Je kunt gewoon een volledig vernieuwde Nissan X-Trail kopen. Maar ga je dat ook doen?
Zo’n twee maanden geleden kregen we de nieuwe Honda CR-V te zien. Een auto die Europa al vroeg voorzag van een SUV, in de tijd dat het eigenlijk een soort milde terreinwagens waren. Toen bespraken we al het nut van zo’n eigenlijk al te grote auto voor het huidige Europa. De wonderen zijn de wereld echter nog niet uit: de CR-V komt onze kant wederom op. Net als de nieuweling van vandaag. Dit is de nieuwe Nissan X-Trail.
Nissan X-Trail
Hoe zat het ook alweer? De Nissan X-Trail kwam in 2000 onze kant op als een soort milde versie van de Patrol. Beschikbaar met een 2.0 of een 2.5 liter benzinemotor of een 2.2 liter grote diesel en met vierwielaandrijving. Dit was de periode dat SUV’s nog een beetje tijd nodig hadden om zichzelf te definiëren.
De Nissan X-Trail werd nog redelijk verkocht hier in Nederland voor wie een potente, degelijke familie-SUV zocht die soms best zijn mannetje kan staan in het onverharde. Langzaam werd wel duidelijk dat als allrounder de kleine Qashqai een betere optie is. In 2014 schakelde Nissan de X-Trail samen met de Amerikaanse Nissan Rogue. Voor ons betekende het dat de X-Trail min of meer de opvolger werd van de zevenzits Qashqai+2: het werd een Qashqai met zeven zitplaatsen. In Amerika heette de Qashqai dan ook Rogue Sport, als ‘kleine’ X-Trail.
Nieuwe Nissan X-Trail
Goed, dat even als achtergrond. De verkoopcijfers van de Nissan X-Trail kun je het best beschrijven als ‘schommelend’. Het beste jaar was 2005, maar in 2016 was er ook even een piek. Het is dus niet helemaal juist om te concluderen dat de X-Trail helemaal onnodig is voor ons land, maar om gigantische volumes gaat het niet. Je gaat je toch afvragen of een auto van dit kaliber nog wel gaat, of eigenlijk kan scoren. Nissan durft het aan: het merk presenteert de gloednieuwe X-Trail en hij is ook gewoon voor ons. Hoe gaat Nissan ervoor zorgen dat wij deze grote vriendelijke reus willen kopen?
Exterieur
Om mee te beginnen: de nieuwe Nissan X-Trail is qua styling weer helemaal up-to-date. We herkennen een hoop nieuwe Qashqai in de nieuwe X-Trail. Bot gezegd is het ook nog steeds gewoon een zevenzits Qashqai.
Interieur
Ook van binnen is het allemaal zoals je verwacht: alles is weer helemaal modern, maar er worden geen grenzen verlegd. Een digitale tellerbak, een redelijk groot multimediascherm, een draadloze telefoonoplader: je hebt het allemaal. Nissan zegt dat er veel aandacht is besteed aan de ergonomie en hoe alles aanvoelt. Dat klinkt goed, maar of het ook werkt moet natuurlijk blijken.
Technologie
De nieuwe Nissan X-Trail komt beschikbaar met de e-POWER aandrijflijn. Kort gezegd is dit het integreren van vele EV-achtige zaken in de aandrijflijn zodat je een ‘EV-gevoel hebt zonder ooit te hoeven opladen’. Uiteraard betekent het in de echte wereld dat de auto wel gewoon een benzinemotor heeft, maar gecombineerd met een elektromotor.
Je kunt, net als andere hybride- en EV-modellen van Nissan, rijden met één pedaal. Met een milde versie van het one-pedal-driving in de X-Trail kun je optrekken en afremmen door het indrukken en loslaten van enkel het gaspedaal.
Specs
Concrete specs zijn als volgt. De X-Trail is te allen tijde een hybride en tevens altijd gekoppeld aan een 1.5 liter viercilinder. Deze is ofwel voorwielaangedreven ofwel vierwielaangedreven met Nissan’s e-4ORCE vierwielaandrijving. Dat is een systeem dat met de hybridemotor samenwerkt om alle wielen aangedreven te krijgen. De voorwielaangedreven versie levert 204 pk en de e-4ORCE levert 214 pk. Beide versies leveren 330 Nm.
Een poging dus om de Nissan X-Trail met hybride aandrijving een schone auto te maken. Hopelijk drukt dat de prijs een beetje en is de auto hier te betalen. Concrete info over de Nederlandse markt, zoals prijzen, worden later bekend gemaakt.
pivavar zegt
In 2 maanden van best slim naar een uitstervend ras; het kan verkeren.
tortuga zegt
Ik wacht echt op de dag dat er een constructeur meer koplampen heeft dan de huidige Tucson. Wel jammer dat we niet meer de volledige lijn dagrijlichten zien(links tot rechts)
Btw het is wel heel duidelijk een Nissan xtrail opvolger wat wel positief is voor Nissan fanaten.
raydio100 zegt
Ik heb zelf een X-Trail uit 2009 (2wd en op benzine, want die bestaat ook). Heb hem al bijna 7 jaar, wat voor mij extreem lang is. Nu op 300k qua kilometerstand en de 150k die ik erbij reed waren zonder noemenswaardige problemen. Krijgt 1x per jaar een beurt. Het is geen mooie auto, rijdt niet speciaal, is niet superluxe, maar wel een zeer betrouwbaar apparaat. De volgende zou zomaar weer een X-Trail kunnen worden.
mopar70 zegt
Ik denk dat ik mijn X-Trail 2.5 4wd nog jaren met plezier zal rijden.
Niet de zuinigste, niet de modernste, maar wel leer, veel ruimte, pano schuifdak, prima clima en fijne (aftermarket) headset.
Als 4wd geen sukkel ook trouwens.
str8six zegt
Uitstervend ras in NL/ EU. USA en de rest not so much en daar moeten ze het bij Nissan nou net van hebben met dergelijke modellen.
arthur75 zegt
In de vakantie op en neer naar Polen gereden met de xtrail uit 2005. 2.5 4wd, de cruise op 140km/h en een verbruik van 1:9. Dat viel mij eerlijk gezegd nog mee. De andere optie was om de Leaf mee te nemen, en dat is dus geen optie als je meer dan 300km moet rijden..
banderas zegt
Ik heb bijna 3800 km elektrisch gereden op vakantie. Was geen enkel punt. 3x laden en ik was in Oostenrijk..
Dutchdriftking zegt
Veel kilometers met de 2.2 diesel (4×4 uiteraard) gesleten. Op het asfalt is het soms een beetje eng, zeker met een topzware dakkoffer. Maar offroad kan hij serieus veel. Zelfs in IJsland gekke dingen mee gedaan.
tmenges zegt
Waarom weer van die vreselijke dubbele koplampen? Vind de huidige een stuk mooier.
potjak zegt
Mooie wagen geworden, zeker in vergelijk met de nieuwe Qashqai waar ik persoonlijk niet aan kan wennen daar vind ik het voorgaande model beter geslaagd.
O plaat zegt
Ik had in Mexico een Dodge durango gehuurd om een groep te vervoeren maar die was niet leverbaar dus kreeg ik deze ramp mee. Gelukkig was de kwaliteit zo ruk dat hij op dag 2 niet meer wou verleggen. Op 80km/u kon ik hem naar 6000 toeren rijden, hertz regelde mij daardoor een touareg. Die is op elk vlak beter. Betere wegligging, betere zetels, sneller, beter dashboard en mooier (in zo verre dat kan bij een suv). Een xtrail, ik wens het mijn grootste vijand niet toe.