Kijk maar even goed: zo strak als deze Impreza Sedan Concept gaat de nieuwe Subaru Impreza er namelijk never nooit niet uitzien. Nooit. Niet.
Natuurlijk, we weten het: concept cars zijn bedoeld om een designrichting te testen. Het zijn uitvergrootte, dramatische weergaven van wat we over een poosje in een grauw grijs jasje op straat zullen aantreffen. De reden: u bent hier niet klaar voor. Dit is veel te dramatisch en u gaat het niet kopen. Maar tegelijkertijd is het frustrerend voor de enkeling die wél klaar is voor dit soort toffigheid, want zij moeten nog jaren en jaren wachten tot er iets vergelijkbaars te krijgen is. En tegen die tijd heeft hun smaak zich ook alweer doorontwikkeld tot wat dán de toekomst is.
Subaru is koning in het maken van ultradikke concepts die tegenvallen in productievorm. Weet u de WRX concept nog? Werd dit. Weet u de Legacy Concept nog? Het resultaat was grijzer dan grijs. Weet u de BRZ STi Concept nog? We wachten nog steeds…
Maar goed, na de hatchback concept is er nu dan ook een sedan concept van de Impreza. Het spannendste nieuws zit wellicht onderhuids: Subaru heeft namelijk met de onthulling van dit concept laten weten dat het definitief over gaat stappen op één platform voor alle auto’s. Zoiets als het MQB van Volkswagen, zeg maar. Slim van Subaru, maar wij willen gewoon superbrute Impreza’s met veel power!
robage zegt
Er is voor mij maar 1 mooie lijn voor een subaru: recht en vierkant met een grote spoiler achterop! Zeg maar modelletje 1997/1998
gtr34 zegt
@robage: zoals de 22b sti, toch vond ik de sti’s uit 2005/2006 ook mooi om te zien..
robage zegt
@gtr34: Ja helemaal gelijk! Maar daar begon het zeg maar! Kreeg je alleen nog een model daarna met die kikker ogen, dat was dan weer jammer! Vanaf 2005 was die weer lekker dik!!
swid zegt
@robage: Dju had ik toch die andere moeten nemen….
Bugeye noemen de Subaru rijders dit model trouwens.
desjonnies zegt
@robage:
GC 8 voor intimi
rocky zegt
Ik zou het ook erg jammer vinden als het productiemodel weer saai wordt… Maar tegelijkertijd heb je wel gelijk met je thesis, @casperh
gertjan2012 zegt
Ik ga dan ookk niet op dit bericht reageren, ik herhaal , niet reageren
jerommeke zegt
@gertjan2012: be strong man, be strong!
eklasse zegt
Het gekke is dat de concepts van Subaru geeneens zo heel onrealistisch zijn zoals bij veel andere merken.
Bovenstaande zou bijvoorbeeld met minimale aanpassingen zo de showroom in kunnen. Waarom Subaru er altijd een begin jaren 90 retro uitvoering van maakt is mij een raadsel.
Ram-G-maN zegt
@eklasse: Gezien de packaging kan een dergelijk ontwerp nooit praktisch zijn voor Europese markt bij gelijke platformgrootte. Een gemiddelde Japanner past er nog wel in, maar zelfs hij/zij zal het gevoel hebben krap te zitten. Als het afgebeelde exterieur zou schalen naar 110% zou je als Europeaan nog wel inpassen, daardoor groeit de wielbasis wel.
scottishcarspotter2000 zegt
Volgens mij is Subaru de weg kwijt… De Impreza moet gewoon een knalharde rallywagen voor de straat blijven
rob5nismo zegt
Ik krijg er een ford mondeo gevoel van
Design_Driven zegt
@rob5nismo: Meer Acura dan Ford wat mij betreft
gieltj zegt
Man man man, dit is toch gewoon schandalig om de naam Impreza te dragen? Impreza’s moeten in mijn opzicht gewoon lekker turbo geblazen, vierwiel aangedreven sedans zijn met een goede achterspoiler en een uitlaat waar dat heerlijke geluid van de boxer motor uit komt!
Natuurlijk waren er ook normale Impreza’s met een 1.6 gl blok ofzo, maar dat vond ik ook niet kunnen :)
miataman zegt
@gieltj:
Omdat steeds minder consumenten zitten te wachten op ’n Sjonniebak?!? En ach een beetje JDM-liefhebber weet de weg naar de tjoenert wel te vinden ;-)
ihrte zegt
Jongens jongens.. Subaru produceert al jaren Impreza’s zonder spoilers, turbo’s en powerrr.
pomoek zegt
Deze zou zo kunnen worden gebouwd, zo extreem is het allemaal niet.
stfu zegt
Voor mijn gevoel is de huidige Impreza er pas net?
mashell zegt
@stfu: volgens mij is de huidige Impreza al sinds 2012 niet meer in Nederland te koop.
stfu zegt
@mashell: oh ja, bedoel de WRX.
vondudenstein zegt
Godver. Nu moet ik weet terugdenken aan die vorige concept. Oud zeer. Hoe kan het toch dat een bedrijf instaat is min of meer de vetste sedan ooit te maakt en vervolgens weer zon oersaai ding produceert. Dus ja, vertrouwen is niet heel groot.
Zonde. Kijk nou hoe eerder Kia en recent Mazda ineens weer met frisse designs kwamen/komen.
Dutchdriftking zegt
Maak dit nou gewoon, het ziet er goed uit, en het is absoluut niet over de top. Gewoon door komen met dat ding!
mashell zegt
Subaru is het nieuwe Saab. Die hadden ook de meest fantastische conceptcars die geen enkele relatie met productie modellen hadden.
rouly zegt
ik dacht bij het zien van het plaatje dat Opel een hybride Insignia had gepresenteerd…
clarkson zegt
Kunnen we subaru niet beter vergeten? In ieder geval hier in Nederland. Ze verkopen nog geen 1000 auto’s per jaar. En om nou te zeggen dat de auto’s mooi en spraakmakend zijn de laatste jaren. Muah ik ben er geen fan van.
miataman zegt
Prachtig! Kan zo in produktie genomen worden, wat mij betreft. Ze hebben duidelijk in de keuken van Mazda gekeken & dat is zeker geen belediging!
Maar helaas durft Subaru nooit echt mooie designs in produktie te nemen, blijkbaar denkt men een beetje a la Volkswagen & Toyota; zo’n saai mogelijke auto’s bouwen voor de massa. Met als gevolg dat ze te ver doorschieten in saaiheid & ze amper verkocht worden :-( Zonde, aangezien Subara technisch gezien & wat betrouwbaarheid betreft zeer goede auto’s bouwt!
cpp1 zegt
Laten we het idd hopen van niet, dit is 3 keer niks!
yupyup zegt
Jammer, zou de eerste mooie Subaru zijn
jeweetnietwieikben zegt
Verander de velgen en de kleur in de kleur blauw en is hij ready for sale :D Subura. Toon een keer ballen en laat deze in productie gaan , dit ding is gewoon freakins gaaf !
vroaaar zegt
Afgezien van de vraag of dit nou een echte Impreza is, is deze concept natuurlijk niet zo extreem als je soms bij andere merken ziet. Zou dus zo in productie kunnen. Ik begrijp soms ook niet waarom fabrikanten dan toch nog zo’n bijna productierijp ontwerp weten te verkloten…
schuimbekje3 zegt
Bij Subaru hebben ze 2 tekenaars.
Degene die de concepten maakt, en degene die de gedrochten maakt die de productie in gaan.
Wellicht moeten ze die twee om draaien zoals alle andere merken hebben.
Een subaru moet er trouwens niet uit zien, de meest lelijke zijn de beste.
Nog nooit zoveel betrouwbare lol gehad met mijn bug eye WRX…