicht.
Ten tweede maakt een turbo het ook direct een stuk ingewikkelder. Kan me voorstellen dat de gemiddelde Caterham bezitter ook een hobbyist is die graag aan zijn auto sleutelt. Het 1.6je kennen ze bij Caterham (en sowieso in de UK) natuurlijk van binnen en buiten.
Ten derde; maakt een turboblok een auto zoals dit niet een stuk listiger? Denk dat de gemiddelde amateur liever de voorspelbaarheid van een atmosferisch blok heeft, dan de peekaas van een turboblok. Tis geen Golfje GTI he…
Ten vierde; Caterham heeft een model gehad met een 1.0 turbo blok. Van Suzuki dacht ik. Is blijkbaar met stille trom verdwenen. Is ongetwijfeld een reden voor.
Al met al denk ik dat Caterham er goed aan doet om lekker het 1.6je van Ford te blijven gebruiken. Bekend terrein. 135pk is genoeg, gebruiksvriendelijk en past bij het old-school karakter van Caterham.