De nieuwe M5 Touring kunnen we zien bewegen. En horen!
Hele dikke stationwagons zijn heel erg heet tegenwoordig. Het is een nieuwe niche waarmee je je op de socials goed kunt onderscheiden. Een super-SUV van een exotisch merk is leuk en aardig, maar niet cool. En dat zijn de hele dikke stationwagons kennelijk wel.
Audi leek het een goed idee om eindelijk de RS6 Avant in de Verenigde Staten te gaan leveren. En wat blijkt: mensen willen dat kopen. Reguliere stationwagons zijn daar nauwelijks te slijten, maar hele dikke stationwagons dus wel. In Europa komt BMW erachter dat er wel degelijk vraag is naar een snelle Wagon, de M3 Touring is relatief gezien ook een succes.
Geen verrassing. Wel leuk!
Dat gaan ze nu uitbreiden met de BMW M5 Touring. Het is geen verrassing dat deze auto eraan komt. BMW heeft een tijdje geleden geadviseerd dat de M5 Touring de go-ahead heeft gekregen. Hopelijk is driemaal scheepsrecht voor BMW.
De beiers brachten eerder een snelle M5 stationwagon van de E34 (geen succes: 891 stuks) en de E61 (ook geen succes: 1.025 stuks). Met de nieuwe M5 Touring (G99) hoopt BMW dat tij te keren.
Het recept van de nieuwe BMW M5 Touring zal compleet anders zijn. Voor de derde keer zal er een 4.4 liter V8 met twee turbo’s aanwezig zijn, maar dit keer krijgt deze assistentie van een elektromotor. Een E-motor heeft natuurlijk een accu nodig en de accu’s zijn zwaar (net als een V8 en vierwielaandrijving). De nieuwe M5 Touring wordt dan ook ontzettend zwaar: zo rond de 2.500 kg. De sedan versie weegt namelijk al 2.435 kg.
Wanneer komt de nieuwe M5 Touring dan?
De M5 Touring is grotendeels al af. BMW is nu de laatste dingen aan het testen met de supersnelle stationwagon. In onderstaande video zie je hoe ze hun werk doen in het altijd gezellig knusse Arjeplog in Zweden.
Zoals je kunt zien, is het nog wel een BMW. Ondanks de EV-assistentie, stationwagon-opbouw en vierwielaandrijving kan de auto alsnog goed dwars. Volgens kenners is dat een premium eigenschap.
Dan tenslotte de onthullingsdatum: die zal ergens in het vierde kwartaal van dit jaar zijn. Verwacht dus – net als met de M3 Touring – nog een paar video’s van BMW voordat de nieuwe M5 Touring onthuld wordt.
Foto- en videocredit: BMW M
Meer lezen? Dit zijn alle speciale BMW M5’s op een rijtje!
THSD zegt
Dit model is zwaarder dan de tesla model s plaid maar de laatst geleverde m5 is zowat 300kg lichter…iets met begrijpend lezen.
Svda zegt
Beetje oud nieuws, deze is al vorig jaar oktober gespot…
Trojan zegt
Wat mij betreft de ultieme wintersportknaller en altijd liever BMW dan Audi. Heb dit ook 10x liever dan een SUV.
racerx zegt
2500kg, beetje zwaar voor een performance auto. Ze zullen het wel weer prima kunnen maskeren maar die hybride aandrijflijn komt wel met een flinke prijs zeg.
Dutchdriftking zegt
Even voor de juiste vergelijking, de uitgaande Alpina B5 touring met Allrad weegt 2020kg. De relatief kleine elektromotor en accu wegen samen dus dik 500kg?