Het introduceren van een nieuw automodel is altijd een spannend moment. In het geval van de Ford Mustang zorgde dit zelfs voor een verrassing.
De Ford Mustang is een iconische auto die iedereen kent en de meeste mensen ook wel een keertje willen hebben. Maar het daadwerkelijk kopen van een Mustang? Dat was de laatste decennia nogal lastig. Je kon in veel landen immers niet zomaar naar je dealer stappen om er meteen met eentje weg te kunnen rijden. In plaats daarvan moest je deze via import vanuit de Verenigde Staten zien te halen.
Sinds het nieuwste model is dat echter anders. Nu kan je gewoon naar je plaatselijke dealer gaan, 62.375 euro meenemen en uiteindelijk wegrijden met je gloednieuwe Mustang. Al neem je liever 95.305 euro mee, zodat je de V8 kan aanklikken in de configurator.
Volgens de Europese designbaas van Ford Amko Leenarts, was die Europese introductie van de Mustang aardig spannend. Tegen de BNR Nationale Autoshow zegt hij namelijk dat Fords verwachtingen bewust wat laag waren. Dat het helemaal niet zeker was of de Mustang hier wel geaccepteerd zou worden.
Maar wat blijkt: de Ford Mustang is in Europa een succes. “Die wordt dus geweldig goed geaccepteerd”, zegt Leenarts. “En dat was wel een mooie verrassing van de Ford Mustang.” Overigens zouden er in die Mustang zomaar eens wat Europese invloeden kunnen zijn. Voor zo’n belangrijk model als de Mustang, start Ford namelijk een wereldwijde wedstrijd onder de bijna tien designstudio’s van het merk. Iedere studio komt dan met een eigen ontwerp, uiteindelijk kiest het bedrijf dan met welk ontwerp ze doorgaan. In dat uiteindelijke ontwerp kunnen ook zomaar details zitten van andere ontwerpen. Een detail van de Nederlandse Leenarts in de Amerikaanse Mustang? Hij zei het niet hardop, maar het zou zomaar eens kunnen.
Overigens vertelde hij nog meer interessante zaken over dat ontwerpproces. Ieder jaar komen de topmannen van die designstudio’s namelijk samen. Dan kijken ze met z’n allen eens goed naar álle automodellen die Ford maakt. Het moet immers allemaal wel op elkaar aansluiten, een Europese Ford mag er niet heel veel anders uitzien dan een Amerikaanse.
Tijdens die bijeenkomsten kan het zomaar zijn dat ze ineens vinden dat een model wel heel erg botst met andere modellen. Dat de grille het ‘net niet’ is, of dat een koplamp op een negatieve manier opvalt. En wat dan? “Dan zou je een vervroegde facelift kunnen introduceren.” De volgende keer dat Ford dus wel heel snel een auto van een nieuw neusje voorziet, dan weet je wat er aan de hand zou kunnen zijn…
Verder in deze aflevering van de BNR Nationale Autoshow: Meindert en Wouter bespreken rijden op waterstof en de nieuwe Land Rover Defender. En Wouter rijdt in de nieuwe Audi e-tron Sportback.
moveyourmind zegt
Wel een enorm gaaf ding die Mustang. Alleen welke idioot het verzonnen heeft om het Mustanglogo rechts in de grille te plaatsen… Lijkt nu net of de Mustang een gouden tand heeft.
Tussen de Amerikaanse modellen zit tegenwoordig wel weer heel mooi spul. De F-serie, de Bronco, en zelfs de Mustang E ziet er toch wel gaaf uit.
vacano zegt
de Dodge Challenger, Chevrolet Camaro en Corvette, Jeep Gladiator, Cadillac Escalade 2021 , Ford Bronco Sport
ty5500 zegt
Klopt, er zit wel wat lekkers bij tegewoordig. En ze rijden dan ook nog eens deftig. Het is wel anders geweest
moveyourmind zegt
Stuk voor stuk heerlijke Amerikanen. En wat te denken van de Lincoln Navigator met dat enorm deftige interieur.
tortuga zegt
@moveyourmind: het Mustang logo staat mooi in het midden? Shelby logo staat wel rechts
RiKe zegt
De Mustang (niet die Mach-E Gameboy geval) is gewoon een gave auto. Dat het een succes is verbaasd me niet, alleen is hij uiteraard in Nederland geen succes door de krankzinnige belastingen waardoor hij alleen al bij het basis model zo’n €30.000 duurder is dan in onze buurlanden
vacano zegt
dat krijg je als jou Roverheid liever de autobezitter pluimt dan de multinational!
daarom ben ik 30 jaar geleden verkast.
hier heb je een Jeep Wrangler voor minder dan $30K die kost in NL €60K .
Stijnson zegt
@vacano: Klopt, alleen hoe zit het met jou zorgverzekering in de USA? Begrijp me niet verkeerd. Ik baal ook van de autoprijzen in NL, maar krijgt er ook het een en ander voor terug.
tortuga zegt
@rike: jullie betalen dat bedrag in 1 keer, hier in België als de auto wisselt van eigenaar, neem bv een gt v8, moeten wel telkens opnieuw 5k inschrijving en jaarlijks 2k betalen dus op 5 jaar 3 eigenaren is ook al dik 25k
slowland zegt
Toch blijft het een ‘poor man’s sports car’…..
Hier in Canada heb je een nieuwe vanaf 20.000 euro, is het wel een EcoBoost, maar toch.
De Shelby GT500 staat voor 60.000 euro voor je deur.
Veel nieuwe chauffeurs kopen er eentje, ik was vorige week even langs de Ford gegaan, een leuke used uit 2017 met V6 heb je al onder de 10.000 euro!
tortuga zegt
@slowland: exporteren naar België en je krijgt er direkt 10 meer voor
Davion zegt
Heb er ook een, nog geen seconde spijt van gehad :)
supertjeduc zegt
Een collega van mij heeft er eentje gekocht
Een V8 jubileum model van 5 jaar oud met 500 km
Van de week een eindje mee gereden , best wel gang in zo’n ding en nog een echt geluid