Ja dames en heren, de nieuwe Volkswagen Passat heeft een prijs.
Ford, Opel, Renault, Citroën, Toyota… allemaal geven ze er de brui aan in het D-segment. Zo niet Volkswagen. Zij geven het ooit zo succesvolle segment nog niet op en kwamen eerder dit jaar met de gloednieuwe Passat op de proppen. De sedan is helaas gesneuveld, maar we mogen blij zijn dat Volkswagen nog een ouderwetse stationwagen maakt.
De vijfde generatie Passat staat in maart pas bij de dealers, maar je kunt ‘m nu wel alvast bestellen. Dat betekent dat we ook de prijs van de nieuwe Passat weten. Je hebt ‘m vanaf €48.990. Ja, dat is een hoop geld, maar de vorige Passat Variant was er sinds 2021 ook niet voor minder dan 47 mille.
Voor het genoemde bedrag krijg je de Passat 1.5 eTSI. Net als de vorige 1.5 TSI levert deze 150 pk, maar hij is nu zuiniger dankzij mild hybrid-techniek. Naast de 1.5 eTSI is er ook een plug-in hybride, de 1.5 eHybrid. Deze levert 204 pk en is slechts €1.000 duurder. (Er komt later nog een tweede versie van de PHEV die 272 pk zal hebben) Je moet alleen tot maart wachten voordat je deze versie kunt bestellen.
Je krijgt standaard de naamloze uitvoering, met lullige 16 inch velgen en stoffen bekleding. Wel krijg je standaard een achteruitrijcamera, parkeersensoren, adaptive cruise control en climate controle met twee zones.
Wat de concurrentie betreft: is die er überhaupt nog wel? Jawel, Mazda, Peugeot en Volvo zijn nog actief in het D-segment, zo lang het duurt. En uit eigen huis heeft de Passat natuurlijk nog concurrentie van de Superb.
- Skoda Superb Combi 1.5 TSI (150 pk): €40.990
- Peugeot 508 SW HYbrid180 (180 pk): €46.650
- Volkswagen Passat 1.5 eTSI (150 pk): €48.990
- Mazda 6 SportBreak SkyActiv-G (165 pk): €49.840
- Volvo V60 T6 AWD plug-in hybrid (350 pk): €56.595
Je verwacht het misschien niet, maar de nieuwe Volkswagen Passat is geen prijspakker. Met de Skoda Superb Combi heb je een aanzienlijk betere deal. In de nieuwe Passat heb je wél meer ruimte, dat moet gezegd worden. En vergeet niet: als je even wacht tot maart heb je voor 1.000 piek extra een versie met 204 pk.
Zelf een nieuwe Passat samenstellen? Dat kan in de configurator van Volkswagen!
lekkerlinksrijden zegt
Als je voor een elektrische Zweed/Chinees van 4.20 meter met amper ruimte op de achterbank 45K mag betalen( beetje leuke uitvoering) valt dit wel mee toch? Ja, ik weet dat de operationele kosten hoger liggen, maar daar krijg je heel veel ruimte voor terug
Johanneke zegt
Ik vind het niet meevallen. Want in Nederland zijn de prijzen van ICE auto’s gewoonweg bizar. Zeker de 150pk versie. Die snellere is dan wel fijn, voor maar 1000 piek extra. Geeft vooral aan hoe bizar de belasting is op niet oplaadbare voertuigen.
Motomoto zegt
Meer dan twee keer zoveel pk in de Volvo en dan meteen een auto waar je naar blijft kijken. Prachtwagen! Dan graag wat extra geld neerleggen ten opzichte van dit afzichtelijke stuk Duits onvermogen.
chrisvis zegt
Geraken ze de golf 8 aan de straatstenen niet kwijt omdat de voorkant niet lekker smoelt…voorzien ze de passat met bijna net hetzelfde lelijke snoetje. Doe mij dan idd maar de superb.
drtim zegt
Mee eens
Robert zegt
Het prijsverschil met halfbroer Superb is 8 mille; vanuit het perspectief van de Skoda is dat bijna 20%. Ouch! Dat verschil is wel érg groot zo… Ook de Superb wordt volgens mij pas vanaf maart 2024 uitgeleverd aan de early adopters.
a_buis zegt
Mooi dat ze ermee doorgaan, jammer van dit design. Alles moet gladder en groter. Scherm brrr. In een model3 ok, andere filosofie maar in een old school combi is het toch niet fraai.
rsedje zegt
Als je hiervoor gaat neem ajb de plug-in versie en niet de 1.5 eTSI. Geldt trouwens voor alles in de VAG stal.
ukbob zegt
Waarom?
(Oprecht benieiwd)
Ben veel op weg, per dag 200km heen en terug.. heb dan waarschijnlijk meer aan de 1.5 dan de plug-in toch?
rsedje zegt
De combinatie 1.5 eTSI met DSG is een erg ongelukkige in het dagelijks verkeer. Automaat in drive veel te sompig (te) late reactie op het gas. In sport beter met optrekken maar te hakkerig voor normaal gebruik (afremmen op rotondes etc.) Loopt wel relatief zuinig, maar is geen pretje om mee te rijden. Spreek helaas uit ervaring(Q3).
vopo zegt
Zelf 1,5 jaar in de Superb gereden met de 1,5 motor en DSG bak maar prima auto hoor.
AudiRS zegt
@rsedje. Even naar een goeie chipper voor motor en bak. En je wil niet meer anders.
gilettelubbers zegt
Misschien toch even terug naar de dealer met je Q3. Ik rijd al een aantal jaar dezelfde aandrijflijn in een Leon en herken dit eigenlijk niet. Vind het echt een prima en fijn rijdende aandrijflijn.
rsedje zegt
Grappig om te lezen dat jullie ervaring zo anders is, zelfs bij de dealer konden ze alleen maar beamen dat dit geen gelukkig huwelijk is in de auto. Wellicht wat meer voorbehouden aan de Q3 dan aan de andere modellen? Chippen helaas geen optie want private lease ;) Nog een paar maandjes uitzingen en dan koop ik mezelf wat anders.
Dutchdriftking zegt
Doe mij de uitgaande maar, deze oogt wel heel Chinees.
topcom zegt
Wannneer is de hybride versie te bestellen?
machielvdd zegt
In maart, zie artikel ;)
Elise zegt
Wat is dit toch een zouteloos en nietszeggend design. Witgoed op wielen. Zozeer dat het woord ‘design’ eigenlijk al niet meer van toepassing is.
rollingstoned zegt
Ach ja. Tegenwoordig noemen ze alles design, zelfs de meuk die ze bij Leen Bakker verkopen…
Richmond zegt
Is dat ooit anders geweest bij Volkswagen?
por100 zegt
In Duitsland is de vanafprijs voor de Passat 39.995,-
De nieuwe Superb is lastiger vergelijken, maar komt op ongeveer 43K in Duitsland
Fijn weer, die Één Europa gedachte bij de kassa.
Richmond zegt
Hoe is de superb duurder?
por100 zegt
Ja vroeg ik mij af, maar mogelijk zat er al een extra pakket bij die superbedankt die niet op de passat zat. Had geen zin om dat helemaal uit te zoeken, want ik ga die hele auto toch niet kopen.
gilettelubbers zegt
Zou zoiets ook nog een gunstig effect op de fiscale waarde hebben bij het invoeren?
por100 zegt
Neem aan dat je het vraagt ivm bijtelling? Volgens mij pakken ze dan de fiscale waarde van een vergelijkbare nederlands geleverde auto.
dree16v zegt
Pff geen knappert, dan toch veel liever een Superb die je voor hetzelfde geld dik kunt aankleden.
AudiRS zegt
Wat een ontzettende zaaddodende auto. Zelfs een Superb smoelt veel beter.
raoufff zegt
Jammer, geen TDI
por100 zegt
in Duitsland kost de 2.0 tdi 48.500,- …
dolledries zegt
Zo. Die laten we staan. Niet allen om de prijs ..
intimrasiert zegt
Het lijkt oprecht een halfgare poging van een Chinese fabrikant om een Passat-kopie te tekenen. Maar dit is gewoon realiteit – bizar.
Yussie zegt
Ik vind de Passat steeds meer op de Toyota Camry lijken. Wat imo een grote plus is want de Passat is nooit een mooie auto geweest naar mijn mening…
Ik zou toch eerder voor de Skoda Superb gaan of zelfs de Octavia!
haroldt zegt
Wenig uitstraling. Ben benieuwd hoe in het echie uitziet.
flatoutmarten zegt
Heeft VW zijn ontwerpafdeling opgeheven? Dit ontwerp doet me denken aan Mitsubishi, Opel, Mazda, maar heeft geen enkele visuele verbinding met de vroegere Passats. Ziet eruit als Chinese bling.
Dakhaas zegt
Poah. Wat een treurnis.