Jammer de bammer. McLaren krijgt het niet voor elkaar de Artura te leveren en de plug-in hybride is noodgedwongen uitgesteld.
Na al die McLaren-modellen van de afgelopen jaren kun je die aandrijflijn wel dromen. We hebben het natuurlijk over de geblazen 4.0-liter V8 van het Britse automerk. Deze krachtbron is te vinden in alle modellen van de huidige line-up. Met de nieuwe plug-in hybride komt daar eindelijk verandering. Helaas moet je daar wat langer op wachten, want de McLaren Artura is uitgesteld. Reden? Chiptekorten.
Die reden was natuurlijk niet moeilijk te raden. Des te zuurder voor McLaren dat het feest voorlopig niet doorgaat. Afhankelijk stond op de planning om de supercar aan het in dit najaar te leveren aan klanten. Het is niet de eerste keer dat de auto vertraging oploopt. In eerste instantie zou de auto al eind 2020 verschijnen. Dat werd 2021 en nu kijken we naar 2022.
De Artura maakt gebruik van een geheel nieuwe aandrijflijn én een nieuwe achttraps automaat met dubbele koppeling. De motor is een V6 biturbo plug-in hybride setup, goed voor een systeemvermogen van 680 pk en 804 Nm koppel. Met de performance was niets mis. 0-100 km/u in drie seconden en een topsnelheid van 329 km/u.
Voor de klanten is dit nieuws extra vervelend. Te horen krijgen dat je McLaren Artura voor de derde keer is uitgesteld. Het merk hoopt de supercar nu te gaan leveren in juli 2022. Als het lukt.
lekkerlinksrijden zegt
Gaat een beetje op de Tonale lijken qua levering
ty5500 zegt
Vraag mij af of ze niet gewoon de chiptekorten gebruiken als uitvlucht. Een dergelijke auto heeft toch maar een beperkte jaarlijkse productie en in dit prijssegment moet deze toch van chips kunnen worden voorzien.
basman147 zegt
Probleem kan zijn dat ze voor bepaalde delen dezelfde delen gebruiken als de grote merken.
En als een toeleverancier moet kiezen tussen VAG/Stellantis of Mercedes aan de ene kant, of leveren aan McLaren, dan is het kleinere merk in 99 van de 100 gevallen de Sjaak omdat ze de relatie met de grote jongens niet in gevaar willen brengen.
alassad zegt
@basman147: mwoah dat valt wel mee. Vaak proberen ze natuurlijk iedereen relatief even goed te beleveren, maar in het geval van kleine fabrikanten als McLaren, worden die vaak 100% beleverd (omdat je met relatief weinig extra moeite een probleem minder hebt). Nu is het chipprobleem ook een probleem voor 3e, 4e toer suppliers etc en ik verwacht dat met name daar het probleem ligt
rationalcarguy zegt
Bedankt Autoblog voor deze update. Als eerste besteller van de Mclaren Artura in NL bij Louwman heb ik ook de belofte gehad van levering in mei dit jaar, maar helaas heeft Mclaren geen enkele levertijd aan kunnen geven dus heb ik de pre-order moeten annuleren. Verder op de achtergrond spelen er meer dingen. Zo zijn er zeker 300 Artura’s afgebouwd, maar zijn er wat software issues die oorzaak zijn van de vertraging (naast het bekende chipprobleem), CEO die vertrokken was na een recente crash in Spanje. Ik denk dat het dus nog even gaat duren. Ik hoop dat ze kunnen leveren in 2022, maar intussen heb ik een eerste slot bemachtigd voor de Lotus Emira Q2 2022 en hou ik de Mclaren in de gaten IG: @rationalcarguy