Ja, dat zie je goed: de onvolprezen Audi A2 is nu elektrisch.
De A2 is misschien wel de lelijkste auto die Audi ooit gebouwd hebben, maar toch is het een memorabele auto. Dankzij het gebruik van aluminium en was de A2 bijzonder licht en mede daardoor heel zuinig. Met deze auto had Audi een keer écht ‘Vursprong durch Technik’, ook al vertaalde zich dat niet in een enorm verkoopsucces. Toch is er reden genoeg om het 25-jarig jubileum van de A2 niet stilletjes voorbij te laten gaan.
Want inderdaad, het is alweer 25 jaar geleden dat de Audi A2 in productie ging. Dat was dus in 1999. Vanwege de tegenvallende verkoopcijfers had de A2 geen enorm lange levensduur en geen opvolger. In 2005 vond Audi het welletjes geweest, na 176.377 exemplaren. Dat lijken er nog aardig wat, maar van de eerste generatie A-Klasse zijn er 1,1 miljoen verkocht. En die was zo mogelijk nog lelijker.
Enfin, ter gelegenheid van het jubileum presenteert Audi nu de A2 e-tron. Dat is precies wat je denkt dat het is: een elektrische restomod op basis van de A2. Wat helemaal geen gek uitgangspunt is voor een EV, met een gewicht van minder dan 900 kg en een Cw-waarde van 0,25.
We hadden al eerder knutselaars gezien die een A2 elektrisch maakten, maar nu heeft Audi het dus zelf gedaan. Of nou ja, zelf… ze hebben Azubi’s (studenten) aan het werk gezet. Die laten ze wel vaker aan leuke projecten werken, zoals de RS6 GTO.
Helaas is Audi niet al te scheutig met informatie, dus we kunnen niet vertellen wat voor accu er precies in ligt of wat de specificaties zijn. We zullen ons dus verder moeten beperken tot de uiterlijke aanpassingen die we op de plaatjes zien.
Zoals een echte restomod betaamt is de A2 e-tron voorzien van LED-verlichting aan zowel de voor- als achterkant. Er zijn zelfs verlichte logo’s om het feest compleet te maken. Verder zijn de kunststof strips op de zijkant en de voorbumper verdwenen, waardoor de A2 nog wat cleaner en moderner oogt. Om de auto écht helemaal 2024 te maken zijn de ouderwetse spiegels vervangen door cameraspiegels.
Meer info is er vooralsnog niet, maar in ieder geval leuk dat Audi even stilstaat bij het jubileum van de A2. En wie weet brengt het ze nog op ideeën om opnieuw een efficiënte lichtgewicht auto uit te brengen…
lekkerlinksrijden zegt
Normale spiegels erop en klaar voor productie
bruinbeer zegt
Ik geloof dat de A2 ook ontwikkeld is met het idee om hem elektrisch te maken. Dat is volgens mij de reden dat de vloer zo verschrikkelijk hoog is. Daar zou een accupakket onder moeten passen.
Johanneke zegt
Ik ben een rare vogel, weet ik, maar ik vind de A2 geweldig. Wat is die auto goed ontworpen zeg. Loeizuinig en toch ruim. Ik vind de oude A klasse bijvoorbeeld ook veel toffer dan de latere welke gewoon een hatchback is. Dat kan iedereen.
Of de Ford Focus MK1. Ding was op vrijwel ieder vlak het beste / 1 van de besten in het C segment. Dat vind ik mooi. Een sportwagen ontwerpen waar je er 100 van moet bouwen kan iedereen. De beste C segment auto maken, miljoenen produceren, en winst maken met flinterdunne marges, dat is veel knapper.
Robert zegt
Volledig mee eens. Die Audi A2 werd op een gegeven moment ook massaal vanuit Duitsland geïmporteerd, en de vraag bleef lang zo groot, dat ze als occasion lange tijd amper afschreven. Zelfs nu kost een 20 jaar oud exemplaar met niet al te veel kilometers zo maar 4 mille. En heb je nu nog een ‘colour storm’ editie (knalgeel, -rood of felblauw), kun je erop rekenen dat je bij tijd en wijle een briefje onder de ruitenwisser vindt of je de auto niet wil verkopen.
mc96 zegt
Geen fan van deze Audi’s maar het design was echt vooruitstrevend. Met minimale aanpassingen ziet het er nog heel bij de tijds uit.
dolledries zegt
Doe maar!
harrie zegt
De A2 uit de hoogtijdagen van Audi: functionaliteit, efficiëntie, degelijkheid en stijl.
Huidige tijdperk: doorgesnoven frontjes, overbodige ornamentjes en verlichte kermislogo’s.
Mix dat en je krijgt deze rare Frankenstein A2.
Richmond zegt
Andere koplampen erop en geen verlichte logo’s en gaan met die banaan
slowland zegt
Verlichte logo voor eraf inderdaad
Achter zou je er nog het derde remlicht van kunnen maken
Roskampies zegt
A2 nooit echt lelijk gevonden. Goed concept. Denk te vroeg gelanceerd.
mjpamsterdam zegt
Is toch jammer dat de diesel dood is. Zo’n oud gebakkie met een dieseltje waren fantastisch om kilometers in te maken.
vaakbenjetebang zegt
Lelijkste auto die Audi ooit gebouwd heeft? Over smaak valt niet te twisten, maar de eerste generatie Q7 vind ik bijvoorbeeld al eindeloos veel lelijker dan de A2. De Q8 is ook maar een vadsige, poepende draak…
autodrome zegt
Weet je wat echt lelijk is, universeel lelijk, da
autodrome zegt
De SsangYong Rodius, spontaan lleeglopende darm, acute aderverkalking, gecombineerd met tijdelijk verlies van zicht en motoriek.
autodrome zegt
als goede tweede, maar eveneens, en niet minder levensbedreigend; de Fiat Multipla Gen 1. De eerste dat ik het zag, heb ik een week niet kunnen eten in combo met ernstige obstipatie, verder kreeg ik rare, rode stippen op het gelaat en werd mij verteld dat er iets uit mijn rug groeide, een harige vleesboom van 8 kilo, allemaal Multipla gerelateerd, het is een ziekte voor echte petrol heads.
autodrome zegt
In dat kader, vind ik de A2 helemaal niet zo lelijk. Er reden basketballers van het toen nog bestaande DONAR uit Groningen in, sponsordeal van de lokale Audi Dealer. Ding was verrassende ruim en praktisch. Ik zeg niet mooi, maar het kan echt heel veel slechter.
flatoutmarten zegt
Wat een retegaaf idee! En leuk gedaan.
Ik weet zeker dat ze deze A2 e-tron goed zouden kunnen verkopen, mits de prijs en het verbruik een beetje OK is. Met die enorm dikke bodem moet er een aardig accupakket in passen.
schuimbekje3 zegt
ding is zo lelijk en absurd dat het goed zou kunnen verkopen als BEV.. waarschijnlijk ook een betere draaicirkel dan de mercedes die hij moest beconcureren. want zelfs mijn tesla heeft een kleinere draaicirkel dan de mercedes, terwijl mijn ml en c klasse gewoon kunnen keren op een straat.
en verschrikkelijk stuur uitslag lampen… de eerste keer dat ik er mee reed maakte ik direct een noodstop omdat ik dacht dat een auto in mijn blinde hoek zat, maar dat was dus een breedstraler die aan ging omdat ik een bocht maakte…
mashell zegt
Ooit een A2 meegehad als vervangende auto, fijne auto maar wat een zoektocht naar hoe de tankklep open moest.