![Afbeelding De nieuwe Peugeot 508 is officieel](https://static.autoblog.nl/gallery/Peugeot/508_2018/508-10006.jpg)
![Afbeelding De nieuwe Peugeot 508 is officieel](https://static.autoblog.nl/gallery/Peugeot/508_2018/508-10007.jpg)
![Afbeelding De nieuwe Peugeot 508 is officieel](https://static.autoblog.nl/gallery/Peugeot/508_2018/508-10008.jpg)
![Afbeelding De nieuwe Peugeot 508 is officieel](https://static.autoblog.nl/gallery/Peugeot/508_2018/508-10009.jpg)
![Afbeelding De nieuwe Peugeot 508 is officieel](https://static.autoblog.nl/gallery/Peugeot/508_2018/508-10010.jpg)
![Afbeelding De nieuwe Peugeot 508 is officieel](https://static.autoblog.nl/gallery/Peugeot/508_2018/508-10011.jpg)
![Afbeelding De nieuwe Peugeot 508 is officieel](https://static.autoblog.nl/gallery/Peugeot/508_2018/508-10012.jpg)
![Afbeelding De nieuwe Peugeot 508 is officieel](https://static.autoblog.nl/gallery/Peugeot/508_2018/508-10013.jpg)
Alle details over de nieuwe sedan van het merk zijn bekendgemaakt.
We konden gister in alle uitbundigheid discussiëren over het uiterlijk van de nieuwe 508. In dit topic pakken we de handschoen weer op, maar eerst nadat je een lap informatie tot je hebt genomen.
De nieuwe 508 staat op het inmiddels welbekende EMP2-platform. Op dit platform staan busjes als de nieuwe Rifter, Citroën Berlingo en de Opel Combo, maar ook auto’s als de DS 7 Crossback en de Peugeot 5008.
Peugeot zegt bewust voor een uitgesproken uiterlijk te hebben gekozen. Niemand trapt er nog in om met een saaie vierdeurs sedan op de markt te komen. Een aantrekkelijk ontwerp is noodzakelijk om op te vallen in het overweldigende huidige aanbod op de automarkt. Peugeot heeft geprobeerd om lijnen van een coupé naar de 508 te brengen en toegegeven: het is een behoorlijk aantrekkelijke auto geworden. Het vorige model was in mijn ogen iets te zakelijk ontworpen, maar met de nieuwe 508 slaat Peugeot een verse, nieuwe weg in.
De 4,75 meter lange 508 heeft een bagageruimte van 487 liter. Met neergeklapte achterbank komt het totaal op 1.537 liter bagageruimte. Daarnaast zit de D-segmenter vol opbergvakken, dat bij elkaar opgeteld goed is voor nog eens 32 liter aan opbergruimte. Met de komst van de Peugeot 208 introduceerde Peugeot de i-Cockpit en de 508 heeft de nieuwste generatie van dit systeem gekregen. Inzittenden kunnen aan de slag met een 8-inch HD-touchscreen (10-inch vanaf de Allure-uitvoering) en de bestuurder heeft voor zijn neus een 12,3-inch digitaal instrumentenpaneel dat naar eigen smaak kan worden aangepast. Zoals het een moderne auto betaamt, heeft de Peugeot 508 afscheid genomen van de analoge klokken.
Bij zijn introductie is de 508 leverbaar met twee 1.6 PureTech benzinevarianten en vier diesels op basis van de 1.5 en 2.0 BlueHDi-motoren. Bij de benzinevarianten gaat het om de 180 pk sterke PureTech 180 S&S EAT8 en de 225 pk sterke PureTech 225 S&S EAT8. Qua diesels zijn er de BlueHDi 130 S&S, de BlueHDi 130 S&S EAT8, BlueHDi 160 S&S EAT8 en de BlueHDi 180 S&S EAT8.
De BlueHDi 130 S&S is de enige variant met een handbak. Alle andere motorvarianten komen standaard met een 8-traps automaat. In het najaar van 2019 introduceert Peugeot een plug-in hybride versie van de 508.
De nieuwe Peugeot 508 is te zien op de Autosalon van Genève. De verkoop gaat in september van start. Prijzen zijn nog niet bekend.
UPDATE 1: filmpje!
UPDATE 2: onze video van de 508 in Geneve check je op Autojunk.nl.
Op de voorkant na vind ik het een prachtauto, met name het interieur.
@ikweethet: Die tranen over die blije bakkes zijn niet heel geslaagd nee.
Zeker een mooie auto. Met name de achterzijde. Net interieur.
Zo dan! Die is mooi geworden, helemaal in vergelijking met z’n voorganger
Voorkant doet Amerikaans aan.
Waarom toch altijd die doorlopende led-stroken aan de koplampen? Verknoeien ze imo meteen heel die voorkant mee. Wel willen maar niet kunnen.
@leaper035t: Het is inderdaad een aparte keuze, maar ook redelijk makkelijk op te lossen. Gewoon de slagtand in de kleur van de lak laten spuiten, problem solved.
@deuxani: :) Dat is idd een oplossing! Ik vind het vooral een te makkelijke oplossing om zich van andere merken te onderscheiden.
@leaper035t: Helemaal mee eens. Het is gewoon een hele nette auto met een strak design…. totdat je bij die slagtanden komt. Het is precies wat je zegt, enkel gedaan om even iets “edgy” toe te voegen en nu valt het te erg op in negatieve zin.
Deuren zonder raamstijlen zijn op de één of andere manier toch cool.
@pfranze: maar verschrikkelijk in de winter en om schoon te maken…
@mistermini: waar zit het probleem? Ik heb ze nu een jaar maar nog niks gemerkt. Vast vriezen is niet erger dan staal op rubber en schoonmaken is geen enkel probleem voor de wasstraat.
@mashell: vast vriezen vond ik toch echt wel niet handig met de aluminium tankdop van mijn 206 GTI jaren geleden. Het was zelfs eens zo erg dat ik er op een keer zelfs de sleutel niet inkreeg om bij te vullen. Ben dan maar naar een afgelegen straatje gereden voor er tegen te plassen nadat opwarmen met een aansteker en speciaal product gewoon niet hielp?
@chrisvis: hahahahaha!
@mashell: Afgelopen winter heb ik de deur met moeite open gekregen omdat het raam niet uit het rubber wilde komen.
Het onderste gedeelte van het raam dat wegzakt krijg ik nooit schoon. Ik krijg er iets van maar dat zal wel autisme zijn…
Verder is het in de zomer rete gaaf om je deur dicht te trekken aan de bovenzijde. Geeft mij toch altijd een beetje het gevoel dat ik cool ben Haha
@mistermini: Voordat het begint te vriezen even je rubbers met vaseline insmeren. Krijg je wel een vettig randje op je raam maar dat moet je dan maar even voor lief nemen.. Heb zelf in ieder geval nooit problemen om de deur open te krijgen in de winter.
@mashell: vorige week was het raammechanisme bevroren. Kwartier bezig geweest met heatpacks om de boel te ontdooien. Lukte niet. Omdat de deur op een kiertje stond kon ik de auto niet achterlaten. Via de kofferbak naar binnen geklommen, naar de dealer gereden en de auto daar achtergelaten. €465 afgetikt…
Maar mijn volgende auto krijgt ze weer. Veel makkelijker in- en uitstappen. En gewoon cool.
@smulders: €465 om de boel te laten ontdooien in hun garage, dat hebben ze netjes gedaan. Je kreeg er toch een poetsbeurt bij hoop ik.
@mistermini: even de rubbers invetten voor een koude periode, niets aan het handje. 3,5 jaar Z4 Coupé als daily gereden en dat ging prima. Ook in de winter.
@mistermini: BMW 4-serie gaat prima open en dicht, nooit problemen.
Très belle voiture mais surtout l’intérieur est magnifique. Ils montent encore d’un cran. J’aime aussi le ‘508’ apposé sur le capot. C’est un clin d’oeil à la belle 504. Bravo!
@kapiteinaudi: https://media.giphy.com/media/HPZubh6ApHpN6/giphy.gif
@edge: Signori è un piacere.
Gli amici della vedette, ammirata da tutti noi, questa gemma proprio della nostra cultura, saranno naturalmente accolti per la durata del loro soggiorno.
Wat een gaaf ding! Prachtig!
Gaaf ding wel! Maar heel uitgesproken is ie nou ook weer niet, niet meer dan het vorige model, vind ik.
Maar goed, Peugeot heeft vaker laten zien in de laatste decennia dat neutrale lijnen ze het beste staat. Kijk naar auto’s als de 205, 306, 406 (Coupé).
Overigens: weet iemand wat voor automaat erin ligt? Een automaat van PSA zelf of een ZF-bak?
@granlusso: 8 traps Aisin automaat volgens mij!
@remylahaye: Ah oké, thanks!
De handbak is officieel dood, zelfs in een middenklasse als deze is nog maar 1 motorisering leverbaar met handbak.
Fraaie verschijning! Kijkend naar de concurrentie (Passat, Talisman, C5, Mondeo, Superb) is dit toch een kanshebber om het succesje te worden. Ik vermoed dat vooral de Talisman en de Mondeo het pittig krijgen mede door de sportieve looks en het hoogwaardig ogende interieur.
@vonklausenburg: Je vergeet de Insignia, die ik denk ik het mooiste van het stel vind!
Hij lijkt me wat klein in proporties. Eerder een 40x model. Ziet er prachtig uit hoor maar ook niet heel opvallend. Hoop toch eens dat de stoere bakken als de 504 en 604 weer eens terugkomen. Elke keer hoop je dat een van de Franse 3 iets grootsers gaan brengen.
Ik heb moeite met de voorkant mooi vinden, zo normaal als de koplampen en grille zijn, zo apart zijn die “slagtanden”. Was bij de Renault Talisman ff wennen, bij deze hopelijk ook. Want wat is dit een mooie auto. Ik hoopte Exalt, maar we krijgen ook nog een stukje Instinct. Wat mij betreft een goede combi.
@720s: ik vond die slagtanden bij de Talisman juist onderscheidend, maar op een of andere manier wordt de auto snel gedateerd. Ofwel, ik vind het juist minder mooi worden
Het doet me helemaal niets…
Mooie auto.. maar blijft een fransoos..
@focusrs1: klopt, de laatste 20 jaar best wel degelijk!
@rufctr01: de laatste 10 jaar nieteens
@focusrs1: Nou, eerlijk is eerlijk ze hebben roest ingeruild voor elektronische problemen de afgelopen 20 jaar …
Nette auto.Kun je goed mee voor de dag komen
Ja, ik vind ‘m onwijs gaaf. Ook eindelijk weer een toegankelijke auto zónder raamstijlen.
Dikste middenklasser qua looks is een Peugeot. Twee generaties terug was het zo’n beetje de lelijkste
Ronduit knappe voiture!
Mooie bak. Denk ook dat een coupe variant hem heel goed zou staan!
je kan het allemaal heel cool PureTech 225 S&S EAT8 en BlueHDi 180 S&S EAT8 noemen, maar uiteindelijk hebben het nog altijd over een opgefokt 1.6je en een niet al te interessante 2.0 diesel met 180 pk.
Daar wordt je toch niet blij van?
Peugeot, wat doe je nou? Was je met de 3008 op de goede weg, een panorama dak dat ook open kan, zit er hier weer zo’n knullige statische glasplaat in. Maak je een prachtige auto, zelfs met persfoto’s in bloedmooi rood ga je het meteen weer te verprutsen.
@mashell: In het persbericht dat ik gekregen heb staat het volgende:
Het panoramische open dak met brede opening schuift zoveel mogelijk weg voor een maximaal zicht.
Zal wel meevallen dus.
@nino: dankjewel, dat houden we dan in de gaten.
Helemaal meh
Dus daarom hebben ze Opel overgenomen… kunnen ze ook van die domme “slachttanden” op het front zetten.
@vroaaar: eerder van Renault gejat.
@smoked: kan me zo ff snel geen Renault voor de geest halen die “slachttanden” had… welk model bedoel je?
@vroaaar: Talisman, en met mindere mate de nieuwe Megane.
@smoked: ah, ik zie wat je bedoelt maar in mijn ogen zijn dat meer ijshockey sticks. Heb nog ff een afbeelding van de Insignia met slachttanden teruggezocht, maar ook dat ziet er anders uit dan ik me herinner. Anyway, niet mijn smaak dit soort frutsels.
@vroaaar:
Talisman en Megane bedoelt smoked denk ik:
https://www.cdn.renault.com/content/dam/Renault/master/vehicules/talisman-lfd-ph1/design/design-exterieur/renault-talisman-lfd-ph1-design-gallery-ext-008.jpg.ximg.l_12_m.smart.jpg
Ik vind hem heel goed gelukt, ook die slagtanden. Het is even wennen, maar het staat hem wel. Het interieur is schitterend. Dat doen die Fransen altijd erg goed vind ik. Dit doet me veel meer dan dat strakke zakelijke dat die Duitsers altijd erin pleuren.
De coupe-lijn is ook wel goed te zien vind ik. Ziet er strak uit. En die achterkant vind ik typisch Peugeot met die achterlichten.
Ik ben tot slot ook wel benieuwd naar de uitlaatstrategie van deze auto, want ik zie 3 verschillende soorten.
Wat een lelijk ding zeg , een nietszeggende leasekist wordt dit in Nederland. Ik moet al helemaal niets hebben van dat dashboard met dat kleine stuurtje en die hoge klokken. Bah..
@tdivlammer: Het uiterlijk vind ik nog wel redelijk (voor Peugeot begrippen) Het interieur is inderdaad verschrikkelijk.
Heb liever een mooi analoog klokkenpaneel voor m’n neus. Die schermen zijn k.t als er zonlicht invalt.
@406_v6: is dat zo? Kan ik me niet voorstellen want zelfs de vrijstaande navigatie schermen van Audi, BMW en Mercedes zijn prima afleesbaar bij zonlicht. Dan mag zo’n instrumentcluster onder een zonnekap ook geen probleem vormen.
@mashell: moet je in zo’n auto een schuif-/panoramadak hebben met de zon er doorheen schijnend…je ziet er niks meer op. Een analoge wijzer daarentegen zie je wel.
@406_v6: ik heb een aantal keer met de 3008 en 5008 gereden en nooit last daarvan gehad. Ik denk ook dat het scherm bij deze 508 niet wordt belemmerd door zonlicht.
Hele fraaie kar, zeker het interieur!
Mooie auto.Ik vrees alleen met grote vrezen dat deze 508 aan precies hetzelfde lot als dat van de C5 II ,Talisman en de vorige 508 niet zal ontkomen; een knappe Franse Sedan die in het begin het hartstikke lekker doet(ook in Noord-Europa, zelfs hier) om daarna als een kaarslicht uit te gaan.
Best grappig dat Renault en Citroen vroeger juist met 5-deurs hatchbacks tegen de Duitse tweeëneenhalf vochten terwijl je je nu helemaal scheel betaalt aan een 4GC of A5.
En de SW?
@parttimeautospotter: ben ik ook benieuwd naar!
Lekker mrap voor de knieën met die middenconsole.
Een schitterende auto met één van de mooiste interieurs in een middenklasser.
Mooie bak… maar die slagtanden? Zal wel aan mij liggen.
Waarom zit er een 508 embleem op de voorkant? Dat is pas echt lelijk…
4 of 5 deurs?
Net een of andere anonieme Amerikaanse huurslee.
Prima auto.
Hij moet alleen nog een 6 cilinder krijgen…