De opper-SUV van Volkswagen komt zijn dikke neus in je gezicht drukken.
Het is eindelijk zo ver: de nieuwe Volkswagen Touareg is hier. Hoewel Volkswagen het voor de verandering voor elkaar heeft gekregen niets drastisch uit te laten lekken (goed, op deze na dan), konden we de vormen van de derde generatie Touareg al enigszins opdromen. Desalniettemin is het interessant om te zien welke weg Volkswagen nu precies inslaat met haar nieuwe bolide.
De focus ligt bij de nieuwe Touareg vooral op digitalisatie. Daarnaast zijn zowel de wegligging als het niveau van comfort op de schop gegaan en krijgt de SUV een veelvoud aan slimme assistentiesystemen.
Eerst even over die digitalisatie. Dankzij de toevoeging van een tweetal gigantische schermen in het interieur, hoopt Volkswagen de Touareg klaar te hebben gestoomd voor te toekomst. De zogenaamde Innovision Cockpit plaatst een 15″ infotainmentscherm in het midden van het dashboard. Hoewel dit betekent dat er dus niet twéé afzonderlijke schermen zijn, is het systeem groot en duidelijk genoeg om alle benodigdheden in te verwerken. Achter het stuur bevindt zich dan weer een 12″ scherm die volledig is in te richten naar de voorkeuren van de bestuurder. Gezamenlijk vormen ze één geheel, waardoor het in feite een groot scherm is. De Innovision Cockpit kan overigens nog uitgebreid worden met een head-up display.
Aan de buitenzijde is de nieuwe Volkswagen Touareg flink veranderd, al zal de schok niet enorm zijn, daar de auto verschillende designelementen deelt met wagens als de T-Roc. Dat gezegd hebbende zorgt de nieuwe Touareg wel voor een blijvende indruk, met name dankzij de enorme grille waarvan de chromen delen van zij naar zij lopen. Niet alleen dat, want hij is ook fors gegroeid. De Touareg is voortaan 4,88 meter lang, 1,98 meter breed en 1,70 meter hoog. Dit terwijl hij juist 106 kg minder weegt dan voorheen! De Touareg heeft zowel voor als achter LED-lampen en krijgt gespierde flanken om zijn aanwezigheid kenbaar te maken. Standaard 18″ velgen, uitbreidbaar tot 21″, helpen daar overigens ook een handje bij.
De Touareg is daarnaast leverbaar in drie verschillende trims, die ieder hun eigen draai geven aan de SUV. Atmosphere geeft de wagen allerlei houten interieurdelen, terwijl metaal en chroom juist de boventoon voert bij Elegance. Uiteraard maakt ook de R-Line zijn opwachting. Deze lijn geeft de auto, zoals gebruikelijk, een iets sportiever (en zwarter) sfeertje.
Onder de motorkap van de op het MLB-platform gebouwde Touareg komen in eerste instantie alleen geblazen 3-liter V6-motoren. Volkswagen laat de diesel nog niet gaan. De Touareg krijgt twee nieuwe V6 diesels, die respectievelijk 231 pk en 500 Nm en 286 pk en 600 Nm leveren. De enige benzinemotor, eveneens een V6, produceert 340 pk en 450 Nm koppel. Het drietal wordt later gevolgd door een 4-liter V8 diesel die goed is voor 421 pk en 900 Nm koppel. Tenslotte komt er een plug-in hybride, al zal deze aanvankelijk alleen voor China zijn.
De nieuwe Touareg krijgt standaard een achttraps automaat, evenals 4MOTION. Het vierwielaandrijvingsysteem kan het centrale differentieel op verschillende manieren vastzetten, waardoor het koppel handig verdeeld kan worden. Zo kan maximaal 70 procent van het koppel naar de vooras en zelfs 80 procent naar de achteras. Daarnaast kan de bestuurder nog allerlei instellingen aan het onderstel aanpassen middels 4MOTION Active Control.
Bekijk hieronder onze video.
str8six zegt
Word er niet warm of koud van. Groot scherm, dat wel.
wimof zegt
@str8six: D’as niet de bedoeling, bedoeling is je achter het stuur te krijgen en dan zal je moeten toegeven dat alles klopt en magistraal rijdt.
str8six zegt
@wimof: van wie moet dat?
wimof zegt
@str8six: Gewoon als antwoord op:word er niet koud of warm van.
viezefreddyw zegt
@wimof: Moeten toegeven dat alles klopt en magistraal rijdt? Op basis van wat?
wimof zegt
@viezefreddyw: Op een jarenlange ervaring met hun producten en de wetenschap dat ze zich nu ook weer overtroffen hebben, je zal het zien, maak eens een proefrit.
Bij de officiële voorstellingen volgde die altijd, kwestie van ons compleet te brainwashen en als toetje een vergelijk met de concurentie, best leuk.
rhellema zegt
@wimof: heb je er al mee gereden dan?
wimof zegt
@rhellema: Nog niet.
rhellema zegt
@wimof: ga je er één rijden?
str8six zegt
@wimof: heb regelmatig in het vorig model gereden maar vond dat nou niet een bijzonder indrukwekkende ervaring ofzo.
wimof zegt
@str8six: Ik hoop dat je niet met de 2.5l tdi hebt gereden.
Tonnie zegt
@wimof: de laatste keer dat ik in een vw zat was de slechtste ervaring met een auto tot nog toe. Het was een polo, dus misschien moet je minder verwachten, maar de stoelen waren kneiterhard (kon er nog geen uurtje op zitten), ik vond ‘m gewoonweg krap en ik ben zeker de grootste niet en verschillende functies vh infotainment werkten gewoonweg niet. Een polo uit 2014 met nog geen 25k op de teller. Dan is vw echt niet magistraal, zeker niet als ik in een aygo wel een rit van 15uur kan maken en er niet gebroken uit kom.
unknown234 zegt
@thijsj: Stoelen kneiterhard? Dan vraag ik mij af wat voor stoelen er in zitten. Rijd zelf wel eens een polo, maar niks mis met de stoelen.
In de audi/vw passat, beiden uitgerust met sportline pakket, dat zijn pas harde stoelen.
Maar ieder zo zijn ervaring natuurlijk, kan mij er niet echt in vinden.
Tonnie zegt
@unknown234: wellicht persoonlijke voorkeur. Gewoon de standaard gestoffeerde stoelen zaten erin. Ik was er niet weg van. Bij oudere/andere vw’s geen last van gehad overigens.
f40racer zegt
@wimof: Dus op basis van jóuw jarenlange ervaring moet hij toegeven dat die magistraal rijdt
viezefreddyw zegt
@wimof: Ik begrijp niet zo goed dat iemand op basis van jouw ervaring met een merk moet toegeven dat het magistraal rijdt en dat alles klopt. Een ieder ervaart dat op zijn/haar eigen manier en bepaalt dat op zijn/haar eigen manier.
lincoln zegt
@viezefreddyw:
Elke auto van na 1996 rijdt “magistraal” ..
Impotent gelul van een autoverkopertje dus ..
crosske zegt
@lincoln: ik rij in vrije tijd Mercedes W108 280SEL 4.5… da’s magistraal, zelfs zonder de luchtvering ? PS: Lincoln rijdt ook magistraal. Je doet je naam alle eer aan
lincoln zegt
@crosske:
Dit ding weegt anno nu ook dik 2 ton !!
En zuipt hetzelfde als onze ouwe grafbakken ..
Lekkere evolutie ..
wimof zegt
@lincoln: Hoe oud ben je? Bij mij kon je het zien op mijn profiel.Je kent mij niet, weet niet wat ik doe en toch moet je altijd denigrerend doen.
Hopelijk komt de dag dat al je kwetsende opmerkingen recht in je figuur terechtkomen.
Donstil zegt
@wimof: Zal wel iets te compenseren hebben. Geen aandacht geven dan druipen ze vanzelf af.
lincoln zegt
@wimof:
Standaard auto van een standaard fabrikant met een standaard aandrijflijn ..
“Magistraal” is wollig gelul ..
Livery Heritage pedigree drivability normen en waarden Yes we can ..
wimof zegt
@lincoln: ik heb graag met mijn 4 Amerikaanse wagens gereden.
Vroeger verdeelde we Jaguar en ondanks alle problemen , als ze reden deden ze dat ook heel statig.
Mijn compleet binnen en buiten gekeerde Citroën DS ’67 doet dat ook.
Telkens als VW aan bod komt lijkt hetb steeds of ze niets kunnen, en dat is zeker niet waar.
En als Herta in de supermarkt magistraal op hun verdomme slechte ham mag plakken, dacht ik mag ik dat ook.
lincoln zegt
@wimof:
Elke auto die nieuw op de markt kont is “magistraal” .. maar blijkt onder aan de streep gewoon een auto waar je mee in de file staat te wachten op nix ..
Of het nu een alom geprezen Giulia of GT86 is of deze mastodont ..
Deze auto spreekt dan het minst tot de verbeelding ..
Op autoblog komen de meesten toch niet verder dan koplampen en velgen ..
Trek het je dus niet teveel aan ..
sleurs zegt
@lincoln: oh,1996 was het kantelpunt. Ik dacht altijd 1997…
wimof zegt
@sleurs: Dank u.
peug206 zegt
@wimof: ik hoop toch echt dat de kachel het wel warm kan maken of koud.
cloverleaf zegt
@wimof: dat zou dan de eerste VW zijn die “magistraal” rijdt. En tevens de eerste SUV..
wimof zegt
@cloverleaf: Toen ik magistraal schreef maakte ik me de bedenking, t’is geen BMW is zal wat kunnen verwachten.
Dus.
cloverleaf zegt
@wimof: que?
wimof zegt
@cloverleaf: ik wilde eens serieus zeggen dat VW heel ingenieuse wagens kan bouwen.
cloverleaf zegt
@wimof: ok. Wat is hier innovatief en / of ingenieus aan dan? Het zal best een prima auto zijn die kwalitatief redelijk in elkaar steekt maar echt innovatief kun je een paar schermpjes toch niet noemen.
wimof zegt
@cloverleaf: Rij ermee, je zal merken dat dit wel echt kwaliteit is.
cloverleaf zegt
@wimof: nee dank je…
cloverleaf zegt
@wimof: nee bedankt
wimof zegt
@cloverleaf: Doe het toch maar, zo te horen heb je al jaren iets gemist.
mikje90 zegt
@str8six: dat hebben heel veel nieuwe auto’s. Dus wederom weer gaat de innovatie prijs niet naar VW.
vagtroep zegt
@str8six: en alweer kerstverlichting
misterdrogba zegt
Lekker interieurtje, alleen konden ze wel wat meer doen met het stuurwiel. Alsof ze het rechtstreeks uit de Golf 7 hebben geplukt.
mashell zegt
@misterdrogba: en wat moet je anders doen met een stuurwiel voor een duurdere wagen dan? Meer knoppen, dikker, vierkanter? Het lijkt me dat een stuurwiel een bepaald optimum heeft aan dikte, aantal knoppen, afmetingen en dat het dan voor elk formaat auto en prijs eigenlijk hetzelfde is.
misterdrogba zegt
@mashell: gewoon een andere design. Is niet zo moeilijk toch? Het is uiteindelijk wel een belangrijk element om de bestuurder het gevoel te geven dat hij een top of the range VW rijdt.
mashell zegt
@misterdrogba: is dat zinvol? We hebben hier een tjdje geleden een artikel gehad over de stuurwielen van de nieuwe Mercedes A-klasse waarin het als positiefpunt door Mercedes werd aangedragen dat het topmodel het stuurwiel uit de S-klasse was. In een BMW X5M krijg je ook hetzelfde M sport stuur als ik in mijn 1 serie heb. Ik denk dat de verwachting wat te hoog is. En daarbij doet VW hier al meer dan andere fabrikanten, dit stuur heeft een chroom omlijsting waar het in een Golf in pianolak is.
bitd zegt
@mashell: en in de 7 serie heb ik precies hetzelfde gevoel als bij deze VW: zo’n debiel lomp plastic voorwerp voor je neus, ziet er cheap uit.
doublechevron65 zegt
@misterdrogba: dat stuur heeft me geheel in verwarring gebracht, dacht het de 25e Golf Facelift was
porschepdk zegt
Leuk op die duffe badge na
E34M5Touring zegt
Vind het front een beetje druk zo. Verder wel een nette bak!
roberto zegt
Tja, niet lelijk maar ook niet bijzonder fraai. Had iets meer gehoopt dat hij op de nieuwe Tiguan leek, met een R-line pakket vind ik dat een bijzonder fraaie auto! Moet hem maar is in ’t echt zien.
Ergens had ik gehoopt dat hij nog steeds dezelfde pook had als de eerste generatie Touareg, zo’n vliegtuig pook voor je gevoel, gewoon omdat het kan.
dirkv zegt
Fraaie SUV die nog enigszins “normaal” is. Met zo’n V8 diesel zal die wel aardig goed van zijn plek komen. Ben benieuwt om hem in het echt te zien.
shadowbroker zegt
Gewoon weer zo’n saaie vw. Ziet er niet eens dik uit.
klaaspolinder zegt
Geen zevenzitter?
dondeboer zegt
Nee, niet mijn auto.
str8six zegt
@dondeboer: ook niet mijn winkel, vriend
raoufff zegt
Wanneer komt de V10 diesel versie in de dikke-middelvinger edition?
ikleesookoverautos zegt
@raoufff: wanneer Spyker het nieuwe model op de markt brengt.
Jochempie zegt
Wauw! Jongens! Wat geweldig! De nieuwe Touareg! Ben je zeventig? Heb je een bootje? Kopen dan!
w0o0dy zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
w0o0dy zegt
@w0o0dy: censuur… Triest..
w0o0dy zegt
@w0o0dy: 16 mensen vonden het geen nutteloze bijdrage
sulobb zegt
@w0o0dy: 23 inmiddels…en vraag me echt af wat ze en waarom ze het censureren?
blacksquad zegt
Vind dat Tesla scherm van 3 jaar oud innovatiever en beter werken dan dit! Daar viel iedereen eerst over maar gaat gegarandeerd overal in geintergereerd worden! Desalniettemin lijkt deze touareg mij een geweldig auto!!
mart144 zegt
@blacksquad: hoe weet je nu al dat het scherm van Tesla beter werkt?
blacksquad zegt
@mart144: Video van Wouter.
trustmeiamanengineer zegt
Wat een wagen zeg! De wereld is een betere plek geworden nu we massaal een nieuwe Touareg kunnen aanschaffen.
RiKe zegt
De uitstraling van “saai” is in overvloed aanwezig bij deze auto.
alex1589 zegt
Dit ding ziet er zo goedkoop uit, word er bijna misselijk van. Waarom zou je dit verkiezen boven een Q7 die net ff iets meer kost maar wat maakt dat in deze prijsklasse nou precies uit? Nu rijd je in een uitgerekte Passat… Inclusief geweldig lelijke gril.
mashell zegt
@alex1589: smaken verschillen. Deze vind ik stoerder en stukken minder lomp dan een Q7.
mstiic zegt
Schuin van achter lijkt het wel een bmw audi mix
st220 zegt
Wat een Q7 kopie….. *zucht*
rickross zegt
Kruising van de q7 en koleos
bencae zegt
He een goedkopere Q7! Das handig
coubie74 zegt
Supersaaie auto :-(
Alleen met de 1e generatie heeft Volkswagen een Touareg weten neer te zetten waarvan ik dacht: imposante wagen.
EdGaR zegt
Hm mooie auto geworden, maar geen elektrische variant? Had dat stiekem wel een beetje verwacht. Het is 2018 VW, kom op!
toyotafortuner zegt
Voor een wagen van dit kaliber, vind ik t maar een soft ogende bak. T enige leuke eraan is die V8 diesel
eirmakk zegt
Lekker fris interieur. Had eerlijk gezegd een beetje zelfde interieur als elke andere vw verwacht. Maar eindelijk is een mooi volkswagen. Plus veel voor deze mooie auto.
kukuk zegt
Top!
SimonMc zegt
Geen V10 diesel? Jammer.
jorden zegt
Ben ik nou gek of oogt die R-line juist als de schrale instapper?
berlinetta zegt
@jorden: Ik moest ook even 2x kijken wat dat nou voor een uitvoering is. Ik vind de blauwe ook beter uit zien. De R-line lijkt veel plastic te hebben.
OT: ik vind het geen verkeerde SUV, maar ik ben er ook niet weg van. Gewoon een nette SUV, niet meer en niet minder.
Dinky_Toy zegt
@jorden: R-line m’n reet, is exact dezelfde bumper partij minus een paar stukkies chroom plastic en plus twee stukkies hoog glans zwart plastic op de hoeken….. hoeveel durven ze daar extra voor te rekenen??
jeroenwz zegt
Wow. 3 topics over één auto in minder dan twee uur!
Heten jullie vanaf nu VAG-blog?
creaminator zegt
Het opper VAG Serieus Uilskuiken Voertuig heet ATLAS.
karhengst zegt
De Touahek, als je dat front zo ziet.
allesmetturbo zegt
Het lijkt wel erg chinees.
Heel mooi zo’n groot scherm, maar kan het lettertype ook ingesteld worden?
Mensen die geen leesbril ophebben en dat wel nodig hebben hebben er dan nog niets aan.
Deze vw is mij wat too much met zo’n scherm en dat chinese uiterlijk. Doe mij toch maar de golf r
ikleesookoverautos zegt
@allesmetturbo: De Chinese markt en de Amerikaanse markt zijn toch wel de grootste afnemers van dit ding. Vandaar al dat chroom op de voorkant.
utregcity zegt
Gaap.
peekaas zegt
Mooie wagen!
thomasthomas zegt
Vroeger ging het om de V10 TDi en hoe dik die was, nu een half uur gezever over het LCD scherm. Als ik dat wil koop ik wel een iMac 4k.
elemento zegt
Lijkt meer op.audi pikes peak van q7 demo 2003 dacht ik…. en mooie stuurtje van golf erop… verder zit hij wel mooi. Uit
doublechevron65 zegt
Kinners… het blijft gewoon een VOLKSwagen van de erven van…
sjeemsbond zegt
Knappe auto. Waarom zou iemand nog een Q7 kopen. Ding volstaat prima en zeker in het vlakke Nederland.
ikleesookoverautos zegt
Teveel chroom aan de voorzijde en de achterkant is net een Q7. Lijkt wel voor de Amerikaanse markt gemaakt te zijn.
Edge zegt
Het is gewoon een hele degelijke auto. Niet mooi genoeg om een nekkendraaier te zijn, en ook niet lelijk genoeg om braakneigingen op te wekken. Eigenlijk heel neutraal, en dat is precies wat je van een Volkswagen mag verwachten.
Het interieur ziet er eveneens
barry355gtb zegt
Bij het bekijken van de foto’s bekroop me het gevoel dat het weer een Audi is. Saaie bak zo van binnen en buiten toch?
SummerSky zegt
VW durft wel: 3 dieselmotoren en maar 1 benzine. Wordt lachen om nu een V8 diesel te kopen voor een ton, en dan te kijken wat er na 1 jaar nog van de waarde over is, als je met je diesel geen enkele stad meer in mag. Je kan de euro’s elke minuut horen branden….
mwodan zegt
Mooi, een VW-interieur met enige vorm van flair. Da’s nieuw.
isleofman zegt
Dikke motoren zeg! Ik had wel een geblazen 4 cilinder verwacht maar mooi dat het zo nog kan!
hollandbest zegt
Geil ding jammer geen 4 cilinder, want die 6 cilinder is niet te betalen in NL
kennone zegt
@hollandbest: en de 4cilinder wil je wel!!.. Koop dan een hele dikke Tiguan als je een 4cilinder wilt. In dit formaat hok hoort minstens een 6 cilinder
hollandbest zegt
@kennone: tja het liefst heb ik er een V12 in, maarja BPM
730ld zegt
Autoblog, is dit de vernieuwde Tiguan Allspace?
wernerv8 zegt
Best mooie wagen op het front na. Vind ze een beetje depressief de wereld in kijken die nieuwe vw’s
kennone zegt
Wat fijn om te lezen dat niemand wakker ligt dat de hybride niet deze kant op komt????