Betekent dit dat er tóch een nieuwe SL komt?
De Mercedes-Benz SL is een van de langstlopende modellijnen. Niet alleen van Mercedes-Benz, maar van alle auto’s bij elkaar. Logisch dus dat Mercedes heimelijke gevoelens koestert jegens de klassieke roadster. Het nadeel is dat op dit moment bijna niemand dat ook doet. We hebben allemaal respect voor de SL, maar niemand lijkt er eentje te kopen. Elke keer als Mercedes met een nieuwe SL kwam, was het een behoorlijk succes. De W113 (Pagode) was in de jaren ’60 de meest stijlvolle Duitse auto. De R107 is dé cabrio van de jaren ’80. De R129 is een jaren ’90 icoon én succes. Ook de R230 was bij introductie een gigantische hit.
Toen gebeurde er iets raars. In 2013 werd de wereld verblijd met de R231, een logische evolutie op de R230. Dus een grote, comfortabele cruiser met (eventueel) enorm veel vermogen. Er werd niet zoveel aan het recept veranderd. De markt hapte echter niet toe, want tot dusver vallen de verkopen erg tegen. Nu kunnen we met een grote middelvinger wijzen naar de crossover, maar dat is te makkelijk en slechts deels waar.
Mercedes is er zelf ook schuldig aan. Voor lange tijd was de SL de enige cabrio van Mercedes-Benz. In de jaren ’90 kwam daar de E-Klasse cabrio bij die later min of meer werd opgevolgd door de CLK. Intussen was de SLK aan het gamma toegevoegd. Op zich nog een duidelijk verschil in prijs en type auto. Maar kijken we naar het huidige aanbod, dan valt de spreekwoordelijke bek open. Je kunt namelijk kiezen uit een C-Klasse Cabrio, E-Klasse Cabrio, S-Klasse Cabrio, AMG GT Roadster én een SLC. Dan hebben we dus die SL níet genoemd en wees eerlijk: je miste hem ook niet echt.
Het doorgaans goed geïnformeerde AutoBild weet te melden dat Mercedes-Benz zich niet uit het veld laat slaan en bezig is met de ontwikkeling van een zevende generatie SL. De auto staat op het zogenaamde MSA-platform. Dat staat voor ‘Modulare Sportwagen Architektur’ waar ook de opvolger van de AMG GT gebruik van gaat maken. Aanvankelijk was het de bedoeling dat de nieuwe SLC op dit platform gebouwd ging worden. De kosten lopen echter te hoog op waardoor Mercedes het platform liever gebruikt voor een duurder model, waar dus meer op verdiend kan worden.
Mercedes realiseert zich dat de AMG GT Roadster en SL om dezelfde koper gaan strijden. Dat gebeurt nu al min of meer en dat is juist níet de bedoeling. De SL moet gebruiksvriendelijker worden, terwijl de AMG GT de sportievere auto is. Daarvoor worden dan twee heilige huisjes omgegooid. Ten eerste de zetel-indeling. Er is een grote kans dat de SL twee kleine achterzitjes krijgt, iets dat we al eerder konden melden. Ook krijgt de SL waarschijnlijk de beschikking over vierwielaandrijving. Aanvankelijk vangt het gamma aan met twee zes-in-lijn motoren: een SL 300 met 365 pk en een SL400 met ongeveer 435 pk. Omdat deze auto te dicht bij de S-Klasse cabrio zou komen kan het zijn dat dat model geschrapt wordt. Ook is de toekomst van de SLC zeer onzeker.
tarquesh zegt
Ik zat net te denken aan MB, over de SL en SLK. Moest daarom gauw naar AB.
De SLK heb ik altijd wat te klein gevonden, en de SL weer wat te groot.
willeme zegt
@tarquesh: dan is de AMG GT Roadster een goede optie! Of een C63 AMG Cabrio, ook leuk!
tarquesh zegt
@willeme:
De AMG GT roadster en die met een vast dak. Dat is een natte droom op 4 wielen.
berlinetta zegt
@tarquesh: Dat is dus de AMG GT Coupe. Of bedoel je met een klapdak?
kosanostra zegt
@tarquesh: CL500 dan
granlusso zegt
Volgens mij zullen ze toch aardig wat haren uit hun hoofd hebben getrokken, daar bij Mercedes-Benz. Het zou er in feite op neer kunnen komen dat de nieuwe SL een spirituele opvolger wordt van de S-klasse Cabriolet en dat deze laatste een poosje naast de nieuwe SL geleverd gaat worden en dan een stille dood sterft?
jorizzss zegt
De altijd prachtige SL! De enige benz die als “73AMG ” geleverd is toch?
SimonMc zegt
@jorizzss: Ik denk dat er ook een paar CL73 AMG’s zijn gemaakt, maar op verzoek van klanten waarschijnlijk. Ook een paar S73 ( stations? ) voor een sultan.
reactief zegt
Is de laatste geen doorontwikkeling van de R230?
Want hij lijkt verd*md veel op een gigantisch mislukte facelift.
Logisch dat die niet meer verkoopt. Het origineel is mooier!
kennone zegt
Wat ooit een mooie auto was.. Vond dat model waar ze ook de 65AMG Black Series hadden het laatste mooie model, Dit ziet er gewoon niet uit met kap dicht.
e28forever zegt
-EDIT: klopt helemaal! Dank, is inmiddels gefixt!-
competition102 zegt
De eerste foto met alle SL’s maskt meteen duidelijk waarom ze niet meer verkopen: de SL was altijd een mooie auto, soms zelfs iconisch mooi. De laatste echter, is gewoon hondslelijk.
tarquesh zegt
Een S klasse cabrio, is een dikke SL.
Luxe probleempje voor Mercedes, te veel modellen die in elkaars vaarwater zitten.
Nou zou iedereen een SL willen, maar niet gaan kopen.
Gek genoeg kan ik er een permiteren, tweedehands wel te verstaan. Dan maar morgen op MP en autorack gaan neuzen?
phaeton zegt
@tarquesh: In Harry’s Garage vorige zomer dacht ik gehoord dat hij een R129 SL500 had gekocht voor vijfduizend pond, iets in die prijsklasse. Dus afgezien van onderhoud en vaste lasten is een SL al snel te permitteren.
rovadepo zegt
@phaeton: was een 600 zelfs , maar let op een katalysator kost ook €3500 of bijv een zijruitje vsn je dak €600. Onderhoud is duur
theblazerunner zegt
@rovadepo: Je kunt toch ook gewoon een (twee) HJS racekat kopen? Kost je geen 3.5k
rovadepo zegt
@theblazerunner: werkt dat? Icm tegendruk / storingen?
rikus zegt
De SL hoort gewoon bij Mercedes. De laatste was dan misschien niet zo heel mooi, de E-klasse cabrio is nooit mooi geweest, en de C eigenlijk ook niet. Schrappen die hap. De SL heeft gewoon het meest bestaansrecht in het gamma. Ook als ie een beetje lelijk is.
dirkv zegt
De SL heeft idd veel concurrentie uit eigen huis.
Ik ben er helaas niet voor in de markt maar een SL 500 is voor mij de ultieme “comfortabel naar het zuiden zoeven” auto. De AMG is erg bruut maar dat hoeft van mij niet zo in deze klasse bak.
Robert zegt
Bij elke 2-zitter (of 2+2 desgewenst) is ‘praktisch’ niet direct het eerste wat er in me op komt. Alles groter dan een handtas moet je al snel op schoot mee vervoeren – of je schroeft er zo’n verchroomd wasrek op het achtersteven. Een 4-deurs cabrio brengt je al wat verder, maar dergelijke auto’s roepen bij mij het ‘Buckler-effect’ op, sinds Jeremy Clarckson ooit in Top Gear verklaarde dat “the only guy ever to look good on the back seat of a convertible, was Adolf Hitler”. Een Godwin waar simpelweg maar weinig tot niets aan te ontkennen valt.
@willeme: ik denk dat je het era van de W113 (Pagode) in je eerste alinea even moet corrigeren (als in: gebouwd tussen 1963 en 1971).
galverink zegt
@RRRobert: er moet een hondje achterin. Praktischer hoeft het niet te zijn.
dracae zegt
Ik ben niet echt een fan van Mercedes, maar de SL is elke generatie een uitzondering. Stijlvol, echte klasse en hebberig-makend.
racerx zegt
Ooit eens met een R230 op pad geweest, in 65 AMG trim. Wat. Een. Apparaat… Geweldig! De 5 traps versnellingsbak paste er prima bij, maar had wat vlotter mogen schakelen.
De laatste incarnatie is zoals boven aangegeven een hondslelijk ding, ik zou ‘m in ieder geval nog niet uitpissen als ‘ie in de fik stond. Dat de verkopen tegenvallen is dan ook niet zo gek.
viezefreddyw zegt
Een Mercedes zonder SL.. Dat voelt toch wel raar. Ik zou het jammer vinden als hij niet meer in productie zou zijn. Iconische auto man.
eklasse zegt
Als er al gesneden zou moeten worden in het cabrio aanbod zou het een E of C cabrio zijn. De SL kan prima als luxe tweezitter naast de S cabrio, luxe vierzitter, en GT, sportieve tweezitter. Drie auto’s met drie verschillende karakters of eigenschappen.
Reden van de dalende populariteit van de laatste versie was dat die niet echt goed uit de verf kwam. Oude achterlichten en dak, vreemde voorkant. Er waren gewoon mooiere alternatieven.
De letters SL zijn té iconisch om uit de range te halen.
mashell zegt
@eklasse: ik zou zeggen als je wilt snijden, schrap dan die AMG GT. Over beter nog, geef dat model kleinere niet AMG luide motoren, fatsoenlijke vering, verlaag de prijs ietsjes en noem het model gewoon SL. Want dat is wat de AMG GT is, de opvolger van de SL, die vanwege het AMG label gewoon te sportief en te luid gemaakt is.
eklasse zegt
@mashell: de letters AMG blijken beter te kunnen concurreren met Porsche. Zie CLS / GT 4door. Het AMG label gaan ze voorlopig dus niet uitdunnen.
Dat de GT roadster een perfecte SL zou kunnen zijn klopt wel als een bus. Grote kans dat de CLS truc dus ook gewoon ‘omgekeerd’ wordt uitgevoerd. AMG plaatjes eraf, SL plaatjes erop. Minder hardcore en uiteindeljk nog een Maybach variant.
galverink zegt
@eklasse: en gewoon weer een zes-in-lijn erin! En geen knop voor het onderstel voor hard, harder hardst.
allesmetturbo zegt
Het begon als een mooie auto, die elke generatie minder mooi werd
Dutchdriftking zegt
Kan de E cabrio er dan niet gewoon uit?
mashell zegt
@dutchdriftking: en waarom zou je juist die er uit halen? Niet zo lomp als een S klasse cabrio, niet zo klein als een C klasse cabrio, mooi modern E-klasse interieur. De E-klasse cabrio is juist hun sterkste cabrio aanbieding.
racerx zegt
@mashell: mee eens, die S cabrio snap ik sowieso niet helemaal maargoed, MB wil blijkbaar graag een alternatief bieden voor een Bentley GTC ofzo.
Dutchdriftking zegt
@mashell: De E is nauwelijks ruimer dan de C, en de lijnen kloppen in mijn ogen beter op het kleine broertje. Al zou ik een samensmelting van C klasse en SLK prima vinden. Een maatje er boven een mix tussen E en S klasse, dan nog een uberluxe SL (leverbaar vanaf 120k, minimaal 400pk) en een sportieve GT. Zoiets?
Gulli zegt
Pfff ik dacht ff dat de AMG GT Roadster een cabrio versie was van de AMG versie van de 4-deurs coupé versie van de snellere versie van de CLS ofzo. Maar toen bedacht ik me ineens dat ze idd ook nog die dikke 2-zits blepper hebben en die heeft ook AMG en GT in zijn naam. Allejezus jongens kan je modelstrategie misschien nog íets onoverzichtelijker?
freek1 zegt
De naamgeving van het MB portfolio mist logica. Alleen via overzichten kun je zien hoe alles gepositioneerd is tov elkaar. Daardoor dreigt een waardevolle modelnaam met geschiedenis te verdwijnen. Hoop dat het ze lukt dat te voorkomen.
berlinetta zegt
In principe vind ik het de indeling niet eens zo heel raar. De AMG GT is de sportieveling. De S de luxe cabrio en de SL zit daar mooi tussenin. Het probleem is echter alleen dat auto’s tegenwoordig zo goed zijn dat ze wel meer kunnen dan enkel sportief zijn of enkel comfortabel. Een S63 cabrio wil ook best de bocht om en een AMG GT is ook geschikt voor lange ritten. Daarmee vervalt het bestaansrecht van de SL eigenlijk een beetje.
sjeemsbond zegt
Grappig deze auto..hoe ouder het model des te mooier ze zijn.
87sandyd zegt
Vergeet niet dat destijds er ook een SLS roadster was. Die was misschien iets duurder, maar was ook veel begeerlijker.
Daar komt bij dat na alle teasers van de SLS AMG de geruchtenmolen ging draaien over een SLS roadster, en dan kopen mensen gewoon geen SL.
Toen in 2013 de 231 SL uitkwam liep de productie van SLS roadster nog en gonsde het van de geruchten over een opvolger, de AMG GT.
Esprit_de_Flandre zegt
Gewoon SL schrappen. 10 jaar later een nieuwe maken. Direct een hit…