De prijzen van de gloednieuwe Mercedes E-Klasse zijn bekend. Verrassing: die zijn niet mals.
Met hun omvangrijke gamma introduceert Mercedes zo’n beetje wekelijks nieuwe modellen en facelifts. Toch is de introductie van een nieuwe E-Klasse net even wat specialer. Dit blijft toch een belangrijke pijler, ook al nemen de GL- en -EQ-modellen steeds meer de overhand.
Wouter heeft de E-Klasse al in juni aan jullie voorgesteld (zie de video hieronder), maar één stukje informatie wat nog mistte was de prijs. Inmiddels kunnen we die ook melden, want de gloednieuwe E-Klasse is in de configurator verschenen.
De nieuwe E-Klasse (de W214 voor de kenners) heeft een vanafprijs van €71.676. Dat is maar liefst €10.000 meer dan de vanafprijs van de vorige generatie, maar het is verschil is minder dramatisch dan het lijkt. De instapper is op dit moment namelijk de E 300 e. Er is ook een nieuwe E 200, maar die is nog niet in de configurator te vinden.
De E 300 e is een plug-in hybride, met een systeemvermogen van 313 pk en een systeemkoppel van 550 Nm. Niet verkeerd voor een instapper. De E 300 e is ook als 4Matic te krijgen, tegen een meerprijs van €7.650.
De keuze is op dit moment nog beperkt, want de enige andere aandrijflijn die je kunt kiezen is de E 400 e. Dit is eveneens een PHEV, die standaard vierwielaandrijving heeft en een systeemvermogen van 381 pk. Voor deze versie ben je minstens €89.152 kwijt.
De E-Klasse Estate is ook meteen te bestellen, ook al is deze later onthuld. Voor de extra bagageruimte betaal je een meerprijs van €2.567. Dat is natuurlijk geen geld, in vergelijking met sommige opties (een vuilniszakgrijs kleurtje kost bijvoorbeeld €3.751).
Prijzen concurrentie E-Klasse
Qua concurrentie zijn er natuurlijk maar twee auto’s die er echt toe doen: de (eveneens gloednieuwe) BMW 5 Serie en de Audi A6. En vooruit, voor de volledigheid zetten we de prijs van de Lexus ES er ook bij.
- Lexus ES 300h (218 pk): €60.995
- BMW 520i (208 pk): €65.080
- Mercedes E 300 e (313 pk): €71.676
- Audi A6 50 TFSI e quattro (299 pk): €72.030
De 5 Serie is een paar duizend euro goedkoper, maar dan heb je ook echt een instapper. De 520i zou je eigenlijk moeten vergelijken met de E 200, maar ja, die is nog niet leverbaar. En de 520i is vooralsnog de enige benzineversie die je kunt bestellen bij BMW.
Bij Audi is wel een directe vergelijking mogelijk. De A6 50 TFSI e is ietsje duurder, maar je hebt standaard quattro. Als je E 300 e 4Matic pakt is de Audi wel degelijk goedkoper. Dan heb je natuurlijk wel een model wat al langer op de markt is, terwijl de Mercedes helemaal gloednieuw state-of-the-art is.
kilum zegt
Een E300e 4Matic estate. Doe mij die maar. En dan zo’n rooie. Meer dan dat kun je toch nooit nodig hebben. Perfecte auto voor alle omstandigheden.
O plaat zegt
Jij begrijpt het. Ik kan zo een type wagens als gezinswagen iedereen aanraden. Het enige nadeel dat ze hebben is dat eens je ze gewoon bent elk model er onder “te min” aanvoelt.
Edge zegt
Nee, je begrijpt het overduidelijk niet. Voor het schuin aflopende trottoirbandje voor je oprit en de verkeersdrempels in de woonwijk is het van essentieel belang dat je een SUV aanschaft.
thjvanvlerken zegt
Even wachten op de “all terrain” dan
tortuga zegt
Voor mij een blauwe met wit lederen interieur
O plaat zegt
Met een E klasse rijden kost waar ik woon 10 euro om in te stappen en 2,5euro per km.
Robert zegt
De E 300 e van de vorige generatie stond in de prijsboeken vanaf ca. 66 mille. dus een verschil van ruwweg 5 tot 6 mille, beetje afhankelijk van welk businesspakket je er op had zitten.
Pordon zegt
Opzich vind ik dit segment niet eens zo extreem veel duurder geworden de afgelopen jaren.
Zeker niet als je gaat vergelijken qua pk’s.
De E-klasse uit 2002 met +300pk destijds was de E500 en had een nieuwprijs van €90k
Mocht de nieuwe E200 leverbaar worden voor zo’n €65K en dat vergelijkt met een E200 classic uit 2002, nieuwprijs van 51k dan is dat in 21 jaar slechts €14K erbij.
Voor die 14k krijg je tegenwoordig wel veel meer auto voor je geld.
kamikaz3 zegt
Het grootste nadeel is kofferruimte. 370l of 460l, dat is toch wel echt weinig voor zo’n grote auto. Andere merken werken de batterij al een 10-tal jaar beter weg, zonder veel ruimte te verliezen.
O plaat zegt
Komt vooral door de achterwiel aandrijving. Mijn Cadillac heeft ook maar een 390l. Een voorwiel aangedreven Audi kan de koffer dieper maken en zo meer ruimte creëren.