Tot dusver waren van de nieuwe generatie Porsche Panamera drie motoren bekend. Vandaag komt daar een variant bij die in Nederland nog maar héél even relevant is.
En toch is Porsche er waarschijnlijk niet rap genoeg bij om nog dit jaar een paar Panamera 4 E-Hybrids te slijten, want de stekkervariant is pas leverbaar vanaf begin 2017 en dan betaal je voor een hybride net zoveel bijtelling als voor een auto met alleen een normale verbrandingsmotor. In elk geval komt de Hybrid uit op een testverbruik/-uitstoot van 2,5 l/100 km en 56 gram CO2/km. De prijs is bovendien ook vastgesteld, hij is leverbaar vanaf € 114.700.
Door naar de specs. De 4 E-Hybrid start louter in elektrische modus, waarmee maximaal 50 (in de praktijk dus hooguit 40) kilometer volledig elektrisch kan worden gereden. In dat geval bedraagt de topsnelheid 140 km/u. Verder is de aandrijflijn goed voor een gecombineerd vermogen van 462 pk bij een koppel van 700 Nm. Daarmee sprint de dikkerd in 4,6 tellen naar 100 km/u en is de topsnelheid een niet misselijke 278 km/u. De elektromotor is in z’n uppie goed voor 136 pk en 400 Nm. De verbrandingsunit betreft de dubbelgeblazen 2,9-liter V6, goed voor 330 pk en 450 Nm.
Het accupakket nam in capaciteit toe van 9,4 kWh in het oude model naar 14,1 kWh, al zou het ding niet zwaarder zijn geworden. Opladen duurt via een 230 V 10 A- aansluiting 5,8 uur en met de optionele 7,2 kW-lader nog “maar” 3,6 uur. Verder gaat Porsche prat op Porsche Advanced Cockpit; een systeem dat de ouderwets schakelaars middels aanrakingsgevoelige panelen en individueel instelbare displays vervangt. Ook is een power-meter om aan te geven hoe het met het hybride systeem gesteld is.
Sport Chrono Package is standaard en naast de Sport en Sport Plus-modi kan de Hybrid worden ingesteld op de E-Power, Hybrid Auto, E-Hold of E-Charge-modus. E-power is volledig elektrisch, E-Hold zorgt ervoor dat de acculading wordt gespaard, E-Charge laadt de batterij op met de V6 en in Hybrid Auto gaan verbrandings- en elektromotor de meest efficiënte samenwerkingsvorm aan. Genieten man. In de Sport modus blijft de accu altijd een bepaalde minimumlading behouden zodat de boost te allen tijde beschikbaar is en in Sport Plus worden natuurlijk alle registers opengetrokken.
Zoals gezegd: reken er niet teveel op dat je deze Panamera 4 E-hybrid veel gaat zien op de weg, aangezien de lage bijtelling voor hybrides vanaf 1 januari 2017 passé zijn. Van de “gewone” nieuwe Panamera check je de rijtest HIER.
rdamnn zegt
Touchpads in je auto ipv fysieke knoppen, dat kan toch nooit goedkomen? Te veel afleiding omdat je een knop moet bekijken of het wel de goede is etc.
Verder wel erg dik
Dutchdriftking zegt
@rdamnn: blind typen lukt op je telefoon toch ook?
granlusso zegt
@dutchdriftking: Nou, dan heb je nog altijd je ogen op het scherm gericht, waarbij je, als je niet direct je toetsenbord bekijkt, je vingers altijd ziet bewegen en dus kunt sturen.
Dutchdriftking zegt
@granlusso: Dat klopt, maar ik denk dat de aanraaktoetsen met trilfunctie best wennen. Ik zou de auto er in ieder geval niet om laten staan. Zo`n dikke diesel lijkt me heerlijk.
sjaterantekomen zegt
@rdamnn: niet alles zoals door Porsche beweerd wordt is zonder fysieke knoppen, maar met kantelschakelaars (kon geen ander woord bedenken) ;-) dus het valt allemaal wel mee.
dafke33 zegt
@sjaterantekomen: Tuimelschakelaar.
viezefreddyw zegt
@rdamnn: Volgens mij valt het allemaal wel mee hoe lastig dat is. Zeker als ik @casperh mag geloven met zijn rijtest en video van afgelopen maandag.
m-tfsi zegt
@viezefreddyw: ik heb een stukje in de nieuwe Panamera mogen rijden en ben het met AutoWeek eens, die “touch”knoppen zijn echt waardeloos. Je moet je ogen echt van de weg halen omdat je anders niet weet/voelt welke knop je indrukt.
Ziet er leuk fancy uit maar werkt dus voor geen meter.
mashell zegt
@m-tfsi: en daar geef je meteen aan waarom het probleem helemaal niet bestaat. De mensen die er problemen mee hebben rijden maar kort met de wagen, als je wat langer er mee rijdt weet je waar de knoppen zitten. Is overigens bij fysieke knoppen precies zo. Het is dus een journalistieke dwaling.
De meeste knoppen heb je eigenlijk nooit nodig, degene die vaker gebruikt, die voor de temperatuur, ventilatie, volume en navigatie zijn fysiek.
m-tfsi zegt
@mashell: Touché, your argument is valid! ??
ko4n zegt
@rdamnn: dit kritiek punt heb ik al meer gehoord wat ik vreemd vind ondat iedereen helemaal lyrisch is van het gigantische touchscreen in een Tesla
mashell zegt
@ko4n: Auto Moter & Sport heeft laatst een test gedaan en heel veel mensen zijn helemaal niet zo lyrisch over dat scherm in de Tesla. Het is in de basis goed ingedeeld en goed te bedienen, handig voor navigatie maar leidt enorm af van het autorijden.
Dutchdriftking zegt
Balkenende wil er misschien wel weer een?
kraakensmaak zegt
Wel goedkoper in aanschaf door de geringe uitstoot, dus waarom als particulier niet deze ipv een normale 4s? Scheelt je een paar mille.
viezefreddyw zegt
@kraakensmaak: Diezelfde vraag stelde ik van de week ook over het kopen van een Mulsanne als je voor ruim een ton minder een Flying Spur W12 kan kopen. Het antwoord luidde: puur omdat het kan. Ik denk dat dat ook geldt voor deze E-Hybrid en de 4S.
pinut187 zegt
@viezefreddyw: al helemaal als je deze particulier aanschaft.
willeme zegt
@viezefreddyw: 40-50 km op de accu is best aardig. Als je 70 km van je werk woont, hoef je pas de laatste 20-30 km de V6 te gebruiken. Ook al loopt die 1 op 8, dan nog haal je met gemak 1 op 17 gemiddeld… Daar komt de benzine V6 en Diesel V8 nooít bij in de buurt.
Dus als je veel relatief korte stukken rijdt is het best een goede aanbieding. Daarbij zijn de specs dik in orde.
Toch liever een Ghibli op benzine ;-)
viezefreddyw zegt
@willeme: Tja, dat zijn zeker mooie waarden. Maar een Panamera is toch de ultieme reisauto? Een van de betere auto’s om veel kilometers mee te maken en vlug op je bestemming te zijn.
Laat ik het zo zeggen; ik kan me niet voorstellen dat je veel relatief korte stukken rijdt als je een Panamera gaat aanschaffen..
Tja, een Ghibli op benzine is zeker niet verkeerd en de diesel doet ook aardig mee. Maar de Panamera is op 9 van de 10 gebieden een veel betere auto. Mooier? Nee, gewoon beter en dat is ook wat waard.
ko4n zegt
@kraakensmaak: op het moment dat alle sunsidies weg zijn gaat t je meer wegenbelasting kosten tov een normale 4s vanwege het gewicht en het gewicht is ook meteen de tweede reden want de hybride is wel degelijk zwaarder en dat is altijd – punten
misterdrogba zegt
700nm koppel damn…