Voor de mensen die dachten genoeg gespaard te hebben voor de nieuwe VW Polo GTI kan ik alleen maar even zeggen; check je bankrekening of je écht wel genoeg hebt. Want hij is duuuuur!!!
Met dank aan de Nederlandse overheid natuurlijk. Dankzij het idiote BPM-stelsel betaal je in ons kikkerlandje al gauw een vermogen voor een beetje een leuke auto. Zeker als die auto ook nog een beetje een motor heeft, zoals de nieuwe VW Polo GTI. Dan belast de overheid je voor de uitstoot en dat kost geld. Veel geld.
De nieuwe VW Polo GTI is namelijk te krijgen vanaf 37.990 euro. Ik herhaal, de nieuwe VW Polo GTI is namelijk te krijgen VANAF 37.990 euro. Vanaf dus. Dat is een heleboel geld voor deze kleine snelle rakker. Zeker als je bedenkt dat je hem dan nog moet gaan aankleden.
BPM is de grote boosdoener
Het is dus de schuld van de overheid. Klopt, want als je bedenkt dat de nieuwe VW Polo GTI in Duitsland al te krijgen is voor iets meer dan 30.000 euro en in België voor rond de 32.500 van de hand gaat, kun je dat wel stellen. Om precies te zijn, voor elke Polo GTI vangt de overheid 8.349 euro aan BPM. Daar koop je bijna een nieuwe Dacia voor.
Maar zit de nieuwe VW Polo GTI dan wel een beetje ruim in zijn uitrusting? Mwoah, niet echt. Voordeel is wel dat je vanaf nu standaard Q-light krijgt, ofwel led-matrixverlichting. Die kon je op de vorige Polo GTI niet eens krijgen. Ook levert de 2.0 nu 207 pk in plaats van 200 en krijg je er een 7e versnelling bij in je DSG-bak. En als kers op de appelmoes krijg je ook climate control én parkeersensoren voor die stapel flappen.
Klinkt allemaal hartstikke leuk, maar voor iets simpels als keyless entry, stoelverwarming of dodehoekdetectie moet je gewoon bijbetalen. En Volkswagen kennende zal dat bij de Polo GTI ook niet goedkoop zijn.
Zei ik toch, de nieuwe Polo GTI is duuuuur!
Het is jammer, maar helaas. Een goedkope, nieuwe en leuke auto is in Nederland niet meer te doen. Daarvan is de Polo GTI een goed voorbeeld. En denk nou niet dat het alleen aan Volkswagen ligt, weet je nog de nieuwe Ford Fiesta ST (X) die we laatst lieten zien? Die concurrent is met 34.975 euro ook niet het koopje van de week.
Ben je toch benieuwd naar de nieuwe Polo GTI en wil je hem zelf misschien wel nóg duurder maken? Leef je dan uit in de configurator. We zijn benieuwd of het iemand van jullie lukt om hem boven de 55.000 euro te krijgen.
Succes alvast!
meetsysteem zegt
84.000 gulden. Jaja, ik weet het…
Robert zegt
@meetsysteem: ik ben ook een ouwe lul die nu, negentien jaar later, nog steeds af en toe euro bedragen omrekent… 😱
Ik herinner me nog dat de Golf 3 VR6 bij introductie in 1992 bijna 60.000 gulden moest kosten. De ophef was bizar.
meetsysteem zegt
Grappig dat in autotijdschriften van 40 jaar geleden mensen ook steen en been klaagden, dat de auto een melkkoe was en niet meer te betalen. 😆
meetsysteem zegt
De Polo II was er vanaf ongeveer 16.000 gulden en erg kaal en duur. ‘Somethings never change’ in goed Duits…
bernoulli zegt
Je kunt de Euro in 2021 niet omrekenen naar de gulden uit 2001. Nou ja, je kunt het het sommetje wel maken, maar er klopt feitelijk niks van door inflatie.
meetsysteem zegt
Zeker! Zie daarom de ‘disclaimer’ in mijn eerste reactie 😆
timt zegt
@meetsysteem: Maar ook in euro… moet je eens bedenken wat je bruto moet verdienen voordat je €37.000 netto overhoudt om dus een auto van 30k en 8k belasting te mogen kopen: €64.000!
rikus zegt
Het is eigenlijk al te gek voor woorden dat je een GTI aan moet kleden, maar goed, het kan. Je kunt er nog voor €20k bij aanknopen. Een beetje leuk aangeklede Polo kost je gewoon 40, 45 ruggen. 45 ruggen. Voor een f….n Polo. Fijne auto, daar niet van. Maar een nieuwe Volkswagen is zo langzamerhand een statussymbool (in bepaalde kringen is dat al zo) en het schiet zijn naam wel een beetje voorbij.
bernoulli zegt
Ik bestelde in 2012 een nieuwe Polo GTI. Met de hele optielijst aangevinkt. Die kwam op € 27.850,-.
Best hard gegaan.
PunicaOase zegt
Vind em echt heel lelijk, dus gelukkig is ie erg duur en ga ik hem niet/weinig zien :-P
karhengst zegt
Gelukkig krijg je wel een 2.0 en hebben ze er niet stiekum een 1.5 ingelepeld. Is hij überhaupt nog met handbak te krijgen, of krijgt NL enkel de automaat om de laatste BPM-Euro’s te schrapen?
vacano zegt
Dus een VW Polo GTI is in Nederland bijna even duur als een Ford Mustang GT met 490pk in Duitsland!
Dacht dat de Nederlandse regering bestond uit Rutte en Co maar lijkt mij meer Ali Baba en de 40 Rovers ,😂😂😂
auto62 zegt
@vacano: 225. 150 in tweede kamer en 75 in de eerste kamer. En dan heb ik het nog niet eens over ondersteunende mensen. Hoopte nog een tijdje geleden dat ze toch eens voor het voor het volk zouden kiezen, zijn toch volksvertegenwoordigers. Maar dat was ijdele hoop.
mashell zegt
Hun taak is niet alleen het volk te vertegenwoordigen maar vooral om het land draaiende te houden. Voor afschaffing van alle belastingen is gemakkelijk een meerderheid te vinden maar dan stort alles daarna wel snel in elkaar. Nederland is dichtbevolkt met al veel veel auto’s, autorijden goedkoop maken is daarom gewoon geen goed idee.
joosstra zegt
En om dan te zeggen dat er een serieuze auto voor je deur staat …. Voor dat geld kun je ook een leuke tweedehands Maserati Granturismo kopen.
mashell zegt
Maar die staat dan meestal niet bij je voor de deur maar bij Maserati specialist…
dalmore zegt
38k voor een niet volledig aangeklede polo. Ik heb er geen woorden voor..
een paar jaar geleden had je een zeer nette 2.0 station vol met opties voor <30k. Nu moet je bijleggen.. voor een vw.. een polo..
mashell zegt
Je hebt er geen woorden voor maar er is wel een woord voor: inflatie.
dalmore zegt
Ja inderdaad, een combinatie van (meerendeel) inflatie en (wat minder) een b-merk wat zich profileert als a-merk
piebepost zegt
Tel er 7 ruggen bij op en je rijdt een S60 met 455pk.
Ik zou nog eventjes doorsparen.
marcomanta zegt
@piebepost: ik ook.
marcomanta zegt
Niet kopen. Kies gewoon een EV…..
Beorn zegt
De prijs is belachelijk uiteraard, maar kijk ook even naar die foto van de achterzijde. 10 jaar geleden vonden we dat een suv. Ja ik ben ouderwets maar ik vind het zo lelijk al die hoge auto’s tegenwoordig.
dree16v zegt
Ondanks dat ik een gave auto vind, wie koopt dit nu nog?? Weinig vernieuwend en als je zoveel geld uitgeeft aan een auto lijkt het me zinvoller om voor elektrisch te gaan.
Johanneke zegt
Best wel hilarisch dat de GTI minder uitlaten heeft dan de 1.0 R lijn.
dracae zegt
Chipje.. je hebt nog altijd een hele snelle relatief onopvallende auto, die niet teveel overgewicht heeft..
Ik heb het geld er niet voor over, maar snap de lol wel.
Stijnson zegt
Ik zit net te koekeloeren op Autoscout24 en het verbaasd mij hoeveel Polo’s meer dan 30k kosten
Cuprafan123 zegt
6 jaar geleden kocht je daarvoor een rijk uitgeruste Seat Leon cupra, Golf GTI, Renault Megane RS, en nog veel meer leuke speeltjes… En allemaal rijk uitgerust. Ik mis die tijden…
dijan zegt
Cupra , in 2009 een nieuwe Seat cupra gekocht Wit met leder en schuifdak ,kostte toen al 41000 euro!
canon4ever zegt
Oh je ziet volgend jaar de lachgas/drugsdealertjes(meestal de allochtoontjes) met petje gewoon doodleuk achter het stuur van deze Polo GTI rond rijden hoor.
por100 zegt
Vroeger hield de popo je aan als je jong was en in een dikke auto rondreed. Nu moet de politie dus ook polo’s aan de kant zetten, voor een stukje onfatsoenlijke profilering. Best wel lullig voor die agenten: de sterke verhalen op de verjaardagen worden steeds zwakker …
ukbob zegt
@canon4ever: Yep. Het is een status symbool, vooral in dat sfeertje. Moet VW toch bijzonder blij mee zijn…
rogerzz zegt
Chris Harris zag al dat de prijzen van sommige auto’s van 1 generatie terug meer geld waard worden (m3/m4/RS3 oid) als de nieuwe uit is en tegenvalt.
Ik zit er ook aan te denken een relatief dikkere (tweedehands) auto te kopen voordat de prijs omhoog gaat. Een Audi S3 kun je voor 30k al wel de berging in rollen, en dat is toch een paar tikjes gaver. Die worden nog schaars zo..
mc96 zegt
Misschien moet je een GTI juist niet vol laden met extra’s. Het ging toch om het rijden?
henrie zegt
Ruim € 50.000 voor een aangeklede Polo… Zo bezien was mijn Yaris GR het koopje van de eeuw… :D
kniesoor zegt
Waarom zou je keyless entry willen, behalve om het het dievengilde makkelijker te maken ?
Waarom zou je stoelverwarming willen in een oto met stoffen bekleding ?
Waarom zou je dodehoekdetectie willen als je geen last hebt van een nekhernia ?
mpc007 zegt
Nog niet eens zo heel lang geleden was ~37 mille de vanafprijs voor de hot hatches uit het c-segment (golf gti, megane rs, focus st)
Visje66 zegt
Jaar of 10 terug?
Cuprafan123 zegt
En een cupra 5 deurs met DSG had je voor 35k. Met bijna alles opties 40k.
shicomm zegt
Van het geld dat dit kreng in de lease kost kun je ook een hypotheek scoren voor een bescheiden appartement..
Dan houd je naderhand iig nog iets over..
Wat zou de volgende generatie golf gaan kosten ? 50k ?
Dutchdriftking zegt
Toch ben ik wel eens benieuwd hoe deze GTI in de praktijk bevalt TOV de Golf 8 GTI. De Polo kon wel eens een beetje leuker zijn. Ook wat waard.
Alfarobert zegt
Ken je reclame nog van een man die zogenaamd door het portier van een Ford X-mas springt vanaf een duikplank? Ford X mas vanaf 19.950 euro. Zat te zappen op de tv,halfe minuut later zelfde reclame op RTL+ Ford X-mas vanaf 14.950 euro. Die was dus toen al 5000 goedkoper in Duitsland en da’s al een aantal jaren geleden