Zojuist heeft Porsche het doek van de nieuwe Cayenne getrokken. De dikste SUV uit Zuffenhausen is op allerlei fronten aangepakt.
Porsche heeft er werk van gemaakt om de goedverkopende SUV op een aantal punten te verbeteren. Neem bijvoorbeeld het uiterlijk. De nieuwe Cayenne lekte onlangs uit en het apparaat kon rekenen op scherpe meningen. Vooral de achterkant is anders geworden. Porsche geeft de nieuwe Cayenne meer overeenkomsten met de andere modellen van het merk. Zo lijken de achterlichten op de nieuwe Panamera (rijtest) en de nieuwe 911 (rijtest). Uiteraard een bewuste keuze, want de derde generatie Cayenne heeft meer gemeen met de 911 dan ooit tevoren.
Zo komt de SUV met elektrische achterwielbesturing. Deze techniek introduceerde Porsche op de 911 (991) en later op de Panamera. Daarnaast is er, net als bij de 911 en Panamera, meer gebruik gemaakt van aluminium. Dit zorgt voor een lager gewicht wat het verbruik en de rijeigenschappen ten goede moet komen. De nieuwe Cayenne weegt dik 65 kg minder in vergelijking met het vorige model. Active all wheel drive, Porsche 4D Chassis Control, driekamer-luchtvering en Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) moeten ervoor zorgen dat de Cayenne zich beter zal thuisvoelen op wegen die je met een normale personenauto zou vermijden.
Porsche brengt tevens een wereldprimeur naar de Cayenne. Het is de eerste Porsche met PSCB (Porsche Surface Coated Brake). De stalen remschijven krijgen een speciale tungsten-carbide coating. Volgens het automerk moet dit resulteren in mindere slijtage en hogere frictiewaarden. De remmen herken je aan een glans op de schijf. Porsche levert PSCB alleen in combinatie met 20-inch en 21-inch wielen. De nieuwe Cayenne is ook te krijgen met keramische remmen.
De derde generatie Cayenne is overigens wat moeilijker over het hoofd te zien. De auto is 6,3 cm gegroeid, waardoor de SUV een lengte heeft van 4,92 meter. Deze nieuwe Cayenne is 9 mm lager in vergelijking met zijn voorganger. De wielbasis bedraagt 2,90 meter en de auto is 1,98 meter breed. De groeispurt resulteert in meer bagageruimte. De nieuwe versie biedt 770 liter bagageruimte, dat is 100 liter meer dan het vorige model. Standaard rolt de auto op 19-inch wielen. Optioneel kun je upgraden naar 20- of 21-inch jetsers.
Bij de marktintroductie is de SUV in twee smaken te verkrijgen. Als ’Cayenne’ en als ‘Cayenne S’. De Cayenne heeft een drieliter zescilinder turbomotor. Dit blok is 340 pk/450 Nm sterk. De instapper knalt in 6,2 seconden (5,9 met Sport Chrono) naar de honderd en heeft een topsnelheid van 245 km/u. De Cayenne S heeft een nieuwe 2,9-liter V6 bi-turbomotor onder de kap. Deze variant is goed voor 440 pk en 550 Nm koppel. De Cayenne S doet 0-100 km/u in 5,2 seconden (4,9 met Sport Chrono) en gaat door tot 265 km/u. Wie meer power wenst moet geduld hebben. Het vermoedelijke topmodel zal de Cayenne Turbo S E Hybrid worden. In Panamera-trim goed voor 680 pk. Of er überhaupt een diesel gaat komen is op dit moment nog niet bekend, aldus Porsche topman Oliver Blume. In het verleden kwamen er wel dieselvarianten van de Cayenne op de markt, maar tegenwoordig is dat nogal een dingetje.
Het interieur van de nieuwe Cayenne mag geen verrassing zijn. Wie bekend is met het interieur van de Panamera wist al een beetje wat de derde generatie Cayenne te wachten stond. Fysieke knoppen maken plaats voor een touchscreen. De inzittende voelt een vibratie wanneer een ‘knop’ wordt aangeraakt. Een 12,3-inch full-HD touchscreen is het centrum van infotainment.
De orderboeken voor de nieuwe Cayenne zijn inmiddels geopend. De Cayenne is er vanaf 109.800 euro en de Cayenne S vanaf 129.100 euro. Vanaf december staat ‘ie bij de dealer. Kan je niet wachten om het nieuwe model te zien? In september kun je auto ook bewonderen op de IAA in Frankfurt.
UPDATE: een filmpje van Casper bij de onthulling check je op autojunk.nl. Meer videobeelden van de Cayenne HIER en HIER.
desjonnies zegt
Komt er ook een Diesel?
kennone zegt
@desjonnies: ik denk voorlopig niet met dat diesel gedoe daar. Hoop meer op een Turbo S zonder extra accu’s
RubenPriest zegt
@desjonnies: Op dit moment niet. Porsche kan/wil niet zeggen of de nieuwe Cayenne er in de (nabije) toekomst gaat komen als diesel.
mashell zegt
@RubenPriest: terwijl ze in Europa vooral diesels verkopen. Geen diesel aanbieden zal de winstgevendheid van Porsche beïnvloeden. Er komt dus wel een diesel, een heel schone.
roppp zegt
@desjonnies: lees het artikel even.
pscarphotography zegt
Ik dacht dat we de ergste generaties gehad hadden…?
desjonnies zegt
Wacht even, twee uitlaten, rechthoekig, afgeplat links en rechts, betekent (is de geheime kenners code) een 13-cilinder Uptune moter van 3.2 liter met 16 hijgende turbo’s en keramisch gestraalde pygmeeën kleppen in een dwarsgebouwde van mangaan gegoten cilinderkop, toch?
giangian zegt
@desjonnies: wat lul je nou allemaal man
bartteeuwen zegt
@giangian: jij hebt een artikeltje gemist :)
Loek zegt
@giangian: https://www.autoblog.nl/nieuws/dit-is-de-uiltaat-strategie-van-porsche-101407
cpp1 zegt
@giangian: denk dat ie een lijn mangaan gegoten coke te veel op heeft ofzo…
smoked zegt
@cpp1: Dit noem je humor.
viezefreddyw zegt
@desjonnies: Nee man, dit is een keramisch 12 cilinder motorblok. Je weet wel, zo’n motor die de benzine onder hoge druk de cilinder inspuit. Zo’n Koala 656 weet je wel?
Zo’n type auto waarvan je buurmeisje zegt; moooiieee waaaaggeeeennn.
bullzeyersn zegt
@viezefreddyw: maar buurman, wat doet u nu?
batavus zegt
@desjonnies: lincoln?
Dutchdriftking zegt
Gewoon erg goed gelukt. Maar toch liever de Panamera.
kennone zegt
@dutchdriftking: of een Range Rover?
sr20det zegt
@kennone: ja, want ik wil 22 inch ;)
porschepdk zegt
@kennone: Heb een Cayenne en een Sport. Ik vind de Range ondanks dat die 60k goedkoper was minstens zo goed.
roberto zegt
Ik vind hem mooi, sowieso de nieuwe achterlichten van Porsche doen hem goed! Overigens wel apart dat ze hem aardig basic introduceren op de foto (exterieur) en niet in Turbo-trim.
bitd zegt
Beter dan dat hok dat vd week langs kwam.
bitd zegt
@bitd: zijn nog steeds de oude foto’s, nieuwe foto’s op www zijn beter.
bitd zegt
@bitd: opgelost
Jaymz zegt
Nette wagen geworden. Als je de eerste versie hiervan terugziet dan valt wel op hoe gruwelijk lelijk die was. Ongelofelijk dat het toen een succes is geworden. Vind zelf de Macan toch wat stoerder ogen.
Orichy zegt
@jaymz: Ik heb juist het tegenover gestelde. De eerste was misschien wel lelijk, maar had een echte eigen Porsche smoel en body. Dit is gewoon een opknapbeurt van de vorige versie, die de huidige stijl van Porsche heeft gekregen, ze gaan allemaal op elkaar lijken en dat vind ik geen pluspunt.
Heb je geld voor iets onderscheidens, kan je allelei Porsche kopen met dezelfde smoel en kont, alleen is het een Sportsedan(liftback), of een soort van SUV, met te veel plastic. Doe maar niet dan.
Dan maar een Engelse, een Range Rover, of Jaguar XJL.
henkhupelschoten zegt
De achterkant lijkt wel op een Discovery… de slimste keuze lijkt mij een XC90 of als het extreem moet een Levante ( omdat ie zo mooi is! ). Wel merkwaardig is dat de elektrische ventilatiegaten het hier niet hebben gehaald.
kennone zegt
@henkhupelschoten: qua design de xc90 ja maar qua motoren en fatsoenlijke stoelen heel graag wat anders
Onehp zegt
@kennone: Volvo stoelen niet goed?
denniss00 zegt
@henkhupelschoten: Levante en mooi gaan niet samen..
henkhupelschoten zegt
Of gewoon een lekkere G500.
Het is tegenwoordig allemaal fout dat die G-klasse er gewoon weer chique uit gaat zien. Ongelooflijk eigenlijk..
drdrift zegt
Plak er Hyundai op en het is de nieuwe Tucson, ik word Porsche moe vrees ik
hotze zegt
Fraaie verschijning, ik denk wel een verbetering t.o.v. de huidige versie, wat minder agressief ogend, al kan natuurlijk een minpunt zijn voor degene die daar van houdt.
Hij is wel erg laag geveerd, waarschijnlijk voor de foto’s; in de praktijk wellicht standaard hoger op de poten.
En waarom niet gelijk PCCB bestellen i.p.v. dat coaten?
En helaas, net een RR-Sport besteld…
thomasthomas zegt
Besteld
SimonMc zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
kennone zegt
@SimonMc: het moet “Dun” zijn want hij is lichter.
RuVi zegt
680 pk krijg je in een Pan Turbo S E-Hybrid
str8six zegt
De achterkant is verbeterd de voorkant is gewoon hetzelfde.
fastforward zegt
De voorkant is heeeel saai. De achterkant net een opgepompte Macan. Maar in het mooie interiwur heb je daar lak aan. Missie geslaagd dus.
berlinetta zegt
Ik ben er tot nu toe nog niet weg van. Het is niet lelijk, maar wel een beetje fantasieloos.
Het interieur vind ik ook niet echt fraai. Ziet er behoorlijk kaal uit.
markie123 zegt
Tsja… die spoiler… Meh! Dat maakt het nét stuk vind ik. Maar ik ga ‘m dan ook niet kopen.
lekkerlinksrijden zegt
@markie123: de voorkant in het Deutsch: zum kotschen of zoiets
granlusso zegt
De achterkant vind ik wel erg lomp, á la Q7. In dit geval lijkt het zelfs erg op de nieuwe Mazda CX-5.
Verder wel strak en waarschijnlijk weer prachtig afgewerkt, met name het interieur. Qua merkbeleving en marketing hebben ze het goed voor elkaar, dus dit zal ongetwijfeld een succes worden, al denk ik dat de Macan wel een groot deel van de bestaande kopers heeft verleid.
Desalniettemin pakt Porsche dit weer erg goed aan.
tom307 zegt
Een ton en als je de achterbank neerlegt geen eens een vlakke laadvloer?
mout zegt
Ik vind een Veloster er spannender uitzien.
Minder overgewicht, ook.
toyotafortuner zegt
Geen fan van zijn grille. Al helemaal hoe t er op foto 18 eruit ziet. Doe dan maar een QX70 met de V8.
Onehp zegt
65kg lichter, dat is bijna 3%. Niet heel veel maar wel de goede kant op. Grotere 770l koffer is ook prima. Zowaar begint de verhouding ruimte/gewicht normale proporties aan te nemen?
Nu nog eigenaars die niet steeds de drang hebben om dit ding te nemen naar het centrum van de stad, om een papieren zak met drie dure stofjes van elk een 130g te vervoeren…
rensso zegt
Technisch zal er veel veranderd zijn. Buitenkant heeft meer weg van een facelift. Scherm in dashboard lijkt, zeker in vergelijk met de panamera, misplaatst. Al met al geen spannend geheel. Jammer…..
drdre1 zegt
Achterkant mooi. Voorkant zo lelijk als het allereerste Cayenne model. Gelukkig zien we doorgaans alleen de achterkant.
mashell zegt
Past bij het Porsche van nu. Sportief maar niet agressief. Een chique überpremium merk.