De nieuwe Europese Nissan op de autosalon van Genève is de X-Trail. De vernieuwde versie van deze welbekende 4×4 zal aankomende zomer reeds in de showroom staan. De X-Trail is zo’n succes gebleken dat het model in Europa zelfs eerder te koop is dan in Japan.
Het succes van de welbekende X-Trail was ook voor Nisan zelf een verrassing. Men verwachtte in Europa zo’n 23.000 units per jaar af te zetten. Dat werden er veel meer, vorig jaar stond de teller op 64.000 units en het gemiddelde van afgelopen jaren was 54.000.
Carlos Tavares, Executive Vice President Nissan: “Following a hugely successful car like the original X-TRAIL is not an easy task, especially when customers tell us to leave things as they are. But the all-new X-TRAIL is the perfect example of evolutionary change: subtle improvements in key areas will appeal to existing owners and new buyers alike.”
De nieuwe X-Trail is iets groter geworden, wat vooral merkbaar is in de bagageruimte. Ook zijn er meer motorvarianten, twee benzine- en twee dieselmotoren. Het gaat om een 2.5-liter viercilinder (169pk en 233Nm) en een 2.0 liter (140pk en 193Nm).
De 2.0-liter M1D diesel levert 150pk of 173pk met intercoolert, koppel is respectievelijk 320Nm en 360Nm.
Gallery met officiële afbeeldingen hier.
DAT zegt
Dakrails? Dakbalken zul je bedoelen.
Robbet zegt
hahaha nee man dat zijn steigers! zie je die bouwlampen niet??
Hondaminded zegt
Om nou te zeggen dat de X-Trail mooi geworden is? Nou nee.. Jmmr dat ze die niet in Japan laten
Florijn zegt
niet echt mijn auto, maar kan me voorstellen dat ie gewoon goed is en z’n pruijs waard is in vergelijking met die andere mid-SUV´s
arta zegt
Nee ook niet de mijne.
En als zo’n bak nou een beetje fatsoenlijk reed.
Vooral die versie met alleen voorwiel aandrijving. Wat een dweil, hoop voor Nissan dat ze dat bij deze versie hebben aangepakt!
David USA zegt
Lijkt precies op die andere.
stefan zegt
Heel erg leuk en alles maar zo te zien krijgen we de x-trail gt weer niet, voor wie het niet weet de gt is in japan te koop en heeft de sr20vet onder de kap met 280pk.
w-j zegt
ik vind hem er wel op vooruit gegaan, maarjaa dat is mijn mening
wow zegt
laat die maar mooi in japan
slk55 amg zegt
wat een wanabee… ik had toch wel iets ‘nieuwers’ verwacht, zeker na de komst van de murano/quasqai etc. dit is gewoon een licht gewijzigde (en verlengde) X-trail zoals we die kennen uit 2001.
Citrofiel zegt
Is dit een nieuwe? Zeker weten dat het niet een (heel kleine) facelift is? Hij lijkt vrijwel hetzelfde, en aangezien ik de vorige al lelijk vond, staat mijn oordeel over deze nu dus al vast…
ron zegt
hmm hijs niet veel veranderd
ML Benz zegt
blijft een zeer lelijke huis tuin en keuken jeep, koop dan iets echts
Summer Sky zegt
Jeetje hoe kan je anno 2007 zoiets uit je met CAD/CAM apparatuur volgehangen designstudio tevoorschijn laten komen? Ik dacht dat het leven van de designers zo een stukje gemakkelijker werd, dat ze met alle hulpmiddelen meer gelegenheid hadden om zich te concentreren op het creëren van schone lijnen, maar nee…Heren Nissan-designers, ga maar weer met potlood en papier aan de slag!
Mr. R zegt
Het is inderdaad net een gebotoxde X-Trail van de vorige versie! Als je dan tóch bezig bent, maak ‘m meteen wat mooier, zou ik gezegd hebben.
Peter zegt
voor een SUV heeft hij echt niet de looks zoals zijn kleine broer Qashqai en voor een terreinwagen komt hij heel wat te kort.
nutteloze wagen ??
ach voor wie geen terreinwagen kan betalen en meer wil dan een kleine wagen is het perfekt zeker he.
X-trailrijder zegt
Grappig die reacties, vooral die waar afgunst uit blijkt. Voor die groep mensen, die dit soort wagens weet te waarderen, is het altijd een afweging of de nieuwigheden je interesse hebben. De grotere lengte had voor mij niet gehoeven. Zowel voor het dagelijks gebruik, als voor de caravan in de vakantie heeft hij voldoende volume om mijn spullen te kunnen verstouwen. Binnenkant is “meegegaan” met de Murano en de Qashai, ziet er gelikt uit. Nogmaals voor die groep die dit soort auto’s weet te waarderen wordt die steeds aantrekkelijker, zoniet blijf vooral rijden waarin je nu rijdt, anders wordt het pas echt saai op de weg!
tim zegt
moet zegge dat mn (op grijskenteken) xtrail toch best wel een leuke auto is voor het geld. Heb er geen moment spijt van, en die dakrails zijn best wel lache vooral als je je groot licht aanzet.
!!!nissanpower!!! zegt
best wel mooie auto alleen de grote dakrails zien er niet uit! de qashqai is stukken mooier!
x-trailrijder zegt
Zo lelijk is hij nou ook weer niet. Zijn er geen foto’s zonder dakrails op het internet. De huidige x-trail is trouwens een zeer complete en lekkere rijdersauto
X-trailer zegt
Rij zelf het huidige model en dat is alles behalve een zwabberbak. Ziet er gewoon weer goed uit. Ik wordt sowieso niet vrolijk van al die ronde SUV’s. een wagen die in het terrein meekan, en dat kan de xtrail, moet er gewoon stoer uitzien.
!!!nissanpower!!! zegt
hij is in ieder geval beter dan het vorige model maar als je toch een egte terein auto wil ga dan voor de nissan titan of patrol.!!!
xtrailer zegt
Veranderingen niet echt spectaculair, voor gezin met 3 kinderen is extra bagage ruimte wel handig. Overigens, heb meerdere tereinauto’s gereden, toch zelden een terreinauto gehad die zo snel op de weg is (165pk versie), zo makkelijk en direct stuurt en vooral in het terrein gewoon doet wat hij moet doen. Vorige maand op de 4w-lock stand in de alpen op pure sneeuw zonder kettingen naar 2100m, stijgingspercentage tot 18%, geweldige ervaring. (Diverse andere 4w bestuurders stonden toch nog met kettingen te hannessen)
Voor alle twijfelaars: probeer het eens en je zult versteld staan!
joey zegt
stelletje nissan afzeikers wat rijden jullie zel een kia sportage of een hyndai tuscon
jan zegt
Ben verrast van al deze negatieve reacties op de X trail. Ik rijdt nu 5 jaar een X trail (80000 km per jaar) Het rijgedrag op de weg en in het terrein (ardennen) zijn voor mij nog steeds volmaakt. Al deze negatieve reacties komen waarschijnlijk door het eigen karakter van de X trail waar voorgaande negatieve schrijvers niet mee om kunnen gaan. Mijn volgende auto ??
Het nieuwe model van de X trail.
Nissanrijder oudenburg zegt
Wat sommigen ook mogen beweren, ik vind mijn Nissan X trail van 2006 nog altijd mijn beste keuze en ben er zeer gelukkig mee. Op basis van meerdere website-autotests heb ik de keuze gemaakt. Natuurlijk er is altijd gelul, maar uiteindelijk, na ongeveer een 15-tal testberichten en/of ervaringen van gebruikers kom je tot een juiste keuze. DeX trail stemt overeen met mijn verwachtingen: Een goede, soliede 4×4 die deftig overweg kan met een caravan en redelijk zuinig is ook.
En laat ze maar rijden met hun BMW, Mercedes of VW/Audi terreinwagens!!
Mister x-trail zegt
Zo hoort een echte 4×4 eruit te zien .
Niet dat slappe ronde gedoe met al dat plastic zoals Kia,enz enz .
Jan van Capelleveen zegt
Juist deze week de 50.000km op de teller van mijn x-trail. Terug van 3 maanden (met caravan) naar Andalusië en de Algarve. Rij ervaring? Mag ik wel zeggen, in mijn werkzame periode reed over de 20 jaar méér dan 50.000 km per jaar. Verbaasd ben ik over de hierboven gegeven nagatieve reakties, of eigenlijk niet. In Nederland tref ik over het algemeen negatieviteit en meepraten over zaken waar men totaal geen verstand en of ervaring van/mee heeft. Ik durf te stellen dat de nagatievelingen nog nooit in de x=trail hebben gereden en….. deze auto alleen van een plaatje kennen. Ben ik tevreden? Over het algemeen wel; ik reed vele merken en types, altijd wel iets op aan te merken. Over het algemeen ben ik tevreden. de prijs van de x-trail diesel, het gewicht en de kwaliteit steekt zeker gunstig af bij vergelijkbare SUV’s. Mijn voor laatste auto was een Lexus, een topper, maar ook topper in prijs en km kosten. Zo zie je maar, een beetje objectieviteit kan geen kwaad en appels met peren vergelijken werkt niet!
Willem Nagel zegt
Onze X-Trail 2.5 Sport van 2004 is probleemloos goed, betaalbaar en geen eenheidsworst, meer heb ik niet nodig
Koos zegt
Ben vooral als caravantrekker zeer tevreden met onze X-trail 2.2 diesel van 2005. Mag 2000 kg trekken en doet ca 1600 kg moeiteloos! Vind de “daklijsten” niet mooi. Heb nu geen lijsten maar een spoiler. Hopelijk kan dat straks ook nog want ik wil volgend jaar inruilen. X-trail: prima prestatie voor redelijke prijs met voldoende luxe.
Kees zegt
Leuk om te lezen al die reactie’s. Ga eerst een rijden in de X-trail ! Echt een hele fijne auto. De 2WD is op de markt gekomen puur om de prijsstelling en voor mensen die geen 4WD willen of nodig hebben. HEt rijden is logisch dat er verschil in zit !. Verder … de X-trail blijf zijn eigen vorm houden en gaat niet op de Qashqai of Murano lijken. Dit is juist goed. Er zijn nog altijd veel mensen die een caravan trekken en wel af en toe het terrein op zoeken.
Groet Kees
guy dessers zegt
ik vind al die commentaren enorm fijn om te lezen, zowel pro’s als contra’s..ik rij een model 2006 Diesel en ben ontzettend tevereden over mijn wagen want ik woon binnen de poolcirkel in Noorwegen en hier is het gebruik van een SUV geen luxe maar een noodzaak…sneeuw , ijs, hevige stortregens worden,en ik was er zelf verbaasd over, een detail als ik met mijn X-trail de weg op moet en door de zuinigheid van de motor (7.5 l. per 100 km) is tanken echt niet zo erg als voor de meeste andere wagens te weten dat een liter diesel 1,60 euro kost…
CK zegt
Voor mensen die X-trail niet zo stoer vinden, moet zeker wel Infiniti FX35 checken.Tis een luxe segment van Nissan dat in 2008 in europa verkocht wordt.
Roger zegt
Eerst met de X-trail rijden en dan commentaar geven. Ik heb ondertussen 110.000 km gereden zonder enig probleem en nog met de allereerste banden !
Ik heb slechts 1 opmerking : de stofbekleding van de zetels vind ik niet goed; de volgende X-trail zal er één zijn met lederen zetels.
Er zijn natuurlijk altijd opmerkingen tot verbetering, zo zou ik geen radio met CD wisselaar in de auto plaatsen maar een radio met SD-kaart voor MP3 muziek.
JB zegt
Ik heb onlangs een x-trail dci gekocht. Ben altijd een volvo rijder geweest en betreur deze overstap geenzins. Comfortabel, ruimtelijk en veel rijplezier geeft de x-trail. De kritieken gebaseerd op uiterlijk vertoon zijn onterecht. Immers smaken verschillen.
Ton Otto zegt
Ik vindt de Xtrail er goed uitzien.
Vraag: Is de diesel goed voor 400.000 km probleemloos rijden?
Graag antwoord van mensen die zoveel km hebben gereden.
Gerardus zegt
Ik rij nu 2 maanden in een Xtrail 2.0 turbo diesel. ( 16000 km op de teller). Voor deze wagen een volvo 25T uit 2005 gehad. Aanvankelijk wel wennen: Ik vond wel dat ik een grote overstap gemaakt had. Nu begint het te wennen, zeker na diverse ritten in de binnenlanden van Zweden. Sneeuw is door de 4×4 geen hinder meer, vooral, daar waar andere wagens, ook 4×4 het laten afweten. Ik ben er tot zover aan gewend geraakt.
Er is een ding dat men bij Nissan niet opgelost kunnen krijgen en dat is de verlichting naar een aanhangwagen als de auto met verichting geparkeerd staat en de motor afgezet is.
Ik wacht al 2 maanden op een oplossing. Als ik op een donkere weg de X trail met een een aanhangwagen langs de kant zet en zet het contact af dan heb ik geen verlichting op de aanhanger……………. !!!! Volgens de garage kan men niet zo maar een draad doortrekken naar de trekhaak. Er zou dan kortsluiting op kunnen treden. Over deze afwikkeling ben ik niet zo te vreden………………. Maar de rijkwaliteiten zijn buiten kijf goed te noemen. En de verlichting op het dak in de binnenlanden van Zweden komen goed van pas, als elanden ed tegenkomt.
angelo zegt
Ben ik het bezit van Xtrail 2005 navi diesel. Tevreden rijder. Wil echter roetfilter monteren doch Nissan doet hier niet aan mee dus inruilen dan maar. Dat is even schrikken , de dealers hebben weinig geloof in de kracht van het eigen produkt. Men biedt euro 20.000 Dat betekent 13.000 euro afschrijven in 2 jaar en 50.000 km terwijl menig dealer dezelfde auto uit het jaar 2005 aanbiedt voor circa 30.000 euro.
Schandalig gedrag, geen geloof in eigen produkt Konklusie : 2 jaar geleden verkeerde keus gemaakt Toyota dealer vragen voor vergelijkbare RAV 4 zo’n 30.000 euro
Leo zegt
Leuk, al die positieve reacties, en ook grappig om al die negatieve reacties te zien. Vooral de reacties die stellen dat er weinig veranderd is zijn hilarisch.
Nissan heeft hier juist de spijker op de kop geslagen, want wat blijkt tijdens onderzoek: de kopers van de X-Trail vielen vooral op z´n looks, de meer terreinwagen look, lekker vierkant, niks mooie suv rondingen. Dit was de drijvende factor in de hoge verkoopcijfers (boven verwachting) en heeft Nissan niet aangepast, hulde dus.
Tja, en verder, weinig veranderd aan de buitenkant, maar de grootste verandering zie je namelijk niet. Het onderstel is namelijk compleet gewijzigd. Dit was bij voorgaande gebaseerd op de Primera en bij de nieuwere versie gebaseerd op de Qashqay.
En de groei in lengte zit iet, zoals sommige stellen, alleen in de kofferruimte, ook de bestuurdersplaats geeft nu ruim voldoende beenruimte (was enige minpuntje bij de oudere versie eigenlijk). Oh ja, en die gekke uitlaatdemper die altijd veel te laag hing hebben ze ook aangepast.
Nissa, hulde! Het is dat mijn huidige “exy” nog te jong is, maar anders zou ik zeker deze kopen en de huidige inruilen :-))
Binnenkort X-Trail eigenaar zegt
Beste lezers,
Ik heb gisteren een nieuwe X-Trail 2.5 M-CVT benzine gekocht (versie LE met alles erop en eraan exclusief die foeilelijke dakrails).
Eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat het uiterlijk ook voor mij even wennen was. Maar na een uitgebreide testrit zijn mijn vooroordelen over deze Japanner als sneeuw voor de zon verdwenen.
De auto ligt als een blok op de weg en reageert zeer adequaat.
De acceleratie is voor zijn gewicht geweldig en die traploze automaat maakt het helemaal compleet. Ik ben ook zeer te spreken over de binnenruimte. Nissan heeft goed geluisterd naar de ervaringen van gebruikers met de eerste versie.
Afwerking van binnen en buiten is ronduit prima (vele malen beter dan die van z’n concurrenten). Vooral het grote panoramische openslaande dak geeft heel veel rijplezier.
Over de prijs – kwaliteit verhouding in relatie tot zijn concurrenten ben ik met mijn oordeel snel klaar.
Kortom, je vindt het uiterlijk mooi of niet, dat moeten de lezers maar lekker zelf weten.
Mijn conclusie is dat je echt veel meer auto krijgt voor je geld. Zeker als je het vergelijkt met zijn concurrenten: de Vinex-look-goedgekeurde nep SUV’s met “bling”-“bling” trekjes.
chris zegt
Ben het niet eens met wat angelo schrijft 20.000 euro is een goede overnameprijs voor een x-trail van het oude model met 50.000 km
Bij ons in Belgie heb je al een new x-trail vanaf 22.750 euro tot 34000 euro voor de LE met 171pk dieselmotor.
Dat er in nederland schandelijk veel belasting moet betaald worden daar kan zijn nissan verdeler toch niks aan veranderen,dat geld is gewoon verloren zodra je met je nieuwe wagen de garage verlaat.
Resti017 zegt
Ik zie veel negatieve reacties van mensen die niet weten waar ze over praten,de xtrail heeft een totaal eigen gezicht met daarbij ook nog eens fantastische rijeigenschappen.
Ik rijd nu een QASHQAI die toevallig gisteren is ingeruild op de nieuwste XTRAIL HE 2.5 ,na een proefrit was het verschil wel duidelijk.
Natuurlijk is het model QASHQAI moderner als de XTRAIL,maar bij de XTRAIL is dit niet nodig,deze auto wordt gekocht om zijn andere perfecte kwaliteiten.
Ik vind dat je zelf eerst iets gereden moet hebben voordat je het afzeikt.
Daan zegt
Sinds één week de eigenaar van een kersverse X-trail 2009 diesel 4WD. Ik heb vele sites bezocht, vele reviews grondig gelezen, veel redactieleden van automagazines gesproken en naar aanleiding daarvan de X-trail gekocht. En … de wagen is ZALIG ! ! ! Je houdt van ‘m of je houdt niet van ‘m … smaken verschillen. Maar over de rijkwaliteiten kan je wel objectief oordelen en die zijn gewoonweg verbluffend. Vergelijk hem maar met een Toyota Rav 4, een Suzuki Grand Vitara, een Hyundai Tucson en een Kia Sportage. Cijfermatig overbluft hij allen. En wat meer is, in m’n vriendenkring zijn er vele SUV rijders en ze staan versteld van de rijkwaliteiten en -eigenschappen. Zuinige, sterke, spoele motor met veel koppel. Kan vinnig uit de hoek komen en kan aardig z’n mannetje staan in terrein. De enige waardige concurrent is de Landrover Freelander. Heb erzelf eentje gehad en na 8 maanden verkocht. Voor mij Landrover: once but never again ! ! ! De X-trail is ruim, comfortabel, zuinig, sterke koppelrijke motor, krachtig, baanvast (voor een SUV, … en de 4×4 modus vervult z’n werk met overgave en brio. Dikke pluim voor Nissan. Hopelijk goed voor vele duizende kilometers. Ik zou zeggen: eerst eens rijden met zo’n X-trail, dan (ver)oordelen ! ! !
Leo zegt
wat een commentaar van deze gaste,hebben waarschijnlijk zelf een pruts auto,oordelen over iets wat ze niet kennen.
Een eigen gezicht kan niet in dit hollandse land,zij kiezen voor de haagse kakbakken,waarvan zij schijnbaar dromen,maar niet kunnen betalen
Henny zegt
Sinds maart 2009 een X-trail 2.2 DCI gekocht van december 2005 en nog nooit zo’n fijne wagen gehad.
Voor een diesel erg rustig en snel en met de sneeuw een echte robuuste wagen die je overal uit trekt met winterbanden.
Het gelul van sommige testen dat de instrumenten in de midden zitten is lariekoek en voor mij mooi overzichtelijk zodat ik niet door het stuur hoef te kijken
Goede en hoge comfortabele zit en rijeigenschappen.
Ga dit jaar een grote reis er mee maken.
gerard zegt
4 maanden een x-trail van het laatste model in het bezit gehad. …………..Ik was en van eersten die het nieuwe model in zijn bezit kreeg. Ik kon de x-trail geen fijne wagen vinden. Ik heb in die 4 maanden lange ritten gemaakt. In het totaal heb ik er ongeveer 25000 km mee gereden. Lawaaierig binnen, slechte stoelen, in ieder geval geen zittingen voor langere mensen. Ik ervoer de auto niet als een vervoermiddel voor langere ritten.
In het begin kon er, volgens de garagehouder en de importeur, bovendien geen trekhaak gemonteerd worden, daar het electrisch circuit niet op een trekhaak afgestemd was. Later, na aanpassing, kon ik de trekhaak wel gebruiken, maar als de verliching van de auto in de parkeerstand stond, brandde de verlichting van de aanhanger niet. Daar wij regelmatig in Zweden verblijven, was dit laatste vervelend. Zeker als je op de volle parkeerplaatsen in Duitsland en in zweden langs de binnenwegen moest stoppen. Volgens de importeur en de garagehouder kon dit niet snel verholpen worden ………………. Ik had namelijk een van de eerste x-trails, zolas ik al meldde, van het laatste model. Om het verhaal kort te houden: ik heb geen prettige ervaring met de x-trail., heb de wagen maar weer snel ingeruid voor een nieuwe volvo, die veel comfortabeler is en ook op sneeuw goed voldoet .
Kortom, bij mij geen x-trail meer. Heb ervaring genoeg gehad met wagens van diverse merken om te kunnen oordelen, hoe een wagen voor mij moet zijn, maar de x-trail was voor mij niet de goede keuze geweest. Ik heb een wagen vaak niet langer dan een jaar, niet omdat een wagen mij niet bevalt. Ik kan wel zeggen dat ik steeds weer bij het merk volvo terecht kom met daarnaast hobbywagens, klassiekers. Ik heb diverse europese en amerikaanse merken gereden.(volkswagens, citroens, saab, jeep, saab, fiat, austin healey, corvette, pontiac, cadillacs etc)
Ondanks mijn negatieve ervaring met de x-trail wens ik een ieder die een x-trail berijdt veel plezier ermee, meer dan ik gehad heb.
leo zegt
gerard,je snapt er niets van
Freek zegt
Een X-trail 2.2 dCi Elegance uit 09-2005 hebben we gekocht afgelopen December. Reden; boot/trailer-combinatie trekken richting Kroatie en uit het water op de hellingen. Normaal 2WD ( zuinig ) en indien nodig kan de wagen zelf 4WD inschakelen ( auto-stand ) of je kan deze locken ( 4WD ). Of dit altijd 4WD is is mij (nog) niet duidelijk, ik lees ook dat deze zich weer uitschakelt boven 40 km/hr. Rijervaringen; lekker vlot, wel wat “zoekerig” maar dat kan komen omdat we een Audi Quattro gewend waren, licht te besturen.
Optie’s; DVD-schermen in de hoofdsteunen / Clima-control / leder / stoelverwarming etc etc.
Nadeel; bij het achteruitrijden kan de Park Distance Control niet uitgezet worden en blijft dus pieieiiepen….
Navigatiesysteem van Nissan werkt goed ( Update DVD 2010 )en het grote schuifdak geeft een zee van licht en/of frisse lucht in de auto.
Nog niet zo lang in bezit maar tot nog toe lijkt het een goede keuze tov de veel duurdere 4×4-wagens waarvan de meeste ook niet de benodigde 1800 kg mogen trekken.
xtrail zegt
wie zegd dat de xtrail een zwaberbak is, hij ligt beter op de weg dan menig andere luxe auto ook ligt hij goed in de bochten ik vind hem perfect en bij 200 km heeft hij een perfecte wegligging ik ben gek op mijn xtrail