LED LED LED. Vanochtend schreven we het nog: een beetje facelift bestaat tegenwoordig uit LED’s. De Mondeo facelift doet gezellig mee.
De vernieuwde Ford Mondeo maakt vandaag zijn werelddebuut tijdens de Moskou autoshow. De belangrijkste aanpassingen zijn LED achterlichten en LED dagrijverlichting (jeuj), je hoeft je dus niet meer te wenden tot aftermarket. Daarnaast zijn er nog wat minimale aanpassingen gedaan zoals een verfijnd interieur met oa een nieuw ontworpen middenconsole en nieuwe technologieën zoals Lane Departure Warning System, een automatische grootlichtassistent, Driver Alert, BLIS, nieuwe audio- en navigatiesystemen en een achteruitrijcamera.
De keuze uit motoren wordt aangepast met een nieuwe 240 pk sterke EcoBoost benzinemotor en een 200 pk sterke TDCi dieselmotor. De nieuwe 1.6 EcoBoost benzinemotoren en 1.6 TDCi dieselmotoren volgen later dit jaar. De Mondeo staat begin oktober in de Nederlandse showrooms.
Blijft altijd een mooie auto om te zien.
Ben benieuwd wanneer de “Led” dashboards komen, steeds meer rijdende kerstbomen!
Prima leasebak, maar van m’n eigen geld zou ik hem niet kopen. Al heb je veel auto voor het geld…
Minder mooi dan eerst…
wauw. en het ziet er zo mooi uit, misschien ik voor de 740, V70 classic en Defender ook maar eens een setje LEDs uitzoeken. Anders hoor je er gewoonweg niet meer bij #fordfail
Ze zouden beter wat aan de achterkant doen, zo raar ogend. Ik mag de Mondeo wel maar dat kontje klopt ergens gewoon niet.
Zonder dat chrome in de grill zekers een mooie auto!
Afgezien van het feit dat dit enorme onzin is (led verlichting voorop in het algemeen:
Kunnen ze die dingen dan op zijn minst dimmen? de hele outline van de auto wordt vernacheld als die krengen aan staan (= altijd) ze staan in mijn opinie veel te fel afgesteld allemaal. Net als bij audi, die zijn minder fel als een knipperlicht aan gaat, dat is het niveau dat ze normaal moeten hebben.
of willen we allemaal een uberholungsprestige hebben..
de enige die het nog enigszins mooi heeft opgelost is saab met de 9-3, die led balk is vele malen mooier dan al die witte puntjes die te fel branden..
Een magistrale reactie van lincoln schiet me spontaan te binnen.
I quote; “ledjes for the people!”
@f430scud: Als ik me niet vergis was dat floryn…
En ja hoor.
“floryn [ reply ]
25 June 2010 om 10:05
Ledjes for the people!”
@Vinny_93: zou “ledjes to the people” als variant op “power to the people” niet de bedoeling zijn?
anyway, mondeo word er niet mooier op. zag gister een mazda 3 met opplakledjes net voor de koplampen op de bumper, tuningjohnyfail.
@Jurrian: Zei ik van niet? Er werd alleen gezegd dat lincoln dat gezegd zou hebben, terwijl floryn het zei.
@Vinny_93: was meer als reactie op je reactie als een reactie op je persoon ;)
Ik heb ondertussen ook LED op mn ride :) Hip, hipper, HIPST!
LELIJK!
heb de mondeo nooit mooi gevonden !
Dit was toch al enige tijd bekend? Er was in juni al een persbericht van en toen verscheen het ook al op die andere site:
http://www.autoweek.nl/autonieuws/14456/Ford-facelift-Mondeo
–edit: ja, en toen schreven wij er ook over (check link in artikel)–
Ik zag het eerdere bericht inderdaad over het hoofd, sorry.
Best wel een nette auto, hier moeten ze een RS’je van maken. Met een V8.
Even heel wat anders, en dus offtopic: Als ik me aan wil melden, komt er altijd iets van multiscope, net als ik op inloggen wil klikken. Mega irritant, kan dat niet ergens anders geplaatst worden dan boven de “inloggen”-knop?
Onze Mondeo heeft twee van die prachtige gleufjes in de voorbumper zitten voor twee led-units:
achteraf LED in de bumper bouwen is gewoon niet zo cool als ze daadwerkelijk in de koplamp units hebben.
Leuke trend heeft VAG gezet, zo te zien gaan uiteindelijk alle merken die trend volgen.
Vind de voorkant echt goed gelukt van deze mondeo
Ik vind hem eigenlijk meer opa achtig geworden.
Met die krachtigere motoren en al die snufjes zou je denken dat Ford premium wil gaan. Nou, zolang ze bij die viercilinders blijven, gaat dat volgens mij niet gebeuren.
als er 1 auto is die continue in de lease top 3 staat van 2007 is het de mondeo wel.. daar kan nog steeds geen ander merk tegenop.
Mijn tandenborstel heeft ook een LED.
ziet er niet alleen goed uit, maar rijd ook nog eens formidabel! in vergelijking rijd hij een heel stuk strakker en sportiever dan de concurrentie van opel, VW, seat, audi, alfa. eigenlijk alleen BMW is nog iets beter. maar ford weet er wel een heerlijke balans in te brengen. heel goed is ook dat de mix van sportief en comfortabel erg goed is gelukt.
@rider:
Ook heel flauw trouwens dat ze de tijd van de Mondeo rond de Nurburgring nergens publiceren, waar ie gehakt maakt van de Nissan GT-R.
Ledjes is gewoon hetzelfde probleem als de “angel-eyes” van BMW, en de A8 velgen van Audi.
Zeer mooi wanneer het net uitgekomen is, maar vanaf het moment dat je er onderhand elke afgetrapte Golf 3 ermee ziet rijden is het niks meer.
Tegen de tijd wanneer deze “hype” over is gevlogen worden ze in mijn ogen pas weer mooi.
Vandaar dat ik “angel-eyes” weer mooi begin te vinden.
De A8 wielen moeten nog een jaartje of 1,5 wachten, totdat iedereen RS4 wielen onder de dan inmiddels petjeswagen Golf 5 heeft zitten.
@jack_abarth:
LED’s zijn natuurlijk een erg makkelijker manier om een auto een eigen “merk” te geven. JUIST geplaatste LED’s zijn nog herkenbaarder dan het logo. Met alleen een stripje in de bumper kom je er niet als je het mij vraagt. die kun je ook gewoon bij de halfords kopen.
Wordt die nog kitscher :S
Pfff, de ledjes. Net als de zogenaamde diffusors mogen die van mij op de brandstapel. Fik erin, weg ermee.
Als ik het goed begrijp is dit dus gewoon een repost?
@Citrofiel: nee, dat begrijp je fout;)
Check de enorme gallery die nu beschikbaar is.
@autoblogger: Ik zag in de vergelijking inderdaad al dat er wat foto’s extra waren, maar is dat een nieuw topic waard? ;) En die filmpjes zijn geen argument voor dit topic, want er stond geen link het artikel zelf. :P
@ rider
idd, ik zou zelfs zeggen, enkel lamborghini nog NIPT sneller dan deze mondeo.
laatste vergelijking tussen mondeo, c63amg, rs5 en m3 maakte mondeo gwn gehakt van deze hoop, NIET normaal
@Laue,
Dat klopt, kijk maar naar Audi. Je zag vanaf mijlen ver dat er een RS6 of een R8 aangereden kwam. Nu zit je 3 minuten naderhand nog steeds te denken of het een A3/A4/A5/A6 of A8 was.
En we hebben wat filmpjes van de nieuwe Mondeo:
http://www.autojunk.nl/2010/08/facelift-ford-mondeo-het-interieur
http://www.autojunk.nl/2010/08/facelift-ford-mondeo-wagon-rijbeelden
http://www.autojunk.nl/2010/08/facelift-ford-mondeo-5-deurs-statische-beelden
nee, ik vond de vorige faclift mooier.
met die mooi zilvergrijze achterbumper en zij skirts.. niet zo overdeven uitschieterig als deze.
lelijke pauper LED’s! kerstbomen op de weg tegenwoordig.
als t kerst is zet je gewoon de auto voor de deur, geen kerstverlichting meer nodig:)!
Nog altijd een nette auto maar jammer van de dagrijverlichting. Ik heb toch liever een C5 Berline, Mazda6 of Insignia. Accord Tourer is ook stoer
Nuttig…
Ik vind hem niet heel mooi. Hij is veel te hoog naar mijn mening. (zie achterkant vanaf beneden naar boven)
lichte verbetering IMHO , maar Ford had de achterlichten al in 2007 led verlichting moeten gebruiken
de S-klasse van mercedes doet dit al van de W220
en landrover L322
ik haat het dat er tegenwoordig pas bij een facelift LED’s bijkomen!
het is gewoon goedkoop vernieuwen!
Zie naar de BMW E90/E91 3reeks
de achterlichten zijn gewoon LED geworden…
E46 Coupe en cabrio hebben ze dit ook gelapt
Voor iedereen die niet te spreken zijn over de ledjes, over een paar worden die verplicht. Dus wen er maafr aan.
jammer genoeg hebben ze de lelijke koplampen gehouden
@MondeoMK2 euhm… neen
je bedoelt dagrijverlichting
dit is al verplicht in een paar landen : zweden, canada enz…
dagrijverlichting is oftewel
-je dimlicht dat blijft branden eenmaal je je contact hebt opgezet (Volvo bvb)
-een onafhankelijk halogeenlampje dat blijft branden en dat uitgaat of dimt wanneer men het dimlicht opzet
(Alfa MiTo , VW Golf, Polo)
-of de super trendy coole LED’s die ook dimmen naargelang je je dimlichten opzet ofniet (Audi, Ferrari, BMW recent…)
ook is het smerig dat de duitsemerken led technologie enkel maar aan mensen geeft die extra geld willen bijleggen voor Xenon : BMW, Audi en mercedes doen dit
…
Filmpje over de verlichting van een BMW X5 met Xenon en dagrijverlichting:
@Alexke: Auto’s die in 2011 en daarna nieuw op de markt komen, moeten standaard voorzien zijn van verlichting voor overdag. De Europese Unie stelt de ‘dagrijverlichting’ vanaf dan verplicht.
De speciale verlichting maakt een auto beter zichtbaar overdag, maar verbruikt (in tegenstelling tot dimlicht) nauwelijks energie. In veel gevallen stellen autofabrikanten de lichtunits samen met energiezuinige diodes ofwel leds.
__
Daarom zien we steeds meer kermis op de neus. Dagrijverlichting wordt verplicht en op het oog van mileu/uitstoot/energie gaan de meeste merken dan voor LED. Dus misschien moeten we maar eens stoppen met het zeuren over LEDjes want straks heeft elke auto ze
@Atenza: kwas dat er ook nog vergeten bij te vertellen , het wordt verplicht…
in de A4-A6-E90LCI en X5 kan je het nog uitzetten
na 2011 zal dit nietmeer gaan
http://www.youtube.com/watch?v=q0McU0ftRh4
Ze hebben iig geluisterd.. eindelijk weg met dat glimmende troep
Die LED’s zien er van dichtbij heel raar uit eigenlijk, van die piepkleine vierkantjes met een stipje erin, viel me pas op.
met die LED trend had de titel net zo goed kunnen zijn ‘de nieuwe Mondeo heeft banden’ :P
Eindelijk wordt de 1.6 EcoBoost leverbaar. Dat is dus de belangrijkste benzinemotor.
Nooit begrepen waarom Ford eerst de 2.0 EcoBoost introduceerde, wat een fout. Die koopt het merendeel toch niet, net als de 2.5t (r.i.p.). In de tussentijd is Peugeot/Citroen met de 1.6 THP in de C5 gekomen (sinds maart) en VAG had natuurlijk al lang TSI’s in de directe concurrenten van de Mondeo liggen. Opel en Renault hebben ook al weer een tijd downsized turbo-benzinemotoren. Fiat/Alfa heeft nu de 1.75 MultiAir.
Kortom, het lijkt me dat Ford behoorlijk wat marktaandeel in de benzinemarkt heeft laten liggen door zo enorm laat met deze motor te komen. Dat kan toch niet anders?
Eigenlijk leveren ze al 15 jaar dezelfde lijn benzinemotoren (vooral Ford Sigma, ZETEC lijn).Merendeel daarvan zonder variabele kleptiming, laat staan directe inspuiting. Terwijl VAG al weer bijna 7 jaar FSI (directe inspuiting) en ongeveer 5 jaar TSI (FSI + turbo). Toyota en Honda hebben ook al jaren VVTi/VTEC.
Werd tijd, Ford!
@Crotchrocket: tja kleine turbomotor.. leuk.. maar vooral een hype. Triotest in de AW gelezen laatst? De 1.6 Turbo in de Insignia verloor het van de Mazda6 met een 2.0 benzinemotor. Deze was namelijk veel zuiniger dan die motor van GM. Ook de opgegeven prestaties kwamen niet overeen als wat de fabriek op gaf. Bij de Mazda wel weer.
Ik heb ervaring met de 1.6 T in de Astra en dat was voor mij ook een flinke tegenvaller. De TSI’s van VW doen het dan een stuk beter maar enkele blijken nogal onbetrouwbaar te zijn
Moraal van het verhaal; downsizen is niet automatisch beter
Is gewoon de voorbumper van de gefacelifte s-max… vind het niet zo speciaal…
wij hebben een 2009 mondeo titanium wagon en om eerlijk te zijn ben ik blij dat we die hebben. de leds zien er echt niet uit.. veel te rommelig . ook is die rimpel op de achterklep nou niet echt mooi.
het interieur vind ik wel gaan. wij hebben het nav systeem en ik heb niet zo veel last van dat ‘glimmende’ dr omheen.
@flyer92: Ik ook niet, wij hebben de pianolak met carbotex afwerking
Ik heb hiervoor diverse BMW’s gereden in de 1 serie klasse met sportonderstellen. Na 68000 km het 4e setje eronder, vrienden bij BMW en ruzie met de leasemaatschappij.
Nu met mijn gezins uitbreiding een trotse bezitter van een mondeo station met alle toeters en bellen. Je kan de staion mooi of lelijk vinden, maar ik kan behoorlijk objectief beoordelen dat het niet normaal is hoe strak en neutraal deze mondeo een klaverblad kan pakken op de snelweg. Iedere coureur die ruimte nodig heeft in prive tijd zal onder of rond de 40K een Mondeo moeten kiezen.
Wen er allemaal maar aan. Vanaf 2011 word Daytime-Running-Light standaard op elke nieuw geleverde auto in NL.
Nu mijn vraag:
Audi – Voorsprong door Techniek. Dus toch wel??
@Atenza:
Ja, dat is waar. Ik had gelezen dat de 1.6 turbo van Opel wat piekerig schijnt te zijn in gebruik. Veel turbolag en pas wat leven in de brouwerij als je net wilt opschakelen. Ook ontbreekt directe injectie, waardoor het voordeel van de zuinigheid van de turbomotor al zo goed als teniet wordt gedaan. Het is toch ook een door Saab ontwikkelde motor? Die hebben de laatste jaren natuurlijk niet veel budget gekregen om hun specialiteit, de benzine turbo, te moderniseren.
VW heeft wel lef getoond door zo ambitieus te zijn op benzinegebied. Dat toont toch visie, bij Ford was het heel lang status quo op benzinegebied(conservatief, geen risico nemen, waarschijnlijk i.v.m. garantie en terugroepacties, lage onderhoudskosten voor klanten).
Jammer dat o.a. de 1.4 TSI 160 pk wat kinderziektes te verwerken heeft gekregen. Maar uiteindelijk zal dat wel over gaan.
Het leuke aan downsizen vind ik dat er nu ook leuke en toch relatief zuinige, moderne motoren in betaalbare auto’s te vinden zijn.
de 2.2 diesel heeft 420nm en 450nm bij overboost
De Nederlandse line-up en vanafprijzen
Uitvoeringen
De Ford Mondeo is in Nederland leverbaar als complete Trend, zeer ruim gespecificeerde Titanium en als sportieve S-Edition.
Ford Mondeo Trend
De Ford Mondeo Trend biedt een zeer complete standaarduitrusting. Deze bestaat onder andere uit ESP, Intelligent Protection System met 7 airbags, Dual Zone automatische airconditioning, audiosysteem met CD-speler en AUX-aansluiting, elektrisch verstel- en verwarmbare buitenspiegels, elektrisch bedienbare portierramen rondom, mistlampen voor en een met leder bekleed stuurwiel.
Ford Mondeo Titanium
De zeer rijk uitgeruste Mondeo Titanium biedt boven de Trend onder andere 16-inch 10-spaaks lichtmetalen wielen, LED dagrijverlichting, Chromen sierlijsten rondom de zijramen, het Ford Convers instrumentenpaneel, elektrisch inklapbare buitenspiegels, een regensor, een luxueuzer afgewerkt interieur, sportieve voorstoelen, een automatisch dimmende achteruitkijkspiegel, automatisch inschakelende dimlichten en elektrische voorruitverwarming.
Ford Mondeo S-Edition
De sportieve S-Edition is gebaseerd op de Titanium en beschikt onder andere over 18-inch lichtmetalen wielen, sportieve voor- en achterbumpers, sideskirts en bi-xenon koplampen met statische bochtverlichting. De voorstoelen en achterbank zijn bekleed met leder en alcantara. Het interieur van deze sportieve Mondeo is afgewerkt met carbonstyle sierdelen en rode stiksels.
Motoren en transmissies
De vernieuwde Ford Mondeo is leverbaar met 6 verschillende benzine- en 4 verschillende dieselmotoren. De 145 (107kW) pk sterke Mondeo 2.0 16v Flexifuel rijdt zowel op reguliere benzine als E85 (bio-ethanol). De nieuwe PowerShift transmissie wordt standaard geleverd in combinatie met de nieuwe 2.0 SCTi motoren en is optioneel verkrijgbaar in combinatie met de 140 pk en 163 pk sterke TDCi motoren. De nieuwe 160 pk (118kW) sterke 1.6 SCTi benzinemotor en de 200 pk (147 kW) sterke 2.2 TDCi dieselmotor (beide met handgeschakelde 6-bak) zijn leverbaar vanaf productiemaand november. De volledige technische gegevens van deze twee nieuwe motoren worden in een later stadium bekend gemaakt. Alle overige motoren en transmissies zijn per direct beschikbaar.
Vanafprijzen
De vernieuwde Ford Mondeo heeft een vanafprijs van € 26.971,- voor de 120 pk (88 kW) sterke 5-deurs hatchback 1.6 16v Trend en € 32.331,- voor de 115 pk (85 kW) sterke 5-deurs hatchback 2.0 TDCi Trend. De meerprijs van de Titanium uitvoering ten opzichte van de Trend uitvoering bedraagt € 1.450,-. De meerprijs van de S-Edition ten opzichte van de Titanium bedraagt € 4.000,-. De 4-deurs sedan en 5-deurs hatchback hebben dezelfde prijs. De Wagon in Trend uitvoering heeft een meerprijs van € 1.400,- ten opzichte van de Trend 4-deurs sedan of 5-deurs hatchback. De Wagon Titanium en S-Edition hebben een meerprijs van € 1.650,-. Dit prijsverschil wordt veroorzaakt door het feit dat deze twee uitvoeringen zijn voorzien van dakrailings in Satin Silver.De meerprijs van de Titanium uitvoering ten opzichte van de Trend uitvoering bedraagt € 1.450,-. De meerprijs van de S-Edition ten opzichte van de Titanium bedraagt € 4.000,-.