Skoda maakt de eerste prijzen bekend van de kersverse Octavia.
Goed nieuws voor de pragmatische consumenten: de nieuwe Octavia Combi staat vanaf overmorgen bij de dealers. Niet dat dit een goede tijd is om een dealer te bezoeken, maar dat even terzijde. De Tsjechen introduceerden hun interpretatie van de Golf in november. Deze interpretatie betekent traditioneel: meer auto voor minder geld. We wisten al wel dat de Octavia ruimer was, maar over het prijskaartje konden we nog niets zeggen. Nu heeft Skoda de eerste prijzen bekendgemaakt.
Prijs Skoda Octavia First Edition
Skoda trapt af met de First Edition. Het gaat daarbij om een 150 pk sterke 1.5 TSI. Deze viercilinder is gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. De First Edition beschikt onder meer over een 10″-multimediascherm met navigatie en ’touch slider’, een digitaal instrumentpaneel, adaptive cruise control en Full LED-achterlichten met dynamische richtingaanwijzers, Full LED Matrix-koplampen, verwarmde voorstoelen en parkeersensoren voor en achter. Dan nu de hamvraag: wat moet dat kosten? De hatchback-uitvoering kost €33.490. Voor de Combi betaal je €34.790.
De nieuwe Octavia is vanzelfsprekend weer een stukje gegroeid ten opzichte van zijn voorganger. De auto is nu 4.689 mm lang en 1.829 mm breed. De bagageruimte van de Combi biedt plaats aan 640 liter. Een Skoda kocht je nooit voor de uitstraling, maar de nieuwe Octavia oogt desondanks behoorlijk strak. Sterker nog: de auto doet wat dat betreft weinig onder voor de nieuwe Golf 8 en de Leon.
Concurrentie
De Skoda Octavia is altijd een beetje lastig in een hokje te plaatsen. Hoewel het een C-segment auto is, gaat het formaat in de richting van het D-segment. Laten we het echter overzichtelijk houden en kijken naar het C-segment. Daar vinden we bijvoorbeeld de nieuwe Ford Focus. De Wagon met een een vergelijkbare motorisering (de 1.5 Ecoboost met 150pk) is er vanaf €31.185. De Astra Sport Tourer 1.2 Turbo met 145pk is er vanaf €27.500. Deze zijn dus beide goedkoper dan de Octavia Combi, maar dan heb je ook minder ruimte.
Een keiharde prijsknaller kan de Octavia op dit moment nog niet genoemd worden. Goedkopere varianten, zoals de 1.0 TSI met 110 pk, zijn echter in aantocht. Daarvoor moet je echter nog even geduld hebben tot later dit jaar. Datzelfde geldt voor de hatchback-variant van de First Edition. Op zich is dat niet zo erg, want nu is het toch niet het juiste moment om naar de dealer te gaan.
riddertevoet zegt
Waarvan akte.
autodidact zegt
Amen.
grasvreter zegt
Ik vind de leon van dit trio toch altijd het mooiste. Zag er laatst 1 van het 1e model, volgensmij een simpele 1.6, met precies de goede +-15 inch velgen. Auto zat nog mooi in de zwarte lak, dan is het eigenlijk best een plaatje. Natuurlijk zie je dat de auto wat op leeftijd is, maar de styling is in mijn ogen enorm geslaagd.
rbou zegt
@grasvreter: de nieuwe Leon met die rare vouw boven de voorwielen kan ik vanaf de foto’s echter nog niet echt mooi vinden (de oude inderdaad; ben ik het met je eens) Dan is wat mij betreft de nieuwe Octavia beter geslaagd.
pyrat zegt
Mooie auto’s altijd gevonden, de combi dan. Strak, simpel en best wel stijlvol.
Jammer dat ook Skoda meedoet aan de trend met megalomane grilles. Verpest het strakke ontwerp mijn inziens nogal.
rutgerg zegt
Ik geloof niet dat die Astra en Focus voor die vanafprijs beschikken over ” een 10″-multimediascherm met navigatie en ‘touch slider’, een digitaal instrumentpaneel, adaptive cruise control en Full LED-achterlichten met dynamische richtingaanwijzers, Full LED Matrix-koplampen, verwarmde voorstoelen en parkeersensoren voor en achter ” Voor nu een beetje appels met peren vergelijken lijkt mij. Zeker omdat de Octavia zoals jullie al zeggen groter is. En daarnaast wie wil er nu in een Opel Astra rijden :-p
Avir zegt
Zelfde geldt toch voor een Skoda…. wil je toch ook niet in gezien worden?
lecomte zegt
@rutgerg: Ik zou voor een Opel gaan in plaats van een Skoda. Helemaal sinds die trieste Skoda reclames de laatste tijd. Gelukkig hoef ik niet voor die keuze te staan.
87sandyd zegt
@lecomte: Wow, ik koop de auto niet vanwege een reclame. Dat is wel echt suuuuuuper triest
87sandyd zegt
@rutgerg: De Opel Astra staat echt gewoon op 2 niveaus lager dan deze auto. Die loopt kwa technologie wel zover achter. Dat is gewoon een no-nonsens auto. Vandaar dat die auto ook zo goedkoop is.
mashell zegt
De kopers van deze wagen zien het niet als een grote Golf maar als goedkopere Passat. Sommigen zullen zich zelfs wijsmaken dat het “onderhuids” een A4 is, dat slaat nergens op maar de slimme Skoda verkoper houdt je in die waan.
pa045 zegt
Ik heb zelf nooit begrepen wat er zoveel beter is aan een A4 onderhuids. Iets andere wielophanging en plaatsing motor (lengte i.p.v. dwars). Maar de motor zit nog steeds voor de vooras.
RiKe zegt
Een kleine correctie: het is geen prijsknaller (in Nederland)
tonino zegt
Weet iemand wanneer er een nieuwe Superb en Kodiaq komen?
mashell zegt
na de crisis…
lecomte zegt
@tonino: Duurt nog heel lang aangezien ze recent gefacelift zijn.
rutgerg zegt
Off topic: Wanneer is Autoblog eindelijk eens klaar met het updaten van de site en kunnen we weer gaan liken enzo in de app? Ik vond het liken van reacties altijd erg leuk! Het lijkt ondertussen wel de sagrada familia zolang als dit duurt….
baserace zegt
@rutgerg: dat kan in de iOS app nog steeds/alweer… gelukkig!
baserace zegt
@rutgerg: zie nu dat ik wel op like kan drukken, deze dan ook +1 laat zien maar als je vervolgens de pagina ververst het toch weer weg is ? nog niet opgelost dus…
Dutchdriftking zegt
Het is geen heel bijzondere auto natuurlijk, maar vele malen liever deze dan een Golf. Die wil nog maar niet wennen.
bernoulli zegt
Als je ziet wat je allemaal krijgt, is de prijs best ok. Reken op een kle instap 1.0 straks voor rond de 25K.
karhengst zegt
De neus doet me wat denken aan een moderne BMW. Iets wat heden ten dage absoluut geen compliment meer is.
saxoke zegt
Toch vijd ik het een nette prijs. Vergeleken met het C segment inderdaad duur, maar op geen enkel vlak is er 1 C segmenter die kan bieden wat Skoda bied. Vergelijk je m met het D segment, de mondeo Passat en Insignia heb je zonder opties niet voor minder dan 40.000.
gezondverstand zegt
Het is aan de prijs, maar je krijgt er wel een zeer ruime, complete auto gebouwd met mooie materialen voor.
Opliggende motorkap, afhangende neus en 2 spaaks stuur vind ik een misser, maar voor rest prachtige auto.
Heel wat mooier dan de genoemde Astra en Focus, die zien er met name in de stationwagon uitvoering niet uit imo.