De nieuwe Mercedes SL wordt een stukje sportiever, net als de originele 300 SL.
Over de nieuwe Mercedes-Benz SL hebben we al een tikkeltje kunnen schrijven. De auto wordt praktischer, krijgt een 2+2-configuratie. Maar gaat ook gebruiksvriendelijker worden dan de AMG GT en daarom vierwielaandrijving krijgen. Tegelijkertijd moet het een icoon worden, net als die originele 300 SL Gullwing waar Wouter ooit in mocht rijden. Nu heeft hoofdontwerper Gorden Wagener tegen Autocar gezegd hoe ze dat precies willen gaan doen.
Om te beginnen met het ontwerp. De nieuwe SL gaat namelijk het meest op die originele 300 SL lijken, in vergelijking met alle andere SL’s. Daarvoor kijken ze naar de verschillende verhoudingen van de auto, de oppervlaktes van de auto, ‘zulk soort zaken’. Een sportievere auto, niet zo ‘GT-style roadster’ als de voorgaande edities. Retro gaat het echter niet zijn: daar is Wagener geen fan van. Ronde koplampen en Gullwing-deuren hoef je dus niet zo snel te verwachten. Een moderne auto, met subtiele hints naar het verleden, dat echter weer wel.
Uit eerder gemaakte spyshots zou wel blijken dat de nieuwe Mercedes SL sowieso een langere motorkap krijgt en een stoffen dak. Het bijna iconische metalen klapdak van de afgelopen SL’s is met de nieuwe dus verleden tijd. Wat stiekem ook wel hoort bij een sportief beestje.
Het platform gaat de nieuwe SL delen met de volgende Mercedes-AMG GT. Wagener benadrukt wel dat er verschillen tussen de twee gaan zijn: de AMG GT is meer een raceauto terwijl de SL eerder een sportauto gaat zijn. De nieuwe Mercedes SL gaat dus een sportieveling zijn, maar ook niet té sportief.
Als alles volgens planning verloopt wordt de nieuwe sportievere Mercedes SL eindelijk volgend jaar gepresenteerd. De Merc gaat hybride-motoren krijgen, in zowel zescilinder- als V8-vorm, variërend van zo’n 370 pk tot ruim 600 paardjes.
Edge zegt
Toch opvallend dat een merk als Mercedes ruimte ziet voor een nieuwe SL naast de AMG GT, zeker nu vrijwel alle autofabrikanten door het coronavirus grote klappen krijgen. Je zou verwachten dat Project SL dan maar even in de ijskast wordt gezet.
E34M5Touring zegt
Je kunt de SL meer als GT in de line up zetten. En wat groter maken eventueel. Want boven de 1.90m is t verdomd krap zitten in zo’n AMG GT. Boven de 2m ben je in de coupe sowieso kansloos. Dat is een gat wat nu niet bedient wordt.
En hij zal vast wat sportiever worden. MAar ik verwacht nog steeds geen Lotus concurrent. Zal wel gewoon weer 2000kg+ gaan wegen…
mashell zegt
Maar het model SL is de legende, die wil je behouden. De AMG GT is het nieuwe model, als je gaat schrappen, dan schrap je die. AMG is geen echt merk, het is gewoon een label voor Mercedessen. Dus als er een crisis komt dan ga je terug naar je core business en zet je juist project nieuwe SL door.
Overigens ben ik van mening dat de AMG GT roadster eigenlijk als SL opvolger bedoeld was maar deze door een managmentblunder als AMG GT door het leven moest ipv als SL. En daarom de oude SL het nog maar een paar jaartjes langer moest uitzingen.
ty5500 zegt
Goh managementblunder.. Nu was het een nieuw ’topmodel’ van amg dat best wel op wat aandacht kon rekenen en waarschijnlijk ook in het vaarwater van de 911 zat. Hadden ze hem als sl in de markt gezet had hij wrs veel minder aandacht en geinteresseerden gehad. Het was dan enkel de opvolger van die SL waar over het algemeen veel van hun bejaard clienteel in rijdt en die wat gezapiger is. Ik denk niet dat iedereen daarmee geassocieerd wilt worden.
superhans zegt
Ja, dat was ook de gedachte die ik had, dat de GT aanvankelijk bedoeld was als nieuwe SL. Als de toekomstige SL, daarentegen, niet als coupe met Gullwings geleverd gaat worden, is het wat mij betreft niet een echte opvolger van het icoon. Aan de andere kant willen ze de GT misschien uiteindelijk hoger in de markt positioneren met Gullwings, zoals de SLS en SLR. Die auto’s misten, wat mij betreft de iconische looks en hadden ook een lelijk interieur.
Turbo S zegt
@mashell: SL is ook met kleinere motoren verkrijgbaar. Daarom al kon de AMG GT roadster nooit de SL worden. Dat model is een echte AMG, alleen verkrijgbaar met het dikste blok wat ze hebben,weliswaar in verschillende versies maar altijd een AMG blok.
mashell zegt
Uiteraard passen de kleinere motoren er ook gewoon in. Er alleen het dikste blok in leggen is gewoon een keuze. Waarschijnlijk liepen de SL verkopen te ver terug waardoor de business case van de auto moeilijker werd en men dus besloten heeft alleen nog maar de duurste versies met de hoogste marges te leveren.
Benny_Weisz zegt
@Edge:
Dat komt ook doordat er geen opvolger komt van de huidige S-klasse Cabrio (is ook één van de redenen waarom de nieuwe SL een 2+2 wordt)
bsxc2 zegt
De AMG GT had gewoon nooit deze benaming moeten krijgen. Een chique AMG GT (met o.a. spaakvelgen/ingetogen kleur/stoffenkap) is eigenlijk gewoon al een sportieve SL.
993carrera4s zegt
@bsxc2: dat zou wat zijn! En dan met de 53 motor, 6 in lijn met handbak… Alleen de ontwerper houdt niet van retro. Ben wel heel benieuwd naar dit model trouwens
kminne zegt
Oh no, niet weer zo’n fantastisch aluminium klapdak dat het veld moet ruimen voor zo’n armetierig vooroorlogs tentje waar na een paar weken de schimmels al in groeien :(
dwfc zegt
Een nieuwe Pagode mag wel na +/- 60 jaar !
Met stoffen dak en een hardtop!
O plaat zegt
Mijn vriendin heeft een Mini Roadsters uit 2012 waar ik geen plaats voor heb in mijn garage’s buiten wat vogelkak heeft ze nog niets voorgehad met haar kap en integenstelling tot hard top cabrio’s kan ze haar koffer volproppen en nog steeds het dak openen.
wheelzzz zegt
Zou wel in de markt zijn voor een SL. Als ie maar elektrisch was met, zeg, 95 of 100kwh pakket en 600 paardjes ofzo
Nu voelt t zo hopeloos ouderwets. Of is dat wat ze met ‘retro elementen’ bedoelen?
Dutchdriftking zegt
Ik dacht dat Mercedes juist ging snijden in hun bizar uitgebreide modellengamma?
O plaat zegt
Ik zet 10 euro in dat de nieuwe SL een crossover word in navolging van de Ford NOTaMustang, Audi TT, Ford Puma, BMW M8,…