Het nieuwste model van Mercedes is hier.
Vanmorgen konden we al vroegtijdig kennis maken met Mercedes’ nieuwste. Nu is het tijd voor alle informatie, want de Duitser is officieel gepresenteerd. Zoals gezegd komt er zowel een CLA als een A-klasse Limousine. Waar de A-met-kont een A-met-kont moet voorstellen, gaat deze CLA zich meer richting de CLS profileren. Althans, zo wil de marketingafdeling van Mercedes dat je denkt. Een vierdeurs coupé, zoals ze het zelf noemen.
De nieuwe CLA is 4,69 meter lang (+48 mm), 1,8 meter breed (+53 mm) en 1,4 meter hoog (-2). De wielbasis bedraagt 2,7 meter. Een toename van 30 mm in vergelijking met zijn voorganger. Het interieur van de A- en B-klasse maakt nu ook zijn intrede naar de CLA. Het MBUX-infotainmentsysteem met onder meer het inmiddels welbekende “Hey Mercedes” is uiteraard te vinden in het model. Tijdens de presentatie in Las Vegas heeft Mercedes bekendgemaakt dat de spraakassistent een stuk innovatiever moet werken. Het is afwachten of dat in de praktijk ook zo lekker gaat. Vaak weet zo’n assistent je slecht te verstaan en zorgt het alleen maar voor meer frustraties onderweg.
Het gepresenteerde model in Las Vegas is de CLA 250, met een 224 pk en 350 Nm sterke viercilinder turbomotor. Het blok is gekoppeld aan de 7G-DCT automaat. De marktlancering is in mei. Hoewel het merk nog schaars is qua details, spreekt Mercedes over een reeks benzine- en dieselmotoren. Met zowel een handbak, een automaat als de optie om 4MATIC te nemen. Verwacht een vergelijkbare line-up met die van de A-klasse (A160, A180, A200, A220, A250, AMG A 35). Een video met rijbeelden check je op Autojunk.
Mercedes geeft ons overigens nog wat leuke feitjes over de CLA. In totaal zijn er namelijk zo’n 750.000 exemplaren van de eerste generatie CLA Coupé en CLA Shooting Brake verkocht. Gemiddeld genomen zijn de CLA-klanten, zowel in de
VS als in Europa, zo’n tien jaar jonger dan de typische Mercedes-Benz rijder.
De nieuwe CLA wordt gemaakt in de Mercedes-Benz fabriek in Kecskemét (Hongarije) en komt in mei 2019 op de markt.
reactief zegt
Ik vind hem behoorlijk geslaagd.
Zelfs mooi te noemen!
Maar deze uitvoering is niet heel mooi met die gekleurde frutsels, getinte achterramen en deze velgen.
Ben benieuwd naar normale varianten!
simonferrari zegt
@reactief: Dat merk ik ook altijd op bij de onthulling van een nieuwe Mercedes. Altijd in vreemde configuraties. Wanneer ik dan het model zie rijden in een ‘normale’ configuratie dan staan ze me stukken meer aan.
YK zegt
@reactief: Dat is gelijk de “Orange Art Edition”. Hadden ze ook gedaan bij het vorige model. Is wel een fikse meerprijs maar het heeft wel wat. Vergis je niet in het feit dat de CLA voor een gemiddeld 10 jaar jongere doelgroep bedoeld is, die geilen daarop ;)
axelhensen zegt
@yk: ik val in de doelgroep, ik geil er helaas niet op
YK zegt
@axelhensen: Als je er niet op geilt val je dus niét in de doelgroep ;)
axelhensen zegt
@yk: Volgens mij hebben we zojuist de designfilosofie achter de fiat multipla ontrafeld
YK zegt
@axelhensen: G = e2 (π • (L – l))
De geilheidsfactor (G) is erectie (e) in cm in het kwadraat plus pi maal de leeftijd potentiële doelgroep (L) minus leeftijd van de auto (l).
Reken maar uit, bij een negatieve G heb je of een hele grote L of een hele kleine e, want het ligt niet aan de auto ;)
henk_he zegt
@yk: maakt het dan niet te veel uit of je een grote of kleine pielemuis hebt?
reactief zegt
@yk: Ik vergis me niet hoor. Ik vind al die eerste edities bij Mercedes niet te pruimen.
Mijn inziens behoorlijk ordinair met al die frutsels.
henk_he zegt
@reactief: afgestemd op de grootste groep kopers. Helaas.
dbonline zegt
jammer van die korte neus en dat belachelijke flatscreen “dashboard”. Voor de rest knap.
en waarom moeten al die first editions met fluo stift behandeld worden?
karhengst zegt
@dbonline: zodat ze een streepje voor hebben op de rest.
cpp1 zegt
Mooie banaan weer.
ewoudhoed zegt
@cpp1: bavianen… voer.
2wheeler zegt
In het donkerblauw met mooie zilverkleurige 5-spaaks velgen doet hem al goed denk ik. Tobacco interieur om het af te maken! Net als de A3 sedan vind ik de kleine sedans/coupés vaak mooier dan hun grote evenknieën, lijken veel beter in verhouding. Nu maar hopen dat we deze dingen niet alleen maar in het wit met zwarte velgen tegen gaan komen.
moveyourmind zegt
@2wheeler: Ik dacht ook dat deze CLA van het formaat A3 limousine was…
Blijkt hij een ruime 4 meter zestig te zijn, zo’n twintig centimeter meer dan die A3. Knap gedaan van Audi dat de A3 limousine groter lijkt te zijn dan hij is. Terwijl de Mercedes juist geforceerd overkomt, als een compacte auto (wat hij dus niet is) die groot moet lijken.
2wheeler zegt
@moveyourmind: vaag zeg… persoonlijk vind ik hem net geforceerd en wek fraai, maar snap de strategie van Das Haus qua modellen dan even niet. Dit is de CLA coupé maar in de klassering qua formaat zou het dus een C klasse Gran-coupé zijn om maar even gebruik te maken van de BMW terminologie.. hij is immers net zo groot als een C klasse alleen een afwijkende carrosserie, waarom dan als CLA op de markt brengen?
karhengst zegt
@2wheeler: Omdat de A hipper is dan de C sedan, nieuwe en bovendien goedkoper te produceren.
2wheeler zegt
@karhengst: hipper wellicht wel, maar een C is toch hoger gepositioneerd dan een A en dus zou het aantrekkelijker moeten zijn voor het kopend publiek… wel nieuwer inderdaad, kan een reden zijn. Goedkoper produceren vanwege lagere motorisering dan de C of het goedkopere onderstel? Interieur lijkt me aardig hoogwaardig, daar zal het verschil toch niet in zitten?
karhengst zegt
@2wheeler: Ga er eens in zitten en dan is het geheel toch een stuk minder fraai afgewerkt dan een C-klasse die dezelfde opties heeft. Daarnaast is natuurlijk de complete aandrijflijn anders (RWD vs FWD).
Plus dat de C-klasse al een echte Coupe versie heeft.
Pordon zegt
@2wheeler: de 4-deur coupé versies zijn altijd wat langer dan de normale sedan versies. De CLS tikt bijna de 5 meter aan. Ruimte voor een eventuele CLC van 4.80m is er nog.
Pordon zegt
@2wheeler: De CLC komt er ook vanaf de volgende generatie C-klasse in 2021.
mashell zegt
@pordon: tenzij er voor die tijd een economische crisis komt, dan worden al die afwijkende varianten gewoon weer geschrapt.
schreute01 zegt
Raar ding. Hij lijkt wel krom.
sntial zegt
@schreute01: #banaan
romeoalfa zegt
Dit ding is even lang als de huidige C. Ik snap het even niet meer bij MB..
simonferrari zegt
@romeoalfa: En komt qua looks overeen met de A-klasse sedan, en een gekrompen versie van de CLS, die weer op de AMG GT Four Door lijkt.
Waar is de tijd van C, E, S, G en SL klasse..
Donstil zegt
@simonferrari: De 4 deur AMG GT was later dan de nieuwe CLS, de CLS lijkt daar dus niet op maar de AMG wel op de CLS
mashell zegt
@Donstil: die CLS en de AMG GT 4 deurs kijken niet op elkaar, het is gewoon een andere carrosserie vorm van dezelfde auto. Zoals een mondeo sedan en liftback.
niex zegt
@simonferrari: die tijd is, net als de 3-, 5-, 7- en (echte) 8 serie, helaas niet meer.
kunstomdathetmoet zegt
Mooie auto. Het ontwerp komt in deze uitvoering, die voorzien is van het Sjonnie-sportpakket, helaas niet goed tot zijn recht.
MAB zegt
Wat een stront lelijk ding weer.
tfsi zegt
Dat interieur is toch om je vingers bij af te likken echt prachtige auto.
Als ik de financiën zou hebben dan wist ik wel.
E34M5Touring zegt
Ik vind het een lelijk ding. Die kont past me niet op de CLS en ook niet op deze.
z4rickss zegt
Vind de huidige CLA niet bepaald knap, maar deze mag er zeker zijn.
Misschien wel mooier dan de CLS ??
shane12 zegt
CLS junior?
tmenges zegt
Welke bezopen infantiele aap keurt die ontwerpen goed daar bij das haus?
sanderp zegt
@tmenges: Hebben meer Duitse “premium” merken last van de laatste tijd.
eelco74 zegt
@tmenges: dezelfde bezopen aap die vervolgens de bonus van de mega verkopen gaat opstrijken. Terwijl jij vanaf je zolderkamer naar je lege bankrekening zit te kijken, hopend dat ie ooit gevuld genoeg is voor een CLA.
tmenges zegt
@eelco74: potverdikkie eelco, je zou een boek moeten gaan schrijven!
quinn zegt
Prachtig model en bovendien is er geen echte concurrent binnen het segment waar deze auto in opereert. Dit kan niet anders dan verkoopsucces worden. Even afwachten hoe de prijs gaat worden.
dijan zegt
@quinn: A5 sportback,Kia stinger ,Vw arteon,Bmw 4 gc?
Pordon zegt
Schitterend! De A-sedan vond ik toch een beetje net niet maar dit smoelt erg goed. Ondanks de foute uitvoering. De kont past bij deze eigenlijk ook beter dan op de CLS.
verplicht zegt
Ik vind hem qua exterieur goed gelukt!
Mooie lijnen, knap zijaanzicht en een lekkere kont. Grote gril, helemaal hip tegenwoordig.
Maar dat dashboard …
Dit gaat toch nergens meer over met dat scherm?
Die bezels zo dik, op foto 15 ook goed te zien dat het letterlijk 2 schermen aan elkaar geplakt zijn met een dood stuk scherm.
Het ziet er super goedkoop uit in mijn optiek.
Schermen i.p.v. analoge meters: ik ben helemaal voor. Maar wel een graag in een écht dashboard zoals VAG en BMW dat onder andere doen.
piquet1986 zegt
Wat een niches, gaatjes moeten gevuld worden. Komt er nog een 2 deurs coupé van de CLA 4 deurs coupé op de markt?, neejjjj niet de c coupé natuurlijk! Das een heuuul andere auto.
tmenges zegt
@piquet1986: cla cabrio is er nog niet toch?
vaakbenjetebang zegt
Dit ontwerp is al een stuk beter in balans dan de huidige CLA (Wat op zich ook niet zo’n prestatie is), maar ik ben benieuwd hoe het uiteindelijk oogt in de ‘Lease Edition’. Denk dat dat bepaald niet mee gaat vallen.
stfu zegt
De ultieme yuppen-, maar ook Mocrobak.
reactief zegt
@stfu: Bij ons in de regio rijden ook al een paar dealers rond met een Model S en Model X zelfs…
Verder staan er nogal wat Tesla’s verder in de Vinex wijken.
Dus ik neem aan dat je het als pluspunt ziet?
kevin1400 zegt
En dan een renault motor voorin? Net zoals bij de nieuwe A? Ik sla over.
stuko zegt
@kevin1400: gewoon benzine kopen.. dan heb je geen Renault :)
2wheeler zegt
@stuko: dat was bij het uitgaande model zo, alle blokken van de A klasse van deze generatie komen bij Renault vandaan. Zo heeft iemand hier het iig een keer verkondigd, moet eerlijk zeggen dat ik er zelf nog mijn twijfels bij heb maar soit…
basman147 zegt
@2wheeler: alleen de 1,33 benzine van de 180 en 200 versies en de kleinere diesels zijn van Renault. De 2 liter motoren van de a250, a35, a45, a200d en de a220d zijn wel van Mercedes.
Dickie zegt
@basman147: klopt helemaal, maar zou voor mij een reden zijn om bijvoorbeeld een A/CLA 200 niet te kopen.
basman147 zegt
@dickie: Ik neem aan dat Mercedes om binnen het budget te blijven waarschijnlijk de keuze had tussen een 4 cilinder samen met Renault of een 3-cilinder van eigen ontwerp zoals BMW. Als je maar groot genoeg MERCEDES-BENZ op het kleppendeksel zet merken de meeste mensen niet dat de motor van Renault komt, maar ze snappen wel dat 4 meer (en dus beter, toch??) is dan 3.
stuko zegt
@basman147: er is geen 1.33 benzine toch? De CLA 180 is een 1.6 CGI.
basman147 zegt
@stuko: Bij de A-klasse is het een 1.33 (volgens de website van Mercedes). Bij de C-klasse is de 200 een 1.5. Misschien dat je die bedoelt?
basman147 zegt
@Edit: Snap het nu, je bedoelt de huidige/oude CLA. Die heeft inderdaad een 1.6, maar ik verwacht niet dat die gaat terugkomen. Het motorprogramma van de nieuwe gaat dat van de A- en de B-Klasse volgen.
sjaakbonestaak zegt
Stap 1: neem een CLS
Stap 2: was hem op een te hoge temperatuur
Stap 3: alsjeblieft, nieuwe CLA
Maar dat achterwege gelaten vind ik dat deze nieuwe CLA beter in verhouding is als zijn grote broer de CLS.
Toch kan ik maar niet wennen aan de achterkant met zijn droevige blik. Zal vast goed verkopen iig.
alcantara zegt
Hier kun je best mee aankomen op het kamp, niks mee.
Maar een coupé? Nee. Daarvoor moet je E coupé hebben. En zeker ook nog voorwielaandrijver gezien de lelijke overhang, sowieso allemaal net niet qua ontwerp. Eigenlijk is dit een wannabe Mercedes voor het A-klasse publiek, dat meer kickt om leuke AMG pakketje en Mercedes looks dan daadwerkelijke performance.
qoekje zegt
Mercedes heeft 34 verschillende modellen ik vind het veel.
Kvgorp zegt
Ik ben Mercedes fan hoor in hart en nieren. Maar waarom in hemels naam een auto lanceren in het zwart met zwarte velgen en een paar fluor oranje strepen. Dit geeft totaal geen goed beeld van de auto. O ja en dan in de studio foto’s ook een zwarte achtergrond.
Edge zegt
@kvgorp: Geen idee waarom ze dat doen. Ik kwam op de Instagram van designer Gorden Wagener een rood exemplaar zonder rare accenten. Ziet er echt een stuk beter uit: https://www.instagram.com/p/BsYpLzABt1u/
mashell zegt
@Edge: dat is een understatement zeg. Deze zwarte ziet er meh uit maar die rode ziet er gewoon heel goed uit (raampartijen zijn veel beter zichtbaar), tikkie dikke kont maar daar wen je wel aan.
gilettelubbers zegt
Ik begin nu echt MB moe te worden, weer zo’n karakterloos apparaat
intimrasiert zegt
Knappe auto! Beter in verhouding dan de CLS. Alleen wat de afdeling Markting aan het roken was toen ze de introductiespec bedachten, daar wil ik ook wel wat van.
mashell zegt
@intimrasiert: jij wilt ook iets roken waar je saai en heel veel van hetzelfde van gaat doen?
BaRa zegt
Net zoals alle andere Mercedes-sedans is ook deze niet echt geslaagd. Neen, ook niet als je hem coupé noemt.
ontploffer zegt
FF serieus. Dit is gewoon een te heet gewassen CLS…. en iedereen loopt altijd te haten op Audi? En dit is dan wel dik? Ik snap het niet helemaal meer… niet dat ik Audi man ben, in tegen zelfs.
Dickie zegt
@ontploffer: ik vind hem wel mooi geworden eigenlijk terwijl het niet een model is wat ik normaal snel zou kopen.
ontploffer zegt
@Dickie: mooi vind ik hem ook. Dat zeker. De nieuwe cls vind ik ook geslaagd. Alleen zo jammer dat het gewoon twee haast identieke wagens zijn…
mashell zegt
Jammer dat de foto gallerij maar één auto bevat. Meerdere uitvoeringen en kleuren zouden leuk zijn want in deze samenstelling komt de wagen duidelijk niet tot zijn recht.
carspottermaxim zegt
Ben allang blij dat het nog echte uitlaten bevat want dat vinden we bij de nieuw Audi’s niet meer!
dijan zegt
@carspottermaxim: Heb net een nieuwe A5 sportback gekocht met echte uitlaten. Hiervoor had ik een S3 met echte uitlaten. Dus eerst even controleren ,voordat je onwaarheden schrijft.
loserboi932 zegt
Fancy koplampen. Koplampen gestolen? Da’s dan €4500 ex BTW per koplamp, wilt u pinnen?
dijan zegt
@loserboi932: Ik zou mijn verzekering bellen.
justinautoblog zegt
Kermis editie