Saab heeft blijkbaar nogal moeite om foto’s van de nieuwe 9-5 geheim te houden. Of ze melken dat internet-lek-gebeuren helemaal uit, dat doen die Duitse merken immers ook. Anyway, we hebben weer een stapeltje foto’s gevonden.
Ditmaal zijn de foto’s afkomstig van het Zweedse Auto Motor und Sport en we krijgen wat meer details te zien. Denk aan lampjes, zijpsiegels, dashboard-knopjes, etcetera. De liefhebbers mogen even doorklikken naar de image gallery voor alle twintig afbeeldingen.
Stefan-Venema zegt
Auto met “presence”, mooie statige limousine. Is weer wat anders dan de Duitsers en misschien wat excentrieker dan Volvo. Groot minpunt is alleen dat rooster in het dashboard, gewoon de slag gemist!
Headhunterz zegt
ze worden er echt niet beter op he? :?
Iwan zegt
Ziet er mooi uit..
Alleen de C style is iets te dik..
Past niet bij de rest van de auto…
baztiaan1 zegt
voorkant: mooi, achterkant: acceptabel, dashboard: lelijk! moet je die roosters zien dan, in cheap zwart plastic…. jammer
gert zegt
Ik vind hem maar lelijk .. wanneer komt zn opvolger??
mb zegt
Heel apart.Echt saab.gewoon eigenwijs.
sven2 zegt
prachtige wagen! alleen… DAT DASHBOARD!!! lelijk, echt lelijk, baztiaan, je hebt helemaal gelijk… en dat is jammer, voor zo’n prachtwagen, die waarschijnlijk ook nog eens betaalbaar gaat zijn… vooral die roosters zijn echt, echt passé, het interieur lijkt wat op de Saab 900 en die auto is toch al 20 jaar oud…
koreantaxiproductions zegt
net een omgebouwde CTS. ze moeten echt terug naar de roots. Ik kan het niet langer aan zien zo,
)
RA999 zegt
Het wordt een dagtaak om dat dashboard schoon te houden…
De rest ziet er wel goed uit trouwens, vooral de achterkant is erg gaaf.
JeejEm zegt
Prachtig!, eindelijk weer een Saab die terugkeert naar zn roots. Echt een mooie auto.
Tombnolz zegt
Dat moet ik toch eens van naderbij bekijken hoor, want vooral die achterlichten bezorgen me kippenvel… Nu al heimwee naar de pre-laatste-facelift van de vorige 9-5…
Interieur kan ik trouwens wel smaken.
Harm zegt
@sven2
maak er bij de 900 maar 30 van, in basis zelfs 40 jaar. En dat is precies waarom ik het dashboard wél mooi vind. Fuck wat de anderen doen, wij zijn Saab en doen wat we willen. Dát vind ik nou de perfecte instelling! Verder gewoon een prachtbak. @koreantaxiproductions ik ben dol op de classic 900, maar zijn er al niet genoeg reterobakken? Al zou ik een lekker snelle 3 deurs hot-hatch á la 900 Turbo een prachtige aanvulling op de Saab modellenreeks vinden. Maar géén retro!
Autogek zegt
Ziet er inderdaad veel beter uit dan zijn voorgangers. Maar of dat Saab nog kan redden?
henk zegt
De roosters in het dashboard zullen waarschijnlijk die plek hebben gekregen rekening houdend met Zweedse winters.
RenesisHP zegt
Wow, een soort van positieve reactie van @autogek terwijl het niet over een Prius gaat.
Laat de Tacohoest maar komen. Ik kan mijn leven goed afsluiten. :P
mb zegt
Deze auto heeft gewoon een premium uitstraling.En dat is geen grap.
lala zegt
het is auto motor OCH sport ;) kon het niet laten
RenesisHP zegt
@mb.
Wat is Premium?
Kun je dat eten of zo?
Laus zegt
begint er aardig op te lijken. Mooi achterwerk. Voor nog wat bijschaven…dat lelijke chroom eens wegdoen enzo..das voor Ex-GM.
Nu nog een hybride motor erin. Dan pas zijn ze gered. Let maar op.
SummerSky zegt
Jeetje wat een Jaren-80-roosters op dat dashboard…en verder zie ik een Opel-stuur (met Saablogo, dat dan weer wel), en rare spiegelende inlegjes (moet dat op carbon lijken?)
Kortom, wil je niet premium rijden en vind je dat toch al een vies woord, ga dan voor deze Saab.
Je kan in dat geval trouwens ook een Opel nemen.
Klassiekerrally zegt
Ik vind het nog steeds een beetje kitscherig allemaal. Niks form-follows-function, maar meer ‘waar kunnen we nog een stripje of een ledje kwijt’. Jammer.
RenesisHP zegt
En zelfs met alle opsmuk is het interieur nog knap deprimerend.
Tommy zegt
En toch vind ik het een nette dikke auto met mooie details, veel beter dan dat Franse spul imo. Oké, bij de Duitsers haalt hij het misschien niet helemaal maar het is een leuk alternatief, net zoals de S80 dat is. En dat ze de V6 diesel er maar in stoppen :!:
Golf FSI 2.0 zegt
Hopelijk is de stationwagon mooier!
Laue zegt
waar is de reactie van “saab” ? ik begin me zorgen te maken.
OT: het dashboard is idd een faal. voor de rest een bijzonder mooi verfrissend model. eerder een 9-5 dan a4,3-serie of passat.
ErwinLagcher zegt
Roosters niet al te fraai (oogt een beetje goedkoop op zo’n luxe bak, maar zoals eerder vermeld, wij zijn saab!) en de hoogteverstelling van het stuur lijkt wel op een oude choke-knop :D
b0z4 zegt
INSIGNIAAAA !
BMWMserie zegt
ik vind hem maar apart geef mij maar voor die prijs een bmw 3/5 serie :D
Jozef zegt
Het lijkt me dat Saab zijn pijlen vooral wil richten op de VS met deze Amerikaans aandoende achterpartij. Mij hoor je ook niet zeggen dat het ding slecht zou kunnen rijden of zo… Zeker in turbo’s blazen zijn ze bij Saab nog steeds erg bedreven dus in de top-benzine laag zullen zeker enkele fijne configuraties zitten, gesteld dat er ook andere binnenuitvoeringen te verkrijgen zullen zijn.
Die ‘Choke-knop’ schijnt ook van een onlangs gescheiden vrouwelijke ontwerpster te komen en zou bij crashtests al hebben uitgewezen dat “een aanzienlijk deel van het mannelijke geslachtsorgaan gevaar loopt bij ongevallen. Vooral de onderkant dan die als haak fungeert zou in de toekomst weleens kunnen verdwijnen.” Sorry maar Saab slaat hier de bal na enkele recentelijke strapatsen wel helemáál mis. Of minder direct: ik zou zeker iets anders kopen van het geld.
ivanadrive zegt
@Jozef: die turbo’s komen al een hele tijd van GM (benzine) en Fiat (diesel), en bij mijn weten verandert Saab daar niets meer aan. Die achterkant doet idd Amerikaans aan maar is toch vooral geïnspireerd op de achterpartij van de 9000 met z’n doorlopende lichten (zeer jaren 80 overigens).
Alfabruur zegt
Blijft “OUD” ogen, misschien doet een andere kleur wonderen of de estate maar deze ziet er uit alsof de auto in 2000 uit had moeten komen..
BloodSeaker zegt
Parkeer maar voor mijn deur mannen o/
DD zegt
Hoe wilde je ooit met je kruis bij de hendel van de stuurverstelling komen? Dan moet je om dat Opel stuur heen vouwen ofzo! Lijkt mij zeer onwaarschijnlijk, denk eerder dat je knie er tegenaan kan komen.
Ik vind de achterkant een beetje wazig, maar op zich wel een mooie wagen. Alleen lijkt mij die ventilatieroosters schoonmaken een hels karwei ;)
bm3 zegt
beetje een gelijkenis
hyundai i20
http://www.autofans.be/sites/default/files/images2/Interieur_Hyundai_i20.JPG
saab 9-5
http://www.autowereld.com/popup/popup_foto.asp?artikel=8351&foto=2&gallery=true
W115 zegt
@bm3
Bedoel je het stuurwiel?
Ik vind hem in ieder geval erg mooi, de lijnen zijn best uniek, en de verlichting van de achterkans zal vast een mooie effect geven ‘snachts.
SjonnieKroket zegt
Saab is toch maar een kakker hok, een hok voor langharige gladjanusjes….
MCW zegt
Gister nog wat oude Saabs zien rijden en dan valt goed op waar ze de inspiratie vandaan hebben qua algemene vorm en C-stijl. Leuk! Eigenzinnige auto zonder echt te apart te zijn. Weet het alleen nog niet zo van de achterlampen. Interieur vind ik sportief en mooi (alleen stuur, knopjes links en schakelbak is overgenomen van de Insignia en niet eens lelijke details) alleen die roosters zijn ook niet zo mijn ding
Klassiekekliko zegt
Tjongejonge, even iets anders dan de teutoonsche eenvormigheid en daar gaan we weer hoor, het is alweer een Kakker hokkende knikkerbak met BBQ roosters. Als je ook maar eve buiten de gebaande paden en trens in autoland komt staat de meute meteen te joelen. Gelukkig zijn er mensen die gewoon hun eigen mening vormen in plaats van met de meute mee te janken. Stel je voor dat een Zweed het tot de “premier league” zou schoppen, dat kan toch echt niet, affakkelen die handel!
hynderman zegt
Elk merk wil zich natuurlijk onderscheiden met een bepaald design, dat een design niet altijd iedereen aanspreekt is logisch.
Vergeet niet dat de huidige BMW 5 serie bij zijn introductie ook vrij controversieel was. Zo ook dit model, persoonlijk vindt ik het heel geslaagd, zeker de c stijl die verwijst naar oudere Saab modellen.
Wil je voor veilig gaan kun je altijd nog een Audi A6 nemen.
SjonnieKroket zegt
Alle saabs zijn kakkerhokken…
Racekees zegt
en een audi een sjonnie hok
SjonnieKroket zegt
@ Racekees,,
helemaal mee eens
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Laue: hier! Af en toe heb ik naast AB.nl nog een leven… ;)
Het is weer schitterend al die reacties van de mentaal minder capabelen onder ons te lezen. Ach, die zijn ook nodig om ons slim te doen lijken…
Dus wat klassiekekliko zegt!
Ik schaar me ook achter MCW: past erg goed in de huidige modellenlijn, met wel weer een evolutie naar een meer moderne uitvoering daarvan. Deze auto heeft meer specifieke merk-eigenschappen dan zeg een Audi, alleen Audi ramt dat er met veel marketing-geweld in bij de schapen onder ons (‘DSG, voorsprong door techniek’??? meer ‘voorsprong door VW’ zul je bedoelen!).
@ Ivanadrive: ‘de Turbo’s komen van GM’?? de 2.0 Turbo is volledig door Saab ontwikkeld en wordt gemaakt in Södertälje in Zweden, de 1.6 Turbo is door Saab ontwikkeld voor GM, even in een Opel gestopt om de kinderziektes eruit te halen en vind nu zn weg terug naar Saab. De 1.9TTid is de twin-turbo door Saab ontwikkeld op het basisblok van de Fiat-groep.
@ Algemeen: ik vind het schitterend dat de meningen zo uiteen lopen over het dashboard. Zo hoort het bij een Saab!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Leuk stuk in de Financial Times over de zeer grote merkverbondenheid van Saabrijders: http://www.ft.com/cms/s/2/3ba64a08-74ea-…
‘Saab drivers have the highest levels of “psychological involvement” with their cars: more than 10 times the passion for their car then the average Volkswagen driver.’
Met dank aan JW, speciaal voor de ‘schreeuwers-die-Saab-niet-snappen’: huiswerk jongens!
;)
CSL zegt
Is dit de nieuwe Saab insignia??
SjonnieKroket zegt
@ Svenska Aeroplan AB
Hoogste merkverbondenheid t.o.v. wat? van alle Kakkermerken? of pannekoekenmix merken?
Brecht zegt
Ik vind em echt mooi, alleen dat dashbord is een beetje een ramp. Je kan er wel aan wennen denk ik.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Sjonniekroket: je hebt duidelijk niet het stuk in de link gelezen…
Dus lees en leer…
oniwo zegt
Van buiten is het best een schone auto, vanbinnen is het een ander verhaal. Tot hiertoe heb ik nog geen enkele saab gezien met schoon dashboard. Spijtig dat ze het dashboard van hun concepts niet gewoon overnemen.
GeenKoken&Stomen zegt
Ik vind dat Saab haar unieke kenmerken (turbo’s, c-stijl, dashboard, verlichting), goed heeft verwerkt in een modern design. Waarom zou je de meute achterna lopen? Iets moet zich onderscheiden in de markt. Een Phantom had ook een soort opgewarmde 7-serie kunnen zijn, net zoals een Maybach niets meer is dan een S-klasse die 30 seconden in de magnetron heeft gestaan.
Deze 9-5 onderscheidt zich wel degelijk en ik vind het geweldig, op álle fronten. Daarbij is het gewoon een dikke bak (Insignia + 20cm) en is de kwaliteit van dat platform dik in orde.
RtB zegt
Oniwo: Dashboard is aardig schoon hoor, ik zie in ieder geval geen enkel vlekje of wat dan ook.
MCW zegt
“Is dit de nieuwe Saab insignia??”
Nee want hij lijkt er totaal niet op..
Timmie zegt
Ik vind dat de daklijk wat weg heeft van een Koenigsegg…
Rsimon zegt
ik vind de daklijn niet helemaal vernieuwend, maar Saab heeft er een aantal knappe details in verwerkt, zoals achter en voor lichten en die chromen lijn op de achterkant
BaRa zegt
Nounou, nu al die foto’s gevonden? Ze zwerven nog maar net een kleine week rond op het internet.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
LOL @ Timmie!
:D
Ferdinand1 zegt
@ Svenska_Aeroplan_AB
Jaloers op Audi!? ….ik moet altijd lachen om jouw reacties bij saap items…. :?
SPK zegt
Een beetje te terughoudend voor een Saab, maar dat moet misschoon ook wel omdat mensen in die klasse nu eenmaal van saaie auto’s houde (audi, bmw, mercedes). Ik vind het interieur wel erg mooi.
RenesisHP zegt
Je kan zeggen wat je wilt.
Ik heb nog nooit een SAAB tandpasta zien halen. ;)
Griffin zegt
Dat front, daar moeten ze nog maar eens even een designer bij halen, dat kan echt niet hoor – ’t is geen Amerikaan! Die C stijl is dan wel weer een mooie verwijzing naar de oude 99/900-9-3 lijn, super! Dat logo opde achterklep mag er dan wel weer af en tenslotte graag even de slijptol om dat oerlelijke reepje chroom van de achterkant te halen. ’t Is geen vectra, ja!
Maar euh… nog steeds het Griffin logo? Ik dacht dat ze dat niet meer mochten?
BaRa zegt
@Ferdinand1: ik spreek even in S_A_AB’s naam. Neen, niet jaloers op Audi. Ook niet op andere merken. Alleen proberen we duidelijk te maken dat er voldoende redenen zijn om Saabs goede auto’s te vinden. Gewoon, omwille van de eigenschappen die ze hebben. Dat niet iedereen het daarmee eens is, hoeft niet te verbazen. Dat sommige mensen het nodig vinden om te vergelijken met andere merken, al helemaal niet. En dat mensen als S_A_AB daar dan tegenin gaan, tja, dat is de logica zelve.
Als je Audi’s mooi vindt, fijn voor jou. Vind je dat ze goede techniek in huis hebben, nog beter. Heb je er zelf een en ben je helemaal tevreden: perfect in orde. Maar het is niets voor mij, noch voor een hele rits andere mensen. Anders had ik nu met een Audi gereden, niet met een Saab. En als Saab-rijder kan ik met recht en rede zeggen dat deze nieuwe 9-5 op het eerste zicht een goede opvolger is van de huidige 9-5. En dat recht meen ik te hebben, want ik zit nu eenmaal in hun doelgroep en voel me best wel aangesproken door hun marketing. Als mijn soort van mensen het niets zouden vinden, dan heeft Saab een veel groter probleem dan wanneer jij het maar niets vindt. Want after all, je rijdt niet met een Saab. Net zomin als ik met een Audi rijd, en mijn mening over een nieuwe vierringer er iets toe doet.
Ferdinand1 zegt
@ BaRa
Ik heb niet speciaal iets met Audi, maar vind ze wel oké. En ik heb ook helemaal niks tegen Saab. Ik vind het juist goed dat er een merk is dat anders is dan de grote (Duitse) meerderheid. En ik heb me ook nog niet negatief uitgesproken over de 9-5. Maar mijn reactie was dan ook niet aan jou gericht, waardoor je wel kunt proberen te reageren namens S_A_AB, maar dan heb je het dus mis… Ik irriteer me gewoon aan zijn reacties:
“Deze auto heeft meer specifieke merk-eigenschappen dan zeg een Audi, alleen Audi ramt dat er met veel marketing-geweld in bij de schapen onder ons (’DSG, voorsprong door techniek’??? meer ‘voorsprong door VW’ zul je bedoelen!).”
Slaat dus gewoon nergens op, ook niet als het cynisch bedoeld is…
MCW zegt
“want ik zit nu eenmaal in hun doelgroep en voel me best wel aangesproken door hun marketing”
Uhm.. misschien heb je het niet zo bedoeld maar hier moet ik van kotsen. Ik voel me aangetrokken tot een merk/auto vanwege de eigenschappen die ik heb ondervonden, het uiterlijk enz.. niet omdat er een marketing-afdeling op me in is gaan ‘praten’..
Tja Audi.. ik vond jaren Audi prachtig. Simpel, sober, stoer en dynamisch. Zoals BMW ook was. Maar beide merken zijn imo wat achteruit gegaan. De A4 vind ik met zijn hangende lijn helemaal niets en ook niet door de te groffe voorbumper. De A3 facelift heeft dat helaas ook terwijl ik de rest wel erg mooi vind. De ideaal getekende A6 hebben ze imo ook verpest door de achterlampen en te groffe voorbumper. Met Saab heb ik niets. Maar dat had ik ook niet met Opel en VW maar die gaan ook flink vooruit in styling. Maar deze 9-5 vind ik (vooralsnog) een plaatje. Boeiuh wat voor logo er nou op staat..
Mao zegt
@ Bara
Ik denk dat SAAB toch echt wel een bredere doelgroep wil aan spreken, anders kan ik met recht en rede zeggen dat SAAB toch echt wel een groot probleem heeft :)
Als er niet snel een paar VW,BMW, Volvo, Audi ed. – rijders een SAAB gaan rijden, is het zo goed als over met SAAB. SAAB moet veel meer gaan verkopen dan dat ze nu doen, dan zullen ze toch echt meer mensen moeten aanspreken. Of de huidige SAAB rijders moeten bovengemiddeld veel nieuwe auto’s gaan kopen, dat kan natuurlijk ook.
Of ze meer gaan verkopen is afwachten. Het is iig een hele grote nette wagen met karakteristieke SAAB elementen en als hij niet veel duurder wordt dan de huidige, dan krijg je veel auto voor het geld. (Hij is ongeveer even lang als de nieuwe 7 serie, 9-7 anyone?)
MCW zegt
De wielkasis is 2,84. Zo goed als Gelijk aan de A6, 5-serie, E-klasse en S80. Alleen de lengte is wel langer maar dat komt door die lange kont denk ik
Cees zegt
Deze beelden en veel meer informatie over: Saab en de nieuwe 9-5 kun je vinden op.
http://www.saabsunited.com leuke site met veel info.
Persoonlijk vind ik de 9-5 geslaagd. Het interieur vind ik ook goed. Maar dat van de 9-4x gaat er denk ik toch wat strakker uitzien. Net die kleine details.
– Luchtroosters
– Instrumentenpaneel a.k.a klokkenspel.
Maar het is naast elkaar wel bijna het zelfde. Ik hoop echt dat Saab komt met de 9-4x want dat zou echt heel cool zijn. Als ik het geld zou hebben zou ik hem KOPEN!
Groet,
Joti zegt
Hoe meer ik hem zie hoe beter. Die neus is echt wel geslaagd, ik zie er lichtjes een griffin in, komt echt zelfzeker over.
Bij de jaguar XF concept zat het ook zeer goed met de koplampen maar hebben ze bij de productieversie een paar Béziers weggenomen en een halve cirkel toegevoegd wat wel jammer was. De S80 kan ik ook wel smaken maar mist een beetje de flow op z’n snoet waardoor hij een beetje triest kijkt wat bij de nieuwe 9-5 zeker niet het geval is.
Het interieur is op en top SAAB, mocht ietsje minder “gesofisticeerd” maar vind het wel lekker retro/futuristisch (ik denk spontaan aan TRON legacy die ook in 2010 zal uitkomen)
… wel spijtig van de destructieve kritieken hier aanwezig in de topic, het neigt in sommige gevallen naar automotive fascism. hebben sommigen hier jeugdtrauma’s opgedaan bij de bezoekjes aan de tandarts misschien?
“Vorsprung Durch Das Auto” spreekt me persoonlijk ook niet aan maar ze kunnen het zeker en vast en ja hoor, ze zijn met z’n velen
“Move your mind” ligt me beter, is weliswaar bescheiden maar laat wat ruimte voor verbeelding, hadden ze er “flytta dig medvetande” tja dan zaten ze er wel naast ;-)
Ger zegt
Uh Joti,
wat wil je nou eigenlijk vertellen?
misschien is het leuk voor je om te weten dat je een volle kaart hebt in de bullshit bingo!
Nog even over die Saab; Saab bestaat niet meer! Er zijn alleen nog een paar amerikanen aan het knoeien met een logo
Guido zegt
Nee, dit slaat de plank volledig mis. Normaliter hou ik wel van Saab maar alle lijnen zijn uit verhouding vanaf het voorportier naar achter.
Joti zegt
mijn excuses Ger, het vergt een beetje inlevingsvermogen om mijn mening te verwerken.
(jouw feedback is me duidelijk, dat dan weer wel)
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ BaRa: zo, gaan er nou ook al mensen in mijn naam spreken? ;)
@ Ferdinand1: het was niet cynisch bedoeld, wel enigszins overtrokken natuurlijk… Ik erger me aan mensen die zonder argument wat zeggen over Saab, terwijl ze het hele verhaal niet kennen. ‘Onbekend maakt onbemind’ zeg maar. Saab heeft simpelweg nul marketingbudget om bekend te maken wat ze allemaal kunnen. Audi is altijd een simpel voorbeeld hoe het wel kan, omdat die qua marketing álles goed doen. Als marketeer heb ik daar alle respect voor, maar ik wil ook af en toe even door de marketing-zeepbel heenprikken…
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Ger:
a) onzin aangezien Saab 90% van de R&D voor deze auto zelf heeft uitgevoerd.
b) Amerikanen? Zweden zul je bedoelen!! http://www.autoblog.nl/archive/2009/06/11/koenigsegg-koopt-saab
;)
bmw zegt
@RtB: even wat bijles… “schoon” staat voor wat Nederlanders meestal “mooi” noemen. In Vlaanderen gebruikt men “proper” of “rein” voor wat jullie “schoon” noemen. Ziezo, dat heb je weeral bijgeleerd.
on-topic: ik vind hem wel wat hebben. En wat een gezeur over die ventilatieroosters. Waarom zeurt iedereen als er eens iets gemaakt wordt dat niet op de rest lijkt?
mashell zegt
Prachtige auto… van buiten. Maar het intereur is echt een afknapper. Ouderwetse roosters, stofvangers achter de meters en gewoon teveel naadjes (teveel verschillende onderdelen), niet premium genoeg.
En dan hebben we het nog eens over dat poppetje in de middenconsole. Ik snap dat ze stikjaloers zijn op Volvo die iets orgineels heeft gedaan met de middenconsole en zij niet achter kunnen blijven, maar waarom niemand de ontwerpers van dit poppetje heeft teruggefloten is me een raadsel. Het ziet er zo kinderachtig uit.
Terwijl er echt wel goede interieur ontwerpers zijn Saab zijn want het stuur ziet er (ondanks de Insignia knoppen) fantastisch uit, de metaal accenten geven het een vliegtuig vorm!
Ger zegt
@Svenska_Aeroplan_AB:
ontwerpen met een bak onderdelen van een ander heet niet ontwerpen;dat heet technisch lego en dan heb je wel gelijk dat het zweeds is
CCK zegt
@Ger Lego is Deens…
Wat een schitterende wagen; ben – sinds het halen van mijn rijbewijs 12 jaar geleden – een Saab-rijder en zal dat altijd blijven. Alleen nog ff wachten op de Estate-uitvoering.
Enne, laat al die vreselijke boeren in hemelsnaam hun Audi’s, BMW’s of VW’s blijven rijden, dan blijft Saab tenminste exclusief (en zo hoort het ook…)
CCK zegt
@Ger:
Viva les ignoranti! Ik lees namelijk nu dat je wel meer aperte onzin uitkraamt…
Ger zegt
@CCK:
No problem dat je het onzin vind, iemand die Saab nog exclusief vind en daarmee meent te kunnen oordelen dat mensen die een ander automerk rijden minder zijn weet nul komma nul nix van auto’s en kan ik dan ook niet serieus nemen.
RtB zegt
Bmw: Wist ik wel hoor, moest er alleen grapje over maken :)
Ger: Je argumentatie slaat weer nergens op. Je komt ook erg gefrustreerd over. Wil je er over praten?
Meer on-topic: Welke onderdelen gebruikt Saab dan van andere? Tuurlijk gebruikt Saab spullen van de GM-stal, maar 90% vind je alleen terug op een Saab en niet in een Opel of wat dan ook. En wat maakt het verder ook uit dat Saab spullen van GM gebruikt? Waarom zie je niemand bitchen over het incest gedoe bij VAG, Fiat, PSA, of die ene Aston Martin sleutel waar een Volvo logo op zat? Echt man, iedereen die het hele “het is een gerebadge Opel” argument aanhaalt is gewoon stikjaloers op Saab. Ik zie geen andere reden om zo’n kul-argument aan te halen dan dat.
Ger zegt
RtB,
Nadat Saab is overgenomen is op technisch vlak weinig meer van het echte Saab overgebleven. Onderstel, Remmen, Motor en nog een bergje andere delen komen uit de GM stal. Vooral de eerstgenoemde componenten bepalen zoveel meer het karakter van een auto dan het stuur, dasboard of het grilletje van het dashboard.
Er werd hierboven iets gezegd wat eigenlijk wel klopt ,de marketing spreekt mij wel aan’. Saab teert op oude roem van leuke techniek die men vroeger maakte met een auto die uniek reed. Daar is helaas niet veel meer van over door alle overnames van de afgelopen 20 jaar. Dat men met oude roem iets leuks kan doen kun je goed bij de mini zien, los van het feit dat het er leuk uit ziet, rijdt zo’n ding echt uniek.
Wat betreft VAG, Fiat, PSA sluit ik mij aan bij jouw mening. Helaas valt Saab hier ook onder, kijk naar de 9-7x
Joti zegt
vraagje aan Ger, ooit al achter het stuur gezeten van een SAAB?
…waarom zo serieus hierin opgaan/dwarsliggen. OK jij hebt er niets aan, die hedendaagse SAAB, objectieve gegevens zijn er altijd te vinden maar de emotie rond SAAB rijden is iets persoonlijks (en bij vele andere merken), is dit nu zo moeilijk te begrijpen?
Jopie zegt
Wat een Isignia en CTS huilerds. Ik heb nog nooit zo’n gehuil gehoord over Audi-VW-Seat!
Die Exeo is een veel verprutstere A4 als deze Saab een Isignia, of anders trek je de motorkap van een willekeurige Audi open en ga je vw logo’s tellen.
Ik kots van al die subjectiviteit en die onzin zie geluld word.
Ik vind dat Saab een goeie job heeft afgeleverd, een eigenwijze stijlvolle auto bouwen met de middelen die men heeft! Ik hoop dat het een beetje gaat lopen zodat het ze nog meer mogelijkheden biedt voor de toekomst!
BananaFlip zegt
Ik vind ‘m erg mooi, maar van de achterkant echt heel erg lelijk.
Absolutely unSaab en sowieso niet mooi.
GezondVerstand zegt
Als we daar ook weer 10 jaar naar moeten kijken.
Te hopen dat ie nog minder verkoopt dan zijn voorganger.
johan zegt
wat een super mooie wagen!
V90 zegt
@Ger schrijft:
ontwerpen met een bak onderdelen van een ander heet niet ontwerpen;dat heet technisch lego en dan heb je wel gelijk dat het zweeds is
Ook jij slaat echt apperte onzin uit, lego is niet Zweeds maar Deens.
Buiten dit zegt jou mening absoluut meer over jezelf dan over de anderen hier, gelukkig maar zou ik zeggen, jij kan het beter melden dan iemand met zijn volle verstand.
Bart zegt
En zo reageert klein Nederland op een ‘allochtoon’ Xenofoben doorgaans. En apert schrijf je met één p trouwens. Ook Nederlands he? Een ander even corrigeren. :)
Sven Lammens zegt
Het is echt een mooie bak
die saab 9-5 aero iig.
die basic is een beetje kaal
ik heb gister als 1ste een kijkje mogen nemen in en om de auto, onder andere onder de kap.
foto’s
http://spdcms.com/saab1.jpg
links de basic saab 9-5 en rechts de aero.
alles derop en deraan
http://spdcms.com/saab2.jpg
front basic
gdj moerenhout zegt
Heeft GM het dan nog niet begrepen?
Je kunt niet ongestraft zoveel geld vragen voor een omgebouwde Opel Insignia in een zondags jasje.