Een vierkante doos met vier wielen, de nieuwe Volkswagen Atlas is gelekt.
Welke kant beweegt het design van auto’s op? Van ronde vormen lijken we over te gaan naar strakke vormen. Denk aan de huidige generatie BMW M2 of de Hyundai Santa Fe. Auto’s met een erg strak voorkomen. Hetzelfde staat de nieuwe Volkswagen Atlas te wachten, zo blijkt uit deze gelekte plaatjes.
Hier in Nederland is de Atlas niet heel relevant. Wij kennen de Touareg als het grootste model. In de Verenigde Staten, waar groot, groter, grootst het credo is, hebben ze de Atlas. Een nog ruimere SUV boven de Touareg. Desalniettemin delen we deze gelekte Volkswagen Atlas met je, want wellicht komt dit design wel naar toekomstige modellen van het merk. Dus ook relevant voor Nederland, op termijn.
Teramont Pro
De oplettende lezer ziet op de achterkant geen Atlas staan, maar Teramont Pro. Dat klopt. In feite is dit de Volkswagen Teramont Pro, een auto voor de Chinese markt. In het Aziatische land is dit model verkrijgbaar via de SAIC-VW joint venture. Wij westerlingen kennen het model echter als de Atlas en dit is de nieuwe.
De foto’s zijn gelekt via het Chinese ministerie van Industrie, Informatie en Technologie. Het meest opvallende aan dit design zijn de lichtunits. Ze zijn nogal aanwezig vormgegeven. De onderzijde van de achterkant doet mij een beetje denken aan de Range Rover Velar, als je het over de vorm hebt tenminste.
Het is zeker niet zo boxy als de auto’s die ik omschreef in de intro van dit artikel. Wel zijn er duidelijk minder rondingen aanwezig. De gelekte afbeeldingen van de nieuwe Volkswagen Atlas, eh Teramont Pro, laten alleen het uiterlijk van de SUV zien. Het interieur is nog een verrassing.
Met deze gelekte foto’s zal een daadwerkelijke onthulling niet lang meer op zich wachten. Mik op een presentatie later dit jaar. Wel modern, niet spannend. Een echte praktische Volkswagen met een modern snoetje, zo lijkt het.
Allison Burgers zegt
Goed nieuws voor soccermoms. Voor Europa niet relevant.
verdebosco zegt
Dat VW nog steeds, bijna 10 jaar na dieselgate, in mineur is zie je ook aan dit ontwerp af. Rationeel en ongetwijfeld kostentechnisch een goed ontwerp. Maar geen enkele bezieling. Geen Up!, XL1 of Golf IV is te bespeuren in dit model. Hoe maak je dan het broodnodige verschil met de heftige -Chinese- concurrentie? Een concurrent (50+ bedrijven) die lage kosten en een redelijk ontwerp al aanbiedt, maar geen bezieling toont. Op die bezieling had VW het onderscheid kunnen maken. Helaas, men is nog aan het navelstaren, suboptimaliseren en schrapen.
't Peugje zegt
De iD.7 voldoet wel aan die criteria in mijn ogen. Dit lijkt dus een bewuste keuze te zijn, maar ik ben het met je eens dat dit het minst inspirerende design is dat ik gezien heb in 2024.
pietertje123 zegt
Hee! Een Outlander! Ontwerp 2010 strakgetrokken en bijgevijld.
Hoop dat ze van het interieur wel wat moois gemaakt hebben?
Robert zegt
Nou, dat was ook het eerste wat in mijn gedachten opkwam. Wat een ontiegelijk ‘vlees noch vis’-ontwerp…
Dutchdriftking zegt
Spiegeltje spiegeltje aan de want, wat is het grootste spookhuis van het land?
Allison Burgers zegt
Spiegeltje, spiegeltje aan de want en je ziet jezelf in je koude hand.
't Peugje zegt
Wel makkelijker dan een handschoen, bij een want heb je meer oppervlakte op de spiegel op te plakken.
harrie zegt
Mooi aquarium aan de voorkant, handig als je een chinese wet market ondernemer bent.
mashell zegt
De 80s equalizer of zo je wilt Tetris look in de achterlichten is wel leuk gedaan, voor de rest laat maar.
pomoek zegt
Lek onmiddellijk dichten wat mij betreft en voor altijd vergeten.
V8Vantage zegt
Qua design gaat heel autoland back to the 80’s.
dolledries zegt
Zo, dat is lelijk