Er is een nieuwe Mercedes-Benz G-Klasse, joechei!
Het zat er al een beetje aan te komen. Op diverse locaties konden we al gecamoufleerde versies van de Mercedes-Benz G-Klasse tegenkomen. Zelfs Autoblog-redacteuren kwamen ‘m tegen. Ons olijke presentatieduo Wouter & Martijn spotten hem rond de poolcirkel en ondergetekende kwam een G-Klasse tegen op de Autobahn richting München.
Nu heeft Mercedes-Benz het doek van de nieuwe G-klasse getrokken en het kan zijn dat er sprake is van een Aha Erlebnis. Hij lijkt namelijk op twee druppels Sprudelwasser op zijn voorganger. Nu is de G-klasse al 45 jaar lang dezelfde auto, maar nu zijn de verschillen wel erg klein.
In feite is de nieuwe Mercedes-benz G-Klasse niets meer of minder dan een facelift, de Modelpflege zoals de kenners zeggen). De fabriekscode is volgens deze Deense Mercedes-site W465, wat suggereert dat het een nieuw model is. Maar ja, kijk er maar eens naar en oordeel zelf!
Kenmerken nieuwe Mercedes G-Klasse
De voorbumper is nieuw, er zijn nieuwe wielen en nieuwe kleuren. Maar is meer gedaan dan wat Hyundai gisteren deed met de helemaal vernieuwde i30. Zo zijn de A-stijlen iets afgerond voor een betere stroomlijn (lees: minder dramatische stroomlijn). De Cw-waarde daalde van 0,53 naar 0,48.
Dat is een flinke winst. Wel is het slechts een coëfficiënt, je moet ‘m nog verrekenen met de oppervlakte (en die is enorm). Naast meer efficiency betekenen de aanpassingen dat de nieuwe Mercedes G-Klasse veel stiller is.
Motoren
Op motorisch front is er wel veel nieuws te melden. Zo maakt de G-Klasse nu gebruik van 48V-technologie. Je weet wel, zo’n kleine motor die aan de transmissie zit en de eerste paar km/u’s voor zijn rekening neemt. Dat is het punt waar de verbrandingsmotor extreem inefficiënt is, zeker een grote wagen met vierwielaandrijving.
G500
Het feest begint met de G500. Daarmee keert de zescilinder benzinemotor terug voor de G-Klasse. De G500 heeft een 3-liter zes-in-lijn met turbo, goed voor 449 pk en een maximum koppel van 560 Nm. Dat zijn bijna exact dezelfde waarden als de eerste Audi RS6 uit 2002. De G500 is ietsje langzamer dan die Powerlimo uit Neckarsulm, maar haalt alsnog de 100 km/u in slechts 5,4 seconden! De topsnelheid is 210 km/u. Begrensd uiteraard.
G450d
Voor de mensen die werken met hun G-Klasse, is de nieuwe er als G450d. Deze heeft een 3.0 zescilinder dieselmotor, goed voor 367 pk en maar liefst 750 Nm. Daarmee kun je in 5,8 seconden naar de 100 km/u sprinten en een begrensde top van 210 km/u halen. Zowel de G500 als de G450d hebben een 9G-Tronic automaat.
G63 AMG
Uiteraard is daar ook de G63 AMG. Dat is een enorm populaire variant voor de Insta-TikTok-Facebook-generatie (bestaat Hyves nog?). Deze behoudt de 4.0 liter V8 met 585 pk en 800 Nm.
Dit middelgrote vakantiehuis sprint in 4,3 seconden naar de 100 km/u. Dat moet een komisch gezicht zijn. De topsnelheid is 220 km/u, uiteraard ook begrensd. Alle motoren voldoen aan de Euro 6e-emissieeisen.
Waarschijnlijk hadden ze bij Mercedes door dat Land Rover met de Defender OCTA op de proppen komt. Vandaar dat je bij AMG nu ook iets meer mogelijkheden hebt om er juist een ruigere offroader van je G63 te maken:
Interieur nieuwe Mercedes G-Klasse
Uiteraard is het interieur ook aangepast. Sterker nog, vaak kun je aan het interieur zien hoe oud de G-Klasse in kwestie eigenlijk écht is. Je krijgt bij de nieuwe Mercedes G-Klasse het laatste MBUX-infotainmentsysteem.
De bekerhouders zijn dermate premium dat je de temperatuur ervan kan instellen. Handig als je je blikje Friste koel wil houden of je Cup-a-Soup warm.
Of de nieuwe Mercedes-Benz G-klasse naar Nederland komt, is niet bekend. De uitgaande generatie kon je op speciale bestelling alsnog laten leveren. De prijzen zullen uiteraard niet mals zijn, maar misschien dat de aerodynamische aanpassingen positief uitpakken.
Dutchdriftking zegt
Doe mij de dikke diesel maar voor deze tractor.
kennone zegt
Nu de 500 een 6pitter voort is dan ook maar graag de diesel.
shellplc zegt
Zal echt wel geleverd gaan worden in Nederland worden er volgens mij nog wel genoeg van verkocht hier.
neeburman zegt
Ik vind het nog steeds een foeilelijk ding. En de doelgroep die erin rondrijdt, Tja…wat zal ik daar eens over zeggen….ik zeg maar niets.
Robert zegt
Ik hoop dat de paarse broeken van Marketing & Communications zelf inzien hoe ongelofelijk belachelijk ze de Mercedes-AMG G63 maken, door deze op overmaatse velgen voorzien van asfaltbanden met lage wang op een onverharde ondergrond projecteren.
mashell zegt
Ben je er zo eentje die vindt dat ie voor een zandpad al een Landcruiser op terreinbanden nodig heeft?
Dickie zegt
@Robert, ze worden genoeg verkocht dus er zal wel vraag naar zijn.
drdre1 zegt
Eens. Volledig zinloze toevoeging op de weg deze auto.
Vooruit, iets positiefs? Van een afstand lijkt ‘ie op een Scania 142H met torpedoneus.
kniesoor zegt
Cup-a-Soup ?!?! Wat is dat voor vulgaire praat ??? Bisque de homard, meneer, voor minder doen we ‘t niet ! 🧐
Benny_Weisz zegt
Je bedoelt zeker Kartoffelnsuppe mit Gewürtzwurst….
kniesoor zegt
Hooguit Gewürztraminer. Die Kartoffeln stoppen we wel koud in de keel.
diek zegt
Beetje beter jullie huiswerk doen autoblog. model naam is W465 . En vering is veranderd het verschil qua rijden is groter dan van oud model naar huidig model. Mercedes active suspention control. Zit ook op nieuwe AMG GT. Hij is 40 % stiller geworden van binnen, Keyless go is mogelijk, 25 pk en 50nm meer door klein hybride systeem.
diek zegt
En alle modellen incl G63 worden in NL geleverd
Friez zegt
Blijft toch wel mijn ultieme droomauto. Jammer dat de G500 geen V8 meer heeft. Die klonk namelijk net zo lekker als de G63, maar zag/ziet er wat geciviliseerder uit.
mashell zegt
Er kwam toch ook een EQG variant, of is die nog niet af?
diek zegt
ja klopt vanaf mei te bestellen. 750 pk 1250 nm koppel. Leverbaar met G63 look of zonder. range 350km
mustang750supersnake zegt
doe mij maar een oude jaren 90 g klasse maar dan met nieuwe 6pits diesel….