De Porsche Cayenne GTS is alweer toe aan de derde generatie. Het nieuwe model in drie woorden? PK’s, koppel en verbruik.
Nee, de Cayenne GTS is niet in alle opzichten uit zijn jasje gegroeid en dat is maar goed ook. De SUV beschikt over een 3.6-liter V6-biturbo, die vergeleken met de V8 uit het vorige model 20 pk sterker is en op 440 pk uit komt. Tel daarbij op dat ook het koppel met 85 Nm is toegenomen tot 600 Nm en je zou verwachten dat de Cayenne GTS ook een stukje dorstiger is geworden. Dat valt mee, want het verbruik van het nieuwe model daalt met 0,9 liter benzine per 100 km.
De Cayenne GTS haalt de 100 km/u straks in 5,2 seconden, al kun je daar met het het Sport Chrono-pakket nog een tiende afschrapen. De topsnelheid bedraagt 262 km/u en Porsche belooft ons daar meteen het kenmerkende GTS-geluid bij. De GTS is daarnaast 24 millimeter lager dan de Cayenne S, zodat de SUV dynamischer op de weg ligt.
De heren in Stuttgart hebben er ook voor gezorgd dat je op kilometers afstand zou kunnen zien dat het om de Cayenne GTS gaat. Oké, de neus komt van de Cayenne Turbo, maar verder vallen de sideskirts, bredere wielkasten en 20 inch velgen van RS Spyder-Design meteen op. De definitieve onthulling volgt 19 november tijdens de de Los Angeles Auto Show.
Datzelfde geldt voor de nieuwe Cayenne-instapper, die wordt voorzien van een 3.6-liter V6-blok. Deze variant beschikt over 300 pk en schiet nog altijd behoorlijk rap uit de startblokken: van 0-100 km/u in 7,7 seconden. Het basismodel heeft een topsnelheid van 230 km/u en moet aan 9,2 liter benzine genoeg hebben voor een ritje van 100 kilometer.
UPDATE: een video van de nieuwe GTS met Walter Rorhl zie je HIER!
escort77 zegt
“Het nieuwe model in drie woorden”
Nog steeds lelijk.
reggie-boy_rood zegt
@escort77: sprak for yourself
reggie-boy_rood zegt
@escort77: speak *
3246cm252kw zegt
@escort77: steeds lelijker….
remylahaye zegt
Hopen dat deze ook nog zo fantastisch klinkt als de V8..
johanhummer9 zegt
@remylahaye: v6 met turbos? Ga er maar niet vanuit
bilscobar zegt
@remylahaye: wat ik ook dacht want wat klonk die “oude” gts lekker
ko3n zegt
Jammer de v8 klonk zo lekker
breakingpoint zegt
VAG heeft een apart idee van modelherkenbaarheid van op kilometers me dunkt.
Als ik er op een meter van sta zie ik nog het verschil niet.
3246cm252kw zegt
@breakingpoint: ja klopt je moet heel goed zijn in die spelletjes van vroeger met 2 plaatjes, zoek de verschillen…. Typeaanduiding doet veel op de VAG groep. A4 bijv is het een 1.2 of 3.0(noem maar wat)??? Moet je echt naar de remmen kijken ofzo… Ik zie het verschil wel maar toch gissen als er alleen maar FSI op staat…
xr134 zegt
Koop een x5M!! Sneller beter mooier
series2 zegt
@xr134: net zo lelijk
berlinetta zegt
@xr134: Deze GTS kun je beter vergelijken met de X5 50i.
3246cm252kw zegt
@berlinetta: qua prijs niet geloof ik. Dan zit je echt bij de M dacht ik… Beide rond de 160k en de turbo of turbo S 200k
3246cm252kw zegt
@xr134: zeker! K vind een Cayenne heel vet maar zal zelf denk ik altijd een BMW kopen X5/6M zeker omdat de turbo of turbo S zo veel duurder is en zo Japans oogt :-( Vind de voorgaande 2 generaties Cayenne’s eerlijk veel mooier dan deze generatie.
86x86mm zegt
Zo’n instap model is toch compleet waardeloos…
7.7 sec naar de 100, vmax 230 en met een fabrieksopgave van 9.2/100km, daar zijn genoeg betere alternatieven voor te vinden.
Verder fantastische auto zo’n Cayenne!
lambo4all zegt
@86x86mm: stop zo’n motor in een e klasse of 5 serie en je hebt me toch een snelle sedan. In deze suv is het net niks.
gtwillem zegt
De Cayenne GTS kocht je voornamelijk om die heerlijk klinkende atmosferische V8.
Op zich een logische keuze, maar nu is de GTS wel een stukje minder ‘speciaal’. Meer een Cayenne S die een beetje op een Cayenne Turbo lijkt.
phaeton zegt
@gtwillem: De S had voorheen ook een v8.
gtwillem zegt
@phaeton: klopt. Alleen is er dus een tijdje geweest dat een S een V6 Biturbo heeft (prima motor overigens) en dat de GTS niet zozeer sneller is, maar wel veel lekkerder klinkt en elke rit nét even leuker maakt.
3246cm252kw zegt
@gtwillem: helemaal gelijk, de GTS is/was echt voor de liefhebbers gemaakt. Ik zie het nut nu niet meer van de GTS om eerlijk te zijn…. Gewoon een snellere S lijkt me zo en ja wat lager, zal wat sportiever klinken maar een hele andere insteek dan het originele idee van de GTS….
3246cm252kw zegt
@phaeton: dat hoeft u gtwillem niet uit te leggen… Die heeft veel verstand van auto :-D
3246cm252kw zegt
@3246cm252kw: auto’sssssssss
gtwillem zegt
@3246cm252kw: en bedankt!!! Maar het klopt wel… ;-)
toyotafortuner zegt
Smoelt iig beter… Hebberig wordt ik er nog steeds niet van
E34M5Touring zegt
Belooft het kenmerkende geluid… Euh nee, t’is nu een 6 pitter turbo, geen V8.
series2 zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
367pk zegt
Van V8 naar V6, 2 turbo’s er op, en dan een normverbruik verbetering van nog geen litertje?? Ook al zeggen die getallen niets, dan nog heb ik dat andere fabrikanten wel beter zien doen.
367pk zegt
BMW M3 , van 14,6 naar 8,3 liter per 100 km (verschil tussen huidige, dubbel geblazen, V6 en voorlaatste generatie, atmosferische, V8)…..
Ram-G-maN zegt
@367pk: Ik neem aan dat je dubbel geblazen I6 bedoelt. Maar verder een goed verhaal. ;-)
367pk zegt
@AutomotiveDesigner: je hebt helemaal gelijk ; het was nog vroeg
3246cm252kw zegt
@367pk: daar geef ik u helemaal gelijk in Mr. Atmosferisch 4.8 :-) model moeilijk te zeggen zo… (Ga er niet echt van uit dat u een oude ster rijdt met 12 dorstige kinderen aan tafel… Veel te slimme opmerking)
desjonnies zegt
Ik snap nog steeds niet wat deze wagen meer biedt dan de gemiddelde Xsara Picasso, behalve het logo natuurlijk…Porsha.
En dat er een ton euries meer uit je zak wordt geklopt.
berlinetta zegt
@desjonnies: De aandacht van golddiggers en gespuis.
gregorius zegt
@desjonnies: Mooi leer van binnen. Goede optionele geluidsinstallatie en een stuk sneller.
3246cm252kw zegt
@desjonnies: eerlijk het rijdt wel iets beter dan een citroen en iets mee veiligheid… Scheelt niet veel maar een tonnetje ja ;-)
super zegt
@desjonnies:
porsje krijgt bewondering van klootjesvolk, kost wat, maar dan heb je ook niks
s737 zegt
Ze zijn daar het noorden een beetje kwijt denk ik…….
De GTS was het model tussen de S en de Turbo zoals de meesten hier weten.
Maar wat er specifiek is ( WAS) aan de GTS is dat die de lekkere turbo motor zonder de turbo meekreeg……..
Zonde in mijn ogen!
Ram-G-maN zegt
@s737: Porsche zet hiermee de toon wat ze qua motorisering denken te gaan doen voor toekomstige modellen. Waarschijnlijk gaan ze atmosferische motoren geheel uitfaseren. Als ze n.b. de GTS modellen gaan voorzien van een turbo of twee turbo’s…
vingers zegt
Van schuin achter is het eigenlijk net de oude toyota corolla alleen dan 2x zo groot.
e39540itouring zegt
Een klant van me heeft zowel de eerste als de tweede generatie GTS in bezit. De eerste is echt veruit het mooiste. (In bordeauxrood… Yum!) het geluid van die V8 is echt geweldig!
drugsrunner zegt
@e39540itouring:
Ik zie steeds meer nicknames die op elkaar lijken joh. Eerst had je norgge, toen thomcarbaffer en nu ook e39540itouring. Autoblog brengt veel idolen voort.
3246cm252kw zegt
@drugsrunner: ???? Zal wel 1 gefrustreerde eend in de bijt zijn….
e39540itouring zegt
@drugsrunner: en waar zit dan precies de vergelijking??
japancars zegt
De Cayenne is gewoon lelijk net als de meeste andere Duitsers met uitzondering van de X5, geen X5M want die is ook lelijk.
De nieuwe Mazda CX-9, Nissan Murano, Infiniti FX, Lexus RX, XC90 zijn auto’s die ik mooier vind en de voorkeur zou geven. De mensen kopen de Cayenne alleen vanwege het logo meer niet.
uselessblogger zegt
@japancars: goed dat smaken verschillen, alles wat je opnoemt in de tweede categorie vind ik lelijk.
Een X5 kan mijn hartje daarentegen wel erg bekoren :)
Het liefst van al wel nog steeds een Range Rover
japancars zegt
@uselessblogger: Japanners en Amerikanen hebben een hoop lekker spul vind ik. Ben ook een groot fan van de Toyota LandCruiser.
In Europa zelf vind ik alleen de: XC90, X5, G-Klasse en de RaRo gewoon mooi.
Sowieso groot respect voor de G-Klasse en de Range Rover die beiden al langer dan 35 jaar meegaan.
Van de andere Duitsers moet ik niks hebben.
jorden zegt
Wtf!!! De GTS panamera/cayenne stonden juist bekend om hun heerlijk atmosferische V8 met bijpassend geluid. Echt zo jammer die turbo downsizing trend, waarom ook in deze klasse?
Sracerr zegt
Quasimodo op wielen, wat een horkenbak en lelijk gedrocht en ook nog in “porno-rood”!. Wat een hoererende en patserige pooierbak, typisch Duits: Way over done, ugly and vet.
roppp zegt
Die achterkant is gepromoveerd van Hyundai-bus naar Toyota Corolla met anabolen…
thetown zegt
Hou hem maar wat een gedrocht.