Nieuwe patenten onthullen de updates, waaronder de toevoeging van een turbo.
Met de onthulling van de Mazda RX-Vision werd -ook door Mazda zelf- al gesproken over de terugkeer van de wankelmotor. Sinds 2012 zou die namelijk de nek om zijn gedraaid bij Mazda. Maar treur niet, de Japanners hebben een ingenieus ontwerp getekend, waardoor we gelukkig nog even kunnen genieten van een rotatiemotor.
Misschien dat het niet voor iedereen direct duidelijk is, maar hieronder zie je een overzichtstekening van het wankelmodel, met als belangrijkste update de turbo. Ook werd de motor omgedraaid, zodat nu de uitlaat op de bovenkant zit. Hierdoor is de weg naar de hierop aangesloten turbo zeer kort, wat weer resulteert in een beter gasresponse en wat extra power. Slim. De bollebozen onder jullie kunnen hier het complete patent downloaden.
Ook is het met de komst van het blazertje uiteraard mogelijk om aan de emissie-eisen te blijven voldoen. Daar was het Mazda immers om te doen. Laten we hopen dat dit ‘m daadwerkelijk wordt, dan zou die prima ogende RX-Vision (min of meer) nog een echte Mazda RX kunnen worden.
viezefreddyw zegt
Weet je? Het boeit me echt geen klap hoe die hele rotatiemotor er uit komt te zien of hoe hij gaat worden. Veel belangrijker vind ik dat ie komt, hoe dan ook! En dan het liefst in een zo veel mogelijk onaangetaste RX-Vision. Wat heeft Mazda mij daarmee verbaast zo mooi dat ‘ie is.
subaru555 zegt
@viezefreddyw: aangezien de normale Mazda’s al prachtig zijn, verwacht ik hier helemaal wat moois van
berlinetta zegt
@viezefreddyw: Ik sluit me er helemaal bij aan. Voor mijn part moet ik de turbo op mijn schoot leggen en wordt de uitlaat om mijn nek gewikkeld. Ik wil hem en ik wil hem precies zoals de RX Vision is.
viezefreddyw zegt
@berlinetta: Man al moet ik hem elke dag 100 keer aanzwengelen om ‘m te starten. Ik wil hem!
berlinetta zegt
@viezefreddyw: Krijg je ook nog eens spierballen van. Win win dus.
faalhaas zegt
@viezefreddyw:
Je doet je naam wel eer aan!
ramshoek zegt
@viezefreddyw:
Ik weet niet of het onder invloed is van die ouwe chagrijn van een Jeremy Clarckson, maar kennelijk is het tegenwoordig niet meer Cool om mooie techniek interessant te vinden.
Jammer dit…
gregorius zegt
@viezefreddyw: Nog belangrijker, vind ik, dat ie qua prijs in de klasse rond Z4 3.5 / Cayman / 43amg area komt te liggen.
En dat ie dus niet naar prijsklasse 911 / m2/3/4 / kleine 63amg / F-type gaat.
We zullen zien!
ko3n zegt
@gregorius: idd zal minder zware concurrentie zijn dus zullen we er meer zien
pluiske666 zegt
@viezefreddyw: ja idd. Niets meer aan doen, gewoon laten komen ?
xiran zegt
@viezefreddyw: mij draait het eigenlijk alleen maar om de motor. Het is een klein blok die in tal van projecten ingebouwd kan worden.
Het design is overigens ook fantastisch.
xiran zegt
@xiran: overigens is de motor technische ook zeer interessant.
larsdbs9 zegt
Maar de vraag is: hoe zit dat met de Apex seals? Moeten deze weer om de zoveel km’s vervangen worden of hier een verbetering in aangebracht?
rolov zegt
@larsdbs9: het is een patent . Niemand weet nog hoe dat blik gaat rijden klinken en of hij er komt . En jij begint nu al over de apexseals. Wat denk je zelf?
Jochempie zegt
Dat is een 3-rotor! Awesome!
nnaverbranding zegt
@Jochempie: 2x nummertje 3 ‘rotor housing’; dit is toch een bi-rotor. Je liet me even schrikken.
Apex seals zijn al lang betrouwbaar. Slecht onderhoud, olie keuze en algemene wankel-kennis zorgen ervoor dat je om de 100k kan reviseren.
lekbak zegt
@nnaverbranding: als die revisie dan slechts duizend euro kost valt dat reuze mee. De distributieriem van een lastige auto vervangen kost ook een hoop, dat heb je dan weer niet.
bmwtouring zegt
@lekbak: Tenzij je een auto met distributieketting koopt, dan heb je die last ook weer niet
ko3n zegt
@bmwtouring: ja dat is heel slim maar gaat ook niet altijd goed. Kijk maar naar de b6/b7 Audi S4, heerlijke V8 maar door een stomme design fout door de ketting achter het blok te doen geen kloot meer waard
jochempie zegt
@nnaverbranding: maar dat drievingerige spruitstuk dan?
nnaverbranding zegt
@Jochempie: Vanaf het Renesis blok van de RX-8 zitten er geen (peripheral) poorten meer in de rotor housing, maar zowel de inlaat als de uitlaat poorten in de side housings en centerplate. Dit komt het verbruik, uitstoot etc ten goede. Een wankelmotor met alle poorten in de rotor housing (dus uitlaat én inlaat peripheral) komen alleen voor in de meest agressief getunede blokken, en dat maakt het ook meteen een prima YT-zoekterm ;-)
schellekens006 zegt
Hopelijk hoeft er bij deze niet om de 100.000km een nieuwe motor in zoals bij de laatste RX8.
thomasthomas zegt
@schellekens006: Klopt! Maat van me zit al zijn de 2e motor en heeft 165k op de klok.
Volvo_440_turbo zegt
@thomasthomas: Ik meende dat je met een wankel goed moet doorrijden en toeren maken zodat ie langer meegaat? Misschien is er te traag mee gereden?
ronnys zegt
@Volvo_440_turbo: en niet starten voor minder als 5 minuten starten. Even verzetten betekend dus blokje om!
jasbelle zegt
Ik vrees dat het de NSX kant op gaat.
Lang word er geteased, om vervolgens toch tegen te vallen
Dutchdriftking zegt
kom maar door!
toyotafortuner zegt
Damn, wat een sexy Japanner zeg!
mrrallycross zegt
Leuk! Laat maar komen!
fit4fun zegt
Al decennia lang een hopeloos concept voor masochisten :-)
100octane zegt
Lekkers uit Japan zijn geisha s en sushi.
pinut187 zegt
@100octane: en AV-Girls
allesmetturbo zegt
Mooi concept! Kan niet wachten op deze Mazda, word de mooiste ooit!
scaglietti612 zegt
Mazda blijft toch zwaar inzetten op rijplezier. Alleen jammer dat de MPS voorlopig niet terugkeert, maar toch de MX5 en de RX-vision maken al veel goed.
Vraag me wel af hoe betrouwbaar deze nieuwe wankelmotor wel zal zijn. De RX8 en de RX7 staan niet echt bekend om hun sterke betrouwbare motoren, komt met een heuse handleiding hoe je ermee moet omgaan. Kgeloof dat de RX7 en RX8 vooral last hebben met de compressie of zo, of vergis ik mij?
ko3n zegt
@scaglietti612: apexseals willen het nog al eens begeven
xiran zegt
@scaglietti612: dat is een gedeelte van het probleem. Het ligt veel dieper. Het gebrek aan compressie is een uitkomst van factoren.
Wat overigens ook niet helpt is dat de meeste garage’s er niet aan durven sleutelen.
scaglietti612 zegt
@xiran: en @ko3n bedankt voor de uitleg. :)
ruudbmw zegt
Hopelijk beter als de rx8..
pinut187 zegt
Laat hem maar snel komen!
mellie zegt
Ik zie em ook zsm komen ik vrees alleen de aanschafprijs