Nog voordat de teaser van Giugiaro’s nieuwe project goed en wel is doorgedrongen op de internets komen er veel interessanter plaatjes bovendrijven. Nieuw design, van de Italianen, voor Volkswagen. Twee waarschijnlijk elektrische concepten onderweg naar Geneve. Is dit het design waar VW de komende jaren naartoe gaat werken?
In het verleden bracht de innige samenwerking tussen de Duitsers en de Italianen ons de eerste VW Golf en Scirocco. Daarna heeft Italdesign Giugiaro nog heel veel werk verricht voor Lamborghini, Bugatti, Seat maar ook Fiat. Uiteindelijk werden ze verleden jaar praktisch overgenomen door VAG. Een voorteken van iets groots? Volkswagen weer minder saai? Kijkend naar deze schetsen lijkt het daar wel op.
Deze 3D schetsen zouden zijn ‘gelekt’ uit een Europese patentaanvraag. De kans is groot dat we we in Genève meer uitleg en beter beeld vinden.
Vooralsnog lijkt het om twee elektrische auto’s te gaan. Eén driedeurs hatchback die de (design) richting van de Golf 7 verklapt en een toekomstige Polo of “UP!”. De nieuwe Golf verwachten we helemaal tegen het eind van 2012, de UP! krijgen we eerder. Een iets scherpere UP! dan we tot nu toe voorbij zagen komen, nog steeds een tamelijk hoog stadsautootje. De nieuwe Polo zal het langst op zich laten wachten.
Apache zegt
Danku Guigaro :’)
love4sportcars zegt
saai, saai en nog eens saai
jackl zegt
@love4sportcars: Be prepared to be flamed! :D
Esprit_de_Flandre zegt
@jackl: Nog maar weinig flames. Waarschijnlijk is iedereen akkoord met @love4sportscars…
sir_smokalot zegt
@Esprit_de_Flandre: Of niemand neemt de moeite om te reageren.
alieh1990 zegt
@love4sportcars: helemaal mee eens! weer zo’n saai ding op de weg, bah!
Alpinaa zegt
Brera?
laurens324 zegt
@Alpinaa: idd de neus heeft er veel van weg, maar deze is iets strakker,
het productiemodel zal weer een copie^-paste worden van deze generatie
barney zegt
@Alpinaa: Zoek het wat lager; Honda Civic. Dat gekke tweede spoilertje aan de achterkant bijvoorbeeld of die gekke platgeslagen neus/grille.
Justawheelchairguy zegt
Het is inderdaad minder saai dan de auto’s de ze nu hebben, maar mooi is het ook weer niet te noemen.
Sm0keGun zegt
word er niet beter op …
Esprit_de_Flandre zegt
Niet zeer Volkswagenig. Niet mis, maar ook niet echt speciaal. Het zou eender welke badge kunnen dragen…
C220AMG zegt
@Esprit_de_Flandre: Rebadgen naar Fiat, nieuwe Punto dan maar, gezien ik ‘m daar verdacht veel van weg vind hebben!
Esprit_de_Flandre zegt
@C220AMG: Je vraagt er weer om hé: VergeliJkingSmonGool!!
Bij deze benoem ik de term ‘C220AMG’ tot synoniem van ‘vergelijkingsmongool’ :P
Maar idd, had dat ook al gezien, maar heb mijn mond gehouden om niet als een C220AMG over te komen…
C220AMG zegt
@Esprit_de_Flandre: Ja ik heb een titel hoog te houden en probeer een trend te zetten. In het vervolg heb jij ook de exclusieve rechten dit te zeggen!
Esprit_de_Flandre zegt
@C220AMG: Is genoteerd. ;)
Koenigsegg zegt
@Esprit_de_Flandre:
Normaal gezien ben ik ook nooit verheugd op de eersten die ergens een of ander model in zien, maar dit is zelfs voor mij een stap te ver. Dit is 100% fiat, maar geen volkswagen. Dus heerlijke bak, zij het dat de badge uit de verkeerde schappen gehaald werd.
Alwood zegt
@Koenigsegg: If you can’t beat them, join them? ;-) had Fiat ze Alfa maar moeten verkopen… denk ik…
mashell zegt
@Esprit_de_Flandre: juist heel erg VW. Het is Guigiaro, die heeft ook de Golf I gedaan. Ik vind concept 1 echt prachtig.
Esprit_de_Flandre zegt
@mashell: ’t Is niet omdat Giugiaro de Golf I gedaan heeft dat dit er zeer VWerig uit ziet. Of je moest bedoelen dat het er saai uit ziet.
Ja, cliché, VW = saai. Maar dit concept, sorry, ik vind het echt niet opwindend. Oubollig zelfs. Het lijkt wat op de concepten van eind jaren ’80 – begin jaren ’90.
Daarnaast zou ik het evengoed geloven moest er een, pakweg, Proton, Daewoo, of één of ander Chinees logo op staan…
Jipp zegt
het zier er gewoon fris uit, hier kan je niets op tegen hebben.
LaLancia zegt
Het is duidelijk te zien dat het vooral VW is die bepaalt hoe de auto eruit moeten gaan zien in plaats van dat Giugiaro dat zelf mag bepalen. Wat is hier nou verfrissend aan?
rfw1994 zegt
Vanachter is die eerste net een eerste gen focus. Maar ik ben het met love4sportscars eens, het is best wel een saai ontwerp. Zeker voor giorgetto.
ds3lover zegt
-edit: check, daar hebben we ook een tip-mail voor-
Alpinaa zegt
Van de achterkant net een VW UP :
http://4.bp.blogspot.com/_D_RRrIu8FXM/TH_rcao9i4I/AAAAAAAANb0/hEYsJoQfNKc/s800/Volkswagen+Up!+2VW+Up++2011.jpg
Atenza zegt
Vind het net een Punto van de zijkant. Beetje te voorbarig om dit de nieuwe Golf (richting) te noemen
C220AMG zegt
@Atenza: Hee VergelijkingsMongool, jou heb ik geen rechten verleend! :P (excuus, lees boven voor opheldering) :lol:
The360box zegt
De Golf 5-6 lijken praktisch op elkaar, alleen een beetje strakker, er moet echt een nieuw design gaan plaatsvinden dan wil het nog wel gaan lukken.
Freewarefreak zegt
Waar zijn de achterlichten?
mout zegt
@Freewarefreak: Ja, dat is nou de lol van LED. Als je zou willen, zou je ze zo in een gelakt of glazen oppervlak kunnen verwerken, dat je ze pas ziet als ze oplichten.
Maar dat willen de klanten (nog) niet. Denk aan de eerste generatie Maserati 4200, die van die smalle boomerang-strips had. Dat slikten Amerikaanse klanten niet, dus werd er bij de facelift aan die boomerang een groot rood vlak bijgenomen – en werd LED door een klassiek peertje vervangen.
Bij deze modellen zitten ze grotendeels in dat ‘handvat’ op de klep (klik ‘m maar groot). Richtingaanwijzers en derde remlicht waarschijnlijk in de zwarte strip rond het glas.
mout zegt
Even over die lampen: als zoiets het nu eens tot productie gaat halen, dan worden dit de eerste échte LED-lampen. Ik bedoel: je kunt in die grote bakken glas voorin je auto een LED-peertje hangen (Of Xenon, for that matter), maar die grote glazen bakken zijn nodig om de warmte af te voeren / de peertjes van weer en wind te beschermen, en soms om de lichtbundel te richten.
En dat hoeft dus niet meer met LED.
Net als in huis. Je kan een suf peertje uit je schemerlamp schroeven en vervangen door een duur LED-peertje, maar de echte toepassingen van LED zitten ‘m erin dat ze licht, klein en vlak kunnen zijn.
Wat dat geFiat betreft, dat vind ik wel meevallen hoor. Maar het zou niet zo vreemd zijn, want Fiat en Giugiaro hebben heel wat personeel van elkaar overgenomen, en op allerlei niveaus samengewerkt.
G-Ammo zegt
That’s a resounding NO!
Wat een lelijk ding… dan nog liever de Prius.
As_long_as_it_is_fast zegt
@G-Ammo: Dat kan je niet menen. :D
As_long_as_it_is_fast zegt
Toen ik de foto zag, voor ik het artikel las, was mijn eerste reactie: Scirocco! En ik zat er dus niet ver naast, in de zin van de grill/neus van de eerste concept. Concept 1 is zeker in orde, concept 2 is een absolute no go. Wat in godsnaam hebben ze met die achterkant aangevangen? :D
Imom zegt
Als ze zeer veel veranderen aan het ontwerp kan het wat worden.Is dit echt van Giugiaro,hij heeft ook de feeling verloren.
Thelis zegt
Dit zijn toch veel te grote designstappen voor Volkswagen. Volkswagen is niet zo van designrevoluties. Met de huidige snelheid van designwijzigingen is VW hier pas medio 2099 aan toe.
tarquesh zegt
@Thelis ik moet je gelijk geven. Ik ben een VW fan, maar ze zijn qua vormgeving in de tijd van Fred Flintstone blijven hangen.